Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Duidelijk fllmpje, dank Loes! 

Vraag: krijg je bij het laten zakken niet meer kans op schimmels enzo, omdat er meer plant op de (vochtige) aarde ligt?

Geplaatst:
21 uren geleden, Arja zei:

meer kans op schimmels

Dat valt wel mee denk ik, mits je voldoende blad plukt, zodat het onderin voldoende luchtig blijft. 

Verder is het wel goed om de liggende stengels in beugels te leggen zodat ze wat van de grond af blijven

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Vandaag 12 tomatenplantjes geplant in mijn kasje : 4 san marzano (van de action) , 4 Paola F1 (van het tuincentrum) , en 4 Crimson Crush (gekregenvan de tuinclub). Eigenlijk 2 Crimson Crush, die achterste waar de rode potjes bijstaan dat zijn overblijfselen van het enten, ik hoop dat daar nog een of meer dieven  uitkomen die ik kan stekken , later zal ik deze vervangen door de 2 geënte Crimson Crush die ik thuis heb staan.

Bij mijn eerste poging tot enten Hield ik 2 van de 3 planten over, mijn 2e poging was minder succesvol, ik denk dat ik het hier maar bij laat qua enten. De Romanova plantjes wilden weer niet lukken met enten, dus die gaan zo maar de grond in de volgende keer . Ik zal wel een beetje moeten schikken want voor het andere bed had ik komkommer, kousenband , meloen en paprika in gedachten en ik kom nu al ruimte tekort. Ik wil sowieso die Romanova nog in de kas, en misschien nog 2 marmande vleestomatenplanten omdat ik denk dat die het buiten minder goed zullen doen dan de kerstomaatjes die ik ook nog heb. Die staan nu nog even in de kas in aardappelkweekzakken. Die andere 2 kweekzakken zijn logeetjes van de buren. Ik denk dat ik op de plek van die kweekzakken dan de paprikaplantjes maar in potten ga telen in de kas.

20250426_175717.jpg

20250426_161733.jpg

aangepast door driepinter

Geplaatst:

Sommige tomatenplantjes krijgen wat gele blaadjes en/of verkleurde randen, alsof ze verbrand zijn.
Ik had de lampen al hoger gezet, ligt het daar aan?

Vorig jaar had ik geen lampen en de tomaten kregen dus minder licht, kan ik dan beter de lampen maar uitdoen?
Of is het wat anders?

tomaten en bloemkool.jpg

Geplaatst:

Ik weet natuurlijk niet hoe het weer bij jou in Duitsland is, maar hier is het prachtig zonnig weer (20 graden vandaag. Komende week ook heel mooi weer voorspeld). Hier gaan de tomatenplantjes iedere dag naar buiten overdag. Niet in de volle zon meteen, maar bijvoorbeeld in het foliekasje met de deur open. Lekker warm en meer licht dan dat ik zo in jouw plantenflat zie. Jij hebt toch ook zo’n kasje? Wanneer heb je de tomaten gezaaid? Geef je ze af en toe wel wat (verdunde) voeding?

’s Avonds gaan ze hier nu nog wel naar binnen, maar niet meer onder een lamp.

Geplaatst:

Ik heb er al enkele buiten staan.

IMG-20250426-WA0002.jpeg

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Dit kistje met tomaten die ik heb voorgezaaid blijken nu beter te lukken dan voordien , daar ik steeds heel lange dunnen stengels had !

Ze staan dus binnen op de vensterbank , wel naar het noorden gericht . Onder de vensterbank staat een radiator ( verwarming ) 

Misschien gaan ze hier verder te warm staan ? Moet er dagelijks water gegeven worden of moet ik ze verplaatsen ?

Tomaten.jpg

Geplaatst:

Water geven wanneer de grond droger is en zeker wanneer de plantjes slapper hangen, dat hoeft meestal niet elke dag. Of ze daar goed staan dat is uitproberen en kan zelfs elk jaar kan weer anders zijn merk ik. Mijn tomaten zijn dit jaar wel wat langgerekt. Ik denk door de mooie start van het seizoen waardoor het achter het raam een stuk warmer is geweest dan eerdere jaren. Voordeel van tomaten is dat ik ze wat dieper kan planten dus geen probleem. 

Op 25-4-2025 om 13:38, Arja zei:

Duidelijk fllmpje, dank Loes! 

Vraag: krijg je bij het laten zakken niet meer kans op schimmels enzo, omdat er meer plant op de (vochtige) aarde ligt?

Ik heb zelf geen kas dus dat zakken heb ik nog niet gedaan, wel sla ik dit soort info op voor later wat mij ook de kans geeft het hier te delen. 
Met buitenteelt lijkt me dat zakken geen succes omdat door de regen alles nat wordt maar ik zou denken dat het in de kas wel meevalt omdat je gerichter water kan geven. Bij het filmpje ligt er een druppelslang en een mulchlaag van stro dat helpt vast ook. 

aangepast door loes

Geplaatst:

@Jometje

Ik ben ook maar een beginneling, maar die lange dunne stengels krijg je als de plantjes te weinig licht hebben. Je kan dat een beetje remmen door ze wat koeler weg te zetten zodra de plantjes zijn opgekomen.

Maar deze plantjes zien er m.i. tiptop uit. Zelfs al staat je vensterbank op het noorden, echt daglicht is zoveel beter dan een groeilampje. Een tomatenplantje kan echt wel een dagje zonder water, maar  het kan vrij warm worden achter glas op een zonnige dag, dus hou dat wel gewoon dagelijk in de gaten, voel het gewicht van de potjes. En met de zonnige dagen kun je ze gerust buiten op een zonnige plek zetten, maar hou ze het liefst 's-nachts binnen zodra de nachttemperaturen nog onder de 10 graden zijn..

De enige tip die ik kan geven is dooor je plantjes af en toe te draaien in de vensterbank als ze teveel naar het llicht groeien, als de potjes goed doorworteld zijn kun je ze in grotere potjes zetten, en je kunt ze ook wel wat verdunde voeding geven.

Geplaatst:

Net nog even een paar tomatenplantjes neergezet in de kas, 4 romanova, en 2 marmande vleestomaten.

Was 35 graden in de kas, ik hoop dat ze het niet te warm zullen hebben , deze week nog warme temperaturen verwacht.  Ik  moet snel een timer plaatsen voor het automatische bewateren, hoop dit weekend tijd te vinden om nog wat verbeteringen aan te brengen in de waterlanders.

Op die tweede foto rechts staan de tomaten, en helemaal links 4 komkommerplantjes (die ga ik nog omruilen met meloenplantjes in dat smalle gedeelte ). In het middenstuk van dat bed moet dan nog  die komkommer komen en kousenband, best krap allemaal.

20250428_173344.jpg

20250428_173413.jpg

Geplaatst:

@Dahli dank je. Ga ik doen. Het probleem is nu alleen dat wij elke dag naar het ziekenhuis rijden voor mijn man en ik soms ook voor onderzoeken, de gekste tijden, dus moet steeds wel opletten wanneer ik waar neerzet.  Een beetje druk, maar ik ga mijn best doen.

Geplaatst:

Sterkte @Petrasmoestuin. Misschien kun je een plekje zoeken voor de tomatenplanten waar er vrijwel de hele dag gefilterd zonlicht is? In ieder geval voor de warmste/felste zonlicht-uren. Als ik weg moet, doe ik dat op die manier.

Geplaatst:

Pffg, was even rennen. 😀

20250429_095138.jpg

Geplaatst:

En de paprika en aubergine er ook bij gezet.

20250429_095423.jpg

Geplaatst:

De tomatenverzameling. Ik heb ze maar even uit de zon en uit het kasje gehaald, het werd wel erg warm. Degenen die nog in de kleinere potjes staan, zijn of later ontkiemd of dwerg-/struiktomaten. Ik heb 3 weken later dan vorig jaar gezaaid en dat zie je goed. Vorig jaar gingen de planten op 1 mei de volle grond in. Zo ver zijn ze nu nog duidelijk niet. Maar gezien de fors lagere nachttemperatuur volgende week is dat eigenlijk helemaal niet erg.

IMG_7425.jpeg

Geplaatst:

Mijn tomaten komen op de plek van de erwten en die zijn pas de eerste week van juni klaar.

Trouwens, vorige jaren hadden we begin juni nog nachtvorst aan de grond, dus veel eerder doe ik het niet meer.

Ik ga half mei de nachttemperaturen in de gaten houden, en heel misschien kunnen ze er in, maar ik zie het wel.

Ze zijn nu nog heel ieniemienie.

P1060333.thumb.JPG.47d11bc2dde0ff51009cdb45b813bc3b.JPG

Geplaatst:

Een aantal tomaten moeten op de plek van de sugarsnaps. erwten of peulen komen. Die zijn nog aan het groeien.
Een aantal tomaten komen in mijn kastje en op het terras. Die ga ik binnenkort toch plaatsen.
Hier is geen nachtvorst voorspeld en op het terras is het bijna de hele dag zon en in mijn kastje kunnen ze beschermd worden, niet helemaal dicht, wel zo veel mogelijk.
Mijn tomaten zijn ook nog klein, maar ze hebben toch wel 6 of meer blaadjes. Maar dat is bij mij normaal dat het niet zo snel gaat. Dat halen ze buiten wel in. Beter dan die hele lange nekken. Sommigen moeten wel in een grotere pot misschien overgezet, als ze niet buiten komen, even een puzzel welke eerst mogen.
Eigenlijk kijk ik eerst naar degenen die het grootst of sterkst zijn, die ik het lekkerst/belangrijkst vind. De rest moet wachten.

Geplaatst:

Zo doe ik dat dit jaar ook. Ik heb best wat verschillende soorten dit jaar. Ik weet wel welke ik het belangrijkste vind. Deze gaan eind mei als eerste de potten/mini's in. Zelfde geld voor de paprika's en pepers. Ik moet wachten tot de uien en knoflook ook klaar zijn. Voor de courgette en komkommers moet ik wachten op de peultjes en sugarsnaps voor ze klaar zijn. Ik heb nu wel een aantal flinke potten waar ik bepaalde kleinere tomaten en pepers in kan zetten. Daar ben ik erg blij mee. 

Geplaatst:

Maken jullie het jezelf niet heel moeilijk door gewassen voor de tomaten te zetten?
Bij mij zijn tomaten de hoofdteelt, daar zet ik geen gewassen vooraf zodat ze de grond in kunnen zodra de vorst is geweken want het buitenseizoen is al zo kort. Nu ben ik dit jaar wat later geweest met voorzaaien dus de planten zijn nog niet zo groot als de bedoeling was maar dat halen ze buiten inderdaad wel weer in. 

Geplaatst:

Ik ga de paprika's en pepers toch deze week buiten zetten. Ik heb 3 Blockpaprika's die best hoog zijn en die komen op een plek waar er veel zon is. Ook de puntpaprika's. De Pepers komen achter de tomaten op mijn terras, daar is echt de meeste zon. Ik moet echt plaats maken voor nieuwe zaaiingen als pompoen en courgette die onder de lamp komen, omdat ik een vrij donkere keuken heb.

Geplaatst:

@loes gelukkig heb ik dat bij een paar tomatenplanten, de meeste gaan elders. Maar het ligt natuurlijk eraan hoeveel vakken je hebt. Ik heb straks misschien een probleem met de pompoen en courgette. Die komen op de plek van peulen, erwten en sugarsnaps.
Ook waar de bonen komen heb ik aan de voorkant van mijn zakken nu b.v. radijs, dille  of sla staan. Ik combineer veel met mijn vakken en ik heb nu ook een super oogst. Zo zonde om de bakken leeg te laten staan. 
Ik heb luchtuien en daarvoor staat veldsla en bij de ander rucola b.v.

Geplaatst:

Dat heeft niets te maken met de hoeveelheid vakken want jij hebt 4x zoveel als het niet meer is. 
Vakken tijdelijk leeg laten staan klinkt zonde maar het betreft bij tomaten alleen het vroege voorjaar wanneer er al niet zoveel mogelijk is. Als je met tomaten het zaaien of uitplanten te ver uitstelt dan heb je geen of een beperkte oogst omdat het seizoen te kort is, dat vind ik pas echt zonde van alle tijd en energie die erin is gestoken.

Maargoed ik snap sowieso die erwten als voorteelt niet, is dat een MM ding?? Erwten oogst je relatief vroeg maar niet vroeg genoeg voor een opvolgende zomerteelt, wel voor winterteelt en laten kolen nu de perfecte opvolger zijn van de peulen maar dat is een heel ander topic. 

Geplaatst:

Dat MM is echt een grote grap als je het mij vraagt. Het is gewoon een verzonnen concept met een leuke app waarbij ze proberen te rechtvaardigen dat ze overal 2x zoveel voor vragen. Alleen al die growbags van ruim 10 euro per stuk. Daar koop ik er bij growdeals 4 voor. En het is dezelfde kwaliteit want ik heb ook een MM zak gekocht om te vergelijken. Daarnaast proberen ze wortels te kweken in een bak van 20cm diep terwijl wortels wel een meter diepe wortels kunnen hebben. En tomaten buiten.... Ja het zal wel. Ik heb er wel eens iets gepost over groeilampen en dan komt de hele sekte over je heen dat dat niet de MM manier is van kweken en dat ze er niet van gediend zijn. ondertussen heb ik al wel tomaten aan de planten en lopen hun te kloten met die ondiepe bakken.

Oh ja en dan de MM mix. nou sorry hoor maar dat is gewoon potgrond gemengd met compost. dus alle MM'ers hier laat je niet gek maken en al die veel te dure troep aan smeren. 

Mijn kas is in ieder geval vol 😂

Ik zou adviseren om tomaten altijd in de kas te zetten met voldoende plek. Tomaten hebben gigantische wortelgestellen en gaan een stuk dieper dan 20cm. Plus ze groeien gewoon heel veel beter in een kas dan buiten waar het snachts toch flink afkoelt in het voorjaar en zomer. Als het buiten echt geweldig zou zijn dan hadden tomaten kwekers ze ook niet binnen in verwarmde kassen staan. Tomaten staan bij kwekers trouwens in de volle grond in de kas. niet in bakjes van 20cm diep.

RUIDf0bbf162a9734cff97b69e9f21b103bf.jpg

Geplaatst:
22 minuten geleden, sygys zei:

sekte

Nou, dat zeker.

Maar ik denk, dat de (ex) MM'ers hier het licht wel hebben gezien.

Ik koop die dure bende in elk geval niet, nooit gedaan ook.

En de censuur viert hoogtij daar, dus ik kom daar nooit meer.

Maar wat de tomaten betreft: ik heb best succes met mijn tomaten buiten, in grow bags.

Ik had vorig jaar zo veel tomaten en ik heb nog zo veel potten saus, dat ik dit jaar veel minder planten nodig heb.

Een paar voor de saus en een paar voor vers eten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic