weknow Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 ja, is muur In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 Muur is inderdaad goed voor vogels ze hebben het bijzonder graag als het in zaad staat.
Bit Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 @Saffier. De door jouw eerder gevraagde plant is naar mijn idee tóch de eerder door mij genoemde 'Sagina subulata' , ook verwant aan de vetmuur trouwens. Van de week kwam ik de plantjes weer eens tegen ( heb het zelf nu niet in de tuin ) en eigenlijk moet het hem wel zijn denk ik.
hansi Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 Muur is inderdaad goed voor vogels ze hebben het bijzonder graag als het in zaad staat. Stellaria media = vogelmuur. m.v.g.Hans.
Yosha Geplaatst: 27 oktober 2015 Geplaatst: 27 oktober 2015 Er is een plant opgekomen in mijn tuin, die een knop heeft gevormd. Ze bestaat uit een stengel met steeds 2 blaadjes tegenover elkaar. Ik heb deze plant eerder gezien (heeft nogal een karakteristieke bloemknop), van het voorjaar of vorig jaar, maar kan er maar niet op komen wat het ook alweer was. Zou me niks verbazen als ik hem er zelf in heb gezet. Wie weet wat het is?
speets Geplaatst: 27 oktober 2015 Geplaatst: 27 oktober 2015 Zinnia. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
appelvrouw Geplaatst: 28 oktober 2015 Geplaatst: 28 oktober 2015 Groeit bij een vriend in de Pyreneeën ..het blad is zeer smal, de bloem is vlasachtig.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Deborah Geplaatst: 28 oktober 2015 Geplaatst: 28 oktober 2015 het blad lijkt sterk op Akelei. Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
weknow Geplaatst: 28 oktober 2015 Geplaatst: 28 oktober 2015 Oxalis soortje? Bolgewasje? Diverse hebben wat akelei-achtig blad..... Of staat ze tussen een akelei, waarvan het blad ook te zien is? Zou dan ook een Linum grandiflorum kunnen zijn. Is dan inderdaad een soort vlas. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 29 oktober 2015 Geplaatst: 29 oktober 2015 Is inderdaad Linum grandiflorum ( zie het lijn-blad )De akelei staat er achter en is niet van de gevraagde plant
appelvrouw Geplaatst: 29 oktober 2015 Geplaatst: 29 oktober 2015 IK had even moeten zeggen dat het blad niet het blad van de akelei was. Maar geweldig te weten..Linum grandiflorum Dank. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Saffier Geplaatst: 30 oktober 2015 Geplaatst: 30 oktober 2015 @Saffier. De door jouw eerder gevraagde plant is naar mijn idee tóch de eerder door mij genoemde 'Sagina subulata' , ook verwant aan de vetmuur trouwens. Van de week kwam ik de plantjes weer eens tegen ( heb het zelf nu niet in de tuin ) en eigenlijk moet het hem wel zijn denk ik.Ben benieuwd waarom je dat denkt (fijn dat je meedenkt overigens ). De sagina subulata heb ik een hele poos in de tuin gehad en die ziet er toch echt heel anders uit.https://en.wikipedia.org/wiki/Sagina_subulata#/media/File:Sagina_subulata_a1.jpg
Bit Geplaatst: 1 november 2015 Geplaatst: 1 november 2015 Ja en nee. Ik ken de plant ook wel goed, maar is toch ook wel typisch zo'n plant die zich op verschillende plekken ( omstandigeheden als licht, vocht, grondsoort ) heel verschillend laat zien.Aan de andere kant heb je gelijk hoor, ik ben er absoluut niet zeker van. Kwam 2 weken terug bij een groothandel waar dezelfde plant onder dezelfde naam 2 totaal verschillende planten leken ( stadium van opkweken en omstandigheden van opkweken; verschillende kwekers dus )Vandaar eigenlijk.Maar nogmaals. Ik weet het niet zeker.
sugarlevi Geplaatst: 3 december 2015 Geplaatst: 3 december 2015 Wij hebben een paar planten in de tuin, waarvan ik maar niet kan vinden wat het zijn. Weten jullie het misschien? 1. Heeft bijna het voorjaar, zomer en gedurende de herfst met kleine donkergele bloemetjes gebloeid. 2. Is in de nazomer, najaar opeens overal tevoorschijn gekomen. Een of andere twee-jarige, misschien vaste plant?Ik vind het lijken op een nogal uit de kluiten gewassen vergeet-mij-nietje. Is het een van de grote broers/zussen daarvan, de akker of moeras versie? 3. Volgens ons, een kruidachtige. Ruikt ook heel kruidig. Maar smaakt nergens naar.Woekert enorm, net als munt. Kruipt over, en onder de grond.Bloeide pas einde van de zomer/najaar, met rozige bloemetjes. 4. En dan hebben wij deze rakker nog. Mijn vriend zweert dat hij sla heeft gezaaid. Maar dat is het duidelijk niet.Heeft dit jaar nog niet gebloeid, dus ook waarschijnlijk tweejarig of een vaste plant. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Yuras Geplaatst: 3 december 2015 Geplaatst: 3 december 2015 nr.4 lijkt op muurbloemen, https://nl.wikipedia.org/wiki/Muurbloem
appelvrouw Geplaatst: 3 december 2015 Geplaatst: 3 december 2015 Bij 1. moet ik denken aan crocosmania, de oranje variant misschien? 2. toch een vergeetmeniet volgens mij..uitgezaaid en het lekker naar zijn zin?3. is lastig. Ik moet denken aan een salie, misschien een siersalie zoals ananas of meloensalie. Of zo`n andere kruidachtige zoals calamentha oid alhoewel die ook smaak heeft. 4. Is zeker muurbloem..erysimum. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
sugarlevi Geplaatst: 6 december 2015 Geplaatst: 6 december 2015 Oke, hoe zijn wij aan muurbloemen zaad gekomen? Nah ja, dat zal wel een onopgelost mysterie blijven. 1. Plantje 1, is maar 20 tot 30 cm hoog. En hele kleine bloemetjes.Zijn er zulke lage crocosmia's? "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Erny Geplaatst: 6 december 2015 Geplaatst: 6 december 2015 Bij nr. 3 denk ik aan Marjolein/Oregano... alleen woekert dat niet zoals sugarlevi beschrijft... Komend jaar even foto's maken mét bloempjes?
sugarlevi Geplaatst: 6 december 2015 Geplaatst: 6 december 2015 Ik had dit jaar foto's gemaakt met bloemetjes... *snif* Maar technologie, en mijn eigen warhoofd, werkte niet mee. Volgend jaar een herkaning inderdaad. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Bit Geplaatst: 15 december 2015 Geplaatst: 15 december 2015 Google voor foto 1 eens op : sisyrinchium striatumIs dat het bloemetje ?Niet veel mensen die dát in hun tuin hebben staan, maar het zou kunnen. Prachtige planten trouwens en erg dankbare bloeiers.
sugarlevi Geplaatst: 16 december 2015 Geplaatst: 16 december 2015 Wow Bit, dat komt heel dicht in de buurt. Het is vrijwel zeker de Sisyrinchium Californicum. Alleen heb ik de bloemetjes niet zo vaak zo mooi open gezien als op de foto's. Maar volgens mij zijn het ochtendbloeiers. En ja, dat bevestigen verschillende bronnen. Leuke subgroepje binnen de irisfamilie zeg. Bij deze ben ik Sisyrinchium fan (moet alleen nog even oefenen op de naam). "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
sugarlevi Geplaatst: 13 januari 2016 Geplaatst: 13 januari 2016 En er zijn foto's gevonden. Niet de mooiste, maar beter dan een vage beschrijving. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
weknow Geplaatst: 13 januari 2016 Geplaatst: 13 januari 2016 Ik zie inderdaad allemaal foto's van wilde marjolein (oreganum vulgare) In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
sugarlevi Geplaatst: 13 januari 2016 Geplaatst: 13 januari 2016 Nu je het zegt, het lijkt erop. Maar we hebben al drie, misschien zelfs wel vier andere andere origanums in de tuin, majoraan, griekse (hirtum), 'gewone'. En ik heb bij deze plant, eigenlijk nooit aan origanum gedacht. Staat zelfs een siervariant, Herrenhausen, naast deze plant. Niet te zien, want totaal overwoekerd, door dit monster. Maar die origanums, zijn allemaal, kleiner, fijner, zachter en wat 'slapper'. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
permanatuurtuin Geplaatst: 15 januari 2016 Geplaatst: 15 januari 2016 Het is zeker munt en geen marjolein. Welke munt het is kan ik alleen zeggen wanneer ik hem kan ruiken. Het zou pepermunt kunnen zijn. Het is in ieder geval geen appelmunt, bananenmunt, aardbeienmunt, wollige munt, chocolademunt... Hij moet fris pepermunt achtig ruiken. Sterke menthol smaak. Marjolein en munt zijn allebei lipbloemigen, dus vandaar dat ze een beetje op elkaar lijken.
Aanbevolen berichten