Geplaatst: 22 juni 20169 j Aha! Mij stond bij dat ik hem al eens eerder had opgezocht, maar niet dus. Weer wat geleerd, dank Speets! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 24 juni 20169 j Vorig jaar zag ik enkel blauwe glazenmakers. Veel. Gisteren zag ik deze, een stuk kleiner dan de blauwe glazenmaker:3 a 4 cm lang. Een lantaarntje?(Foto is gemaakt met mijn mobieltje, Samsung S6) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 24 juni 20169 j Hallo, ik heb een aantal rozen staan in de tuin.. De blaadjes laten soms heel makkelijk los in de bloemen, maar ik weet dus niet als ik dit kan linken aan deze kever... In verschillende rozen zie ik deze kever.. Vaak bij het hartje van de bloem.. Het is geen rozenkever als ik dit opzoek.. Is dit kevertje een plaag of laat ik ze lekker zitten? wie weet dit is? Groetjes Een ware prutser/beginneling
Geplaatst: 24 juni 20169 j Leliehaantje. Ik denk niet dat je blaadjes daarom loslaten. Zijn ze niet gewoon uitgebloeid als dat gebeurt? edit: zie volgende post Speets 24 juni 20169 j aangepast door Gast
Geplaatst: 24 juni 20169 j @ Benetton: het is een zwartstip smalboktor, Corymbia fulva Eet stuifmeel en nectar, dus fijn laten zitten als voer voor de insecteneters "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 24 juni 20169 j @henkg, dat is zeker een lantaarntje (Ischnura elegans), een mannetje. Dat blauwe segmentje aan het eind van het achterlijf noemen ze ook wel het 'achterlicht'
Geplaatst: 26 juni 20169 j Auteur Dat kan ik echt niet zien hoor... Lijkt op zo'n kevertje met van die "veer"achtige voelsprietjes. Mooie langpootmug? op de Akelei... En in de kas hadden de mieren het hogerop gezocht en hun eieren tot wel een halve meter hoog in die holle ijzeren paal (links) verstopt... kwamen er steeds en steeds meer uitvallen... Ook in de kas was het Glazenwassertje? er ook nog (vorige dagen daar ook al gespot)...Dus vandaag waren we samen aan het werk in de kas.
Geplaatst: 26 juni 20169 j Adopeg, die foto is echt te klein, Als die twee sprieten aan de achterkant zitten is het enige dat ik kan bedenken oorwurm. Erny, wat een prachtige foto's en wat een mooi leuk beestje! Hij kijkt slimmer uit zijn ogen dan mijn jongste hond.
Geplaatst: 27 juni 20169 j Ja, sorry voor die foto. Het beest wilde niet poseren en mijn camera is niet al te best. Op deze foto is ook niet veel meer te zien, vrees ik. ~ Vita rosa est ~
Geplaatst: 27 juni 20169 j Nee, haha, dat is gewoon een vergroting. Daar wordt 'ie niet duidelijker van Misschien leuk als je zelf gaat zoeken, bijvoorbeeld via een zoekmachine, op afbeeldingen.Of in de Soortenbank @ Erny: mooie plaatjes hoor; fijne RobOcam "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 27 juni 20169 j Auteur Thx voor de complimenten maar deze zijn niet met de Robocam geschoten, had mn Canonnetje bij me in die kas. Al die rondvliegende aarde en mn smerige vingers leken mij geen goede combinatie met de Robocam. En... met dank aan het beestje dat er steeds goed voor ging zitten en heel rustig bleef als ik met de lens voor z'n neus zat.
Geplaatst: 28 juni 20169 j Ik kwam hier in Roemenië ook een paar mooie insecten tegen: Een Koningspage volgens mij: Dit was het voorspel van twee verschillende soorten vlinders (!?). Later paarden ze namelijk, dat heb ik op video. Edit: Na determinatie op vlindernet denk ik dat de lichtblauwe vlinder een bleek blauwtje is. De ander zal wel aurelia zijn.. Deze was even later onthoofd, een veenmol dacht ik: Van deze vlinder weet ik niet welke het is, iemand anders? Hij/zij zit iniedergeval op tijm: Edit: Naar ik denk een boserebia. Dit was ook mooi, twee motten/vlinders met elkaar aan het paren op een pekanjer, ik dacht eerst dat het een vliegende schijf ofzoiets was. Iemand die weet wat voor soort dit is? Edit: Na de tip van Lola heb ik deze vlinders gedetermineerd op Lindepijlstaarten . Misschien is hij in het voorgaande al gedetermineerd, ik zal het vanaf nu bijhouden... maar weet iemand wat deze is: Dit zijn hele leuke, nieuwsgierige sprinkhaantjes, die als groepje jou als persoon komen verkennen als je een poosje stilzit. Wat voor soort sprinkhaan het is? Ik weet het niet, wie het weel weet, ik hoor het graag! En last but nog least, ik ben erg benieuwd wat dit voor kever is: Sorry, in het vervolg hoop het meer beetje voor beetje te doen. Als het erg is dat de foto's gedraaid staan wil ik ze natuurlijk met alle liefde draaien. 28 juni 20169 j aangepast door Gast ~ Vita rosa est ~
Geplaatst: 28 juni 20169 j De laatste foto is een coloradokever. Misschien heb je hier iets aan voor de vlindershttp://www.vlindernet.nl/vlinderzoeken.php
Geplaatst: 28 juni 20169 j Dus toch! De grote vijand van de aardappelen in Roemenië. Ik had hem dus beter kunnen doden. Bedankt ook voor de Vlindernet tip. ~ Vita rosa est ~
Geplaatst: 28 juni 20169 j Auteur Mooie bijdrage! En het geeft helemaal niet als je in 1x veel foto's plaatst. Is alleen maar leuk.
Geplaatst: 30 juni 20169 j De blauwe vlinder is 'een blauwtje', bleke blauwtjes zijn lichter van kleur. De bruine vlinder is geen aurelia, maar het vrouwtje van het blauwtje Voor gedetailleerde determinatie van vlinders is eigenlijk ook een foto van de achterkant van de vleugels nodig. Dat geldt zeker ook voor de erebia. Determinatie van deze soort is sowieso vaak erg moeilijk. Volgens mij is het geen boserebia, ik zie geen witte blokjes op de vleugelranden.
Geplaatst: 30 juni 20169 j Ook in de kas was het Glazenwassertje? er ook nog (vorige dagen daar ook al gespot)...Dus vandaag waren we samen aan het werk in de kas. Glazenwassers hebben ze nog niet uitgevonden in het rijk der libellen, glazenmakers en glassnijders wel Dit is een 'vers' (=nog niet uitgekleurd) blauwe breedscheenjuffer-vrouwtje.
Geplaatst: 30 juni 20169 j Auteur Glazenwassers hebben ze nog niet uitgevonden in het rijk der libellen, glazenmakers en glassnijders wel Dit is een 'vers' (=nog niet uitgekleurd) blauwe breedscheenjuffer-vrouwtje. Thx voor de determinatie... vroeg me al af waarom deze zo licht van kleur was. Jeetje Anneke, wat veel in 1 bloem!
Geplaatst: 3 juli 20169 j Ik gebruik sinds kort een nachtvlinderval in mijn tuin om te onderzoeken welke soorten er in mijn tuin bivakkeren. Al ongeveer vijftig soorten inmiddels! Groet, Geert-Jan
Geplaatst: 4 juli 20169 j Dat zijn mooie exemplaren, maar zijn dat niet vooral motten? Of vallen die ook onder de vlinders? Heb vandaag een sprinkhaansoort in de tuin ontdekt. Edit: de foto's worden wel gecomprimeerd door de forumsoftware valt mij op, dus nu ziet de foto er iets minder mooi uit.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.