Geplaatst: 4 juli4 Jul Ik denk dat kunstmatige intelligentie (jawel, ook ik begeef me in deze nieuwe wereld) mijn vraag al heeft beantwoord in luttele seconden, toch bedankt voor het lezen :) Dit vertelde Grok mij : V : Ik heb stoksnijbonen "helda" besteld maar bestaan er ook stamsnijbonen "helda"A : Nee, er bestaan geen stamsnijbonen van het ras "Helda". Het ras "Helda" is specifiek een stoksnijboon (Phaseolus vulgaris), een klimmende variant die veel wordt geteeld in de vollegrond. Deze bonen hebben lange, platte, brede peulen en groeien langs stokken of touwen tot wel 2-2,5 meter hoog.Stamsnijbonen bestaan wel als andere rassen, zoals de "Capitano" (een platpeulige gele wasboon), maar "Helda" is exclusief een stokboon. Stamsnijbonen blijven laag bij de grond en hebben geen klimsteun nodig, in tegenstelling tot de "Helda".Als je specifiek op zoek bent naar stamsnijbonen, kun je kijken naar rassen zoals "Dubbele Witte Zonder Draad" of andere lage snijboonvariëteiten. Wil je meer advies over het telen van "Helda" of alternatieven voor stamsnijbonen?Nee, er bestaan geen stamsnijbonen van het ras "Helda". Het ras "Helda" is specifiek een stoksnijboon (Phaseolus vulgaris), een klimmende variant die veel wordt geteeld in de vollegrond. Deze bonen hebben lange, platte, brede peulen en groeien langs stokken of touwen tot wel 2-2,5 meter hoog.Stamsnijbonen bestaan wel als andere rassen, zoals de "Capitano" (een platpeulige gele wasboon), maar "Helda" is exclusief een stokboon. Stamsnijbonen blijven laag bij de grond en hebben geen klimsteun nodig, in tegenstelling tot de "Helda".Als je specifiek op zoek bent naar stamsnijbonen, kun je kijken naar rassen zoals "Dubbele Witte Zonder Draad" of andere lage snijboonvariëteiten. Wil je meer advies over het telen van "Helda" of alternatieven voor stamsnijbonen?V : de hollandse stoksnijboon , is dat de phaseolus coccineus?A: Nee, de Hollandse stoksnijboon is doorgaans Phaseolus vulgaris, niet Phaseolus coccineus. Phaseolus vulgaris omvat de meeste gangbare snijbonen, waaronder rassen zoals "Helda", die in Nederland veel geteeld worden. Dit zijn klimmende bonen met platte, brede peulen, vaak aangeduid als stoksnijbonen omdat ze langs stokken of touwen groeien.Phaseolus coccineus, ook wel bekend als pronkboon of klimboon, is een andere soort. Deze heeft vaak dikkere, vlezigere peulen en wordt soms ook als snijboon gebruikt, maar is minder gangbaar in Nederland als "Hollandse stoksnijboon". Pronkbonen staan meer bekend om hun decoratieve bloemen (vaak rood of wit) en worden soms ook voor de peulen of droogbonen geteeld.Dus, de typische Hollandse stoksnijboon (zoals "Helda") valt onder Phaseolus vulgaris. Als je een specifiek ras bedoelt, laat het weten, dan kan ik verder helpen!V : het zakje vemeldt "stamsnijboon helda", dus dat is dan een typfout ofzo ?A: Ja, als op het zakje staat "stamsnijboon Helda", dan is dat vrijwel zeker een typefout. Het ras "Helda" is een bekende stoksnijboon (Phaseolus vulgaris), die klimt en steun nodig heeft, zoals bamboestokken of touwen. Er bestaat geen stamsnijboonvariant van "Helda". Stamsnijbonen zijn lage, niet-klimmende rassen, zoals "Admires" of "Capitano", maar "Helda" valt daar niet onder.Het is mogelijk dat de verpakking een foutieve benaming gebruikt. Dit kan gebeuren in productbeschrijvingen of op zaadzakjes, vooral als de termen stok- en stamsnijboon door elkaar worden gehaald. Zowel "typfout" als "typefout" is correct in het Nederlands, maar in dit geval lijkt het een vergissing in de labeling.Als je de bonen al hebt gezaaid en ze blijken te klimmen, bevestigt dat dat het stoksnijbonen zijn. Wil je dat ik je help met tips voor het telen van "Helda" stoksnijbonen of het kiezen van een echte stamsnijboon?
Geplaatst: 23 juli23 Jul Ik heb dit jaar voor het eerst pronkbonen.Die wilde ik hebben, omdat ze bekend staan als een sterke plant, die gebruikt werd als windbreker.En dat had ik nodig.De heersende windrichting is altijd zuidwest, daar ging ik van uit.Maar vreemd genoeg is dat dit jaar tot nu toe niet opgegaan.Tot nu toe is het noordoost geweest, misschien heeft dat toch te maken met de klimaatverandering.Maar zuidwest en noordoost zijn precies tegenovergesteld, dus dat maakt voor de windschermen niet veel uit, hooguit voor de planten.In mijn research naar windbrekers kwam ik juist op pronkbonen uit.Die werden vroeger gebruikt als haag rond kwetsbare gewassen, juist omdat ze zo bestand zijn tegen harde wind.Ik weet dat de meeste klimbonen helemaal niet van wind houden, ik heb de rest dan ook in de luwte staan en die doen het uitstekend daar.Ik heb gekozen voor drie verschillende soorten, om te zien welke het meest robuust is.Er staan (van links naar rechts) Boerentenen, Emergo en Lady Di.Ik had goede hoop voor de boerentenen, omdat dat een boon is, die een lange voorgeschiedenis heeft.Maar die doet het eigenlijk het slechtst.De Emergo staat ook bekend als een sterke boon, maar die doet het eigenlijk ook niet goed.De winnaar is de Lady Di, die met kop en schouders boven die andere uitsteekt.Ik moet er maar vanuit gaan, dat onze woonplek gewoon niet de gunstigste plek is wat betreft de wind.Ik zal dus moeten leren wat wel en wat niet werkt.Heeft iemand nog een aanbeveling voor een sterke pronkboon, die ik volgend jaar kan proberen?
Geplaatst: 23 juli23 Jul IK heb als stokbonen altijd dubbele witten, Lady Di en Crosse Violette en eigenlijk doen die het altijd wel goed. Al hadden de DW's dit jaar wat moeite met opkomen en heb ik ze in perspotjes voorgetrokken en nu zijn ze prima in orde.
Geplaatst: 23 juli23 Jul Welk rek was omgeklapt? De linkse? Wat een grote rode bloemen zitten erin! Wat een verschil!
Geplaatst: 23 juli23 Jul De Emergo heb ik ook. Ook problemen mee. De eersten kwamen zelfs niet op, opnieuw moeten zaaien.
Geplaatst: 6 augustus6 Aug Mijn eetbare witte lupinen werden ongeveer een maand later dan gebruikelijk gezaaid en beginnen nu te bloeien. Gaat best nog goed komen. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Auteur Hèhè, de spekbonen komen ook eindelijk op gang. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Het was even graven in mijn notities, want welke droogbonen had ik ook alweer? Het bleek de Cerise du Japon. Vandaag even een paar testboontjes opengemaakt. Wat zijn ze mooi rood!
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Auteur Ze zijn al wat verder dan de mijne. Ik eet ze nu nog als peul zolangze plat zijn.Vanavond samen met Herrenböhnli 😋 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 september28 Sep Hoe bewaren jullie je droogbonen eigenlijk? Ik had ze ooit in een pot met deksel, maar dat ging dus schimmelen. Zit nu te denken over van die boodschappennetjes en dan in/aan een kast ophangen in een droge ruimte.
Geplaatst: 28 september28 Sep Ik had ze eerst ingevroren om eventuele kevers/larven te doden. En toen in een voedselbewaarzak, met een siliciumzakje erbij tegen het vocht. Dat ging goed. Maar pas 1x gedaan, kan beginnersgeluk zijn geweest. Misschien sloot je pot onvoldoende af? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 september28 Sep Ik gebruik al jaren papieren stofzuigerzakken. Ouderwets model voor sledestofzuigers. Rechte zakken van ongeveer 35 cm, zonder opgeplakte stukjes van karton of plastic.Luchtig en toch dicht.Als je op internet zoekt op "stofzuigerzakken sledestofzuiger" kom je verkopers tegen.
Geplaatst: 28 september28 Sep 2 hours ago, Arja said:Hoe bewaren jullie je droogbonen eigenlijk?Ik bewaar ze ook in pot met deksel. Laat ze wel altijd eerst extra lang drogen in de kamer.
Geplaatst: 28 september28 Sep Auteur Goed drogen en dan in papieren/plastic zakken of zelfs vacumeren. Maar vooral goed drogen! Ik heb nog nooit schimmelende gedroogde bonen gehad.Als je ze in zo'n netje hangt, zijn ze onderhevig aan alle schommelingen m.b.t. temperatuur en vocht. Zou ik zelf nooit doen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 september28 Sep Ik denk dat ze die keer dat ze schimmelden niet voldoende gedroogd waren. Vandaar nu mijn idee met dat netje, dan ventileert het nog. Maar misschien is een zak of pot dan toch beter.
Geplaatst: 30 september30 Sep Ik stop mijn droogbonen altijd in glazen weck/voorraadpotten nadat ze eerder meerdere weken in een grote bak gedroogd zijn. Nog nooit last van schimmel gehad.Eerst een paar dagen in de vriezer tegen de bonenkever is aan te raden. Vorig jaar een keer niet gedaan en in het voorjaar zag ik allemaal kevertjes en larven in die pot zitten.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.