Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

20 mei follow-up: Hoe gaat het met het ruilgoed?

geedee

Recommended Posts

• 4 weeks later...

De rabarber van Jet doet het super en de romatomaten van Eva zijn de enige tomaten die buiten stonden die nog niet geruimd zijn. Wel wat plekjes dus ik houd mijn hart vast na dit weekend. Heb er heel wat blaadjes afgeplukt. Limonadeplant van Thea is hard aan het groeien en ik heb al weer liefhebbers die ook een stekje willen. De mierikswortel staat in een pot (tijdens vakantie in de schaduw en het blad heeft zich zelf gebleekt - superlekker in de sla.)

Alleen het bonenkruid heeft het niet gehaald en de puntpaprika doet zielig.

Onlangs voor het eerst een paar blaadjes van de nieuwe eeuwig moes geplukt. Die mag van me snel groter worden.

Ben benieuwd naar de yacon en apios van Dick.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

leuk hoe jullie dat doen dat ruilen.

Ik heb eindelijk mijn plek voor mijn moestuin gevonden.

Volgend jaar ga ik daar mee beginnen

dus kom ik er zeker op terug en hoop ook iest aan te kunnen aanbieden.

Gaaf topic

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

• 3 weeks later...

Even een update voor alle mensen die mij munt hebben gegeven, ze doen het allemaal fantastisch (appelmunt, chocomunt, lavendelmunt, bergamotmunt, pepermunt)

Ik heb een apart perkje gemaakt zodat ze niet de hele tuin overnemen

munt41511343919603.jpg

Iedereen hier wil een stek van de Limonadeplant. En hij is superlekker. Niet op zich zelf maar in willekeurige thee 2 blaadjes fleurt de hele pot thee op.

Het IJskruid (of hoe het ook al weer hete) ben ik kwijt geraakt in de tuin

De mierikswortel begint nu echt hard te groeien (en de blaadjes zijn oh zo lekker in de sla)

De olijfkomkommer is een blijvertje, denk ik. Hij overwoekert wel alles - wist ik veel dat zo'n ielig plantjes zooooo veel plek ging innemen. De vruchten zijn geinig en smaken heel apart.

Ik heb een heel bed vol afrikaantjes (groenbemesting). Ondertussen ziet het er gaaf uit.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Hee die heb ik ook gehad..die doen het inderdaad erg mooi!Ik dacht dat ik ze van Margareth had eigenlijk...ook een mooi rond polletje inderdaad. Wat het ook heel goed doet is de zwarte framboos, de braam, de tayberry en de jostabes! De aalbes die ik heb gehad wil niet zo...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...

Hij komt weer terug normaliter en zaait zich dan ook uit. En anders neem ik weer voor je meer op de volgende moestuindag. Slim dat je de mierikswortel in een pot hebt..bij mij zijn er twee(de twee laatste ) door de woelmuis opgevreten...

De tayberry ( Dennis) en de zwarte framboos van Thea staan beiden aan een paal van de nw pergola en groeien goed. De Apios in de pot heb ik helaas deze week vergeten water te geven..en ziet er niet best uit...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik durfde de mierikswortel niet in de volle grond te zetten... De apios heb ik wel uitgeplant (en aangezien het een stikstofverzamelaar is heb ik hem op de gefreesde beukenwortel geplant - daar staat hij dan ook zeker een beetje vochtig) en hij ziet er super uit (ca. 3m hoog en begint bloemknopjes te krijgen).

Met het muurleuwenbekje ga ik zeker meer potten versieren. Zijn er nog planten die het er niet fijn mee samen vinden?

De witte aalbes van Thea doet het goed. Het is een stevig plantje en heeft ene plekje gekregen op het klein stukje met vaste planten, naast een rode aalbes.

De aardperen van Dennis en van Eva staan nog steeds in potten, ik durf ze nog geen vaste plaats in de tuin te geven door alle bangmakerij van verhalen waar verteld wordt dat je nooit van je leven meer van de aardperen op die plaats afkomt.

Crosne die ik van Eva heb staan tussen andere vaste planten in de voortuin op ene zonnige plaats, ik zag laatst nog geen knolletjes eraan dus ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen.

Tamme bramen van Thessa heb ik naast een andere grote tamme braam struik gezet die hier in mn nieuwe tuin al bleek te stan

Frank, die aardperen kunnen makkelijk de grond in hoor. Als je goed oogst, blijft er niets in de grond achter. En dan nog, ze komen in het voorjaar op als kleine plantjes, die je dan alsnog zo weg schept. Geen probleem. Ze 'lopen' ook echt niet door je tuin. Dat wordt gezegd maar slaat nergens op. Munt, dat 'loopt' door je tuin. Aardperen maken geen lange wortel-uitlopers en blijven dus net als bijv. een aardappel op hun plek.

• 4 weeks later...
De witte bosaardbeitjes bloeien nog steeds! Als ik er meer wil, moet ik ze zaaien... Of niet? Ik heb nog geen uitlopers gezien namelijk.

Nee, deze ranken niet. Al lijkt het hier wel dat het er meer worden - volgens mij waren het er al veel om mee te beginnen. Zouden ze zich niet zelf uitzaaien? Ik vind wel eens een besje niet.

Als je nog zaad wilt - kan ik eens wat langs brengen (ik hoop dat het na 2 jaar nog kiemkrachtig is). Ik denk dat ik dat zakje in de blijde doos stop als die hier voorbij komt.

• Create New...