Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

20 mei follow-up: Hoe gaat het met het ruilgoed?


geedee

Aanbevolen berichten

Na ijverig geruild te hebben laat ik jullie in dit topic weten hoe het met de plantjes gaat....sommigen doen het heel goed....andere iets minder maar worden extra in de gaten gehouden......vooral met dit warme weer(parasolletje erboven )

 

En kijk!!! De walnoot van greetje11 heeft al vriendjes gemaakt :

 

pict3120a48741338296993.jpgpict3120ab82891338296995.jpg

 

De eucalyptus van Jorieke groeit best hard vind ik...is al dubbel zijn omvang in die 9 dagen pict312788251338297007.JPG

 

en de crosne...die helemaal niet op mn ruillijst stond...staat nog ff te wachten dat het gaat regenen:

 

pict312645961338297001.JPG

 

Hoe gaat het bij jullie met het ruilgoed????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, denk dat er weer een mysterie is opgelost. Harig blad, harige stengel... is dat dus crosne? Nou nog een goed plekje ervoor vinden. Vochtig plekje heb ik hier namelijk niet.

 

Er is een slachtoffer gevallen: De stek van het vaste bonenkruid heeft het niet gehaald . Graag 1 minuut stilte.

 

De rest doet het fantastisch. De pepers en paprika zijn geen mm meer gegroeid. Ik denk dat ze gesjoqueerd zijn over die zandgrond ineens. Ik zie wel een paar bloemknoppen verschijnen.

 

Het uitplanten duurt vrij lang. Veel anders te doen. En ook... ik kan hier niet alles zo maar in de grond dumpen. Nee... eerst compost toevoegen, goed mengen, dan de planten erin. Anders moeten ze in de pure zand staan.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die warme dagen heb ik niks in de grond gezet. Alle potjes stonden vrolijk op balkon, met een abbonnement op twee keer per dag water... ging allemaal prima... deze dagen het meeste wel in de grond gezet... nog geen doden gevallen... de kraailook en daslook waren wel verdord, maar de wortels had ik mooi gehouden, en die vandaag in de grond gezet, en ik verwacht dat beide in eigen tijd gewoon aanslaan, en succesvol gaan worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 'ruilgoed' heeft een soort kettingreactie op gang gebracht denk ik. Ik was het in de tuin aan het zetten, toen een buurvrouw langs kwam. Ik vertelde over de ruildag en ze vond dat zo'n goed idee dat ik meteen even mee moest lopen naar haar tuin om te kijken of daar nog dingen stonden die ik nog niet had.

Leuk he?

Ik ben intussen chinese bieslook, pimpernel, wasabi, schorseneren rijker. De andere buurvrouw zag me met handen vol plantjes lopen naar mijn tuin en bood direct andijvieplantjes aan.

(en ik had al peperplantjes en surinaamse aubergine gekregen)

 

Ik ben alleen bang dat de wasabi het niet heeft overleefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben alleen bang dat de wasabi het niet heeft overleefd.

Ik wou toen ik 'wasabi' las al gaan zeggen 'oef, wasabi, jij durft!'. Zag laatst iets op discovery/NG over de teelt van wasabi, en wat een zeikplantje is dat zeg! Kiemen alleen bij zus graden (met een marge van twee graden ofzo), opgroeien dan weer alleen bij zo graden (totaal andere temperatuur), moet dan in stromend water staan... iets met dat het allemaal heel schoon moest zijn ook. Geen beginnen aan, was mijn conclusie, niet te geloven dat die dingen door de natuurlijke selectie zijn gekomen.

 

(Helemaal offtopic, sorry. Werd even enthousiast).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eva, ik had puntpaprika van je gehad... weet je nog welke naam of soort??

 

Grote punt, mini punt??

 

Gróte punt!

naam ben ik kwijt helaas...

 

nog even iets over de daslook!!!

niet raar opkijken als hij verdort, dat is de bedoeling!

hij sterft namelijk na de bloei af, net als bijvoorbeeld tulpen en narcissen.

volgend voorjaar komt hij weer op.

de kraailook doet altijd moeilijk, maar ook deze plant komt (begin) volgend jaar gewoon terug.

 

Crosne staat graag zonnig

daslook het liefst onder struiken of bomen.

kraailook doet het zo'n beetje overal wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier doet alles t ook prima

Alleen de vaste bonenkruid heeft het helaas niet gered. Het ging er steeds slechter mee en is nu bruin in t bakkie. Die kan gerecycled worden Ach volgend jaar maar weer een nieuwe optie erop nemen.

Behalve de valeriaan, wat bleekselderij en de salie is alles hier al uitgeplant of in grote(re) pot gezet. Morgen als t droog blijft (is de verwachting) gaan de laatste bleekselderij in potten worden uitgeplant, en gaat de salie tussen de aardappelplanten en de struikbonen. Ik denk dat ik de valeriaan zolang in een grotere pot uitplant, omdat ik nog niet weet waar ik die op een vaste plek kan laten staan.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik de valeriaan zolang in een grotere pot uitplant, omdat ik nog niet weet waar ik die op een vaste plek kan laten staan.

 

mijn valeriaan staat 'losjes' ergens in het midden van mijn tuin.

in de herfst haal ik hem daar zo snel mogelijk weer weg en zet hem waar hij niet zomaar uit elkaar kan vallen!

het rotding is binnen een jaar ongeveer 1.60 hoog en zeker 1.20 breed geworden

dus Helly, denk goed na over waar je hem plant...een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Katten? Ik heb geen katten.. of bedoel je die katten die zo af en toe nog een dump doen in een leeg plekje in mijn tuin?

Want dan vraag ik me af wat dat met ze doet...

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je valeriaan in een pot plant, zet er dan gelijk maar een stok bij. Anders breken de heerlijk geurende bloemen af. Die worden dus ook in pot 1,60 m hoog.

 

Ik trek trouwens de bladeren die me in de weg zijn er gewoon af en leg ze als mulch op de grond.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ook wel een goede tip Birgit

Wanneer kun je ze eigenlijk oogsten? Of kan dat doorgaans? En als ze gebloeid hebben, maken ze dan zaden aan? Klinkt logisch dat laatste

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij gaat ( behalve de snotjes) alles ok!

Ik heb net twee update gezet daar staan ook enkele planten bij..de rest volgt nog.

Ik ben alleen het boerenkoolzaad scarlet kwijt dat ik bij Lisa had gekocht.

Stom stom, ik zocht het hele huis af. gelukkig stuurt Jorieke me nog wat.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij staat bijna alles inmiddels in de grond... alleen de klimmertjes nog niet en de 7 jaars spinazie (ff kijken hoe groot ie wordt) nog niet... eerst ff een rek bouwen waar ze langs mogen klimmen... zo veel plannen en zo weinig tijd pfffff maar wat was t leuk de moestuindag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat ik op de moestuindag gekregen/geruid heb gaat eigenlijk erg goed. De " vaste" plantjes van Jorieke doen het erg goed, vooral die al in de grond staan. Een deel staat nog in de potjes, daar moet een bepaalde plek eerst voor vrijkomen. Maar ook die groeien goed. De pepino van Eva doen het ook erg goed. Heb er 2 in 1 grote pot, waarvan er een zichtbaar kleiner blijft, misschien moet ik die een eigen pot geven? De appelmunt van Jorieke gaat goed, en de Bergamotmunt van Jet die er naast staat gaat nog veel harder! Dus hier een blij mens...met leuke nieuwe planten!

8junikomkommer-00435581339151006.JPG8junikomkommer-00541551339151025.JPG8junikomkommer-00671471339151045.JPG8junikomkommer-00754801339151069.JPG8junikomkommer-00836381339151093.JPG8junikomkommer-00911301339151148.JPG8junikomkommer-01157881339151171.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...