Geplaatst: 9 augustus 20178 j Deze week ben ik al een paar keer een groot uitgevallen wesp tegengekomen. Zou t een hoornaar kunnen zijn?
Geplaatst: 9 augustus 20178 j zweefvlieg:Volucella zonaria mooie foto!! moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 15 augustus 20178 j Raad eens wie mijn peren komt opeten. Slakken, nee Vogels, neeRupsen,neeMieren,nee. Kunt ge het niet raden? Kijk eens goed op de foto!Verschiet niet. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 15 augustus 20178 j De vogels hebben mooie beginnetjes gemaakt, en daarna komen die lieveheersbeestjes meesnoepen. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 21 augustus 20178 j Tijdens het snoeien van de frambozen en vond ik knobbeltjes aan de stengels. Opengesneden: geel larfje. Dat moet een frambozentakgalmuglarve (Lasioptera rubi) zijn "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 25 augustus 20178 j Hier ook een olifantsrups! Nog nooit gezien in mijn tuin Hij eet van de Lychnis, slaapt op een mosbedje en doet zijn naam eer aan wat betreft de grootte van zijn bolussen (die 4 'boontjes', rechts). "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 26 augustus 20178 j Hier 4 zeer dikke grote aparte spinnen gevonden, in een stukje wildgroeiweiland met nieuwe bomen. 2 van de 4 kon ik niet meer vinden nadat ik mijn camera was gaan halen 1 daarvan had wit/zwarte poten en een roestbruin harig dik lijf. Wie weet zegt iemand dat wat... Spin 1 (wespspin?) : Spin 2: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 augustus 20178 j Wespspin of tijgerspin En die 2e is een kruisspin, maar die wist je vast wel. Die wegloper misschien een schorsmarpissa? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 27 augustus 20178 j Auteur Ja, die eerste is de Wespenspin/Tijgerspin, ook goed te herkennen aan het kenmerkende zigzagpatroon in het web, dit is dus niet per ongeluk.Had er ook ooit één op de moestuin. Hetgeen wel bijzonder was want ze komen/kwamen hier zo noordelijk nog niet echt voor.Een tweede Wespenspin in de vlindertuin een paar jaar geleden werd dan ook een echte bezienswaardigheid. Hee Jorieke, ik zie dat je in 2014 ook al een Wespenspin in je varkensveldje bent tegengekomen: insecten-foto-s-en-verhalen-t5261-760.html Gisteren kwam ik in Leek een Olifantenrups tegen op het trottoir... ging richting drukke autoweg... Heb deze dus maar ergens in wat veiligere bosjes gedropt.
Geplaatst: 27 augustus 20178 j Wat kan dit wel zijn?Toen ik wat druiven wilde scheef slaan zag ik die twee witte balletjes welke met een heel dun steeltje op de druiven zaten. Heb het nog niet elders gezien. Als de batterij opgeladen is probeer ik nog een betere foto te maken met de Canon Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 27 augustus 20178 j De foto's zijn prachtig van die spinnen, maar het kippenvel staat dik op mijn armen! Bah! Geen fan van spinnen. Die olifantenrups vind ik wel weer leuk!
Geplaatst: 27 augustus 20178 j Oh ja Erny, ik zie het ja. Lang geleden Nee Speets, het was geen schorsmarpissa (moest em even opzoeken met Google). Hij had een zelfde bouw als die wespspin, met een dik lijf en dunnere hoekige poten. Ik heb al heel wat afbeeldingen zitten bekijken, niets lijkt er op. Straks eens kijken of ie weer een web heeft gemaakt op de plek waar we hem nu zo ongeveer onder de maaier hadden zitten facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 augustus 20178 j Willy, die eitjes op stokjes op je druiven zijn van de gaasvlieg. Groet, Geert-Jan
Geplaatst: 27 augustus 20178 j Had ik nog nooit gezien. Ze zijn ook klein hee Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 29 augustus 20178 j Heel bijzonder, ik heb geen foto maar kan het beestje goed beschrijven vind ik.Een zoemend geluid, vliegend met golfbeweging , stilhangend in de lucht en voor een bloem als een kolibrie, ook een lange snuit/bek, ik had een verbaasd gevoel en dacht, dit is een Nederlandse kolibrie.Onderstaande bloem bevindt zich tussen mijn wildenloemenborder het duurde even voordat ik ze kon thuisbrengen, het zgn. Zegekruid, zwarte lampionnetjes, nachtschadefamilie
Geplaatst: 1 september 20178 j Wat voor beestje is dit op mijn aardbeien. Ze zitten soms met meerdere rond een rotte plek.Ze zijn zwart en erg sloom. Vliegen niet gelijk weg als je ze aanraakt.
Geplaatst: 4 september 20178 j Op SeniorenNet zag ik deze foto verschijnen en ik dacht aan de blauw-zwarte houtbij (Xylocopa violacea) Ze werd op deze bloemen en op oleanders gespot. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 11 september 20178 j Bij droog weer staat de schuurdeur overdag open.Aan het eind van de middag vliegt 'mijn' dagpauwoog naar binnen en gaat zitten slapen naast de mattenklopper.Dat doet 'ie al een tijdje "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.