Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Les Filles Tresy stelt zich voor


les filles tresy

Aanbevolen berichten

Hallo al zoekende wat ik anders dan compote kon maken van de appels uit de tuin kwam ik uit op deze site. Meestal blijft het voor mij bij lezen maar dit x dacht ik me ook aan te melden. Ik woon in Amsterdam in een flatje dus een moestuin is niet het eerste waar je dan aan denkt. Maar ik ben ook erg gelukkig dat ik een huis heb met mijn zusje in Frankrijk. ( geerfd oud familiehuis dat al generaties in de franse familie zit). Deze ben ik 2 jaar geleden begonnen op te knappen en probeer er een leuke plek van de maken. Dit was dan ook voor het eerst dat ik er was toen de kersen, peren, pruimen en appelbomen (niet tegelijk he?) vruchten begonnen te dragen. Heerlijke compote kunnen maken (los eren was nie echt lekker).

 

Ons plan (ok mijn plan want mijn zusje is niet zo actief nog) is er een plek te maken voor het houden van creatieve workshops waar wij thuis dan onderdak geven en te eten. Dus een moestuin is een van de volgende plannen. Nu eerst leren wat we kunnen doen met al dat fruit! Ook hebben we waanzinnige gave walnotenbomen waar we jaarlijks heel veel heerlijke koekjes van bakken, taarten en gewoon van snoepen. Een recept walnotenwijn is ook welkom

 

Ik verheug me op het lezen en leren wat je toch allemaal zelf kan doen en maken. Als echte stadse geniet ik elke x zo van een verblijf in Frankrijk dat ik hoop ooit te kunnen verhuizen en daar echt te wonen en leven.

 

 

Groet

 

les filles tresy

Link naar reactie
Delen op andere sites

:wave: Wat ontzettend prettig, zo'n familiehuis in Frankrijk! Welkom hier!

Walnotenolie kan je ook maken he

 

Ja dat klopt dart zag ik ook al eens in een artikel in (geloof ik) Landelijk Leven. Iemand in NL heeft een mobiele press daarvoor. ca 3 euro per flesje van 250 ml. Maar dan moet je wel je eigen noten gepeld aanleveren. Om eigen olie te hebben is dat zo een 100 kilo minimaal (moet lukken haha).

 

Voorlopig worden de meesten verwerkt in koekjes en gebak. Maar pff wat is pellen een tijdrovend gebeuren zeg. Opbrengst is ongeveer 50/50 denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ne parle pas français

 

Welkom op het forum.

Het aantal in Frankrijk residerende moestuinders nemen hand over hand toe.

 

Binnen niet al te lange tijd, kennen we het gezegde:

Leven als een moestuinder in Frankrijk.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
Waar staat je huisje in de France Comté? Moet je er ver voor rijden?

 

Appelvrouw (excuus voor laat respons!) vanaf Amsterdam rij ik er een goede 8 uur over met mijn Berlingootje (volgeladen).

Ik stop 1 x in Luxemburg even om te tanken dan. Het zal een krappe 800 km zijn maar de peage loopt tot bijna 10 km van ons huisje.

 

We wonen in Passenans, aan de voet van de eerste plateau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...