Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ja, hier ook @Dahli, ik heb ongeveer de helft in de foliekas gezet. Het ziet er naar uit dat ze dat prima kunnen hebben, ze staan er fris en fruitig bij. Vandaag de rest. @cobro60heeft elektriciteit in de kas aangelegd, ik overweeg mijn warmtematjes met tomaten ook naar buiten te verhuizen, daar krijgen ze een stuk meer licht en worden ze niet zo slungelig. De warmtematjes zouden ze redelijk op temperatuur moeten houden, eventueel kan ik ze nog afdekken met vliesdoek of (‘s nachts) binnenhalen als het toch nog koud wordt. Ik heb gelukkig kratten, kan ze met gemak met een heleboel tegelijk verplaatsen. 

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Vraagje aan iedereen hier. 

Ik had nog wat oude (lees: 5 jaar oud, zelf geoogst) Lemon Drop peper zaden, die ik uit een (luchtdicht) potje heb gehaald. De lucht in de pot rook muf, en de zaden waren natuurlijk niet meer van goede kwaliteit. Ik heb alles geplant (ik denk iets van 30 zaden?) en er zijn er wel 10-15 uitgekomen tot nu toe.  Maar het gaat traag,  mijn hemel zeg. 

Na circa 20+ dagen zijn ze allemaal ongeveer ontkiemd, misschien wel richting de 25+ voor sommige.  De groei gaat tergend langzaam: ze blijven klein en slechts ééntje heeft twee+ weken nadat die is uitgekomen de eerste permanente blaadjes ontwikkeld. Maar het is nog steeds een zeer klein, zeer fragiel plantje in dat geval.

Mijn vraag: is dit een normale gang van zaken m.b.t. de ontwikkeling van pepers? Ik heb eerder gelezen dat pepers veel tijd besteden aan het maken van wortels en dat het daarom vooral lang kan duren voordat er écht iets van groei boven de grond plaats vindt. Maar klopt dat?

NB: ze staan onder dezelfde krachtige LED groeilamp die ook mijn tomaten stekken zeer goed heeft ontwikkeld. 

aangepast door Gianni1234

Geplaatst:
Op 15-4-2025 om 17:02, rorror zei:

@Gianni1234 De hetere soorten hebben zo ie zo een langere periode nodig voor het ontkiemen dan de Annums.  Trage groei kan komen, als ze te nat staan of nog in zaai en stek grond. Heb je een fototje en wat meer info van de grond en voeding en temperatuur.

Hallo.  

Ze staan in P9 potjes. Grond is redelijk vochtig, dat wel.  Wat de grond betreft: het is een mengsel van potgrond, perliet en wat stekgrond. Laten we zeggen dat het een tamelijk luchtig mengsel is, wat goed werkte gezien hoeveel wortels mijn tomatenplanten wisten te groeien. 

Voeding: geen. Dat doe ik in principe niet bij zaailingen.  De potgrond zou genoeg voeding moeten bevatten voor de beginfase.  Temperatuur: wisselend. De groei setup staat op zolder, waar het 's nachts denk ik wel tot een graad of 15 kan dalen qua temperatuur, althans in het uiterste geval. Overdag rond de 18 tot 20 graden, onder 13 uur lang (fel) licht. 

Kijk, ik weet ook dat het oude zaden zijn, hoewel aanzienlijke tragere ontkiemingstijd mij bekend voor komt. Ik zeg 'komt bekend voor', want het is alweer jaren geleden sinds ik deze voor de laatste keer heb laten ontkiemen. Maar mij lijkt het dat áls de plantjes eenmaal doorkomen uit de zaden dat het daarna net zo snel moet gaan als 'versere' zaden. Echter: klopt dat?

aangepast door Gianni1234

Geplaatst:

Hm, dan is het even afwachten. Goed mogelijk komt de groeispurt pas tegen eind mei dan.  Op zich nog steeds, het is meer dat ik dan minder pepers eraf haal tenzij ik iets van 4 planten wil houden. 

Wat denk je over planten die uit oude ontkiemde zaden doorschieten @rorror? Is dat een nadeel, of maakt het niet uit zodra er ontkieming plaatsvindt? 

Geplaatst:

Magazines - Vakblad Onder Glas  Dit  is  vaak de reden waarom oedema ontstaat bij tomaten, maar kan ook om dezelfde bij pepers, dus ook  lichtomstandigheden is een bepalende factor en ook gevoeligheid naar variëteit. En ik haal dit aan omdat dit bij mij het grootste probleem is voor opkweek van tomaten onderstammen.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

@rorror Ziet er prachtig uit. Wat voor lamp staat er op?

Geplaatst:

Ik ben een beetje aan het tobben/dubben @rorror. Weet je nog die foto’s van het omgekrulde blad van mijn peperplanten? Waarschijnlijk oververhit geweest. De planten groeien nog wel, maar ik heb het idee dat de bladknoppen in de top ook zijn beschadigd. Er worden wel veel bloemknoppen gevormd overigens. Wat is wijsheid: toppen? Zodat er weer gezond blad uit eventuele nieuw te vormen zijtakken groeit? Of nog even aankijken? Wat zou jij doen? Hieronder een foto van vandaag. Je ziet de aantasting duidelijk denk ik. Ze staan nu overigens in het foliekasje. Onder de 10 graden gaan ze ‘s avonds de schuur in.

IMG_7393.jpeg

Geplaatst:

Omdat ik het toch best spannend vind om de peperplanten nu ook ‘s nachts in het foliekasje te laten (en ze op het één na laagste niveau staan), bedacht ik me vandaag opeens de volgende oplossing tegen optrekkende kou van onderen: noppenfolie op het onderste niveau. Het zal vast wel iets schelen en misschien heeft iemand met een soortgelijk kasje er iets aan.

IMG_7394.jpeg

Geplaatst:

Het zijn dan geen pepers maar paprikas (sorry voor de topicbreuk, maar gerelateerd aan het probleem van @Dahli) Mijn buurman heeft ook allemaal van die krullende koppen. Ik ben deze week plantenoppas en heb ze nu bij mij binnen staan: 20250424_193744.thumb.jpg.fd2b1877aa75e9f078a1b9a21dd5eb94.jpg

20250424_193736.thumb.jpg.674af0587c0f20994016f0e36321996e.jpg

Het enige wat we konden bedenken is dat het aan de potgrond ligt waar ze nu in staan (Pokon potgrond met langhoudende meststof) omdat ze het echt allemaal hebben. Oververhitting lijkt hier niet aan de hand want er stonden geen lampen op oid en beestjes hebben we niet kunnen ontdekken. Echt gek, ik heb dit nog nooit gezien!

Geplaatst:

Jullie zetten de plantjes al buiten in een kas(je)?

Ik zit te dubben, of ik ze in de vensterbank zou kunnen laten staan de hele dag.

Bij het raam zal het wel wat kouder zijn, maar ik denk niet dat de temperatuur onder de tien graden daalt.

Kan ik ze daar neerzetten, denken jullie?

Ik wil ook de ventilator er op zetten dan.

Geplaatst:

De pepers hier staan al een hele week in de serre, overdag en 's nachts en ze doen het prima. Geen groeistop. Geeft een ventilator niet teveel tocht voor jonge plantjes? 

Geplaatst:
3 uren geleden, Liekie zei:

omdat ze het echt allemaal hebben.

Het is inderdaad typisch. Bij mij hebben ze het niet allemaal, vooral de baccatums. En de krul gaat hier precies de andere kant op. Ik weet nog steeds niet wat ik nu moet doen, toppen of niet. Bij de baccatums neig ik er wel naar, die zijn toch veruit het ‘langst’. 

2 uren geleden, Rookie zei:

Kan ik ze daar neerzetten, denken jullie?

Ik zou ze gerust in de vensterbank zetten, zeker als het niet onder de 10 komt. Mijn pepers hebben de afgelopen nachten in het foliekasje gestaan. Maar omdat het vannacht 6 graden wordt gaan ze vanavond toch nog een keertje de schuur in. 

Geplaatst:

Dank jullie wel.

Dan gaan de pepers de vensterbank in.

Ik zet een zwenkventilator neer op de laagste stand, dat valt wel mee.

Na verloop van tijd kan die wel een tandje hoger.

Geplaatst:

@Liekie weet je zeker dat er geen luis of trips in zit? 

Van dit gok, een soort van water stress, kan het zijn dat de potten vaak te nat staan, zwaar aanvoelen?
image.png
Voor de rest zie ik ook dat ze geel worden, dat is vaak ook oorzaak van te veel water.
Vraag me ook af, of ze niet overbemest kunnen zijn, hoe vaak heb je ze voeding gegeven? Misschien een keer te veel? Kan dat?

Knopjes plukken...  wie gaat ze tellen...

DSC_0282.JPG

Bladmutatie, twee bladeren aan één steeltje, onderkantje tegen onderkantje... 

DSC_0279.JPGDSC_0278.JPG

Het wordt nog spannender, mijn vinger tussen 2 onderkantjes... 🫣

image.png

Geplaatst:
Op 21-4-2025 om 20:27, Dahli zei:

Wat is wijsheid: toppen?

Vaak groeien ze er nog wel overheen, ik zou niet niet toppen, geeft zo ie zo 4weken achterstand.
image.png Dit ziet er voor mij wel uit, alsof ze af en toe te heet hebben gestaan.

Geplaatst:

Gezellig, bijna lepeltje, lepeltje.

11 minuten geleden, rorror zei:

onderkantje tegen onderkantje... 

@Rookie vanwaar die ventilator? Kan zijn dat ik ergens overheen heb gelezen.

Mijn pepers e.d. staan nu voor de helft in de kas. Ze hebben het prima naar de zin.

Een gedeelte van de pepers binnen heeft een groeistop gehad omdat ik per ongeluk wat te vroeg bemest had (had nog wat in de gieter na het bemesten van de citrussen en hup, plop,plop wat bij de zaailingen in) en vervolgens niet verpot of gespoeld 🫤

Maar het trekt nu wel weer bij, hoewel langzaam.

Geplaatst:

@woldistel Dan kunnen ze al een stootje hebben als ze naar buiten gaan.

Spierballen kweken, als het ware.💪

Het waait hier altijd vrij hard, dus die ventilator is heel nuttig gebleken, ik doe dat al jaren zo.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic