Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik gok neusrot.

Phyto begint meestal aan de bovenkant bij het kroontje, dacht ik 🤞

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Die rechter tomaat ziet er niet goed uit, of het moet aan de foto liggen. Schaduw ofzo. Op de foto is het blad niet goed te zien @Petrasmoestuin . Ik zie ook geen plekken op de stam. Heb je misschien nog wat foto’s? Ik zou het wel heel erg vinden voor je!

Geplaatst:

Altijd weer indrukwekkend zo'n trosje Coeur de Boeuf Bicolor. Heeft bovendien een mooie structuur en een prima smaak.

tomaat25_6.JPG

tomaat25_7.JPG

tomaat25-8.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

@Frans prachtig! hoe smaken ze?

Geplaatst:
1 uur terug, Dahli zei:

Die rechter tomaat ziet er niet goed uit, of het moet aan de foto liggen. Schaduw ofzo. Op de foto is het blad niet goed te zien @Petrasmoestuin . Ik zie ook geen plekken op de stam. Heb je misschien nog wat foto’s? Ik zou het wel heel erg vinden voor je!

@Dahli en @woldistel

20250729_184846.jpg

20250729_184821.jpg

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Ik zie niets dat op phyt lijkt op deze foto’s. En denk dat Woldistel gelijk heeft, het lijkt wel op neusrot.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Nee gelukkig niet. Meestal gevolg van kalktekort heb ik begrepen. Misschien heb je iets aan deze link:

Gardeners World
No image preview

Red je oogst: zo voorkom en behandel je neusrot bij tomaten

Beginnen je tomaten al aan de plant te rotten? Dat is waarschijnlijk neusrot. Lees wat het is en wat je kunt doen om neusrot te voorkomen.

Er zal ongetwijfeld op het forum ook veel over te vinden zijn. Of in de forumWiki. Ik kan sinds de software-update de zoekfunctie bijna niet meer gebruiken. Ik zou zelf zeker hier even rond zoeken. Komt ook bij pepers en paprika’s voor.

Geplaatst:

Onze tomatenproef met eigen Phytophthora-resistente selecties staat er (nog) mooi bij ! (zie onderstaande foto)

In de proef staan enkele vatbare referenties, de drie nieuwe resistente rassen van De Bolster, 'Oh Happy Day' uit Engeland en een stuk of 18 eigen test-hybriden (veel vlees, maar ook tussentype, gewoon, cocktail en cherry) en een paar test-hybriden van Roland (allen cherry).

'Oh Happy Day' valt eigenlijk een beetje tegen binnen de groep van tussentype-tomaten. Diverse eigen test-hybriden binnen die groep zijn duidelijk beter.

IMG_0753.jpg

Afgelopen winter hebben we de ondergrond bemest met champost. Het resultaat: prachtige donkergroene bladeren zonder magnesiumgebrek.

Vanavond voor het eerst geoogst. Morgen soep maken !

Velen van jullie zullen het niet willen horen / lezen, maar we hopen toch nog op een beetje (veel) Phytophthora later in het seizoen, ander kunnen we de (mate van) resistentie niet vast stellen.....

Marcel van FruitLent.

Geplaatst:
18 uren geleden, Gallox zei:

... hoe smaken ze?

De smaak is licht zoet en aromatisch. Het vruchtvlees is vrij stevig maar toch sappig en vergeleken met andere tomaten bevat hij weinig zaden. Voor mij een tomaat die duidelijk bewijst dat zaadvaste rassen niet ondergeschikt hoeven te zijn aan F1 hybrides.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
18 uren geleden, FruitLent zei:

Velen van jullie zullen het niet willen horen / lezen, maar we hopen toch nog op een beetje (veel) Phytophthora later in het seizoen, ander kunnen we de (mate van) resistentie niet vast stellen.....

Ik weet niet of je interesse hebt in feedback Marcel?

Ik heb van jullie de Nagina staan hier.

En de phytophtora-druk is hoog.

Tot nu toe geen problemen.

Geplaatst:
  • Auteur

Hebben jullie veel phytophthora in tomaten in de omgeving @Rookie, heb je daar eventueel een foto van ?. Nagina staat hier ook, alsook 60 andere planten specifiek voor test naar phyt. Voorlopig zie ik het nog niet hier, wel andere aantastingen en er zijn een pak andere ziekten die een gelijkaardig beeld kunnen geven. Indien zo je het daar hebt, graag dan een pm en eventueel een paar besmette bladeren opsturen.

Geplaatst:

Ik bedoelde niet dat mijn tomaten phytophtora hebben, maar dat de druk hoog is.

Daarom ben ik erg benieuwd, hoe mijn tomaten het gaan doen.

So far, so good.

Maar mocht het niet goed gaan, dan wil ik het wel vermelden hier, mocht daar interesse in zijn.

Dat bedoelde ik...

Geplaatst:

Ik heb ook allemaal resistente tomaten, behalve de Dattolime hoewel die ook veel kan hebben. En ik heb de Nagina. Omdat het bij mij langer duurt, moet ik geen ellende hebben.

Geplaatst:

En dan ineens is er kleur!🎉😍🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5106.jpeg

IMG_5107.jpeg

IMG_5108.jpeg

Geplaatst:

Eindelijk beginnen ze hier ook te verkleuren, deze gele vrucht is precies wat ik vorig jaar ook had. Helaas is deze ook weer splijt gevoelig.

IMG20250801111536.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Voorlopige grootste is hier een CDB, ik verwacht nog een paar iets zwaardere maar zeker geen over de kilo dit jaar.

20250802_104345.jpg

Een paar nieuwe foto's van 2 San Marzano types,

Gourmet plum

20250728_112219.jpg

Marzano fire

Het bijzondere aan deze plant is dat het de enige van dit type (inclusief de F1's)welke hier totaal immuun is tegen meeldauw, ondanks dat deze tussen 2 andere aangetaste planten in staat, semi determinate, +/- 1m (ik vermoed eerder door vruchtbelasting, volgend jaar ga ik hem ook geënt proberen en denk ik dat hij langer doorgroeit) Heel weinig zaden, hol en veel vruchtvlees

20250802_171012.jpg20250802_163929.jpg

Echt wel een mooie en sterke plant (zaad van @appelvrouw) Alice's dream

20250802_172540 (1).jpg

Een wat grotere multiflora lekkere sauce tomaat Tarasenko's legend (2de jaar hier), wat last van groen(geel) kraag maar niet echt erg veel verlies.20250802_170052 (1).jpg20250802_170318 (1).jpg

20250728_094133.jpg

aangepast door redzebra

Geplaatst:

RedZebra……zucht…zo mooi!

En dat “ trosje” Coeur du boef van Frans ziet er ook watertandend lekker uit!

Geplaatst:

Hierbij de oogst tomaten van de afgelopen 2 weken. Vandaag passata proberen te maken. Meer foto's binnenkort in dit theater, maar dan in het topic over inmaken.

20250803_075727.jpg

Geplaatst:

Goedenmorgen medetuinders!!!

Sinds dit jaar heb ik een kas en heb nu voor het eerst tomaten. (Altijd hoge phytophthora-druk waar ik woon, en mjjn kind blijkt ineens tomaten lekker te vinden in tegenstelling tot de rest van de familie, hahaha).

Eigenlijk heb ik geen flauw idee wat ik doe en heb al veel verbeterpunten voor volgend jaar. Hahaha.

Maar op dit moment.

Ik heb tomaten aan de plant, ook nog bloemetjes, heel veel blad.

Wanneer mag ik de tomaat snoeien dat het meeste groen eraf is?

Geplaatst:

Ik ben ook maar een beginner, en zonder foto's is het lastig antwoord te geven. In het begin haal je de blaadjes weg die de grond raken om ziektes te voorkomen en naarmate de plant hoger groeit haal je steeds meer blaadjes weg van onder. Ik hanteer de vuistregel dat een plant ongeveer 6-7 intacte bladeren moet houden bovenop. Dieven kun je altijd weghalen.

Geplaatst:

#tomaat

Even wat basis informatie, misschien handig om door te lezen.

Geplaatst:

Ik noemde recent dat ik had gelezen dat je oude panties kunt gebruiken om tomaten op te binden, en dat ik dat ging uitproberen. Wat mij betreft krijgt degene die dit verzonnen heeft een medaille, wat een uitvinding zeg! Je kun de takken van de tomaten er heel goed mee opbinden, zonder ze te beschadigen. Je kunt, als je een beetje handig knoopt, ook eventueel - indien nodig - eea wat verplaatsen, bijvoorbeeld als takken elkaar in de weg gaan hangen. Omdat ze zo flexibel zijn kun je de ruimte van je kas optimaal gebruiken qua verdeling, zodat je minder snel meeldauw of andere ongein krijgt. Als je struiktomaatjes trossen krijgen, kun je ook de trossen er heel goed mee opbinden. Ik ben van plan nooit meer anders te doen. Een paar extra draden spannen in de kas, en verder oude panties. Na de winter zijn er op de weggeefhoeken vast wel mensen die er van af willen. Of ik vraag mensen de oude voor me te bewaren, hier op de bible belt moet dat geen probleem zijn. Oude panties. Wauw.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Mijn eerste tomaten beginnen te kleuren!

PXL_20250805_111100517.jpg

Geplaatst:

Afgelopen weekend voor het laatst tomaten geplukt , en alles verwerkt tot potjes tomatensaus.

Nu, dinsdag, alweer 2,5 kilo tomaten geoogst... En mijn buitentomaatjes gaan nu ook komen, en volgende week op vakantie. Lekkere timing weer🫣

20250805_152637.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.