Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelboom met bloesem, maar geen vruchten..


dennislp

Aanbevolen berichten

Hier in de tuin staat al ruim 20 jaar een appelboompje welke we toen vanuit het volkstuintje van een familie lid hebben gekregen.

Helaas hebben we géén idee wat de soort is en of hij nou zelf bestuivend is of niet.. Dat maakt het nogal lastig om te beslissen wat met het boompje te doen.

 

Het boompje geeft namelijk geen vruchten meer sinds een kleine 3 jaar gok ik. Ik zal even zo uitgebreid mogelijk alle info geven die ik wel weet:

 

- Het boompje heeft een vrij iel stammetje, ik denk 5cm diameter.

- Het boompje heeft de laatste 4 á 5 jaar zo hard gegroeid dat hij ruim 2x zo groot is geworden.

- Vroeger stond er aan de overkant van de weg een andere appelboom. Deze is nu weg. Ik gok dat we hier praten over 10 meter afstand met nog wel een aantal andere struiken er tussen.

- Het boompje gaf altijd kleine groene appeltjes welke vrij hard en zuur waren. Ik denk 5cm diameter, waren niet zulke grote appels.

- De bloesem (nu nog knoppen), is méér dan ooit.

- Hij krijgt NOOIT voeding, wel ligt er altijd een laag van 15cm blad om heen wat voor voeding zorgt. Maar dat lijkt me géén oorzaak aangezien we de bessenstruiken ook zo behandelen en daar alsnog een mega oogst van krijgen, zelfde verhaal met de pruim.

 

De boom gaat dus super met veel groei en bloesem, maar geen vruchten. Ik las ergens dat de meeste appelbomen na 15 jaar wel zo'n beetje klaar zijn met productie.. In dat geval zou ik gaan overwegen om een nieuwe neer te zetten. Maar toen zij Frank (Houweling) dat dat onzin is, aangezien oude fruitbomen niet voor niks vrij veel waard zijn..

 

 

Wat zouden jullie doen? Geld investeren in een ander boompje (waar geen ruimte voor is, dus die moet dan eerst in pot), zodat er gekeken kan worden of het aan de bestuiving ligt? Of zijn er manieren om een niet-zelfbestuiver te herkennen?

 

Ben benieuwd wat jullie denken en/of zouden doen.

 

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 jaar is voor een appelboom echt niet zo veel hoor.

 

Lijkt me een geval van 'vertrokken' bestuiver. De nu nog bestaande appelboom maakt geen vruchten meer, en kan dus alles stoppen in groei en bloei.

Een appelboom rooien, en er een ander voor in de plaats zetten is bij veel vruchtbomen niet zo'n best idee, een appel laten volgen op een appel dus. Zet een kers of pruim of peer ?

Of goed ruim de grond vervangen.

Mja. er zijn vast anderen die daar meer het fijne van weten , ik zou er geen appel neer zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 Van onze bomen zijn bijna 30 en dragen meer dan hun jongere soortgenoten. Je geeft wel al aan dat de appels die je boom ooit gaf geen aanraders waren. Misschien toch een idee om 'm dan te vervangen of een 2e boom in de buurt te zetten?

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las ergens dat de meeste appelbomen na 15 jaar wel zo'n beetje klaar zijn met productie.

Deze regel geld voor laagstam bomen/struiken.

Ik zou er een 2 nieuwe appelboom zetten met lei/vorm fruit snoeien.

Wij hebben 3 appel bomen die al 50 jaar zijn en geven nog steeds veel appels.De zoete kroon en noorder kroon.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 jaar vind ik wel erg jong hoor. Ik heb hier altijd tussen de 30 en 50 jaar gehoord, en bij perenbomen kun je daar nog 20 bij optellen.

 

Ik herken in dit verhaal eerlijkgezegd ook een verloren bestuiver.

 

http://www.fruitbomen.net/informatie/p/10/help-mijn-appelboom-geeft-geen-appels/

 

Is een handige checklist voor zulke problemen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frank,

 

we weten niet of het laagstam , hoogstam is.

voor langstam is 20 al een mooie leeftijd hoor.

 

maar eerlijk gezegd , klinkt eerder als een zaailing , klein groen zure appeltjes. wie wil zoiets.

 

5cm dik op 20 jaar ? wat een iel boompje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas hebben we géén idee wat de soort is en of hij nou zelf bestuivend is of niet.. Dat maakt het nogal lastig om te beslissen wat met het boompje te doen.

Het boompje geeft namelijk geen vruchten meer sinds een kleine 3 jaar gok ik.

 

Ik ga er vanuit dat hij niet zelfbestuivend is want anders kwamen er wel vruchten aan.

Verder vermoed ik dat het om een zelfgezaaide pit in de grond gaat en niet om een bepaald ras welke geënt is op een onderstam.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal morgen een foto maken.

Zelf gezaaid lijkt me zelf stug... maar die kennis die hem ooit vanuit zn moestuin gaf is nu rond de 70 en zal het dus ook niet meer weten na 20 jaar..

 

En harde zure appeltjes.. zou ook wel eens kunnen zijn omdat hij nou niet gigantisch veel zon krijgt.

 

@Frank, volgens je checklist kan alleen de bestuiving de fout zijn.

 

 

Stel ik zou een bestuiver willen kopen maar ik heb geen idee wat voor boompje ik nu heb... met welke bestuiver heb ik dan de meeste kans op succes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frank Houweling:

 

OK, dat is een ander en positief geluid.

Mijn ervaring was echter slecht met deze soort maar dat zou ook aan de kweker kunnen liggen waar ik (maar ook mijn buurman met dezelfde ervaring) deze gekocht hebben.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yellow Transparent kan ik niet aanbevelen.

 

Ik wel hoor Ik heb hem staan, vooral omdat ze zo vroeg zijn met appels. Vorig jaar hadden we er 4 appeltjes aan, en die waren lekker!

Maar misschien was het vooral de romantische bijsmaak (1e appels uit eigen tuin, en dan ook nog zo vroeg, en onverwacht (hadden ze niet eens groot zien worden )) die ze zo lekker maakten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, appelboom van de buurman verderop staat er nog.. Wel staat die nog veel minder in bloei dan die van ons, maar die bloeit wel...

Maar vroeger had hij wel altijd appels en is hij dus waarschijnlijk wel goed bestoven door die van de buurman verderop..

 

Wat kan dan nog het probleem zijn Het enigste wat ik me dan kan bedenken is dat er iets aan de begroeiing er omheen is wat hij niet fijn vind.. maar dat is ookal jaaaarreennnn het zelfde

 

Mijn vader zij zelfs nog net dat hij hem nog nooit in 22 jaar tijd zoveel bloesem heeft zien hebben

 

Nog de foto's van ons boompie:

Boompje

(bloesem: 10 mei 2012)

 

dsc0681248821336672988.JPG

dsc0680715511336673022.JPG

dsc0680884961336673053.JPG

dsc0680884961336673053.JPG

dsc0680911271336673089.JPG

dsc0681188591336673165.JPG

dsc0681069421336673127.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Veel uitgebloeide bloemetjes laten los, maar er zijn er ook denk snel een stuk of 30 á 60 welke nu een verdikking krijgen nadat ze zijn uitgebloeid Appeltjes?!?! weer voor het eerst in 4 jaar? En als het er zoveel zouden zijn als ik nu zie.. voorspel ik direct zn beste jaar in 10 jaar tijd

 

Ben erg benieuwd.. Heb nog NIKS veranderd .. Geen extra bestuivers, niks er omheen luchtiger gesnoeid.. tot nu toe...

Zal ze eens goed in de gaten houden. Ben benieuwd of dit appeltjes worden, of dat ze er alsnog afvallen.. Want als ze er nu nog zouden afvallen dan weet ik dus dat het probleem niet aan de bestuiving ligt maar aan iets anders

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...