Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat groeit er bij jullie nu zeer goed?

Featured Replies

Geplaatst:

Omdat de sla bij mij echt een groei spurt maakt, en trouwens ook de aardappels, ben ik zo benieuwd wat er bij jullie nu zo goed groeit. trouwens ook de erwten en de peulen, volgens mij is hier nog geen topic over. Is zo leuk om te weten door het seizoen heen, wat doet het goed en dan ook de soorten,rassen! Leuk om voor het VOLGEND seizoen weer te weten, waar je het besteld hebt, of gekocht in een tuin centra!

Geplaatst:

Hier doet de bladslamix (Vreeken) het heel erg goed, en spinazie Matador (in de koude bak).

Wat dit jaar slecht gaat (misschien een nieuw topic? ) is pepers en paprika's.....slechte opkomst en wat er opkomt groeit niet echt heel geweldig.

Ook de peulen en erwten buiten doen het niet zo fantastisch.

Geplaatst:

Bij mij gaat de spinazie (scherpzaad) als een speer buiten (na een trage start). Van de medio maart gezaaide kan ik nu al de kleine blaadjes oogsten (maar is nog net te weinig voor ons gezin dus ik wacht nog even). De twee weken later gezaaide (begin april) heeft volledige kiembladeren en zal eerdaags ook aan de normale groei beginnen.

De aardbeien doen het ook idioot goed... Ik blijf bloemen plukken van de ostara's (doordrager).

De Tuinbonen hebben erg lang op zich laten wachten (maand) maar zijn nu ook aan een groeispurtje begonnen.

Wortel, ui, prei en aardappel hebben er vooralsnog geen zin in lijkt het.

Geplaatst:

Bij mij groeien de TomBerry tomatenplantjes heel erg goed (nog in kasje binnen) en de rucola gaat ook lekker (sinds gisteren in potten buiten).

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Mijn tuinbonen staan er juist geweldig bij voor de tijd van het jaar..mooi ontwikkelende planten. Ik heb twee soorten..driemaal wit en Leidse hangers, en beide voorgeweekt in wit zand ( en toen nog even in de kas gehouden omdat het koud was) Ook de vroege doperwten en de uitjes die ik eerst onder plastic had( aldi, stutgarter riesen) zien er zeer gezond uit.

tegenvaller: de winterknoflook is niet meer bijgekomen van de vorst..ondanks vette beloftes hier op het forum

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bij mij gaan de doperwten en capucijners heel goed. Alleen is er een diertje die het ook lekker vindt. Hopelijk vogels, die zijn redelijk makkelijk af te schrikken.

En de tuinbonen en peulen doen het goed. Tuinbonen zien er lekker stevig uit.

De peulen heb ik om en om met lathyrus gezet, nu weet ik dus niet meer wat wat is, maar ze zien er allemaal goed uit.

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Geplaatst:

O, en waarom moet je bloemetjes plukken van de Ostara? Ontwikkelt de plant zich dan beter of krijg je langer vruchten

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Geplaatst:

De aardbeien ( zowel ananas aardbei als Ostara ) gaan als een gek!

Ook de rabarber schiet omhoog met mooie dikke stengels.

De uien en sjalotten doen het ook super!

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Ik ben erg blij met de peulen. Alles is opgekomen en de plantjes zien er zeer sterk uit. Tomaten gaan ook prima, is ook alles van elke soort opgekomen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:
O, en waarom moet je bloemetjes plukken van de Ostara? Ontwikkelt de plant zich dan beter of krijg je langer vruchten

Ik heb me laten vertellen dat van de doordragende aarbeien het voor de kracht van de plant beter is als je tot medio mei de bloemen er uit haalt. De opbrengst is dan hoger en beter omdat de plant zichzelf heeft kunnen ontwikkelen. Dit geldt eveneens voor de uitlopers van 'norm'ale' aardbeienrassen als Elsanta en Lambada. Als je daar veel en grote vruchten van wild moet je de uitlopers zsm verwijderen. Bij een enkele plant laat je ze gaan om voor het volgende jaar jonge planten te hebben.

Bij de nieuwste rassen schijnt het weghalen van bloemknoppen volgens de 'aardbeiprofessor' niet meer nodig te zijn.

Geplaatst:

Alles groeit té goed.

Nee, ik kan het niet meer kwijt allemaal das het probleem

Sla gaat goed, de tuinbonen doen het super, mooie volle bos!

Andijvie en raapstelen groeien gigantisch en de koolrabi zie je haast groeien.

Binnen doen peper en paprika het gewoon goed, groeit niet zo zeer in de hoogte maar worden voller en de stelen worden dikker.

Aardbeitjes groeien helemaal niet zo hard, maar zien er wel gezond uit.

Behalve de witte bosaardbeitjes die ik had geruild, die zien er erg zielig uit.

Geplaatst:

De rucola groeit fantastisch. En ook de vroege bloemkool groeit als... kool. En de knoflook die ik in februari heb geplant (had in de herfst nog geen tuin) groei super. Ik hoop toch bolletjes te hebben aan het eind van het seizoen. En ten slotte schiet de rabarber uit de grond en ga ik daar komend weekend de eerste stelen van oogsten denk ik!

Spinazie doet het echter zeer slecht (rond zaad, maar op de verpakking staat dat het vanaf feb kan). Ik heb het nu opnieuw gezaaid met scherp zaad. Kijken of dat beter gaat. Peulen gaan redelijk, maar alle randen van de blaadjes zijn afgeknabbeld. Geen vogels, geen slakken, maar wat het wel is heb ik geen weet van. Hoop dat ze er doorheen groeien...

Geplaatst:

Goudsbloem stond ik vandaag raar naar te kijken.. 1,5week waren het iele plantjes die ik bijna wou weg doen. Toen maar in een klein kasje in m'n koude bak gezet.. Zijn nu in ene mn beste goudsbloem plantjes die ik heb, van het iele is niet zoveel meer te zien

Geplaatst:

De rabarber is gigantisch! De uien zijn supergoed aangeslagen. Ik heb andijvie kunnen overhouden deze winter in m'n kleine platte bak en oogst nu grote volle kroppen.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:

Gele tuinmelde, vanzelf uitgezaaid op het stuk waar het vorig jaar stond. Laat ik nog even staan tot er wat anders op moet. Moet ik het zelf niet zaaien he? Vorig jaar had ik maar een paar plantjes (gekregen) en ik ben nu wel eens benieuwd wat het geeft.

Geplaatst:

Ik heb 3 prachtige asperges kunnen oogsten. Plant staat er nog maar voor het 2de jaar, dus hier houd ik het bij. Maar ze kwamen goed op.

Verder staan de tuinbonen er mooi bij en de capucijners. Ook de pluksla en de raapstelen doen het goed.

Binnen staan vooral de tomatenplanten er erg mooi bij met veel te velen.

De rest wil nog niet zo mede dankzij de vogels.

Geplaatst:
  • Auteur

Over het algemeen genomen gaat het ondanks de vele regen[hier tenminste] bij iedereen goed. Maar een zonnetje nu zou toch echt welkom zijn. al was het maar om de aarde op te warmen,voor diegene die in de volle grond telen. het is nog zo'n 21 dagen voor ijsheiligen, en dan mogen toch de afgeharde tomaten,pepers, paprika naar buiten.

Geplaatst:

Bij mij zijn buiten enkel de aardbeien en tuinbonen écht goed aan het groeien. De aardbeien hebben veel blad en beginnen bloemen te tonen en de tuinbonen hebben vooral enorm dikke stengels (zo'n 2x dikker als vorig jaar, nu al!) met bloemetjes die aan het openkomen zijn .

Geplaatst:

Ik heb me laten vertellen dat van de doordragende aarbeien het voor de kracht van de plant beter is als je tot medio mei de bloemen er uit haalt. De opbrengst is dan hoger en beter omdat de plant zichzelf heeft kunnen ontwikkelen. Dit geldt eveneens voor de uitlopers van 'norm'ale' aardbeienrassen als Elsanta en Lambada. Als je daar veel en grote vruchten van wild moet je de uitlopers zsm verwijderen. Bij een enkele plant laat je ze gaan om voor het volgende jaar jonge planten te hebben.

Bij de nieuwste rassen schijnt het weghalen van bloemknoppen volgens de 'aardbeiprofessor' niet meer nodig te zijn.

Sorry dat ik daar nog even op terugkom. Ik heb de uitlopers van vorig jaar opgepot en ze slaan goed aan maar zijn nog wel kleine planten. Ik heb nml geen idee welk ras ik heb, maar ik zie nu al wel heel veel bloemontwikkeling. Is het wijs om die knopjes weg te halen?

Geplaatst:

Goedgroeiende planten bij mij zijn op dit moment: Tomaten, pompoenen, zuchinni, boerenkool en aardbeien

Wat faalt, zijn de wortels en de uien

Geplaatst:
  • Auteur

Ja wortels en uien duurt echt wel een tijdje hoor,voor je de echte groei gaat zien,zeker uien vindt ik.

Geplaatst:

De knoflook staat er stevig bij, de tuinbonen zijn lekker bezig en in de vierkantemeterbakken van de kiddo's gaat het ook heel goed. In mijn zanderig rondje gaat het stukken minder, zaaien in de volle grond is er niet echt bij. Daar moet ik nog veel verbeteren denk ik.

In de achtertuin bloeien de aardbeien erg mooi.

Rantje, jammer dat de aardbeitjes het wat minder doen. Denk dat een dagje op de post toch een uitdaging is voor die plantjes en dan wennen in de nieuwe grond. Ik hoop dat ze wel weer aanslaan. Hier zijn sommigen heel stevig terwijl anderen kennelijk op een mindere plaats staan.

De uien hebben gedeeltelijk een groen sprietje uitgestoken. Ben benieuwd wat het gaat worden.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Mijn uienloof staat al 10 cm hoog. Wat een verschil hè! We wonen toch in hetzelfde kikkerlandje.

Geplaatst:

Rantje, jammer dat de aardbeitjes het wat minder doen. Denk dat een dagje op de post toch een uitdaging is voor die plantjes en dan wennen in de nieuwe grond. Ik hoop dat ze wel weer aanslaan. Hier zijn sommigen heel stevig terwijl anderen kennelijk op een mindere plaats staan.

Ik hoop het ook, die van opa is al dood

En hier zijn ze zo slap.

Zou ik ze een beetje kunnen helpen? Meer zon, minder zon...in de kas?

Ik had even terug ook aardbeien opgestuurd gekregen, Ostara, en dat is goed gegaan Staan er mooi bij

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.