Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 19-2-2025 om 22:02, sugarlevi zei:

De Aldi had trouwens een paar bijzondere klimmers staan. Blauwe bes Goldtraube, aalbes Werdavia en Jonkheer van Tets.

Nu je het zegt ik heb ook nog paar van deze platte potjes zien staan gistermiddag, maar ik dacht waarom een euro meer betalen en nam de Jonkheer van Tets en de Zwarte Aalbes en een Patriot Blauwe bes van 1,99/stuk meegenomen. Zijn wel droog die goedkope zeg. Ik heb ze net in emmer met beetje water gezet. Om de aalbessen zit nog wel plasticfolie met elastiek. Dus of die ook nat werden??? Volgens verpakking moet je die wortels uitspoelen en dan in een groot gat zetten.

Ik wil ze eerst in een pot zetten, zou 9/10L genoeg zijn om ze wat op te kweken voor uitplanten? Zoek nog goed plekje. Wat voor potmix dan, zuur, dus er moet wat witveen in, wat organisch materiaal, ook nog echt zand of juist klei?

@Arjatoch maar zo'n 20L zakje meegenomen, want oude grond is zo droog. Dus ik moest wat 40L is inderdaad wat gunstiger. Ik heb tondelvat opengeslepen en gevuld, nog oude brandnetel in water emmers geleegd alsook de smeerwortel, al zal veel weggespoeld zijn door regen en nog wat regenwater erbij. Dus langzaam re-hydrateren.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Wij hdden ook blauwe bessen van de Aldi afgelopen week. Doorweekt. Het is denk ik erg filiaal afhankelijk.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Oh dat is dan toch goedkoper dan 2x40L =7,98 bij Aldi. Is zware grond van Presto-humus.de. Ik heb ze een mailtje gestuurd met de vraag 'was der composition ist'. Is dus niet van de vaste leverancier van de 20L zakjes BVB Grubbenvorst. Op de Presto site staan veel turfvrije varianten, maar ook aantal gewone mixen, maar iets wat op deze leek zag ik zo snel niet.

2006023_2_sRGB.png

Was weer een drama met mijn mobiliteitsarmoede. De drie zakjes waren aan de achterkant van mijn brommer geschoven, gaten in de zaken van de spin. Kreeg het bijna niet meer opgeladen.

• Like 3

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Deze aarde van de bovenstaande post heb ik vanmorgen vergeleken met de andere potgrond van de Adi, ander merk lijkt, ook biologisch in 20 liter zakken. Over beide valt wat te klagen dit jaar, zij het niet over iedere zak.

De 20 liter zakken hebben sommige nog wat niet geheel verteerde vezels..kokos misschien, andere zakken zijn wat fijner gezeefd dus het is niet bij iedere zak.

De 40 liter is inderdaad erg zwaar @Rookie, misschien niet nat maar eerder vet of hoe zal ik het omschrijven. Nog niet helemaal opgedroogd, gezeefd. Ruikt naar koeienpoep/poep. Ik heb twee zakken open gemaakt en vond in iedere zak één schilfer van iets geverfds. Zie foto.

478ADFBF-F73E-499C-9848-6C31951CF95C.thumb.jpeg.faa6f265abc9b9988fac174efb8ac8b8.jpeg

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

De Aldi zakken hier waren nogal beschadigd door de "perforatie"machien oid. Ipv alleen gaatjes zaten er dus ook sneden in de zakken. Dus als je deze probeert in je kar te tillen.... gaat ie kapot... winkel onder de aarde (de nét 4 dagen geleden geheropende, gerenoveerde, geheel opgeknapte, naar een hoger niveau getilde, verse nieuwe winkel). Pas de derde zak heb ik heel in de kar gekregen. :roll:

Maar de inhoud. Totaal anders als de Fleurella vd Gamma die ik gewend ben.

Veel kleine takjes en ander onverteerd materiaal.

Voor het verpotten niet erg denk ik maar zou hier niet graag in zaaien.

aangepast door Erny
  • Like 2
Geplaatst:

Hah ik zie het voor me. Deze aarde is trouwens niet om te zaaien, hooguit kan je er 30% mee mengen om te zaaien maar het is gewoon teveel bemest. Ja takjes die was ik vergeten te vermelden maar die zie je wel op mijn foto. . Wat mij betreft is het voor de opvulling van de grote bak voor de pompoenen prima maar voor het vullen van een pot om bv worteltjes te zaaien prefereer ik de kleinere zakken..of misschien wat van deze potgrond op de bodem. 

• Like 2

Geplaatst:

Ik vond ze nogal naar bemeste tuinaarde ruiken, toen ik de zakken in/onderop mijn kar stond te laden. Niet naar potgrond. 

Ik heb er zelf maar 1 genomen (en de rest voor Appelvrouw meegenomen) om eens te testen. Dat kleinere zakje leek mij mooiere grond, maar ik weet natuurlijk nog niet wat de planten er van vinden ;) 

• Like 2
Geplaatst:

Dat kan alleen de ervaring dit jaar uitwijzen. Maar inderdaad, mest. Het ruikt naar die koeien- en kippenpoep korrels van pokon. 

Ik heb al besloten het alleen te gebruiken voor planten die wel wat voeding lusten, maar denk er ook over een zak een jaar te laten liggen..gewoon in de bosjes op de grond met een paar gaten zodat de wormen erin kunnen. 

• Like 2

Geplaatst:

Wij hebben een flink aantal Aldi zakken verspreid in de tuin, als bodemverbeteraar en voeding. Normaal doen we dat met kuubszakken compost, maar dit jaar ter afwisseling hiermee, en omdat we dit zelf konden vervoeren.

• Like 3
Geplaatst:

Ik zei al, de hele auto stonk naar mest...😄

En ik vond er ook wel veel hout in zitten.

Nu kan ik dat wel weer opvangen door er bloedmeel doorheen te mengen.

Ik ga het wel zien dit jaar, ik heb het nu in mijn bakken zitten, ik had geen zin, om weer iets anders te moeten kopen.

Maar op het eerste gezicht ziet de bio tuingrond van de Praxis er beter uit.

@Ernywat een ellende, die grond over de vloer....

• Like 1
Geplaatst:

Als ik dit allemaal zo lees dan trof ik het toch beter bij de belgische Lidl vandaag.  Twee 40 liter zakken  Grandiol potgrond voor 5.99 euro (al is er met de normale prijs van 3.79 euro per zak ook niks mis). Eerst 2 zakken gekocht om buiten te keuren en daarna nog eens 10 zakken gehaald. Met de achterbank naar voren geklapt kon de lading probleemloos  mee.

Lidl_potgrond.thumb.JPG.f12c3254513dfbe307206d0931be31f4.JPG

Goede structuur, geen vreemde voorwerpen of grof spul zoals  takjes en een normale geur. Ik kan weer even vooruit. :)

• Like 7

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Over de Lidl potgrond, bij de Belgische Lidl, merk Grandiol (zie Frans' bericht hierboven):

Lidl NL heeft vanaf 14 maart ook Grandiol potgrond in de aanbieding, 2,49 per 20 liter. Andere lay-out van zak, of dat dezelfde kwaliteit is?

Wellicht rijd ik een dezer dagen even naar Lidl Wuustwezel  (BE). Ik moet toch vlakbij zijn, Essen (BE). Dat is niet ver voor mij.

Off Topic: Want mijn bier is op. Mijn favoriete bieren zijn daar gemiddeld ruim 0,50 goedkoper dan in NL. Per flesje!

Bij vier bakken (NL: kratten) scheelt dat minstens € 50,- De benzinekosten worden gecompenseerd door in BE te tanken.

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik ben heel tevreden over de jumbo bio potgrond. Heel fijne structuur. Ik heb nu 4 x 40 l en 2 x 20 l gebruikt. Heb net 100 l erbij gekocht.

• Like 2
Geplaatst:
7 uren geleden, Jorieke123 zei:

Ik vond ze nogal naar bemeste tuinaarde ruiken, toen ik de zakken in/onderop mijn kar stond te laden. Niet naar potgrond. 

Ik heb er zelf maar 1 genomen (en de rest voor Appelvrouw meegenomen) om eens te testen. Dat kleinere zakje leek mij mooiere grond, maar ik weet natuurlijk nog niet wat de planten er van vinden ;) 

Ik was dus niet de enige die dat idee had toen ik ze aan het inladen was.

Ik dacht al dat ze misschien samen met koemestkorrel of iets dergelijks op een pallet gelegen hadden.

@henkg helaas, ik wou er eigenlijk ook wat gaan halen, stond echter in de folder die normaal geldig is tot vandaag, misschien heb je evenwel geluk en liggen er nog wat 40l aan die prijs. Vanaf morgen is het normaal ook hier de 20l in België, zelfde layout image.jpeg.1cefd359d309ca9f1866ab4f48a8025e.jpeg

aangepast door redzebra
  • Like 2

De 20L bevat Wit en zwartveen en is ook redelijk stevig met beenmeel, vinasse en nog iets bemest. Is bekende fijne spul van de Finnen in Grubbenvorst; BVB. Leverden ook al jaren de Aldi 20L universele potgrond. Al dan niet na overnamen via de Private labellijn van Veenbaas in Friesland. Toen had je dus nog fijner spul, met houtvezel ook bekend van Forflora en meer private labels. De 40L komt uit Duitsland https://presto-humus.de/en/. Geen antwoord ontvangen en ik had nog zo mijn best gedaan op mijn Der Alte Der Alte en Derrick Duits;-) in mijn mailtje.

Ik verwacht dat je vezeltjes in de BVB dus Witveen betreft, die wil je niet vergaan hebben (Is ook geen H1 nog levend Spaghnum veenmos die in terrraria gebruikt wordt, maar H2-4), in tegenstelling tot compost of de diepere veenlagen (Zwart).

Hier waren de zaken bovenop wel heel. Totdat ze van achterop de brommer af schoven.

In de Winkel stonken ze al. Maar eenmaal een zakje geleegd, ik dacht terpentinelucht, maar een dag later in mijn speciekuib geleegd en gestort en volop aan het mengen wist ik het, het is eerder de lucht van Wasbenzine!

@Erny De zware K&D grond met duidelijk aanwezige houtvezel en harde klonten? Of de klassiek superlichte en inklinkende Fleurella?

Welkoop vond ik heel weinig potgrond op de website, ook de goedkoopste vermeld in de folder niet. Moest echt via de folder en dan aanklikken. Enkel het voorbeeld is onder de 8 euro, meeste is (ver) boven de 10,-.

4 uren geleden, Mellie zei:

Ik ben heel tevreden over de jumbo bio potgrond. Heel fijne structuur. Ik heb nu 4 x 40 l en 2 x 20 l gebruikt. Heb net 100 l erbij gekocht.

Bio weet ik niet maar C1000 begon met de 1+1 en daarna mindere kortingsactie met de 20L ForFlora zakjes. Extreem los en fijn, maar dus makkelijk inklinkend. Met de overname nam Jumbo ForFlora op in zijn assortiment. Aldi zakjes werden er op een gegeven moment ook meegevuld, nadat BVB de boel had opgekocht, Want was de privatelabellijn van Veenbaas. Je kon het verschil goed zien dat jaar dat Aldi eerst een lading BVB zakjes had en daarna pas zijn eigen merk...

Ranzijn heeft nu 2x40L voor €7,50. https://www.ranzijn.nl/ranzijn-potgrond-universeel-40l Bij doorclicken vanuit folder kom je dus op een niet-Ranzijn verpakking, maar generiek.

@redzebra Welke zakjes wilde je halen? Die 40L van Presto Humus. die zijn pas vanaf zaterdag beschikbaar, dus kans dat ze er nog liggen. Zelfde geldt ook voor de 20L BVB Bio zakjes sinds woensdag. 20L is bijna het hele seizoen beschikbaar in vorige jaren, maar dan niet Bio. En de bekende BVB Universele potgrond 20L is standaard 1,99 bij bijvoorbeeld Vomar. De dagen van 1 euro per zak (vaak 5,- voor vijf), zijn helaas al lang over.

De actieartikelen worden enkel in de actie verkocht voor de actieprijs, geen vast assortment met vaste prijs om naar terug tekeren, dus niet opeens duurder nu de nieuwe folder geldt.

Lidl heeft naast de Grandiol 20L zakjes ook nog bessenstruiken 70CM voor 3,49 vanaf woensdag a.s.

Edit: oh Belgische Lidl. Die 40L hebben ze hier nooit. Hier is het 2.49 voor 20L zakjes vanaf vrijdag 14-3-25:-(. Belgie was altijd veel duurder met potgrond, maar in NL is het allemaal veel duurder dan dat. Ik heb nog de tijd meegemaakt dan 40L Jardino basic 1,69 per zakjes van 40L was bij Gamma (BVB merk). Van daarvoor geen bonnetjes of advertentie meer gevonden.

aangepast door donaldk
  • Like 2

Home of the Turbo.

7 uren geleden, Rookie zei:

Vanaf woensdag bij de Aldi.

Een tuinkasje.

Ik heb geen idee van de kwaliteit voor die prijs, maar ik vind hem toch leuk.

https://www.aldi.nl/aanbiedingen/wk11_vanaf_woensdag12-03/tuinkas-2010988-1-0.article.html

Is de bekende, 2x3m, was vroeger 49,99, later 59,99. Is tijdje weggeweest, volgens mij. Deze links moeten het wel doen:

https://www.aldi.nl/product/tuinkas-met-folie-1232597.html

product_1232597_main_cms_5_nl_nl_tuinkas

aangepast door donaldk
  • Like 2

Home of the Turbo.

Geplaatst:

@appelvrouw Ik vroeg ze dan ook gewoon of het ordentliches extruded woodfiber was zoals bij Klassmann & Deilmann Professional of houtresten uit de particle board industrie... Nu jij het ook zag vermoed ik toch houtvezel gif, dus niet extruded Holzfaser, maar gewoon onafgebroken houtresten:-(. En daar veel van is gewoon giftig voor je teelt. Verfresten of niet. Maar ja geen reactie (nog).

Home of the Turbo.

Geplaatst:

@donaldk nee geen wasbenzine geur oid maar gewoon te verse poep. Misschien dan een amoniakgeur van urine erbij. Ik ben wel verbaasd en ik ben er vanuit gegaan dat als er bio opstaat en het uit Duitsland komt waar ze ook best streng zijn in controles dat de ingrediënten dan ook van enige biobedrijven afkomstig zijn. Een stukje verf maak ik me niet druk om maar zou toch ook graag de hele samenstelling weten want je kan zo’n zak ook volstoppen met biohout🤦🏼‍♀️
Je hebt geschreven naar de Aldi begrijp ik dan toch..?

• Like 1

Geplaatst:

Gamma 28-3 t/m 30-3 Fleurella 2+2 gratis. Bij vier zakjes van wat dan ook 50% korting. 6.29 per zakje van nominaal 40L. Dus 12,52 voor 4x40L EN12580 potgrond.

• Like 2

Home of the Turbo.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...