Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn sla plantjes verdwijnen


nick86

Aanbevolen berichten

Wie kan mij helpen. Ik had in totaal 12 sla plantjes voor gezaaid. deze heb ik uit geplant in volle grond. Ik heb bajes in het worteldoek gesneden en daar stonden ze in. Echter er verdwenen er steeds meer. Ik dacht eerst ze zijn dood gegaan. Maar toen ik terug kwam waren er weer en paar weg. Om de laatste 4 nog te redden heb ik een plastic kasje om 2 van de vier plantjes gedaan. Om de andere twee heb ik een plastic bloempot gedaan die door de helft is geknipt met punten. Echter toen ik vandaag weer bij het tuintje kwam zag ik dat er weer 2 plantjes weg waren. 1 onder het kasje en de andere waar de bloempot omheen zat.

1 van de 2 overgebleven plantjes is al redelijk groot(eerder gezaaid) die laten ze tot nu toe met rust.

 

Ik weet alleen niet wat of wie er aan mijn plantjes zitten. Eerst dacht ik vogels of konijnen, echter die komen niet onder mijn kasje. slakken misschien? die kunnen misschien onder het worteldoek kruipen. Maar dan zou ik toch slakken sporen moeten zien op het worteldoek?

 

Het rare is dat ik 2 meter verderop ook 4 plantjes heb staan. Deze laten ze wel met rust.. Wie o wie helpt mij om de nieuwe(toekomstige) sla plantjes te beschermen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al eens onder het worteldoek gekeken? Ik vrees dat je voor een heel restaurant aan slakken vindt. Die houden zich daar heerlijk schuil. Sla is bij "mijn" slakken de absolute favoriet. Ik had ooit 5 slaplantjes uitgepoot en er wat slakkenkorrels bijgelegd. De volgende ochtend telde ik 47 dode slakken. Ik denk dat je eens bij "slakken" moet gaan zoeken hier op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad gras weg gehaald, tenminste soort van gras. Vogels kan eigenlijk niet omdat ze niet door het kasje kunnen komen. Mollen zou kunnen maar eten die hem niet van onder af? de wortel zit nog wel in de grond.

 

Slakken zou ook kunnen.. Maar wat ik dan niet snap is waarom ze niet aan mijn grotere slaplant eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Slakken zou ook kunnen.. Maar wat ik dan niet snap is waarom ze niet aan mijn grotere slaplant eten.

Das een goeie vraag die ik me ook weleens heb afgevraagd. De kleine nieuwe planten worden of helemaal opgegeten of todat er weinig nog van is en de grote die wisten te overleven blijven staan met hier en daar een klein hapje uit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu dat ik had ik ook met mijn spinazie plantjes vorig jaar, het ging niet snel maar iedere dag lagen er weer blaadjes los of de wortels waren weg, toen maar alles er uit gehaald had geen schijn van kans meer, de grond door zocht en er kwam me toch een dikke engerling boven,of zoiets boven, o als ik er aan denk dan griezel ik nog, maar al die wortels en blaadjes zaten in zijn dikke lichaam, dus ga eens goed in je grond spitten, misschien kom je ook zoiets tegen brrr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kunnen het slakken zijn, maar dan moet je eigenlijk wel slijmsporen zien. Waren die er ? Zoals je het verteld, weg , tijdje later weer weg etc. kunnen het goed engerlingen/emelten zijn. Aan de andere kant. Dat worteldoek zo, is wel HET dekentje voor slakken he ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die slakken wonen en slapen lekker onder het broeierige vochtige plastic naast de slaplantjes en hoeven maar klein stukje te kruipen naar hun favoriete restaurant... Verbaast me nix dat ze 1 voor 1 verdwijnen. Het zijn ook wel éénhapscrackertjes die slaplantjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels de vermoedelijk daders gevonden. Zij hebben de doodstraf gekregen..... 8 kleine naakt slakken. Nu heeft alleen mijn grote sla plant heeft het overleefd. Gelukkig heb ik nog 12 kropjes op andere plekken staan. De nieuwe lading zaadjes zitten ook al in de grond. Dan maar wat slakken gif gebruikesn ecostyle ., bedankt voor alle reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het zelfde probleem met mijn slaplantjes en mijn Tomaat

Slakken korrel rond het vak gestrooid en geen grote schade meer gevonden (wel veel gedroogde naaktslakken)

na dit resultaat heb ik direct rond de hele tuin border korrel gestrooid en de lijkjes stapelen zich inmiddels op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels de vermoedelijk daders gevonden. Zij hebben de doodstraf gekregen..... 8 kleine naakt slakken. Nu heeft alleen mijn grote sla plant heeft het overleefd. Gelukkig heb ik nog 12 kropjes op andere plekken staan. De nieuwe lading zaadjes zitten ook al in de grond. Dan maar wat slakken gif gebruikesn ecostyle ., bedankt voor alle reacties

 

Wel spul gebruiken hoor, waar 1 vind zijn er vaak meerdere die je nog niet ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net zitten lezen over mijn larfjes uit de tuin...Engerlingen.

Juist omdat ze ook verdwijnen met bloempot erover zo dit wel kunnen.

 

De Engerling eet de wortels stuk. De Emelt heeft het groen nodig en trekt rustig een polletjes zijn hol/gang in... Dat zou kunnen verklaren dat ze ineens helemaal weg zijn!

Sowieso leven ze graag in grasvelden maar ook andere planten zijn de pineut. Mijn exemplaar lust iig. graag ijssla

 

img9225-b-9-5-rare-larf221701336668656.jpgimg9229-b-9-5-rare-larf73221336668652.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze komen in de nacht naar boven, dus dan kan je ze zo oprapen.

Als je net gras weggehaald hebt is de kans groot dat ze aan je andere planten beginnen. Het zijn de larven van de langpootmug.

 

Om te bestreiden kan je nematoden kopen. En een of ander spulletje wat dat Tipulex heet. Geen idee of het een veilig produkt is, las over het gebruik in grasvelden.

 

Oh ja, mollen eten ze graag op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat je ze beter wat groter plant.

 

Ik heb de eerste lading slaplantjes een paar weken terug onder een vliesdoektunneltje gezet (laag dingske, makkelijk zelf te plaatsen, 65 x 300 cm) toen ze al een behoorlijk struikje waren en in een opwelling meteen wat slakkenkorrels rond het tunneltje gestrooid. Dat heeft geholpen tot nu, vorige keer zaten er toch slijmerds tussen de snijsla, maar die is intussen stevig genoeg om tegen een hapje te kunnen.

 

De kleintjes in mijn koude bak daarentegen zijn vorige week helemaal opgevreten. Een weekje ziek zijn geeft vaak vervelende verrassingen op dat vlak. Maar mijn tunneltje staat nog vol, dus... tijd zat om te herbeginnen

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik hiermee lekkere sla krijg dan ben ik dik tevreden.

De krant is tegen het onkruid maar dat wisten jullie waarschijnlijk al

 

Annette als ik zo je foto zie dan hebben de slakken duiven en engerlingen het veel te druk met de krant te lezen dan jou groen op te peuzelen

 

PS: zorg er wel voor dat je om de paar dagen de nieuwe uitgave er neerlegt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...