Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Teeltwedstrijd 2025 Aubergine Golden Egg

Featured Replies

Geplaatst:

@Petrasmoestuin tik af en toe even tegen de bloem aan voor een betere bestuiving. Dat heb ik ook gedaan en net voor we op vakantie gingen zag ik het eerste ei.

Geplaatst:

Zie ik daar het eerste gele waasje?

IMG_3652.jpeg

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Een groot deel van de vruchten is inmiddels geel en daarmee rijp neem ik aan. Wel zijn ze nog keihard. Met het wegen van het eerste ei wacht ik in principe nog even tot het zachter wordt om een maximale kiemkracht van de te winnen zaden te garanderen. Ik wil dan gelijk met die zaden een kiemtestje doen. Zoekresultaten over de kiemkracht van vers gewonnen zaden spreken elkaar tegen maar ik ga het in ieder geval proberen en ook nog eens later dit jaar. Op die manier komen we denk ik wel te weten of een kiemduur van enkele weken, zoals we dat met de wedstrijd zaden ondervonden, normaal is.

golden38.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
  • Auteur

Woow... dat zijn er veel!

Geplaatst:
  • Auteur

Weinig ei maar 2 verstopt. Denken zeker dat t pasen is.

20250730_170130.jpg

20250730_165954.jpg

Geplaatst:

Vier mooie, grote planten en ook bij mij zowaar de eerste kwarteleitjes. In totaal drie stuks kunnen ontdekken. Je beseft eens te meer hoe belangrijk bestuivers zijn. De planten van Frans benadrukken dat ten volle!

IMG_4256.jpeg

Geplaatst:

Nu eindelijk hier ook eitjes! Ik stond eigenlijk echt al klaar om de plant er uit te trekken. Want hij ziet er nog steeds niet uit. Maar daar zijn ze dan!

Of het komt omdat ik zelf voor bijtje heb gespeeld, of omdat ik dus ook de bloemen van de kas heb bestoven met die van buiten (en andersom) of omdat het gewoon eindelijk tijd was....?

In de kas:

227_4584.JPG

en ook buiten:

227_4585.JPG

Geplaatst:

Wauwwwww Frans! Voor mij ben je nu al de winnaar. Jeetje zeg wat een vruchten. Het ziet er echt prachtig uit.

En wat leuk dat je een kiemtest gaat doen. Ik ben heel benieuwd wat dat oplevert.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
7 uren geleden, hazeltje zei:

Voor mij ben je nu al de winnaar.

Ik maak me geen illusies @hazeltje en ik ben er van overtuigd dat er nog steeds genoeg kansen zijn voor iedereen. Het is nog twee en een halve maand tot 15 oktober en daardoor is er nog tijd genoeg. Zelfs iemand met een nu nog lege plant, waar misschien maar één vrucht aan gaat komen, heeft nog kans de wedstrijd te winnen.

aangepast door Frans

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Dat hoop ik dan maar…..

Geplaatst:

Hierbij de foto’s van augustus. Ze zien er niet goed uit helaas.

IMG_2662.jpeg

IMG_2663.jpeg

Geplaatst:

Ai.

Die van mij hier buiten ziet er nog veel slechter uit hoor. Er hangen enkele bleke vrucchies aan, dun als magere Hein.

8C586E6E-E2A8-4B62-AFE0-9F8F955AF1C4.jpeg

735F70D9-456F-494A-87C1-BB84DE108B27.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

O dank je! Die zijn al ietsje dikker😸

Geplaatst:

Mijn twee planten zien er ook vrij beroerd uit hoor. Aan eentje zit nog steeds een bescheiden ei, en wat bloemen. De ander is redelijk sneu.

Geplaatst:

Oh, vergeten vanmiddag een foto te maken. De mijne ziet er ook steeds opnieuw best sneu uit, veel bruin blad, maar ik blijf het telkens wegknippen. Wel veel bloemen en ook redelijk wat eitjes. Maar ze blijven echt wel heel klein. We gaan zien of er met het aangekondigde warme weer - als dat komt - nog wat formaat bij komt.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Plant nr. 1 is groter. maar de vruchtjes daarvan willen niet groeien.

Plant nr. 2 doet het beter:

20250801_GoldenEgg_Alles.jpg

Gisteren heb ik de kleintjes afgeknipt, met de nu grootste drie ga ik door.

Geplaatst:

Ik ben lang op vakantie geweest maar gelukkig hebben de planten het overleefd als zijn ze nog steeds niet zo groot. Nog steeds geen eggs maar wel mooie bloemen. IMG_0026.jpeg

Geplaatst:

Heb de plant een paar weken terug, bijna van al haar nieuwe bloemen ontdaan en zie daar: eindelijk komen de aubergines. De aubergines blijven wel erg klein, maar goed, beter iets dan niets!

Geplaatst:

Het blijft een scharminkel. Met één ei. 😆

PXL_20250805_111023052.jpg

Geplaatst:

Dit is een plantje wat ik eigenlijk een beetje vergeten was (1 van de 2 kiemers uit de 2e zaai) en die staat nog steeds in een (te) klein potje. Maar zie hier: een eitje!

Misschien toch nog de moeite om hem op te potten ..?

20250806_095259.jpg

Geplaatst:
  • Auteur
8 hours ago, Liekie said:

Misschien toch nog de moeite om hem op te potten ..?

Gewoon doen!

Geplaatst:

Gaan we meten met of zonder "hoedje"?

Ik heb er eentje glad afgesneden.

Bij wijze van proefinzending. Dan staat er in iedergeval resultaat. 7 gram Dat hoop ik natuurlijk nog te verbeteren.20250807_123149.jpg

Geplaatst:

Ha super een inzending!

Ik zou zeggen zonder groen hoedje. Hoe ziet het er dan uit?

Geplaatst:

Zonder hoedje blijft er helemaal niks van over.😀

Maar wel goed om de discussie te vieren.

@Lia: zonder hoedje meten opnemen in de spelregels?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.