Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

20230713_Sprinkhaan.jpg

^ Sprinkhaan, waarschijnlijk de sabelsprinkhaan. Op mijn Cayenne pepers:

20230713_Sprinkhaan2.jpg

^ Zelfde foto, uitsnede.

(Fototoestel: smartphone Samsung S20)

Geplaatst:

Prachtige foto! 

Geplaatst:

PXL_20230714_110942754.thumb.jpg.69cf9cb421da894878f9ad83b7d2fd61.jpg

Geplaatst:

Die sprinkhaan had ik ook, maar wat minder fotogeniek gepositioneerd. Ik wilde eigenlijk sla plukken maar ik heb hem maar met rust gelaten.

IMG_20230714_154227.thumb.jpg.5dc339e6af15f2208aa76883a073b4f3.jpg

En kleine parelmoervlinder. Ik zie hem al weken, een opvallende verschijning, maar nu zat hij eindelijk even stil.IMG_20230714_151109__01.thumb.jpg.605e8b70543b61e25f4670735aa8c909.jpg

Geplaatst:

@henkg, jeetje zeg dat is een hele mooie foto.

Geplaatst:

@henkg Mooie close up foto.

Hier hebben de kleintjes ervan overal gaatjes in de pepers bladeren gegeten. Nu ze groter zijn, lijken ze wat anders als voedselbron te gebruiken. 

Geplaatst:

PXL_20230715_1029207682.thumb.jpg.9f940a0fb15f6c395a2b9ff9af3352e6.jpg

Geplaatst:

Hier ook weer veel vlinders ineens. 

IMG_20230715_113339494_HDR.thumb.jpg.264a52f132e44ab8ec667ad580a6bf77.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Zo lief..20230715_101227.thumb.jpg.53414cc63d16bdfb9161a6e8f4f264b2.jpg

Geplaatst:

Brrr ik krijg enorme rillingen van die foto Jorieke. Ik ben blij dat de eenden er blij mee zijn.

bd5d85d1b02146a694359be5a196a286.jpg

Rode weekschildkever volgens internet. Ik had hem niet eerder in de tuin. De giga peterselie zat helaas helemaal onder. Heb het er maar uitgetrokken. Ik lees nergens dat ze buiten paren overlast bezorgen. Klopt dat? Ze schijnen ook goede onweersvoorspellers te zijn.

Geplaatst:

Ik heb elk jaar de bloeiende pastinaak altijd helemaal vol zitten. Eten pollen en nectar en bladluis zegt internet. Nog nooit overlast van gehad.

Dus zet de kliko maar een stukje open dan kunnen ze weer naar de volgende schermbloemige

Geplaatst:

Uitsnede van een macro foto van mijn telefoon.

Insect met een gezwel? Op tomaat.

Ik dacht eerst een mijt, maar deze heeft geen pootjes.

Screenshot_2023-07-21-23-08-38-945_com.miui.gallery.jpg

aangepast door acpronk

Geplaatst:

Ik zag dit rare voelspriet-beest in mijn NZ-spinazie. 7 mm groot ongeveer. Google Search zegt krabspin, maar dat is het niet. Ik zag hem, maar hij zag mij ook, en ging zich verstoppen. Hij liep niet als een spin, meer als een tor. 

Die schubben op de rug vind ik mooi.

IMG_20230725_213435__01.jpg

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Ik weet niet waarom ik zoveel vleesvliegen op mijn groene bak heb zitten..er zit notabene alleen maar droog organisch afval in. Voor een engerd als deze ( hij schijnt schapen en padden levend op te kunnen vreten) is ie nog best mooi. 

EAB0324D-97E1-4E3D-90BE-67AFDE08D2D0.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Europese hornaar. Best een behoorlijke. IMG_9030.thumb.jpeg.e025ad651708a6d0ddc8fafb180c74e8.jpeg

Geplaatst:

Gezelligheid kent geen tijd. Iedereen op de bloeiende wortel.

IMG_20230726_141759157_HDR.thumb.jpg.dd007c53893e2d5bc0fdbc2b16eae2b7.jpg

Weekschildkevers, een wespje en diverse vliegen.

Geplaatst:

Spin vangt wesp

PXL_20230730_133033437.NIGHT2.thumb.jpg.104b950ac07ecb8c14a868848c9e1dd6.jpg

Geplaatst:

Teek, teken, tekenbeet. Een paar pagina's terug wordt erover gesproken, in de bloementuin ging het er ook alweer over. Waarschuwingen: door de warmte van onlangs kunnen veel teken voorkomen. Nu heb ik geen katten in de tuin (zoals @fre3ke meen ik), maar wel veel huismussen en die kunnen ze ook dragen en verspreiden. Vorige week viel er een op mijn arm toen ik bij de lelies bezig was.

Sinds gisteren is mijn linkeroor doof. Eerst geprobeerd te spoelen, druppelen met olie, geprobeerd schoon te spoelen onder de douche. Nu is inmiddels mijn hele oor rood, terwijl ik niet echt pijn heb. Wel heb ik vandaag de assistente h.a. gebeld, morgen kan ik komen voor uitspuiten. Ik vrees dat er een teek in mijn oor gekropen is en me daar gebeten heeft. Ik kijk al in de spiegel of er al rode kringen zijn. Morgen zien we weer verder.

aangepast door HuubvG

Geplaatst:

@HuubvG Sterkte en ik hoop voor je dat t meevalt

Geplaatst:

Ow neeeee! Wat erg! Heel veel sterkte. Ik hoop dat het snel op te lossen valt. En wat balen dat je gewoon nog een dag moet wachten.

Geplaatst:

O nee, wat een ramp zou dat zijn.

Ik heb ook nog eens het slechte nieuws dat je vleesallergie kunt krijgen door een tekenbeet. Komt door een bepaald molecuul dat de teek opneemt als hij bijvoorbeeld een rund heeft gebeten. Dit kan bij de mens in de bloedbaan komen en je afweermechanisme permanent ontregelen. Alpha-Gal syndroom heet her.

https://www.cdc.gov/ticks/alpha-gal/

Dus ik duim dat je oor geen teek bevat @HuubvG

Geplaatst:

Oei, dat wordt een onrustig nachtje komende nacht, de Nachtrust1 slaappilletjes van de Kruitvat liggen al klaar...

Nu las ik het stukje uit jouw link @fre3ke en als ik het goed begrijp kan ik door het eten van bijvoorbeeld rood vlees het syndroom oplopen, maar ook door een tekenbeet. Niet alle teken brengen de ziekte over, en ook de kans op een onschuldige beet is nog aanwezig. Maar toch bedankt. :)

En misschien zit er helemaal geen teek, is het gewoon een prop oorsmeer op mijn trommelvlies. Morgen zullen we het weten. 👂

Geplaatst:

@HuubvG goed nieuws gehad? Hoop het in ieder geval wel.

Iets van 20 jaar geleden was ik op vakantie in Thailand, alleen. Sliep toen in het huis van mijn ouders. Maar vlak voor ik wilde gaan slapen, werd er op mijn deur geklopt. Oom woonde tegenover ons, en zijn jongste dochtertje (toen een jaar of 2 schat ik) had een kevertje (?) in haar oor die er niet uit wilde. Huilen natuurlijk. Dus heb hen toen in mijn nachtkleding naar het ziekenhuis gebracht (daar doen ze niet aan de huisarts). Gelukkig was het wel redelijk snel opgelost.

Geplaatst:

@acpronk, wat goed dat jij in dat geval een helpende hand kon bieden, en hoe. De buurtjes zullen je dankbaar zijn geweest.

Hier liep alles met een sisser af. Heb ik afgelopen nacht wel gedroomd van dubbele kevers, pratende teken (ik kon ze alleen niet horen...) en net toen ik bijna dood geprikt was, werd ik wakker. Gelukkig kon ik anderhalf uur eerder terecht bij de assistente, die mijn oor uitspoot en het bakje liet zien met allemaal drab. En ik kon weer alles in stereo horen. Andere oor ook maar gedaan, daar kwam weinig uit. Nog nooit eerder zoiets gehad.

Mijn angsten waren: mogelijk een teek, óf een verstopte speekselklier, die vlak onder het oor zit, die zet regelmatig op waardoor ik met een dikke bult bij mijn oor rondloop. Ik was bang dat die uitgebroken was en het vocht in het slakkenhuis gelopen was. Of een of ander kwaadaardig gezwel. Wat ik al niet in mijn hoofd weet te halen. Groot is de opluchting dus!

aangepast door HuubvG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.