Geplaatst: 19 maart 20169 j Vijvertje schoon gemaakt. Als ik me niet vergis is dit een larve van een libel toch ?weet alleen niet of het beestje nog leeft, beweegt niet, maar misschien in verpop stadium ?Heb hem voor de zekerheid terug in de emmer met kiezel en water gedaan, aangezien ik voorlopig nog niet weet of ik mijn vijvertje weer ga gebruiken, en zo ja waar dan. Het lijkt op een larve van de geel gerande water kever. http://www.schonevijver.nl/contents/nl/d152_waterkevers.html
Geplaatst: 19 maart 20169 j Nee, geen libellelarve. Zie ik daar een tangetje aan zijn achterlijf? Hoeveel poten heeft 'ie? Drie paar of veel meer? Die bruine poppen zitten hier ook. Heb er wel eens een uit laten komen: een nachtvlinder. Kommavlinder als ik me goed herinner. Ja heeft 3 paar pootjes.
Geplaatst: 19 maart 20169 j Ja lijkt inderdaad op de larve van de geel gerande water kever.Toch heb ik die kevers bij mij niet gezien, en het is ook echt maar een heel klein vijvertje.Plastic bak van fietskar, dus echt klein.En vorig jaar ook pas aangelegd, dan hebben die kevers mijn vijvertje wel snel gevonden.Al zou ik er niet raar van op kijken want ik had ook al meteen 2 kikkers in de vijver.
Geplaatst: 19 maart 20169 j Volgens mij toch wel een libel larve.ook de larve van de libel hebben die haakjes aan hun achterlijf en 3 paar poten.En ik heb wel libellen bij mijn vijvertje zien zitten van de zomer.
Geplaatst: 20 maart 20169 j Kijk eens bij ritnaalden (coleoptera) ... "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 25 maart 20169 j Auteur Bij het aarde zeven van de bult kom ik dit jaar wel heel erg veel larves van de Neushoornkever (en eventueel ook wat van de Meikever) tegen. Dit is ongeveer de helft, de rest heb ik al op veiliger plaats in de compostbult gestopt. De grootsten zouden zich dit jaar wel eens kunnen gaan verpoppen tot mooie Neushoornkevers, de kleinere moeten nog een paar jaar dooreten. Voor foto van de kevers die hier uit gaan komen zie deze pagina:insecten-foto-s-en-verhalen-t5261-200.html .
Geplaatst: 25 maart 20169 j Een heuse kraamkamer...eigenlijk meer een verpopkamer...zeg maar een soort kleuterbureau , Erny! Ik vind ze er wel schattig uitzien op je foto Maar als ik er zo over lees (Eerlijk gezegd had ik ze nog nooit gezien) is de vondst in je composthoop best bijzonder en je kraamkamertje daar ook weer een kleine bijdrage aan milieuherstel. Tof! In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 25 maart 20169 j Auteur Volgens mij noem ik ze wel elk jaar in dit topic... Maar... ik vrees voor degenen die nu nog in de bult wonen... komende week komt er een loonwerker om met zn megamachien de bult los te maken en om te gooien zodat we er weer gemakkelijker aarde van kunnen winnen. Dat gaan de larven niet leuk vinden. Gelukkig heb ik er dus al een stuk of wat naar veiliger oorden verhuisd. Helaas zijn dat soort acties nodig vanwege langdurig non-beleid, door de tuinlui, op de compostbult. Druist eigenlijk erg tegen het natuur- en diervriendelijke beleid dat wij op ons complex pogen te voeren. Het punt is dat de larven dus zo'n 3 tot 5 (of 7) jaar in de compost moeten leven. Tijdsduur ligt aan temperatuur e.d. Het probleem daarmee is dat er niet veel houtafvalhopen meer zijn die zolang blijven liggen.Ik hoop, omdat er nu zoveel aanwezig zijn, een groot gedeelte toch weet te overleven, ondanks de verstoring van de oorspronkelijke kraamkamers. Leuk detail... andere jaren vlogen de dikke kevers ook gezellig boven de bult rond evenals diverse soorten vleermuizen... De vleermuizen vingen de kevers wel eerst maar lieten ze al snel weer vallen (dat hoorden we dan toevallig omdat ze op een strook landbouwplastic terecht kwamen: POK...). Dus was geen smakelijk hapje voor de vleermuizen.
Geplaatst: 26 maart 20169 j Leuk die kevers. Zijn van die insecten die ik alleen van het origami vouwen ken... "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 1 april 20169 j Auteur De grote bult is losgemaakt door loonwerker met heavy materieel, dus komen veel mensen aarde scheppen/zeven en ook zij komen de Neushoornkeverlarven tegen... Die worden verzameld en bij mij ingeleverd zodat ik een veilige plek voor ze kan zoeken. Vandaag was er ook zowaar de eerste kever ! Een mannetje, te herkennen aan die hoorn op zn neus dus.Deze heeft een moddermaskertje op, waarschijnlijk wil ie er straks op en top uitzien voor de dames.
Geplaatst: 1 april 20169 j Wow, wat een stoere kerel! Ik vond ook een paar grote poppen in mijn composthoop, ben stikbenieuwd wat dat gaan worden maar het kunnen ook meikevers zijn. Gisterochtend trouwens de eerste (stervende) hommel gezien, het was gisteren nog veel te koud natuurlijk en vanochtend lag ze dood op hetzelfde plekje. Vanaf morgen heb ik een EersteHulpBijHommels-setje in mijn zak: zo'n mini-bakje waar de Chinees de sambal in doet, gevuld met suikerwater, mini-spuitje om handig een drinkplekje te plaatsen en te doseren en zodat ik niet per ongeluk dat hele bakkie over een hommel heen kieper, en een grote luciferdoos voor als ik besluit dat de patiënt mee naar huis moet. Het is allemaal supertuttig, ja. Maar wat er nu vliegt, zijn overwinterde koninginnen. Als je er daar een paar van weet te redden van de honger- of koudedood scheelt dat een enorm aantal werksters straks. Ik heb een paar keer een hommelnest in mijn tuin gehad en het is geweldig. Ze vlogen ook wel eens mijn huis in maar vaak kon ik ze dan gewoon oppakken en weer buiten zetten. Heel af en toe zit er een kwaaie tussen (ze waarschuwen heel duidelijk met driftig zwaaiende voorpootjes als ze niks van je willen weten), en die vang ik dan met een glas en een papiertje, maar ik heb ze ook gehad die ik kon aaien en die dat gewoon lekker leken te vinden, en dan heel ontspannen stil bleven zitten of op hun gemakje hun kop gingen zitten 'wassen' terwijl ik dat ruggetje aaide. Supergave vriendelijke beesten zijn het, en geweldige bestuivers. UItgeputte bijen wil ik uiteraard ook wel eens oplappen met een drupje suikerwater (bizar hoe ze dan van bijna dood binnen een minuut weer actief worden), maar die zijn niet gezellig, en volgens mij heel wat minder intelligent dan hommels.
Geplaatst: 4 april 20169 j Wilgenhoutrups. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 5 april 20169 j Vind het insect. (redelijk groot) Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 10 april 20169 j Is het een positief of negatief teken dat er hier elk jaar tientallen vuurwantsen zijn? Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 14 april 20169 j Weet iemand wat dit zijn?Het zat vanmorgen opeens vol bij mijn flat. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 14 april 20169 j Whoa. Geen idee wat dat zwarte beest is, maar zijn die dingen met die lichte vleugels geen vliegende mieren? Heb je een grotere foto van zo eentje? (Volgens mij is het geen tijd voor vliegende mieren, maar je weet maar nooit met dat rare weer tegenwoordig.)
Geplaatst: 14 april 20169 j Ieks. Geen idee maar krijg er wel de kriebels van. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 15 april 20169 j Weet iemand wat dit zijn?Het zat vanmorgen opeens vol bij mijn flat. Zoek eens op Rouwvlieg of Maartse vlieg.. Groet, Geert-Jan
Geplaatst: 15 april 20169 j Oh wow, de maartse vlieg dat lijken ze te zijn inderdaad.Alhoewel ze wat groter leken, gezichtsbedrog? Straks eens kijken of er nog eentje zit. En blijkbaar allemaal mannetjes, gezien de grote ogen. Nu ben ik ben benieuwd wat daar achter zit. Of de vrouwtjes al uitgevlogen zijn, of nog moeten komen. Of dat het vrouwtje dat de eitjes legde, vooral voor mannelijk nageslacht heeft gekozen. Ik kan er zo snel niets over vinden. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 15 april 20169 j Auteur Toto, ik heb me echt scheel zitten staren op je zoekplaatje en zie nu overál insecten zitten... En leuk die Vuurwantsen, Wantsen zijn erg leuke beestjes... heb dit topic ook wat Wants gedrag beschreven (kindercréche).
Geplaatst: 15 april 20169 j Nou, ik zal het dan maar verklappen. Ik geef toe het is echt wel een moeilijke.Voor mensen die het niet direct willen zien, eerst de gewone foto. Een groene sprinkhaan. Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 24 april 20169 j Na het onderzoeken van een - nog dicht! - verdacht zakje meldezaad had ik gisteravond ineens dit op mijn hand Sorry voor de slechte foto, a) het was donker en b) ik schrok nogal:). Er kwamen er nog veel meer uit, maar na het nemen van de foto heb ik het zakje maar snel weggegooid... Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.