Geplaatst: 4 juli 20169 j Indrukwekkend, een heuse nachtvlinderval. Wat wil je ermee als je weet welke nachtvlinders er bij jou op de tuin komen? Ik kwam ook nog een paar mooie beestjes tegen: Open en dicht van een mij onbekende vlinder: Dit lijkt me een bloeddrupje (sint-jansvlinder?) Welke is deze? Een atalanta? ~ Vita rosa est ~
Geplaatst: 4 juli 20169 j @Flup: 'mot' is een onofficiële naam voor wat biologen een nachtvlinder noemen. Alhoewel de naam nachtvlinder suggereert dat ze alleen in de nacht vliegen zijn sommige nachtvlinders voornamelijk overdag actief. Er bestaan macro- en micronachtvlinders. De bovenstaande horen onder de macro's.@ADOPEG: Nachtvlinders zijn een relatief onbekende groep organismen. Voornamelijk omdat ze natuurlijk in het donker actief zijn. Daarom vind ik het interessant om ze te inventariseren. Al mijn waarnemingen plaats ik op waarneming.nl. Los daarvan zijn het machtig mooie dieren om te zien. Verbazingwekkend hoeveel moois er in het donker actief is. Groet, Geert-Jan
Geplaatst: 4 juli 20169 j Hoe vang je ze? Lijkt mij ook wel leuk namelijk. Ik heb veel nectarplanten speciaal voor de vlinders.
Geplaatst: 4 juli 20169 j Wat wil je ermee als je weet welke nachtvlinders er bij jou op de tuin komen?Verbazend dat uitgerekend jij dat vraagt Jij wilt zelfs weten hoe de beesjes heten die je in Roemenië hebt gezien "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 4 juli 20169 j Hoe vang je ze? Lijkt mij ook wel leuk namelijk. Ik heb veel nectarplanten speciaal voor de vlinders. Ik heb deze val gemaakt. Twee blacklight lampen trekken de vlinders aan. Ze komen onder in de bak terecht waar ze een rustig plekje zoeken in de eierdozen die op de bodem liggen. In de ochtend zijn ze zo afgekoeld dat ze probleemloos bekeken kunnen worden. Groet, Geert-Jan
Geplaatst: 4 juli 20169 j Ik kwam ook nog een paar mooie beestjes tegen: 1. Open en dicht van een mij onbekende vlinder: 2. Dit lijkt me een bloeddrupje (sint-jansvlinder?) 3. Welke is deze? 4. Een atalanta? Waar zijn deze foto's genomen? 1. Zeker weten dat het één en dezelfde vlinder is? De tweede foto lijkt mij namelijk de Morgenrood. Maar daar past foto 1 niet bij.2. Klopt3. Dambordje4. Klopt Groet, Geert-Jan
Geplaatst: 4 juli 20169 j Mooie vlinders heb jij getrokken ADOPEG. Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 7 juli 20169 j Deze sprinkhaan doet een grassprietje na door 1 antenne in de lucht te steken en de andere langs zijn lijf.
Geplaatst: 11 juli 20169 j Wat wil je ermee als je weet welke nachtvlinders er bij jou op de tuin komen?Verbazend dat uitgerekend jij dat vraagt Jij wilt zelfs weten hoe de beesjes heten die je in Roemenië hebt gezien Haha weknow, ik bedoelde eigenlijk zo van: ' kan ik daar ook nog iets aan hebben?' Geert-Jan, helemaal duidelijk, mooi dat je zo'n interesse in de natuur hebt en ook bijdraagt aan waarneming.nl. Bedankt ook voor jouw bevestigingen! Je hebt gelijk volgens mij, die ene is een morgenrood. ~ Vita rosa est ~
Geplaatst: 13 juli 20169 j Vandaag een bijen hotel gemaakt! Hopelijk maken ze er gebruik van en bevruchten ze massaal mijn meloenen en andere planten! [emoji1] Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst: 13 juli 20169 j Auteur Tuinbuuv I. kwam met een Roze Sprinkhaan aan!! En later is ze er nog één tegengekomen met alleen een roze kop.
Geplaatst: 13 juli 20169 j Dat is bijzonder! In onderstaand berichtje lees ik dat het een vorm van albinisme is. http://nieuws.nl/algemeen/20160712/amateurfotograaf-maakt-unieke-fotos-zeldzame-roze-sprinkhaan/
Geplaatst: 21 juli 20169 j Mooi bijenhotel, zoiets hoort eigenlijk in elke tuin vind ik. Een roze sprinkhaan heb ik nog nooit gezien, heel bijzonder zoiets. Zelf heb ik veel van deze wantsen in de pastinaakbloemen:
Geplaatst: 21 juli 20169 j Alleen al leuk vanwege zijn naam: pyamawants "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 23 juli 20169 j Auteur Wilde even deze potten verzetten... Oeps... overal paniek! Heb ze maar snel teruggezet... En vijf dagen later zag het er zo uit: Bloemetjes en bijtjes en zweefvliegen... En ook mijn Vlinderstruik bloeit voor het eerst en sinds een week zitten er ook vlinders bij. Tot nog toe alleen de Dagpauwogen. En niet vergeten: Op 5, 6 en 7 augustus zijn de Vlinderteldagen ! http://www.vlindermee.nl/
Geplaatst: 24 juli 20169 j Dat is toeval, ik had vanochtend ook een dagpauwoog in de tuin.Moest hem even snel op de foto nemen met m'n telefoon, vandaar niet zo'n mooie foto als de jouwe.
Geplaatst: 24 juli 20169 j Auteur Gisteren zag ik iets klein blauws door de tuin fladderen.... Een Boomblauwtje (denk ik). Helaas tijdens het fladderen niet te fotograferen en als ie ging zitten waren de vleugeltjes gesloten dus geen blauw te zien. En op de Olifantenknoflookbloem was een hommeltje in slaap gevallen tijdens het eten. En vandaag was ik ergens waar het echt wemelde van de vlinders... daar komt later nog wel wat van in dit topic.
Geplaatst: 24 juli 20169 j Wat een mooie foto's toch in dit topic! Zo'n bewusteloze hommel (vaak zijn ze uitgeput of uitgedroogd), krijg je heel makkelijk weer op de been door een beetje suikerwater op een theelepeltje. Ook heel leuk om te zien hoe ze drinken.
Geplaatst: 24 juli 20169 j hier vandaag ook relatief veel vlinders. het lijkt alsof ze allemaal het mooie weer hebben afgewacht Daarnaast nog wat koolwitjes gezien. geen hele speciale soorten. ook veel hommels enzo, die heb ik nog niet op de foto gezet.
Geplaatst: 25 juli 20169 j Gisterenmiddag, zittend in het windje aan het water, zag ik deze libelle: Smartphone gepakt en deze foto gemaakt.Eigenlijk kansloos met een smartphone, op die afstand. Dichterbij kon ik niet komen. Uitvergroten maakt hem toch herkenbaar: Opgezocht: Platbuik, mannetje. Ja toch? Leuk, die libellen. Lantaarntjes al eerder gespot. Nu de platbuik. Binnenkort de blauwe glazenmakers. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 25 juli 20169 j Ja, de laatste tijd barst het van de vlinders, prachtig! Ik heb denk ik een gekke vraag, waarschijnlijk weet iedere tuinder wat dit is, tenminste ik kom ze vaak tegen. Ik denk dat het emelt is, en dat zou dan de larve van een langpoot zijn. Klopt dit? En als ik ze zie zou ik ze dus beter kunnen verwijderen..? ~ Vita rosa est ~
Geplaatst: 25 juli 20169 j Auteur Als je ze in je moestuingrond tegenkomt zou ik ze zeker verwijderen, ze zuigen je groenteplantjes leeg. Gooi ze ergens verderop op het grasveld oid lekker hapje voor de merels.
Geplaatst: 27 juli 20169 j Nu had ik de Nikon paraat. Een betere foto van de platbuik man: Hij heeft een maatje gevonden: Onder op bovenstaande foto zie je ook een lantaarntje. En hier zie je twee lantaarntjes: Platbuik: http://www.libellennet.nl/libellensoort.php?libelid=52&vq=PLATBUIKLantaarntje: http://www.libellennet.nl/libellensoort.php?libelid=24&vq=lantaarntje Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 10 augustus 20169 j ik ben nieuwsgierig, wie weet wat dit zijn? ze zitten op de peperplanten. ik dacht een soort luizen. echter zijn het niet de standaard groene bladluizen; ze zijn kleiner, de kleur en het patroon is anders. wanneer ik de beestjes plet zijn ze ook lang niet zo plakkerig als bij de standaard groene bladluizen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.