Ga naar inhoud

Eerste plantjes uitzaaien?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo tuinvrienden!

Graag zou ik nu al wat willen zaaien in mijn vensterbank zodat ik rond maart mooie stekplantjes heb voor mijn moestuin. Ik heb op mijn moestuin wel een koude kas maar daar kan ik denk ik nog niets in uitzaaien vooralsnog?

Hebben jullie suggesties voor groenteplantjes die ik nu al uit kan zaaien in mijn vensterbank? Of ben ik dan nog te vroeg?

Vr. Gr.

Niek

Geplaatst:

In je koude kas kan je nu spinazie, radijs, (vroege wortels) zaaien. Eventueel ook al erwten / tuinbonen (bij mild weer,), die kan ze ook binnen op een koele plaats voorzaaien.

Binnen kun je paprika/pepers en zomerprei zaaien. Ik las dat er ook al kool gezaaid is, maar daar wacht ik zelf nog even mee.

Tot zover even wat mij te binnen schiet en/of wat ik zelf al gezaaid heb.

Geplaatst:

Ik denk dat het voor tomaten echt veel te vroeg is Jorieke. Ik heb het al vaker geschreven. Tomaten hebben 6 tot 8 weken nodig inclusief 3 keer ompotten, voor ze naar buiten kunnen. Als je dit relateert aan 15 mei dan kom je op half maart om te zaaien. Doe je dit eerder dan krijg je naar het licht getrokken lange iele planten die buiten het loodje leggen bij 1 koud nachtje. En koude nachten hebben we ook nog na 15 mei.

Ik heb deze week spitskool en zomerprei gezaaid om straks in de koude kas uit te zetten.

Daarnaast Niek zou je Arctic King (wintersla) kunnen proberen.

Uitzaaien op de verwarming en uitplanten in de kas.

Eigenlijk zaai je die in het najaar, hij is bestand tegen geringe vorst.

Geplaatst:
Daarnaast Niek zou je Arctic King (wintersla) kunnen proberen.

Eigenlijk zaai je die in het najaar, hij is bestand tegen geringe vorst.

Die Arctic King moet nu zeker lukken. Ik heb de Arctic king vorig najaar gezaaid en de plantjes begin november in de open tuin uitgeplant. Tot mijn verrassing hebben ze tot nu toe deze winter keurig overleefd. Het zal er wel mee te maken hebben dat ze tijdens de strengste vorst bedekt waren door een flinke laag sneeuw.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

4 seizoenensla heb ik vorig jaar veel gehad is lekker en wordt steeds roder hoe meer zon hij krijgt, dus in voorjaar groenig/rood hoog zomer helemaal rood, ik dacht niet dat dat een sla was die speciaal goed tegen kou kon.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Mischien klinkt dat commercieel goed,

Precies, verkooptrucje. Het is meer gebaseerd op de verandering van kleur denk ik. In iets als 4 seizoenenpeper zitten ook geen pepers uit 4 seizoenen, die worden gewoon allemaal rond de zelfde periode geoogst.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Van de week gedaan! He! weer niet volgens de maankalender!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Eergisten mn eerste aubergine gezaaid in de vensterbank. Zo mooi bij de kachel en de zon. Heb geen flauw idee of ik hier goed aan doe, tis mn 1ste x, maar we zullen zien!

Daarnaast staat dr ook al rucola in mn vensterbank en een handje vol kruiden. Binnenkort gaan de pepers gezaaid worden binnen.

Geplaatst:
Eergisten mn eerste aubergine gezaaid in de vensterbank. Zo mooi bij de kachel en de zon. Heb geen flauw idee of ik hier goed aan doe, tis mn 1ste x, maar we zullen zien!

Daarnaast staat dr ook al rucola in mn vensterbank en een handje vol kruiden. Binnenkort gaan de pepers gezaaid worden binnen.

de pepers kunnen beter zo snel mogelijk!

Geplaatst:
Ok, kan je me vertellen waarom ik dat beter nu al kan doen?

Paprika en peper zaai je zo vroeg mogelijk eind Januari, begin Februari om het groeiseizoen te verlengen om uiteindelijk rijpe vruchten te krijgen. Dit is aangezien beide planten trage groeiers zijn en die tijd echt nodig hebben.

Geplaatst:

Soms kan type verschillen met zaden, maar meer denk ik dat "'meer wegen naar rome leiden"" je komt veel andere zelfs tegenstrijdige info. tegen.

maar overal gemeen is iedereen wel eens dat je paprika en pepers beter vroeg voorzaaid binnen.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ok, ik denk dan maar dat ik een experiment ga beginnen. Dan zaai ik er dit weekend een paar en een aantal zoald ik geplant had midden Maart. Dan kan ik de uiteindelijke verschillen goed met elkaar vergelijken en dan weet ik volgend jaar beter wann ik de pepers precies moet gaan zaaien voor et optimale effect. Bedankt!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...