Lsjr33 Geplaatst: 8 maart Geplaatst: 8 maart (aangepast) Woohoo, we zijn er weer bij dit jaar! 🎉 dit zijn de soorten voor in de kassen. Iets teveel, maar de laatste 10 soorten zijn van een zaden shop die tot nu toe ontzettend slecht kiemen. Er valt dus waarschijnlijk nog wel wat af. Volgende stap is de dwerg soorten voor in potten kiezen. Maar dat komt over een week of twee. Soort Black Elephant Hawaiian Pineapple Pera D'abruzzo Pomodoro Gigante Plan 9 from outer space Lila Sari Fruit Punch Beauty King X P20 Cotelee de Valence Carbon 1884 Strawberry wedge Corne D'ischia Lassaux Honey Giant Peaches and cream Wooly Kate Yellow Liguria Wild Thyme Purple Black Krim Tenesse Suprise Lucky Tiger Lovers Lunch Striped Sweetheart Black Bull Heart Orange Mckinley Bethlehem Fire Alice's dream Candy Sweet Icicle Big Rainbow Pierces Pride Blue Pear Crushed Heart Minnies pin stripe Burrackers favourite Wagner Blue Green Hazel Mae Regina's yellow Argentine miracle Green copia Afternoon delight 8 maart aangepast door Lsjr33 5 Quote
woldistel Geplaatst: 8 maart Geplaatst: 8 maart Volgens mij staat je lijstje er twee keer @Lsjr33. Ik vroeg me al af hoe groot jouw kas is. Maar ook de helft is al een flink aantal soorten. Wat ik dan wel weer heel leuk vind, is dat er maar één soort bij zit die ik zelf heb, nl. Black krim en de rest is allemaal anders. Geweldig zoveel soorten er zijn! 1 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 8 maart Geplaatst: 8 maart @woldistel je had gelijk! Alles dubbel is wel erg enthousiast 😂 Ik heb ze niet geteld maar ik denk dat ik inmiddels 200+ soorten heb verzameld (zaden hoarder 🤯). Elk jaar is het weer Sophie’s choice haha 2 Quote
driepinter Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Mijn tomatenplantjes in het ene kweekbakje groeiden al tegen de bovenkant aan met de ledstrips . Ik heb de kap erafgehaald en mijn nieuwe losse ledlampjes erop gezet. Waarschijnlijk moet ik ze nu in grotere potjes doen en ze dieper in de grond zetten om niet van die lange slungels te krijgen . Maar moet ik ze bijv ook op een koelere plek zetten? (Of had ik dat al veel eerder moeten doen) En moet ik nu ook potgrond toevoegen of anderszins voeding geven , of is dat niet verstandig omdat ze dan weer de lucht inschieten? Sorry voor al deze beginnersvragen, maar ik wil er het beste uithalen. Overige tips ook welkom! Quote
esmee Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart Ik zou ze alleen dieper in een grotere pot zetten en niet meer onder de lamp maar normaal daglicht 3 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart @driepinter in p9 potjes verplanten als ze daar nog niet instaan (lekker diep, blaadjes wel boven de grond natuurlijk). En voor een zonnig raam is prima! Elke dag even draaien zodat ze niet gaan hellen. Water geven via onder (persoonlijke voorkeur misschien wel), en verder hebben ze nu nog weinig nodig. Tomaten zijn in dit stadium net onkruid, dat scheelt 😁 3 Quote
redzebra Geplaatst: 11 maart Auteur Geplaatst: 11 maart (aangepast) @Lsjr33 en @esmee, ik dacht dat @driepinter meegaf dat deze op zolder staan onder een heel klein raampje, indien niet geïsoleerde/verwarmde zolder is het toch aangeraden de nachttemperaturen boven 10 graden te houden en overdag 18 of zo en bijverlichting gebruiken. Anders stoppen ze gewoon met groeien of worden het lange smalle plantjes zonder voldoende verlichting, kouder overdag kan ook dan gaat het nog wat langzamer. Op zich kan je ze nog een tijdje laten staan, ze staan elk apart en de potjes zijn voorlopig voldoende groot en het opschieten valt alsnog mee. Later overpotten naar een groter bv p9 als ze al een stuk groter zijn, in principe pot je over als het huidig potje doorwortelt is of vroeger als je meerdere wil scheiden. 11 maart aangepast door redzebra 2 1 Quote
driepinter Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart Bedankt voor de reacties, thuis heb ik inderdaad weinig mogelijkheden om ze in een vensterbank te zetten. Als ze niet meer op een warmtemat hoeven neem ik die bak misschien wel mee naar m'n werk, kunnen ze daar in de vensterbank staan op kantoor. Ik denk dat het daar 's-nachts heus wel ruim boven de 10 graden blijft. Ze zouden dan in het weekend geen water kunnen krijgen maar ik gooi er dan wel wat vermiculiet bovenop.. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 11 maart Auteur Geplaatst: 11 maart Als dat kan is dat natuurlijk beter, een weekendje zonder water is geen probleem , teveel water geven komt vaker voor. 2 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 12 maart Geplaatst: 12 maart Als je geen zoning raam hebt gaat mijn hele comment niet op 😁 Bijgevoegd mijn eigen situatie, de geopod xxl. Fikse investering, maar al jaren en jaren zoveel plezier van. Kan er nog steeds elke keer blij van worden als ik hem weer aansluit. Hier staan bij mij de planten in tot ze tegen de kap aangroeien, maar dan zijn het al flinke planten die wat meer kunnen hebben. Daarna gaan ze naar een groot zonnig raam. Buiten planten die altijd goed opkomen ruikt dat stukje huis ook altijd naar de Bush in burgers zoo 😂 Ook een kleine bonus. 3 Quote
driepinter Geplaatst: 12 maart Geplaatst: 12 maart Ik vind het nog een soort van gezellig ook op kantoor😉. Het raam zit op het oosten, dus ik heb alleen zon in de morgen hier. Maar ik ga ervanuit dat gewoon daglicht beter is dan een paar goedkope ledlampjes bij mij op zolder. Ik weet niet of mijn collega's blij worden van een lucht die ruikt naar de burgers zoo, maar zoja dan kan ik nog wel wat kweekbakjes kwijt hier.😂 9 Quote
Rookie Geplaatst: 12 maart Geplaatst: 12 maart Leuk! Misschien steek je nog wel collega's aan met het moestuinvirus. 3 Quote
loes Geplaatst: 12 maart Geplaatst: 12 maart Veel gezelliger dan die lege vensterbanken. Die gaan ze vast nog missen als de plantjes naar de tuin mogen. Met zoveel ruimte zou je een enkele rij kunnen neerzetten dan staan ze allemaal net wat dichter bij het licht al zal dat verschil minimaal zijn. 2 Quote
Gitta Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Vanmorgen 6 soorten tomaten in de deno gedaan. Eigenlijk hoefden maar 2 soorten in de deno, omdat ze oud zaad zijn. Maar uiteindelijk alles maar gewoon gedaan. Deze laatste foto is gedraaid, maar ik weet even niet hoe ik hem hier moet draaien. 6 Quote
driepinter Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Op 11-3-2025 om 18:43, redzebra zei: @Lsjr33 en @esmee, ik dacht dat @driepinter meegaf dat deze op zolder staan onder een heel klein raampje, indien niet geïsoleerde/verwarmde zolder is het toch aangeraden de nachttemperaturen boven 10 graden te houden en overdag 18 of zo en bijverlichting gebruiken. Anders stoppen ze gewoon met groeien of worden het lange smalle plantjes zonder voldoende verlichting, kouder overdag kan ook dan gaat het nog wat langzamer. Op zich kan je ze nog een tijdje laten staan, ze staan elk apart en de potjes zijn voorlopig voldoende groot en het opschieten valt alsnog mee. Later overpotten naar een groter bv p9 als ze al een stuk groter zijn, in principe pot je over als het huidig potje doorwortelt is of vroeger als je meerdere wil scheiden. Dit is weliswaar het tomatentopic, maar hierop aanhakend : Ik heb op zolder in mijn verwarmde kweekbakje ook nog wat kleine paprikaplantjes. Kan ik die eventueel ook op het werk de vensterbank zetten voor meer daglicht ?. Of hebben paprika's echt wel meer warmte nodig dan tomaten en kunnen ze beter voorlopig beter op het warmtematje blijven onder ledlampjes ? Quote
redzebra Geplaatst: 14 maart Auteur Geplaatst: 14 maart Ongeveer hetzelfde (in principe hoe warmer ze staan hoe meer licht nodig is), ik maak hier geen onderscheid eenmaal ze gekiemd zijn, maar als je het echt wil weten, kan je de vraag beter in het paprika of peper topic stellen. 2 Quote
jootje Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Hier ook de tomaten gezaaid! Dat er maar genoeg op mogen komen: Noir de Crimée Oxheart Grappa Gallia San Marzano Liguria Barry’s crazy cherry Negro Azteca Lovers Lunch Candy sweet icicle Koralik 4 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Op 14-3-2025 om 12:38, driepinter zei: . Of hebben paprika's echt wel meer warmte nodig dan tomate Paprika's hebben het liever wat warmer dan tomaten. Vooral de nachttemperatuur mag niet te laag zijn bij jonge paprikaplanten. Liever niet onder de 17-18 graden. Niet dat ze bij 15 doodgaan maar groeien zullen ze dan nauwelijks. 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
driepinter Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart OK bedankt, Ik weet niet hoe hoog de temperatuur is 's-nachts op het werk, en of de verwarming uit gaat. Maar als dat zo is vermoed ik dat het eerder warmer is dan 15 graden dan koeler. Ik zou het dus kunnen proberen, De paprika's zijn net boven de grond en hebben alleen nog kiemblaadjes, kan ik dan beter die kap op mijn kweekbakje erop laten ? Of juist niet, bijv omdat het gaat schimmelen ofzo Quote
driepinter Geplaatst: 17 maart Geplaatst: 17 maart Mijn tomaatjes die op de vensterbank staan op mijn werk zijn in een weekje al ietsjes gegroeid. Dit zijn "plum tomatoes/ san marzano" die ik goedkoop bij de lidl vandaan had. ( of Action, kan ook nog). Ze hebben nu zojuist gezelschap gekregen van wat Paola F1 tomaatjes , en 4 paprika California Wonder. Het wachten is nog steeds op mijn tomatenzaadjes van de firma met ondoorgrondelijke levertijd. 3 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 17 maart Geplaatst: 17 maart Een kleine shoutout naar Badskins Garden die mijn tomaten mania mede in stand houden 😂 toch weer gezwicht en nog een tiental soorten besteld, ze verzenden daar altijd zo geweldig snel. 2 Quote
driepinter Geplaatst: 17 maart Geplaatst: 17 maart Bedankt voor de link naar Badskins, wellicht iets voor volgend jaar om daar ook eens te bestellen. Dit jaar heb ik al veel teveel tomatenplantjes , als ik de plantafstand moet respecteren op mijn kleine lapje grond, maar er zal ongetwijfeld nog een percentage gaan uitvallen met dat enten vermoed ik, en de rest wat ik niet nodig heb zal ik weggeven. Maar ik denk dat ik ook een soort van beginnende tomatenmanie aan het ontwikkelen ben, het is vast besmettelijk 😂 Overigens is 123 zaden ook supersnel met leveren. Toen ik afgelopen woensdag , weken na de besteldatum, uiteindelijk hoorde van de Dordtse zaadleverancier dat de Echelon tomaatonderstammen niet leverbaar waren, heb ik deze bij 123 besteld, en het werd meteen de volgende dag al verstuurd. Afleveren zou afgelopen zaterdag gebeuren, is inmiddels verzet naar dinsdag , maar dat laatste is niet te wijten aan hen maar aan PostNL. 2 Quote
driepinter Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart Het is nu precies een week geleden dat ik tomatenplantjes neergezet heb op kantoor. En in die week zijn ze al een aardig stukje gegroeid. De steeltjes zijn al dik genoeg om als bovenstam te gebruiken voor het enten, ik heb alleen pas gisteren de zaadjes voor de onderstammen binnengekregen , maar misschien kan ik dan later een zijtakje van deze plantjes gebruiken om die dan te enten.. Hier 2 foto's, een foto van vorige week en eentje van zojuist 2 Quote
redzebra Geplaatst: 19 maart Auteur Geplaatst: 19 maart Ja, je kan eventueel later een dief gebruiken wanneer deze zich beginnen te vormen om toch nog ongeveer dezelfde stamdikte te hebben met de veel later gezaaide onderstammen. 1 Quote
driepinter Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart Bedankt redzebra. En de onderstammen waarvan ik straks de top ga afsnijden ga ik weer proberen te stekken. Mocht de firma uit Dordrecht nog mijn andere tomatenzaadjes leveren voordat het seizoen is afgelopen , dan komen die stekjes vast nog van pas. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.