Niek Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 Hallo tuinliefhebbers! Afgelopen zomer heb ik de sleutels voor mijn moestuin (335 m2) gekregen. Een schitterende tuin, echter is er lange tijd niets aan gedaan en heb ik tot november voornamelijk gesnoeid, gehakseld, gespit en opgeruimd. Inmiddels is de tuin redelijk kaalgeplukt en kan ik deze lente beginnen met zaaien! De grond zal echter wel arm zijn aangezien er lang geen groente op is verbouwd. Enige eerste tips zijn al welkom Ik heb nog maar weinig verstand van moestuinieren dus ik zal regelmatig jullie hulp nodighebben! Groet, Niek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 Wat een oerwoud! Veel suc6 met je nieuwe moestuin! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerwin Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 Wat een klus.ben benieuwd hoe het er nu uitziet. Wel mooi al dat groen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 Welkom op het moestuin forum Niek. Heeft ook wel wat zo'n oerwoud tuin . Mooie foto met dat verscholen bankje. Moet wel een klus geweest zijn, maar dit jaar alles wat bovenkomt van onkruid goed bijhouden en je bent er vanaf. Je zou compost door de grond kunnen werken, dat is nooit verkeerd voor de bodem structuur. Voor de voedingstoffen is verteerde mest beter. Waarschijnlijk zal je bepaalde groente dit jaar een beetje bij moeten mesten met koemestkorrels (of kunstmest). Een keertje kalk strooien zal ook geen kwaad kunnen als het lang een wildernis is geweest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 Hoi Niek, Welkom, echt prachtig hoe mooi de tuin eruit ziet, je hebt veel geluk met zo'n mooie tuin over te nemen.Ik neem aan dat dit foto's van de siertuin zijn en dat je moestuin hiervan los is ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 Hoi Niek, Welkom, echt prachtig hoe mooi de tuin eruit ziet, je hebt veel geluk met zo'n mooie tuin over te nemen.Ik neem aan dat dit foto's van de siertuin zijn en dat je moestuin hiervan los is ?Volgens mij is dit de moestuin! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dorien Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Dat ze zo tuinen aanleveren zeg! Dat zou hier echt niet kunnen..Maar echt heel mooi! Je hebt al een supermooi pad en een bankje.. Ben benieuwd wat het gaat worden dit jaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Zo verkeerd vind ik het er niet uitzien Niek.Je moet proberen er het positieve uit te halen.Het zal inderdaad heel wat werk kosten als je er een gelikte moestuin van wil maken. Persoonlijk vind ik dat niet altijd de beste oplossing.Zoals al eerder forumbezoekers aangaven nav jouw fotos, dat wilde heeft ook wel weer iets spannends.Als mijn aardperen in volle bloei staan lijkt het ook best wel een bos.Jorg geeft al een paar opmerkingen omtrent grondverbetering.Je kunt je grond laten analyseren, je kunt bepaalde groenten planten waarna uit de resultaten blijkt of er bepaalde tekorten zijn in de bodem, je weet het eigenlijk nooit op voorhand."Gewoon" zoveel mogelijk onkruid en houtvrij maken omspitten, compost/bladeren/groenafval/mest onderspitten en planten. In het groeiseizoen koemest/mengmest/kalk.Om de grond luchtig te krijgen wordt er vaak het eerste jaar aardappels gezet. Hangt natuurlijk van de grondsoort af, is vooral handig bij klei. Veel succes,gr. Jos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Volgensmij heeft Niek de tuin al grotendeels leeg als ik het zo lees, of niet? Een grondtest is een goed idee Jos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niek Posted January 31, 2011 Author Share Posted January 31, 2011 Bedankt voor al jullie berichten, hartstikke leuk! @ Hansm, Jos en Frank: Helaas voor de liefhebbers van de 'wilde tuin', ik heb toch flink huisgehouden! Op onderstaande foto's kun je zien hoe het was net na al dat kapwerk. De bedoeling is voornamelijk te moestuinieren, echter met her en der eilandjes siertuin. @ Jos: Mijn voornaamste onkruid: zevenblad. Dit zit door bijna de hele tuin. Het enige middel daartegen is de wortels uitgraven heb ik begrepen? Of kan dit verdwijnen met zeer meticuleus plantjes trekken? Volgens mij heb ik trouwens kleigrond, dus dat lijkt me een goede tip dat van die aardappelen! @ Jorg: Op ons complex hebben we een composthoop. Ik heb echter gehoord dat het link is om deze compost te gebruiken omdat je niet weet wat de mensen er in hebben gemikt, of is dat een fabeltje mits je de compost maar van diep genoeg haalt? En waar haal je verteerde mest, gewoon in het tuincentrum? En Kalk, ik heb me laten vertellen dat het nu te laat is voor kalk? Pergolaatje moet vervangen, deze is helemaal verrot. Verder gaan we nog wat herstructureren en ik heb al 7 bedden uitgetekend voor de wisselteelt. Zo komt er maar eens in de 7 jaar dezelfde soort op ieder bed te staan. Ik heb ze zo ingedeeld:1. aardappel2. leeg 3. wortelgewassen4. bladgewassen5. peulvruchten6. kool7. vruchtgewassen Heb er ontzettende zin in, ik houd jullie op de hoogte! Gr. Niek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Mest kun je krijgen bij een champignonkwekerij (champignonmest) en een manege (paardenmest). Zou je even na moeten vragen op het complex. Wel minimaal een half jaar laten composteren in je compostbak. Die compost is die afkomstig uit plantmateriaal van mede volkstuinders of is het gft-compost geleverd door de gemeente? Kalk kan het hele jaar door aan de bodem worden toegevoegd. Wel het liefst zo lang als mogelijk voor het planten en goed ingeharkt (bijv. tijdens het spitten) Noot . Misschien eerst een bodemtest doen (om het helemaal compleet te maken, doe verschillende testen over de hele tuin) zoals jos voorstelt. Noot : Let op voeg geen kalk en mest tegelijk toe, omdat er dan een verbinding ontstaat waarbij stikstof vrijkomt (planten beschadigen en de stikstof gaat verloren) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Remedie tegen zevenblad: eet smakelijk! Maak er een hartige taart van, of gooi handjes vol door de macaroni/lasagna. De tuin ziet er al mooi uit hoor! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Voeg trouwens eerst de kalk toe, en daarna de bemesting. Kalk zorgt er voor dat de meststoffen beter opgenomen worden. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Welkom op het forum.Je tuin ziet er leuk uit! Daar kun je wel een mooi paradijsje van maken. Quote Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niek Posted February 2, 2011 Author Share Posted February 2, 2011 @ Jorg: De compost is van de tuiniers zelf. Er kan natuurlijk wel vanalles tussenzitten wat je niet wilt hebben. Maakt het veel verschil dan met gemeentecompost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 2, 2011 Share Posted February 2, 2011 Met compost van ander groentetuiniers loop je risico groeteziektes binnen te halen in je tuin die best lastig zijn,met compost van plantsoen/gemeente zul je weer moeten uitkijken bij bv fruitbomen als je die hebt. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niek Posted February 13, 2011 Author Share Posted February 13, 2011 Heb inmiddels op jullie aanraden verschillende bodemtesten gedaan. pH waarde van 5 door mijn hele tuin, beetje aan de zure kant dus... Heb inmiddels wel flink kalk gestrooid (25 kg). Wat zijn nu de beste volgende stappen om mijn bodem goed te krijgen? Over twee/drie weken een flinke hoop bemeste tuinaarde er bovenop? Of beter een laag compost en koemestkorrels? Tevens weer 20 m2 zevenbladwortels uitgegraven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 je kunt het zevenblad altijd nog opeten.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Hi Niek, Welkom in iedergeval, een mega mooie tuin zeg!!!Ik zou voor een eigen compost hoop gaan, om alle bovengenoemde redenen. Succes in ieder geval. Jooze Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niek Posted February 26, 2011 Author Share Posted February 26, 2011 Pergolaatje aan het vervangen geweest. Paalpunten in beton gestort, staat als een huis. Van links komt de blauwe regen er overheen groeien, van rechts mijn druif. Iemand nog een suggestie voor de middelste paal? Liefst iets wat langer of op een ander moment bloeit dan de blauwe regen? Bovenop komen nog kleine dwarsliggers, ik zal nog een fotootje plaatsen als ie af is en de blauwe regen in bloei staat. Oh ja, en nog iets. Bij de rechterpaal is het beton in contact gekomen met de wortels van de druif... Kan dat kwaad denken jullie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Castaneda Posted February 27, 2011 Share Posted February 27, 2011 Haha inderdaad andersom, ik zou juist terugwerken naar die eerste foto's van je: die zien er prachtig uit. Zonde Quote Comprehend and copy Nature Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted February 27, 2011 Share Posted February 27, 2011 Zelfs je wildernis vind ik al prachtig, NIek... mooi stekkie... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted February 27, 2011 Share Posted February 27, 2011 Druif overleeft het wel, ik denk niet dat de helft van de wortels weg is of iets dergelijks. Iets leuks voor de andere paal is de kiwibes! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niek Posted February 27, 2011 Author Share Posted February 27, 2011 Kiwibes? Interessant, maar dan heb ik wel een mannetje en een vrouwtje nodig denk ik? Heb nog maar één paal, houdt de kiwibes zichzelf overeind of moet hij echt ergens tegenaan groeien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts