Geplaatst: 28 februari28 Feb Wat bedoel je met die licht-warmte verhouding @Patrijs? Dat het in de kas kouder is dan in de vensterbank?
Geplaatst: 28 februari28 Feb Precies, ik wil korte stevige scheuten dus veel licht en matig warmte. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 1 maart1 Ma Ik ben de aardappels ook al aan het voorkiemen. Zien er nu uit als bovenstaande foto. Doe dat al een paar jaar in de vensterbank die op het noorden staat. Kan ze naar de kas verhuizen maar vraag me af of dat goed gaat met teveel blootstelling aan zonlicht. Ooit een keer gelezen dat dat niet goed zou zijn? Graag jullie advies….
Geplaatst: 1 maart1 Ma Niet goed waarom? Ik ga ze poten en niet opeten. Binnen in huis wil ik zo weinig mogelijk planten etc. en onder glas gaat prima, wel vorstvrij, Over een week of twee gaan ze onder een plastic tunneltje de grond in en ga ik de rest van de poters onder glas voorkiemen, al hoeft dat eigenlijk niet want ik doe het alleen om eerder te kunnen oogsten. On topic: Acht meter slaplantjes gezet. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 1 maart1 Ma Sla, broccoli, raapstelen en spinazie in de kas, prei Zwitserse reuzen en petunia's komen in de vensterbank mooi op. Vandaag heb ik bloemkool, rode kool en spitskool gezaaid in bakjes in de vensterbank.
Geplaatst: 1 maart1 Ma Samen met @Mevrouw Groen een kleine veertig soorten tomaat bestemd voor de kas dubbel gezaaid , plus een 12 tal Maxifort F1 die dienst gaan doen als onderstam (als enten lukt).
Geplaatst: 2 maart2 Ma Ik ben begonnen met de tomaten. Eerst de kleine en vroege. Volgende week de grote dikke en daarna de klimmende veelvuldige. Denk ik 🤔
Geplaatst: 2 maart2 Ma Ik heb de ijsbergsla en bindsla voorgezaaid. Verder nog blad- en knolvenkel voorgezaaid. Ook nog groenlof en platte peterselie voorgezaaid. De grond is hier nog heel koud en op deze manier hoop ik alles een beetje te versnellen wat opkomst van de zaden betreft.
Geplaatst: 2 maart2 Ma Hee Rookie, nee hoor. In een bak en die in de koude kas gezet, daar staan ook de peulen, doperwten, ,bloemkool , andijvie enz. Zal wat langer duren dan als ik het binnen heb staan. Maar er is nog genoeg tijd denk ik.
Geplaatst: 2 maart2 Ma Vandaag heb ik mijn aardbeienbed schoongemaakt, stalmest verdeeld en 5 gigantella maxim stekken geplant. Ze komen van moestuinland.nl, zien er prachtig uit en worden verkocht door een jong en enthousiast bedrijf. Met de tomaten wacht ik nog een week of twee, want op de plek waar ik ze wil hebben komen nu de raapstelen op.
Geplaatst: 2 maart2 Ma Edit: Verkeerde topic…. Altijd handig. Gezaaid en geplant. Lathyrus mix van @jootje staan nu allemaal buiten. Vorige week lading 1 en die doen het, dus nu mocht de rest ook. Wortel, sla, snijbiet, gele biet, mais. Veel gezaaid ook weer.
Geplaatst: 3 maart3 Ma Ik heb zojuist voorgezaaid: Snijbiet, regenboog Rode biet, Cylindra Witte biet Avalanche Sla, little gem Sucrine Sla, Parris Island (voor mij nieuw) Beekselderij Gimli Bleekselderij Blanc Pascal Knolselderij Monarch Knolselderij Dolvi Rabarber Knolvenkel Aardappel Blue Berry Vanmiddag ga ik ook direct in de grond zaaien, maar ik moet eerst nog een paar zakken tuingrond verdelen over nog meer bakken. 3 maart3 Ma aangepast door Rookie
Geplaatst: 3 maart3 Ma Tuinbonen van het WUR-experiment Palmkool Chinese bieslook Citroengras (die kreeg ik van iemand en is een experiment, ik hoop maar dat ze niet allemaal opkomen 🙈 ) A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 3 maart3 Ma Ik geloof 7 soorten zomer, herfst en winterprei. In twee kratjes onder glas. Er zat nog wel wat oud zaad bij dat ik maar opgemaakt heb. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 4 maart4 Ma Vandaag gezaaid: zeekraal, als kiemtest. Echte zaai rondom 1 april. Zaaien is één ding, maar hoe zit het met de opkomst? Daarom hierom mijn zaaidatums én opkomstdatums: (WM:warmtemat / LK:lichtkiemer / EZO:EigenZaadOogst / Ktemp:kamertemp (D20;N17) O ja: Alles wat voldoende gekiemd / opgekomen is, gaat van de matjes af. Ze moeten het verder maar doen bij D20 / N17 graden. En natuurlijk licht! Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 4 maart4 Ma Ik heb de rest van de tuinbonen uit gepland. Verder heb ik gewortelde peper zaden vanuit de deno naar een potje verhuisd om daar verder te ontkiemen. En nog 3 Piquillo paprika zaden vanuit de deno in een potje gezet. Deze hadden al kiemblaadjes.
Geplaatst: 5 maart5 Ma Veertig snijbietplantjes en 30 andijvieplantjes gezet. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 5 maart5 Ma Ik heb een vak met lenteui en in een andere bak een vak met raapstelen gezaaid. Over beide vakken iets heen gezet in de hoop dat de vogels er niet van gaan eten. Het dekt helaas niet het hele vak af.
Geplaatst: 6 maart6 Ma Vandaag 2 vakken met reuze radijs en 2 vakken met franse radijs gezaaid. In 2 verschillende bakken.
Geplaatst: 6 maart6 Ma @Patrijs zijn dat allemaal jutezakken waar aardappelen in hangen of is dat plastic?
Geplaatst: 7 maart7 Ma Vanmorgen Salie voorgezaaid en vanavond de dahlia in een pot gedaan met potgrond om voor te trekken.
Geplaatst: 8 maart8 Ma Ik had erwtjes voorgezaaid in wc rolletjes, dat ging uitstekend. Vandaag heb ik de wc rolletjes met inhoud in de grond gezet. Wat is dat makkelijk! Dat ga ik voortaan meer doen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.