Jump to content

Aantasting druiven. Wat is het ?

Frans

Recommended Posts

Sinds een paar dagen heb ik een aantasting in mijn druiven die ik niet thuis kan brengen. Het zijn tot nu toe maar een tiental trosjes geweest die ik preventief heb verwijderd. Het komt voor in alle 3 mijn druivelaars die ook nog eens relatief ver uit elkaar staan dus een onderlinge besmetting lijkt niet zo voor de hand te liggen. Zoeken via Google Lens leverde geen duidelijkheid op. 

Iemand enig idee wat het is ? 

aantasting_druif1.thumb.JPG.dd55a17302b9fe269e0b3db9daad7408.JPG

aantasting_druif2.thumb.JPG.cba57fd2752c6550fbab41349183d077.JPG

aantasting_druif3.thumb.JPG.140a1baee50de180207f26d4bbae2540.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Zoiets had ik vorig jaar ook in een van mijn druiven (Einset Seedless). Eentje die een paar meter dan de andere planten verwijderd is.

Ik vermoedde Suzuki fruitvlieg, die zaten in de frambozen nog geen meter er vandaan. Maar hard bewijs heb ik niet.

Edit, een andere druif had er ook last van.

Edited by acpronk

@acpronk

Het heeft inderdaad veel weg van een zware aantasting door Suzuki maar dat kan hier niet het geval zijn omdat de druiven momenteel nog onrijp en keihard zijn. Suzuki begint pas met het afzetten van eitjes in het beginstadium van het rijpen van de druiven .

Off topic nog iets over Suzuki. Na een jaarlijks toenemend verlies door dat kreng (naar schatting vorig jaar 80% van de druiven verloren) denk ik hem dit jaar te slim af te zijn. Zeer fijnmazige kunststof hoezen gaan de druiven beschermen. 

anti_suzuki.thumb.JPG.c5db9971ddfaed69624919657da5e7ef.JPG

Maar heeft er iemand nog antwoord op mijn oorspronkelijke vraag ? :-)

Ik dacht even aan lamsteligheid (één keer in het echt gezien, gelukkig niet bij mij). Maar daardoor verschrompelt het steeltje meer, en is de verschrompeling van de druif egaler. Dit seizoen met steeds afwisseling van koud en nat naar eventjes heet en droog is wel ideaal voor lamsteligheid. 

Op de foto's denk ik te zien dat de aangetaste druifjes allemaal in dezelfde groeifase zitten. Maar waar dat op zou kunnen duiden weet ik niet.

Frank Houweling weet vast wel meer ... 

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Dit is geen lamsteligheid want dan zijn de steeltjes 'lam' (slap of verdroogd en bruin). Lijkt idd op suzuki maar daar is het nog (te?) vroeg voor bij druiven.

Overigens ... @Frans het gebruik van zakjes (gebruik ik ook) moet je zo lang mogelijk uitstellen .. je creëert een microklimaat waardoor gemakkelijk schimmelvorming en/of verbranding optreedt.

• Like 1

2 uren geleden, Bertus zei:

moet je zo lang mogelijk uitstellen .. je creëert een microklimaat waardoor gemakkelijk schimmelvorming en/of verbranding optreedt.

Goede tip :thumbup:

Ik neem aan dat zodra de druiven beginnen te verkleuren het er de juiste tijd voor is ?

Die zakjes gebruikte ik vorig jaar ook. Gezonde trossen en deels aangetaste trossen (wel eerst de slechte druiven verwijderd), maar de aantasting ging dacht ik gewoon door terwijl ik geen vliegjes in de zakjes heb gezien. Maar dat was pas later in het seizoen, nu zijn ze nog ieniemienie.

Jammer genoeg  nog geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag. Misschien helpen deze eergisteren gemaakte foto's nog. Nadien heb ik geen slechte druif meer gezien en als dat zo blijft is de schade te verwaarlozen.

Typisch vind ik die vreemde cirkel die ik op meerdere bessen heb gezien. Verder levert open gemaakte rotte druiven geen zichtbaar bewijs van ongedierte op. 

aantasting_druif5.thumb.JPG.5872c215e19d491b31e215bce06e898d.JPG

aantasting_druif6.thumb.JPG.6168f20c0735bfba34cb68fafa13d323.JPG

Iemand ?

Ik was dit onderwerp ook al met interesse aan het volgen en  mijn hoofd aan het breken wat dit zou kunnen zijn, het leek echt de richting van een schimmel te zijn, je ziet op die druiven de laagjes van verdere uitbreiding. Is volgens mij een kandidaat, maar zie je dan ook niks op het blad ?

Edited by redzebra

De bladeren zijn niet perfect maar lijken me voor een druif in dit groeistadium normaal ( de witte plekjes die je aan de randen van enkele bladeren ziet bestaan uit wat afgedropen en opgedroogde spuitzwavel die ik onlangs gebruikte vanwege een beginnende meeldauw aantasting). 

aantasting_druif7.thumb.JPG.f22623a4ac1acf0b85bfdb3874cfbebd.JPG

Vandaag nog eens gezocht en 3 trosjes met de aantasting gevonden. Ze zijn waarschijnlijk de vorige keer over het hoofd gezien want de mummies zijn hard en kurkdroog.

aantasting_druif8.thumb.JPG.1eb972b5752a9c40f5b15b211db9cc46.JPG

Zoals   @redzebra    al dacht is er een schimmel te zien. Ik vermoed dat deze schimmel niet de oorzaak maar het gevolg is van de aantasting omdat het overgrote deel van de besjes in de tros gezond blijft. 

aantasting_druif9.thumb.JPG.ad3ea55605f87fa70ff27bcb79b58d25.JPG

aantasting_druif10.thumb.png.867ac8cc2d963fa71efd1f9baa9a063c.png

aantasting_druif11.thumb.png.51fd17b29fa8b5c5f539dca1db8f4086.png

Als het hier bij blijft, en volgend jaar niet in heviger mate terug komt, is het eigenlijk een probleempje van niks. Blijft toch de vraag: Wat is het ? 

Interessante theorie @Bertus   maar zelfs als het al gehageld zou hebben dan gaat deze theorie hier niet op. Ik heb in totaal ongeveer 15 slechte trosjes van 3 verschillende druivelaars gehaald. Deze trosjes, een zeer beperkt aantal van het totaal, hadden elk meerdere rotte of al ingedroogde bessen (zie foto's).

Bij de rest van de trossen heb ik zelfs niet één bes met dit verschijnsel gevonden en als hagel de oorzaak zou zijn dan is dat op zijn zachtst gezegd vreemd. Hoe kunnen immers bij een zeer beperkt aantal trossen meerdere bessen geraakt worden en bij de overgrote rest geen enkele ?

13 uren geleden, Frans zei:

maar zelfs als het al gehageld zou hebben 

@acpronk

Het heeft niet gehageld. Misschien had ik het minder langdradig en anders moeten omschrijven maar ik wilde voor 100% duidelijk maken dat het geen hagel kon zijn. Een deel van de aangetaste trossen hing overigens beschermd tussen de bladeren.

Ik weet niet of ik hetzelfde heeft maar de druif lijkt hier ook wel echt last te hebben van iets. 

Ik heb helaas niet zo goed opgelet en er zijn best wat trosjes te zijn die last hebben. Begrijp ik goed dat jij alle aangetaste trosjes verwijdert hebt?

IMG_8048.jpeg

IMG_8046.jpeg

Update - ik heb even gegoogled en ik denk dat het hier inderdaad anthracnose is. Iemand ervaring hoe hier het beste op een natuurlijke manier mee om te gaan?

Edited by Goudsbloempje2

Vorige week zag ik nog niets, maar gisteren was vrijwel elke tros wel geïnfecteerd.

Als ik de trossen weg haal, dan houd ik niet over. Maar ik weet ook van vorig jaar dat het zich nog wel gaat uitbreiden...

De start is nu echter wel veel erger dan vorig jaar, toen ging het maar om enkele druiven in enkele trossen.

IMG_20240727_131425.thumb.jpg.7aad6f43881c59c5b54ac390ec5cb95d.jpg

IMG_20240727_131437.thumb.jpg.0a15fe234fa06cb8a1d98403d510d4b4.jpg

IMG_20240727_131534.thumb.jpg.04935bb22391ab6ddf4cf58d1dce9413.jpg