Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb vandaag late aardappels in de grond gestopt. Voor het eerst in deze tuin wat gepoot!

Geplaatst:

uien, bessen, kruisbessen honingbes, kiwibes morgen meer

Geplaatst:

Hier wil het allemaal niet zo lukken.

Ik ben gewoon weer veel te vroeg begonnen.

Ik moet er echt rekening mee houden, dat ik hier een een heel koud tochtgat zit.

Van alle vroege zaai (alles wat in principe in maart de grond in mag) is zo goed als niets opgekomen.

Alleen de raapsteeltjes doen dapper hun best.

Volgend jaar gaat dus alle vroege zaai gewoon in de kas gebeuren.

En dingen zoals snijbiet moet ik dan maar een maand later zaaien, of onder bekertjes.

Zie hier de bekertjes tuin...

Snijbiet, bietjes, andijvie, spinazie, radijs, raapsteeltjes (die doen het wel) koolrabi en paksoi.

P1060257.JPG

Geplaatst:

Die kistjes moeten dan toch ook in de tuin @Patrijs Ik heb een huurwoning. Ik denk dat de huurbaas al gek op zou kijken als hij ziet wat er nu allemaal al staat. Tafels op poten, een tentenkamp met speciebakken, allemaal losse zakken, pallets met zakken, een tafel en tafeltjes met zakken.

Mijn huisbaas woont ver weg en komt nooit langs gelukkig.

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar en nu weer de koolrabi voorgezaaid. Die doet er heel lang over. Ik heb ze dit jaar 15 februari gezaaid en nu gaan ze pas hun eigen blaadjes vormen.
Ze kiemen tussen 15 en 20 graden en 's nachts is het nog veel te koud. 

Koolrabi.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
3 uren geleden, Rookie zei:

Ik ben gewoon weer veel te vroeg begonnen.

Wat vervelend! Maar gewoon uit nieuwsgierigheid, jij plaatste onlangs toch een foto met een zelfgemaakt tunneltje op 1 van je bakken. Ik meen je aardappelen. Waarom zet je geen folietunneltje op deze bak?  Dat maakt het overdag in ieder geval een stuk warmer. Of werkt dat zo niet?

Geplaatst:

Dat zou inderdaad ook nog wel kunnen.

Ik had alleen geen plasticfolie meer en wel deze bekers... dus...

Ik probeer te gebruiken wat ik heb, ik hoop dat de bekers ook als minikasje zullen werken.

Maar misschien voor volgend jaar.

Plus, dat de tunnels er afwaaien bij een flinke wind, dat is nu al twee keer gebeurd.

Geplaatst:

Ik legde uitjes en zette mijn inmiddels meer dan een halve meter hoge en al met 1 bloemknop lathyrus buiten. Ik zaaide de lathyrus in oktober en de hele winter groeiden ze rustig door. 
eindelijk eens vroeg lathyrus bloemetjes. Ik zaaide eerder zo vroeg, maar dan werden ze toch opgegeten. In de kas is het nu wel gelukt. 

oh en ervoor zette ik mijn korenbloemen uit. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

@Rookie De drie R 's (zoals ik ze noem) doen het ook goed bij uitzaaien in koude. Oftewel: Radijs, Rucola en Raapsteel (en stiekem dan ook één M van Meiraap).

Dat is waar ik mee begin, deze zaaisels komen gewoon op en hebben geen last van koude wind of vorst.

Geplaatst:

Raapsteeltjes doen het inderdaad.

Radijs niet echt enthousiast, die staan nu onder de kap, daar doen ze het beter.

Rucola zijn we niet zo'n fan van.

De meiraapjes wilden ook nog niet, die heb ik nu voorgezaaid en ga ik uitplanten onder een bekertje.

Veder heb ik nog maar een keer de winterwortels en de pastinaken gezaaid, hopelijk doen ze het nu beter, ze staan nu in een tunneltje.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Gisteren een paar strookjes radij (vorig jaar voorgeplakt) in de kas op een leeg ge komen stukje gezaaid. Ben benieuwd. In de achtertuin willen ze nog niet zo erg. De peulen wel trouwens. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@Rookie wortels zijn notoire lastig kiemers. Het zaad moet echt goed vochtig blijven, anders lukt het niet. Ik heb dit jaar volgens een andere methode gezaaid, in eiertrays en voorgekiemd. Meer werk van te voren, hopenlijk minder tijdens de rest. Ben benieuwd naar het resultaat. 

Geplaatst:

Ja, dat had ik gezien, ik wil dat ook wel eens gaan proberen.

Overigens dek ik de plek van het zaaien na het besproeien af met een stuk plastic, dus het blijft goed vochtig.

Maar tot nu toe helemaal niets, vandaag precies drie weken geleden gezaaid.

Ik geef ze nog een weekje..

Geplaatst:

Geduld, onder de tien graden doen ze niets en het kan zo een klein maandje duren met dit frisse weer.

De voor geweekte  tuinbonen gebruikt om het kratje vol met zaad te krijgen en ook de laatste Annabelles gepoot.

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Vandaag rode bieten gezaaid, opnieuw bladvenkel gezaaid, basilicum gezaaid. 

Verder de ijsbergsla en bindsla plantjes uitgeplant. 

Gisteren heb ik de resterende planten verpot voor de MTFD. 

Geplaatst:

12 tomatenzaailingen opgepot. Hetzelfde geldt voor 3 olijfkomkommer zaailingen (ze zijn toch allemaal gekiemd @Tanja65!). Verder Thaise basilicum gezaaid; de router ligt dus toch weer op zijn kant gezien de vereiste constante vrij hoge kiemtemperatuur 😳. Tenslotte nog OI-kers & Calendula gezaaid. De Calendula is dubbelbloemig, een keertje gekregen bij een cadeaubon van het tuincentrum. Ik hoop wel dat de insecten er dan nog wat aan hebben. Morgen doorzaaien.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Je gaat lekker, @Dahli! Pas maar op met de olijfkomkommers, als je drie stuks plant nemen ae je hele schutting (of waar je het ook maar tegenaan zet) over! Ik houd het hier op maximal twee en geef de rest weg. En anders (met pijn in mijn hart) op de composthoop. 

Geplaatst:

Het eerste deel(tje) van de gisteren gekregen plantjes in de grond gezet..met hoop op regen.

ik begon bij de B. Bietjes, bos aardbeitjes, bosviooltjes, ooievaarsBek. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Chocolademunt (2x) en dropplant geplant, beide van de MTFD. Verder spinazie geplukt (en onkruid) maar dat hoort niet hier. 

Geplaatst:

Nog meer geplant van alle goede gaven van de mtfd en enkele planten die ik al had staan. Een grote plant ronde! 
Daslook, Peterselievlier, zwarte, roze, witte en blauwe bessen, zoethout gras, tijm en drop planten, ribes sanguinum, Persicaria, kardinaalsmuts, longkruid, bonenkruid, eeuwig moes planten, een Brown Turkey, dan twee krentenboompjes opgepot, sommige planten staan nog even in quarantaine maar de meeste buiten planten staan in de grond met een hand of meer potgrond en een flinke scheut water.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik pootte 1,5 kilo Annabellen (aardappels dus). 

De regen was maar 5 mm hier, dus ik waterde ook  nog het een en ander. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Ik heb vandaag peperzaailingen in potjes gezet 

12×habanero en 9×madam Jeanette 

Geplaatst:

Ik heb mijn Dahlia knollen in een emmer water gezet om even goed vol te zuigen. Wat een verschil; sommigen waren nog net zo fris als toen ik ze uit de grond haalde, andere waren verschrompelde hoopjes waarvan ik me afvraag of er nog leven in zit. Alles op dezelfde manier bewaard. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic