Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Ik snap het, beetje uit nood geboren dus. Als ik langere tijd weg was overdag, zette ik de tomatenzaailingen op een plek in de schaduw. Misschien heb jij zo’n plek ook? Bijvoorbeeld op je werkbank (waar je toen ook dat gewonde vogeltje hebt neergezet).

3 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Ze kunnen niet allemaal tegen de zon. Dan moet ik ze steeds inpakken. Heel raar.

Heb je die wel geleidelijk aan afgehard? 

Geplaatst:

Ik hard tomaten eigenlijk nooit af. Bij mij gaan ze altijd direct permanent de kas in als het warm is. Op zich gaat dat eigenlijk altijd wel goed. Er ontstaat misschien af en toe wat zonnebrand in het begin maar als de planten voldoende water krijgen en  ook voeding dan zijn ze daar binnen notime aan gewend. 

Ik heb echter zelf een ander probleem waarvoor ik eigenlijk hier kwam vandaag. Ik heb een hoop Roma VF tomaten staan in grote potten. Ze zijn ondertussen ruim een meter hoog en de stammen zijn immens dik. Ze groeien ook echt goed en de planten zijn fris groen van kleur. Er zitten vele trossen aan bloemen in maar op een of andere manier komen er geen tomaten als de bloemen zijn uitgebloeid. Ik heb al tegen de bloemen getikt zodat ze zichtzelf zouden moeten bestuiven maar dit werkt niet bij de Roma VF. Is dit een niet zelfbestuivende soort toevallig? Ik heb ook een roma VF buiten staan in een veel te klein potje en daar zit wel een dikke roma tomaat aan al. Het lijkt er bijna op dat de bloemen bestoven moeten worden. En in mijn kas komen niet heel veel bijen... Dat zou betekenen dat deze soort niet in de kas te gebruiken is.

• Like 2
Geplaatst:

Normaal zeg ik altijd wees heel voorzichtig, maar dit jaar  is eigenlijk wel speciaal, we hebben in april omstandigheden gehad die er normaal pas in mei zijn (en vorig jaar mei was slechter als deze april), buiten met deze temperaturen als het kan is zeker  beter nu @Petrasmoestuin ook voor zaailingen. Een paar uur buiten geeft even veel  licht als een hele dag onder een lamp, zelfs in de halfschaduw, bovendien worden plantjes robuuster in de buitenomstandigheden. Het is normaal dat je plantjes in het begin wat last hebben, ze moeten eerst nog nieuwe wortels vormen, de eerste week hebben ze nog altijd het volume van het kleine potje wat je uitgeplant hebt en moet je zorgen dat dat kluitje vochtig blijft, het gaat immers qua verdamping veel harder als binnen, overdrijf echter niet met water, zolang ze er s'ochtend terug goed uitzien is er geen probleem. Beschutting tegen wind en volle zon in het begin helpt zeker tot ze de tijd hebben gehad om zich te settelen. Planten staan hier al weken buiten af te harden en vorig weekend ook de eerste buitentomaten uitgeplant. @Dahli ik denk ook ook zoals @loes te weinig licht in verhouding tot temperatuur,  plantjes  lijken me heel heel fragiel op de foto en dan krijg je dergelijke fenomenen,  heel voorzichtig buitenzetten en afharden nu, bestaande bladeren gaan wel wat zonnebrand krijgen, maar dat is niet erg, nieuwe aangroei wordt steviger en  dan komen ze wel goed.

• Like 2
Geplaatst:

Toch een foto in het daglicht..

Veel te vroeg gezaaid, de hoofdstengel verwijderd. Buiten gezet zonder afharden, in de volle zon. Tussen het veel te hoge gras😅

20250514_152709.thumb.jpg.9d37132f977e2644b43d5628a49924d7.jpg

Zo staan de Tiny Tim er bij nu-

20250514_152607.thumb.jpg.88fd5fcf6cdcf87cc112156ea0c36c6c.jpg

En de rest

20250514_152547.thumb.jpg.b0d7f920ac6ef9559b5e37360fe08df1.jpg

Er staat nog een plant aan de andere kant van de kas, en nog een paar losse plantjes buiten. Heel erg "doen zoals het gaat", aan het weer zal het niet liggen. Alles staat in potten.

• Like 2
Geplaatst:

Afgelopen dinsdag de eerste 2 tomaten buiten gezet. Ik moet morgen weer nieuwe grond halen om de andere 3 uit te kunnen planten. Morgen ook nog wat bamboe stokken erbij halen om aan op te kunnen binden. 20250513_132419.thumb.jpg.2243c75bf05f75b7f2cb172e7a50ee94.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...