Jump to content

Rabarber

Rookie

Recommended Posts

Onze rabarberplant gaf het op vorig jaar, vreemd, want ik dacht dat rabarber zo sterk was.

Maar goed, ik wil nieuwe rabarber dit jaar.

Nu kan ik bij Vreeken (waar ik een melding van kreeg) wortelstokken en een rabarberplant kopen.

Ik heb geen idee, wat wijsheid is.

Wanneer moet je die dingen in de grond doen?

De plant, neem ik aan, in het voorjaar misschien?

Maar die wortelstokken, wanneer moeten die de grond in?

Rabarber is in mijn ervaring niet persé een sterke plant. Zeker na natte winters leggen ze soms plots het loodje. Veel voeding en veel water doet wonderen, plaatsje aan de oever van een sloot is perfect. Ook niet vergeten tijdig te splitsen na een aantal jaar. Rabarber sterft ook van nature af als ze een paar keer gebloeid heeft, planten leven niet eindeloos. 😉

Maar kijk wat verder dan Vreeken, die zijn aardig aan de prijs. Beetje goed zoeken doet wonderen, Red Champagne staat goed bekend, maar ik heb nooit enorm veel verschil kunnen ontdekken qua smaak tussen de verschillende rassen.

• Like 3

Inderdaad, rabarber is niet eeuwig levend. Heb hier een oude soort van de buurvrouw gekregen, met mooie, dikke en lange stengels. Geeft goed, maar wel als alles klopt. Dus inderdaad regelmatig splitsen. Heb een stuk of 9 rabarberplanten in de tuin staan en de planten die ik het minst waardeer, overleven tot nu toe alles. 

Veel smaakverschil heb ik ook nooit ontdekt tussen de soorten die ik heb (soort van de buurvrouw, Holsteiner Blut (bloeit mij wat teveel) en Victoria).

Mocht iemand van de planten wortelstokken willen hebben, dan is die welkom. Opsturen doe ik alleen niet. Ik graaf altijd wat uit voor de plantenruilmarkt in een buurdorp eind april. 

• Like 2

13 uren geleden, MSDG zei:

verschil kunnen ontdekken qua smaak tussen de verschillende rassen.

Ik heb de rabarber van de vorige huurder van mijn volkstuin geërfd. Die maakt enorme bladeren en hele dikke groene stelen (met alleen aan de voet wat rood).

Ik vind hem vrij zuur maar dat los ik op met wat meer suiker, wat rozijnen en speculaaskruiden.  Als ik ooit nog eens een ander zou kopen dan zou ik Frambozenrood willen. 

In het algemeen: mijn rabarbers staat al 15 jaar op dezelfde plek. Ik heb er wel eens een paar opgegraven om met de wortel te verven (oranjegeel op wol) en om diezelfde reden ook veel in zaad laten schieten. Ik laat bloeistengels tegenwoordig ook eerst bloeien voor de insekten, maar niet meer afrijpen.

Volgens mij sterft het hart van de plant na de zaadvorming af, maar daaromheen komen weer nieuwe planten op. 

De wortelbonken die ik heb uitgegraven waren massief en ter grootte van een 5 liter emmer. Zwaar werk en vandaar dat ik ze nooit splits. Teveel gedoe en ze doen het toch wel zonder. Maar ik wil ze eigenlijk al jaren naar een andere plek in de tuin verhuizen; ze doen het namelijk ook prima in halfschaduw.  Dus het zal wel eens moeten 😬

Ze krijgen compost, handje koekorrelmest en soms wat kalk. Ik wil ook nog wel eens geforceerde rabarber proberen, maar meestal vergeet ik er op tijd een emmer overheen te zetten.

• Like 2

Heel leerzame dingen voor mij.

Twee huizen geleden hadden we rabarber in de tuin staan, dat groeide als onkruid.

Vandaar dat ik het vreemd vond, dat mijn rabarber hier het loodje legde.

We gaan de tuin achter helemaal veranderen, ik denk dat ik daar een plek maak, waar de rabarber in alle rust kan woekeren, in de volle grond.

Ik had hem tot nu toe in een speciekuip gezet.

De rabarber van twee huizen geleden stond ook in de volle grond.

Nu ik lees, dat hij ook in halfschaduw kan groeien, geeft dat weer heel andere mogelijkheden.

• Like 1

27 minuten geleden, Rookie zei:

in de volle grond.

Ik heb vorig jaar (toen ik net begon) ook heel veel gelezen over rabarber en ik las in het algemeen dat het beter is dat je ze in de volle grond zet.
Misschien dat jij er niet zo last van hebt, maar wij hebben hier veel mollen en ook muizen, dus ik heb het uit mijn hoofd gezet ze in de volle grond te zetten. Zoals je weet had ik ze van de vorige bewoners, maar die zijn dood gegaan. In die hoek zitten vele duiven, kraaien e.d. Mijn aalbessen werden daar ook volledig opgegeten, zelfs met een net kwamen ze er nog onder. Maar jij moet het zeker proberen denk ik. 

• Like 2

@Rookiewat voor grond heb je? Op vruchtbare en goed vocht vasthoudende grond is zon wel beter, kans op verbranding is dan minimaal. Heb je wat armere grond die minder goed vocht vasthoudt dan is halfschaduw beter. Sowieso beter dan een speciekuip want ze maken flinke wortels op zoek naar vocht en voeding. 

• Like 1

Je mag hier ook wel een stukje Red Champagne komen afsteken mocht je eens in de buurt zijn. Eigenlijk zouden we weer eens een Noordelijke Moestuin Middag moeten organiseren voor de ruilhandel. 

Tussen de rode soorten heb ik ook niet veel smaakverschil kunnen merken maar tussen de groene die bij mijn ouders stond en mijn rode wel. Dat scheelt heel wat suiker toevoegen dus mijn ouders hebben nu ook de red champagne staan. 
Ik heb overigens niets gemerkt van woekeren, de plant wordt natuurlijk wel langzaam groter maar is ook makkelijk te verkleinen en dan uitdelen. 

Mijn tip is wel om een wortelstok eerst in een pot te planten zodat de plant in optimale condities staat om te wortelen en daarna uit te planten. Mijn eerst wortelstok bleek niet geworteld:

Edited by loes
  • Like 2

Dankjewel voor het lieve aanbod, ook dat houd ik zeker in mijn achterhoofd.

Muizen en mollen hebben wij hier ook in ons buitengebied, daar moet ik maar mee leren leven.

Ik ga denk ik een mooi stukje grond afpalen om daar een verhoogd bed van te maken, speciaal voor de rabarber.

Ik zou inderdaad een verlaagd bed maken.

Hier staan ze in kleigrond, meteen normale waterstand van ongeveer 50cm. Maar in de zomer tijdens een droge periode komen ze in groei stilstand en gaan de bladeren hangen wegens watergebrek, en als ik water geef of als het weer gaat regenen, dan gaan de bladeren weer staan en gaat de groei verder.

Ik zou ze in het voorjaar planten of in het najaar maar nu dus nog even niet, jonge aanplant en vorst gaan niet samen.

Ik had trouwens ook een wortelstokje gekocht bij Vreeken,en dat groeide als een tierelier. Ik had ergens gelezen dat je beter niet het eerste jaar al kan oogsten dus dat heb ik maar niet gedaan. Het schijnt ook dat je rabarber liever niet meer moet eten na een bepaalde datum ivm schadelijke stofjes ofzoiets.

Maar komend jaar hoop ik iets  te oogsten. En hou er rekening met de plek : rabarberplanten kunnen vele jaren staan en 1 plant kan zomaar een vierkante meter bedekken. Halfschaduw is prima verder.

• Like 3

32 minutes ago, driepinter said:

schadelijke stofjes

Je bedoelt waarschijnlijk oxaalzuur. Ik ben er voorzichtig mee ivm gewrichtsklachten. Na de langste dag niet meer oogsten, want daarna produceert hij veel zuur. Bovendien geef je de plant dan de rest van het seizoen om te herstellen, groeien, energie op te slaan voor de winter en voor het nieuwe jaar. 

• Like 4

Maar dan moet je er wel kilo’s van eten hoor! Niet dat ik de gevaren van oxaalzuur wil bagatelliseren, maar voordat je een paar kilo rabarber hebt weggewerkt, ben je wel even verder.

Ik heb dit jaar in november nog geoogst om een laatste litertje limonade van te maken. Ik ken het recept pas een paar maanden, maar ik denk de aller lekkerste verfrissende limo dat er is. Echt een bite heeft het, goddelijk! Dus volgend jaar ga ik er liters van maken. nu al zin in!

• Like 3