Geplaatst: 12 mei 201213 j Ik heb NU nog even snel oregano en lavas geoogst, want de kachel gaat vanavond aan en dan drogen de kruiden gratis....kunnen morgen al in t potje (scheelt alweer een opgeblazen magnetron en/of extra energie ) Heb je koudegevoelige planten buiten staan, dek ze even af ....een tuinstoel op zn kant met een deken erover, doet al wonderen .....heb je die niet, verzin je snel iets anders (al is het met de was die nog de machine in moet )
Geplaatst: 12 mei 201213 j slim idee van de was Gee ! gelukkig heb ik ergens van die vierkante potten gescoord... die zijn daar ook handig voor
Geplaatst: 12 mei 201213 j Ik heb net nog het zaaisel binnen gezet wat nog niet goed tegen deze kou kan. Morgenochtend kan het er gelijk weer uit. Good things come in small packages
Geplaatst: 13 mei 201213 j Auteur Zo...... de kruiden die nog niet helemaal droog zijn, gaan op een stuk keukenrol achter in de kofferbak van de auto die vandaag ongebruikt voor de deur in de zon staat.....Ook een gratis droog oventje (in de zomer hang ik de lavendel daar altijd in....lekker geurtje en binnen 3 dagen kurkdroog)
Geplaatst: 13 mei 201213 j Wat ik me nou afvraag Geedee... Smaakt Lavas gedroogd nog ergens naar??? Ik heb dat nog nooit geprobeerd! En wat een slimme tip! Drogen in de auto! Mijn Smartje is blauw en zwart, altijd 50 graden voor je het weet! Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Geplaatst: 13 mei 201213 j Auteur Ik heb die lavas n keer gedroogd om uit te proberen hoe het ging....als ie helemaal droog is en je "kraakt"hem , ruik je snel lavas....zolang het reuk geeft, geeft het ook smaak. Ik vul nu een pot gedroogde lavas voor wintervoorraad.
Geplaatst: 13 mei 201213 j Nou, ik ben benieuwd of het van de winter nog smaak afgeeft! Mijn plant is nu nog te jong (gescheurd stuk van pa) om zo veel van te oogsten, maar als het goed lukt denk ik dat ik er volgend jaar ook maar eens aan ga! (heerlijk bij rollade... ) Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Geplaatst: 13 mei 201213 j Auteur Dat doet ie want ik doe dit al een aantal winters achter elkaar....die lavas hier is behoorlijk uit de kluiten gewassen
Geplaatst: 13 mei 201213 j Zo...... de kruiden die nog niet helemaal droog zijn, gaan op een stuk keukenrol achter in de kofferbak van de auto die vandaag ongebruikt voor de deur in de zon staat.....Ook een gratis droog oventje Lachen..dat ga ik proberen! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 mei 201213 j Super idee! , wel even het raampje iets open denk ik, het vocht moet ergens heen... Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste
Geplaatst: 14 mei 201213 j Dit ga ik onthouden. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 14 mei 201213 j donders, we hebben vrijdag op de markt een hele hoop kerstomaatjes gekocht, te veel... ik denk dat ik de hoedenplank nu nog volstrooi, lekkere zongedroogde tomaatjes! nee maar serieus, wat een goeie tip. zeker van dat lavendel ruikt de auto ook niet meer zo muf van de zomer Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Geplaatst: 18 augustus 201213 j Auteur NÚ: Tomaten in schijfjes snijden en in de zon ermee....we hebben Spaanse temperaturen dus dat gaat helemaal goed komen (Ik hoor net op 100% NL dat het in Limburg 35 graden wordt vandaag) ....onze eigen Nederlandse ZON-gedroogde tomaatjes (op een ovenrooster of taartrooster .....daar een boodschappenkrat overheen en daar weer vitrage of insectengaas overheen.) Ik heb vorig seizoen ook tomaten gedroogd en die zijn nóg steeds goed
Geplaatst: 18 augustus 201213 j Thanks voor de tip Geedee! Help me volgend jaar weer even herinneren, als ik WEL erg veel tomaten heb... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 18 augustus 201213 j oh nee, hebben we net bijna alle tomaatjes uit de tuin op zitten eten! Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Geplaatst: 18 augustus 201213 j Auteur even niet bij stilgestaan Jorieke.....sorry.... Voor de mensen die geen tomaten over hebben die dus al een beetje rimpelig liggen te worden.......zongedroogde courgettes??? is da wa?? En speciaal voor Jorieke.....Zongedroogde ham??? Hoe ging het in mei op die hoedenplank van jou Manolito?
Geplaatst: 18 augustus 201213 j Heb ook niet zoveel tomaten, maar toch een paar kleintjes in plakjes gesneden en buiten neergezet , ben heel benieuwd! leuke tip, leuk topic!
Geplaatst: 18 augustus 201213 j hmm, lees het wat laat op de dag maar ga het zo zeker proberen! Edit: De halve cherry tomaatjes liggen in de zon... Nu afwachten Wéér een toepassing waarvoor dat Ikea LILL Gordijn van toepassing is > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 18 augustus 201213 j Auteur Nou ze zijn halverwege....ik laat ze gewoon buiten vannacht....zijn goed ingepakt in vliegengordijn en het blijft 20 graden vannacht buiten dus..... Ik ga er morgen nog een paar doen...en dan inzouten en wat oregano erop... kunnen erna in olie bewaard....hmmm Het word hier 38 graden morgen
Geplaatst: 18 augustus 201213 j Dat zijn idd zomerse temperaturen in Limburg Ik heb nog eea hangen/liggen aan tomaatjes, morgenvroeg s een opstelling van maken.. heb nog wat van die vitrages liggen. Good things come in small packages
Geplaatst: 19 augustus 201213 j Hmm, heb ze nu toch maar even op een zelf gemaakt roostertje gelegd. Kon nergens een roostertje vinden.. Dus nu zijn het 2 piepschuim blokken met véél saté prikkers er tussen en dan inzouten en wat oregano erop... kunnen erna in olie bewaard....hmmm Gewoon zout en oregano er over strooien en dan in olie doen? > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 19 augustus 201213 j Auteur Voor het drogen de kruiden erop....na het drogen in een potje met olie. een van de voorbeelden vertaald met eigen inbreng:
Geplaatst: 19 augustus 201213 j Dan toch wel onder een afdakje...? Gezien dat het toch nu wat druppelt uit de hemel.....?? Hoeveel uur constante zon hebben die tomaatjes zo ongeveer (onder heldere hemel) nodig om tot een droogstadium te komen?Heb echt het idee als dit hier thuis uitspreidt dat de boel dan gigantisch gaat wegrotten...,. Heb ooit iets in de oven geprobeerd maar dat was niet echt succesvol... veel tomateninbreng.. weinig opbrengst. En veels te zout vanwege wat in het recept stond..... ps. quote: ."kunnen erna in olie bewaard."Sorry, mijn naam is Erna en ik wordt niet graag in olie bewaardt... Ik ben geen Jimmy...
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.