Geplaatst: 23 april 20205 j Vandaag een dode larix uit bak gehaald. Hadden nagenoeg geen wortels meer. Vorig jaar deed deze het perfect. Ik wou de kiwibes in deze bak zetten, maar kom allemaal van deze beestjes tegen. Lijken geen maden, maar hebben ook soort pootjes, maar ze lopen niet. Eten deze wortels en wat voor insect worden hun?
Geplaatst: 23 april 20205 j Na wat speuren ben ik er achter dat het de taxus kever is. De larven welke in vond zaten in de middelste larve fase. wat doen jullie hiertegen?
Geplaatst: 26 mei 20205 j Hoi iedereen, Sinds kort heb ik kleine vliegjes die op mijn oregano en basilicum zitten. Iemand een idee over welke vliegjes het gaat? Groetjes, Fabian
Geplaatst: 5 juni 20205 j Auteur In het natuurgebiedje waar de Schotse Hooglanders weer rondsjokken zag ik erg spinnige webjes... Even beter kijken en ik zag ook een holletje... en de bijbehorende spinnetjes. Aan de insectenresten te zien is dit soort web erg succesvol. Hetzelfde veld ook perfect jachtgebied voor Libelles en soortgenoten. Hier de "gewone oeverlibel". En toen nog een erg maffe mot op mn stoel... Waarschijnlijk het Eikenborsteltje? En hoor ik net dat er een Kolibrievlinder is gesignaleerd op ons complex. Dat die nu al zo ver noordelijk voorkomen. En nog een Platbuiklibelle. 5 juni 20205 j aangepast door Erny
Geplaatst: 6 juni 20205 j @Erny Voor die kolibrievlinder en hun voorkomen : https://www.vlinderstichting.nl/vlinders/overzicht-vlinders/details-vlinder/kolibrievlinder ook bij jullie best algemeen hoor, de laatste 20 jaar.
Geplaatst: 7 juni 20205 j De mens. Oh wacht, je bedoelt dat kleine kevertje wat op de mens rondkruipt: groene bladsnuitkever. 🙂
Geplaatst: 10 juni 20205 j Ik dacht eerst dat het ontlasting van een vogel of iets dergelijks was, maar het beweegt en vreet mijn bloem op. De foto is slecht, maar hopelijk weet iemand de naam van deze beestjes.
Geplaatst: 10 juni 20205 j Getverdekkie wat is dat? Misschien als je de bloem soort erbij vermeld kan ik een beetje zoeken. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 juni 20205 j Hij zit vast op je Lelie...? Zoek eens op leliehaantje. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 10 juni 20205 j Zit inderdaad op lelie en leliehaantje klopt wel. Dat snelle voortplanten zint mij niet. Heb in dat deel van de tuin heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel lelies staan en die wil ik graag behouden. Dank voor het meedenken!
Geplaatst: 10 juni 20205 j @Flup Dat wordt naast andere ellendige kevers, ook het leliehaantje dood trappen.
Geplaatst: 10 juni 20205 j Ja, die kans is helaas wel groot. Het beestje heeft geen natuurlijke vijanden en gif vind ik ook niet zo geweldig om te spuiten voor zoiets.
Geplaatst: 10 juni 20205 j Consequent wegplukken is het beste, inderdaad. In het geval van het volwassen kevertje je hand of vingers eronder houden als je ze pakt, want ze laten zich makkelijk vallen. ~ Vita rosa est ~
Geplaatst: 22 juni 20205 j Hier kwam weer een kolibrievlinder snoepen van mijn kruidenbloemen! Geen foto's want daar is het beestje toch te snel voor facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 7 juli 20205 j Deze foto is van iemand anders, maar vroeg mij af wat voor soort "maden" dit zijn.
Geplaatst: 14 juli 20205 j Wie weet wat dit voor een beestjes zijn? Het lijkt een soort donkergrijs stof, totdat je goed kijkt en het hele hele kleine beestjes blijken te zijn. Ik heb er een ijs stokje naast gelegd voor schaal: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 14 juli 20205 j @rorror De foto is niet zo duidelijk, maar zijn het geen lieveheersbeestjes poppen? https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=lieveheersbeestje+pop&sa=X&ved=2ahUKEwjb5fOEyczqAhWRzKQKHVD1A8sQsAR6BAgKEAE&biw=1477&bih=725 De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 14 juli 20205 j @Patrijs Ik heb helaas geen andere foto. De made/larve zaten onder in een pot, en waren daar aan het eten. Plant die in die pot stond is daar aan dood gegaan. @Jorieke123 Zijn dat geen jonge pissebedden, en al die witte velletjes ernaast, de eerste vervelling? Lag er iets boven op? Zo niet, dan denk ik geen pissebedden (want die schuilen altijd ergens onder) Als het pissebedden zijn, zijn het trouwens geen insecten. Familie van de kreeft, en smaken ongeveer het zelfde als de kreeft.
Geplaatst: 14 juli 20205 j Ik vond ze ook al wel op mini-pissebedjes lijken ja. Maar ze zitten niet altijd ergens onder. Dit groepje toevallig wel, onder een emmer. IN die emmer een klein laagje water en daar drijven er dan ook aardig wat bovenop. En verder tref ik ze echt overal aan. Ook rondom jonge planten, in de hoek tussen stoeptegel en planken (en dan dus open en bloot), zelfs in de brandende zon... het zijn er dit jaar VEEL. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 14 juli 20205 j Als het pissebedden zijn, zijn het trouwens geen insecten. Familie van de kreeft, en smaken ongeveer het zelfde als de kreeft. Zijn ze dan eetbaar?@Jorieke123 als je ze flink wat plantenresten geeft dan heb je straks een lekker maaltje[emoji6] Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 14 juli 20205 j @acpronk Ja ze zijn eetbaar, een hele goeie bron voor eiwitten. (Mij zul je ze niet zien eten, behalve in tijde van nood... maar ik hoop dat dat nooit gebeurd)
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.