Rookie Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari Ik gooi alle allium maar even op een hoop. De voorgezaaide uien doen het prima. Ik heb het warmtematje uitgezet en ze staan nu alleen onder de groeilampen. Ik heb dit jaar een voor mij nieuwe soort gele uien, de Rijnsburger 4, van vdWal, ik ben benieuwd hoe die het gaat doen. Ik kwam op deze ui omdat het een goede bewaarui schijnt te zijn. We gaan het zien, vorige keren had ik de Stuttgarter Riesen, voor mij ook een prima ui. Over een poosje krijgen ze de eerste snoeibeurt. Ook heb ik zomer-, herfst-, en winterprei voorgezaaid, maar die doen er langer over om boven de grond te komen. Daar mag nog even de afdekking op blijven zitten. 3 Quote
hazeltje Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari Die zijn lekker snel boven de grond! Hier nog niets, maar ik zaaide ook een paar dagen later dan jij en heb geen warmte matje in de vensterbank. 2 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Rookie Geplaatst: 31 januari Auteur Geplaatst: 31 januari Ik had het warmtematje eerst aan staan, maar dat heb ik uitgedaan, want ik las hier, dat het heel goed zonder kan. Ze staan alleen nog maar onder de groeilichten, die niet warm zijn. Ik heb alles gezaaid op 24 januari, dus ze zijn inderdaad lekker snel. Nu nog even wachten op de preien. Quote
loes Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart (aangepast) @Petrasmoestuin Ik neem deze vraag even mee naar dit topic: 3 uren geleden, Petrasmoestuin zei: @Loes jij bedoelt ook geen groeilamp voor prei? En @Rookie welke kappersbeurt kreeg de prei van jou? 😂 Ik zaai dit jaar geen prei maar nee ik heb prei nog nooit binnen voorgezaaid en dus ook niet onder een groeilamp. Buiten is warm genoeg en dan eerst beschut onder een kap, voorzaaien onder glas noemen ze dat. Buiten is de verhouding warmte/licht goed en heb je er vrijwel geen omkijken naar. Je gaf aan dat alle info zoeken je teveel tijd kost. Ik gebruik, net als veel andere forumleden, de site van Diana's mooie moestuin als leidraad. Hier de pagina over prei: https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/bladgewassen/prei/ Zij tuiniert niet volgens de makkelijke moestuin maar een preiplant blijft een preiplant. Ik probeer bij een nieuwe gewas vaak eerst haar manier en meestal gaat dat goed. Werkt het niet dan probeer ik het jaar daarna een andere manier. Zo hoef ik niet alle info vooraf te verzamelen. 3 maart aangepast door loes 6 Quote
Gitta Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart Ik heb in oktober rode poot uitjes van de mm in een paar vakken gepoot. Ik zie dat ze het in se verhoogde bak het beter doen, dan in de mini die ik heb gebruikt. Les voor mij voor de volgende keer. Niet in een mini poten. De helft is daar maar opgekomen. Beter iets dan niets, zullen we maar zeggen. Quote
Rookie Geplaatst: 4 maart Auteur Geplaatst: 4 maart (aangepast) Grappig dat iedereen zo haar eigen manier heeft. Ik zaai mijn uien en prei al een poosje binnen voor en ik haal goede resultaten daarmee. Het bevalt me prima. 4 maart aangepast door Rookie 1 Quote
Mellie Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart Ik zaai ze ook vaak binnen voor. Als die zijn opgegeten door slakken, zaai ik ze wel ter plekke. Maar vogels zijn echt dol op dat zaad, dus dan heb ik beduidend minder. Wel goed uitgedund ik heb ze ook binnen staan nog. 2 Quote
Gitta Geplaatst: 5 maart Geplaatst: 5 maart Ik heb vandaag lenteui gezaaid en er iets overheen gezet. Hopelijk blijven de vogels er zo van af. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart (aangepast) @Rookie jij knipte een stuk van de prei zaaiingen. Dat heb ik ook gedaan, want ze werden erg lang. Maar nu groeien ze niet meer en ook wat gele sprietjes zie ik. Ik las en begrijp nu ook dat ze pas geknipt kunnen worden nadat ze uitgezet zijn in de vaste bak. Heb ik het nu verkeerd begrepen? Ze worden nu niet potlood dik. 21 maart aangepast door Petrasmoestuin Quote
Arja Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart Voor potlood-dikke preien is het nog te vroeg. Prei groeit heel langzaam. Zie ook: https://www.moestuinforum.nl/encyclopedie.html/groenten/wortel-en-knolgroenten/prei-r156/ Quote
Rookie Geplaatst: 22 maart Auteur Geplaatst: 22 maart Ze groeien erg langzaam, maar ik plant ze ook laat uit. Ik geef ze af en toe wel een beetje heel erg verdunde voeding bij. Ze zijn bij mij noot potlood dik geworden, maar ze groeiden toch mooi dik uit. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 22 maart Auteur Geplaatst: 22 maart Ik heb vast in mijn agenda gezet, dat ik dit jaar in december ga beginnen met de preien. Ik was dit jaar een beetje laat. De uien kan ik wel iets later starten, die groeien gewoon harder, dus dat is geen probleem. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart (aangepast) Doe je die voeding erbij voordat je ze hebt uitgeplant of na de uitplanting @Rookie ? 22 maart aangepast door Petrasmoestuin Quote
Rookie Geplaatst: 22 maart Auteur Geplaatst: 22 maart @Petrasmoestuin: prei is een "heavy feeder", die heeft regelmatig voeding nodig. Ik geef zowel binnen (maar dan erg verdund) als buiten regelmatig voeding. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart Ik heb vandaag de gele plantuien die ik van mijn moeder had gekregen in de grond gedaan. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april 11 februari heb ik 2 soorten prei voorgezaaid, maar ze worden maar niet dikker. Ik had op mijn zakjes gelezen dat ik e half april kan uitzetten. Nu beginnen ze te splitsen. Ik kan er niets over lezen op internet wat dat is, of het goed is of niet. Gaat er nu wat fout? Of kan ik ze nu gaan afharden. Ik heb al diverse sites opgezocht over prei en iedereen heeft van die dikke prei als ze die gaan uitzetten. Quote
Patrijs Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april (aangepast) Deze mogen nog wel even aansterken. Ik zet ze potlood dik, dan kan je ze ook veel dieper planten. Ik denk dat ze het zwaar hebben in dat beetje grond, ik zou ze in een diepere bak zetten met flink wat eten, compost en-of (vloeibare) mest. Prei is een gulzige eter. Dan droogt het ook minder uit en de wortels kunnen zich ontwikkelen. Gewoon het pak openknippen en verplanten. Ik kweek ze op een rijtje in de platte bak in rijke grond, of in een diep kistje met onder in een compost/mest mengsel. De herfst/winterprei zet ik als nateelt vanaf juni na de vroege aardappels/ tuinbonen. Deze komen uit een balkonbak ook met zeer rijke grond: 12 april aangepast door Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs
Petrasmoestuin Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april @Patrijs kan ik ze dan deze compost geven voor planten. Ik heb ook bloedmeel, maar dat moet ik geloof ik later geven he? Ik had ze in deze melk pakken gezet, omdat iemand anders het ook zo had gedaan en bij haar werkt het altijd goed. Moet ik de prei dan ook gelijk dieper zetten? Quote
Patrijs Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april (aangepast) Ik zou ze nog even in die kluit laten zitten als daar nog ruimte voor is. Is dat "splitsen" wat jij noemt niet gewoon het aanmaken van de eerste bladeren? Wat voor prei is het? Zomer/herfst/winter? In de beroepsteelt wordt prei voorgetrokken onder glas, dat doe ik ook vaak en gaat een stuk sneller. Prei is klein een langzame groeier zoals je al merkt. Kan je die moestuinmest oplossen in water en dan geven? Dan komt het gelijk bij de wortels. Jonge prei kan je nog niet dieper zetten, hooguit in een open voortje. Het groeipunt moet altijd boven de grond blijven. 12 april aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
Petrasmoestuin Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april (aangepast) Ik heb ook vloeibare mest, die kan ik dan gebruiken. Ik heb Blauwe groene Herfst en Herfstreuzen. Ik had Hannibal genoteerd, maar ik denk dat ik toen andere heb gekregen van de leverancier. Ik doe een kopie van de zakjes erbij. 12 april aangepast door Petrasmoestuin Quote
Patrijs Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april Die kan je tot in juli nog uitplanten, dus je hoeft nog niet ongerust te zijn. Die van mij heb ik wat later gezaaid en die staan ook ongeveer zo. ik zal van de week eens een foto maken als ik er aan denk. Lekker nog een maand of twee verwennen met af en toe wat vloeibare mest en het zal goedkomen. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Petrasmoestuin Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april @Patrijs de kluiten vielen uit elkaar en zeker bij de ene bak heb ik het idee dat ik wat prei kwijt ben onder de aarde. Kan ik er ook nog wat zaadjes ertussen zaaien, of is dat niet verstandig? Ik had het gisteren gelijk gedaan toen jij het zei met voeding erin. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.