Geplaatst: 30 juli 202530 Jul Wie kent deze spin? Mijn app gaf het niet goed aan. Rood lijfje, heel klein, rond en trok een ei onder zich mee. Ik had hem geplaagd en het ei bleef achter, ik heb het aangeraakt, echt een zacht ei en had het laten liggen.Mijn man zei later: haal dat ei maar weg, anders zit je bak straks vol spinnen. Ik kon het later niet meer vinden, maar de spin zat nog wel in de bak.
Geplaatst: 30 juli 202530 Jul Een kogelspin.Een van de mooiste spinnen die ik ken. Heel schattig ook.Maar dat is geen ei maar een nest. Normaal trekken ze een blad krom (of meerdere bladeren samen, en maken daar een holletje om de eieren daar in te beschermen. Daar sterft de moeder een dood, meestal voordat de kleintjes geboren worden. Soms leggen ze nog een tweede nestje.Maar wat er gebeurd kan zijn. Ze had een holletje gemaakt tussen enkele bladeren, toen ging je in de moestuin tekeer, trok wat blad weg en het holletje ging kapot. Moeder zag zich genoodzaakt een nieuwe plek te zoeken. Ze neemt het nestje mee, en maakt een nieuw holletje tussen andere bladeren. 30 juli 202530 Jul aangepast door acpronk Het is de gewone tandkaak (Enoplognatha ovata). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 31 juli 202531 Jul Auteur Dit Goudoogje verkoos op mijn kleurveranderende lampje plaats te nemen:
Geplaatst: 31 juli 202531 Jul Auteur En pakte mijn wijnglaasje maar waarom prikt het opeens aan mijn hand.... Oh... er kwam een wandelende cactus langsgekropen.
Geplaatst: 31 juli 202531 Jul In de kas staan alleen pe/pa en tomaten. Maar er groeit ook een stukje eeuwig moes naar binnen. En dat is natuurlijk een kool. Dus de koolwitjes vliegen dagelijks naar binnen en naar buiten, en zorgen hier voor nageslacht. Knaag knaag knaag, een halve eeuwig moes plant is zo weg met dit knaagteam.
Geplaatst: 31 juli 202531 Jul Echte puber rupsen altijd honger We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 augustus 20251 Aug Op 30-7-2025 om 22:19, acpronk zei:Een kogelspin.Een van de mooiste spinnen die ik ken. Heel schattig ook.Maar dat is geen ei maar een nest. Normaal trekken ze een blad krom (of meerdere bladeren samen, en maken daar een holletje om de eieren daar in te beschermen. Daar sterft de moeder een dood, meestal voordat de kleintjes geboren worden. Soms leggen ze nog een tweede nestje.Moeder kogelspin sterft niet voor de jongen uit de cocon komen want deze spinnen kennen broedzorg en voeden de jongen in eerste stadia. Kogelspinnen maken veel cocons meestal een drie of viertal.
Geplaatst: 6 augustus 20256 Aug Zojuist kwamen we deze tegen, mn hond was na een halve seconde snuffelen duidelijk geen fan 😅
Geplaatst: 6 augustus 20256 Aug Jammer, lijkt me een Pijlstaart, misschien Groot Avondrood. Maar hij is kapot aan de achterkant, dus dit wordt geen vlinder Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 6 augustus 20256 Aug @woldistel hij bewoog! Kon niet goed zien of t echt smurrie was vd rups, leek van bovenaf op een verwelkt bloemetje, want weg met auto's en hond.....Obsidentify zegt obv een andere foto groot avondrood.Ik zal met t laatste rondje dezelfde kant op lopen, kijken of ie er nog ligt. 6 augustus 20256 Aug aangepast door Vlavlip
Geplaatst: 6 augustus 20256 Aug Rups koninginnepage.Veel zie ik ze niet die prachtige vlinders maar verschillende keren per jaar fladderen er toch een paar door mijn tuin. Sinds ik gestopt ben met het telen van venkel heb ik echter nooit meer een rups aangetroffen. Tot vandaag dan, ik vond er eentje op het wortelloof. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 8 augustus 20258 Aug Penseelkever in de guldenroede. En een heleboel gezoem, want die plant zit vol insecten tijdens de bloei.
Geplaatst: 11 augustus 202511 Aug En rouwmantel volgens obsidentify, had er nog nooit eentje gezien. Bleef even gezellig voor me poseren 😀Ze zijn trouwens gigantisch!
Geplaatst: 15 augustus 202515 Aug AhAllergrootste sprinkhaan ooit! Zo groot als wijsvinger en duim. Bijna mijn hele hand dus! Doodeng zo groot. Die durfde ik niet met de hand op te pakken. Heel veel sprinkhanen dit jaar in de tuin. Maar liever niet meer in huis.
Geplaatst: 17 augustus 202517 Aug En hier zo'n grote madam met haar legboor tussen de tegels (echt geen betere plek, denk ik dan?)Cleo's gezichtje for scale, geen banaan in de buurt 😁 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 17 augustus 202517 Aug Iemand enig idee welke rups dit is? Ik heb hem nu in een klein kweekbakje gezet met slablaadjes, boontjes e.d. om te kijken welke rups het wordt.Ik vond het een mooi rupsje, anders dan andere en de app gaf hele rare dingen aan als tigervlinder e.d. 17 augustus 202517 Aug aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 17 augustus 202517 Aug Hier nu elke dag wel een of meer Landkaartjes (zomervorm) die uitkomen.Ze komen uit brandnetels in bermen die weggemaaid worden. Tijdens wandelingen de risicoplanten nakijken, en rupsen ook gelijk een sluipwespvrije "opvang" bieden.Hier elk jaar weer mooie momentjes zodra ze uitvliegen. Weinig bestuivende insecten? Geef ze een veilige start. Zowel natuurmonumenten als staatsbosbeheer maait ze hier volop tot moes. Frustrerend.Elk jaar, net tijdens hèt voortplantingsmoment, strak gemaaide bermen langs de fietspaden...🤮Daarom pluk ik de rupsen van de planten om ze een kans te bieden. Plastic potjes zoals van jodekoek, zijn perfect voor een goede start. Waardplanten van veilig (onbespoten) terrein halen, best dagelijks verversen. Zodra je de poppen ziet, voorzichtig verplaatsen (beste met aanhechtingsmateriaal- steel of blad van de plant) kort naast de pop afknippen, en met een knopspeld aan wat kurk of balsahout -vastgeplakt in een bakje-, vastzetten, zodat de vlinders bij uitkomen een verticaal maar ruw oppervlak hebben om aan te hangen, voor het oppompen van de vleugels.De poppen af en toe even met een plantenspuit bemisten. Tegen het uitdrogen.. Dan is het wachten. Vlinders "spatten" wat rode vlekkende vloeistof na het oppompen van de vleugels, de overbodige zooi geloosd, vervolgens harden ze de vleugels hangend uit. Zodra ze willen vliegen, verplaatsen naar buiten.. Een aangeboden vinger om even op te zitten in het zonnetje is fijn. Stappen ze zo op als je voorzichtig bent.Zorg overigens wel dat je goed weet welke vlinder het betreft, overwinterende poppen verzorgen is een langetermijn hobby..
Geplaatst: 18 augustus 202518 Aug Dank voor je uitgebreide uitleg ! Ik heb hier speciaal in mijn bosje op twee plekken brandnetels geplant en hoop dat wat vlinders ze gevonden hebben. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 19 augustus 202519 Aug Bij het water geven vanochtend zag ik deze rups. Het wordt een witvlakvlinder.
Geplaatst: 19 augustus 202519 Aug Wat een beauty van een rups! Het schijnt een gewoon voor te komen vlinder te zijn ik had er nog nooit van gehoord. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.