Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?


LucV

Aanbevolen berichten

klopt!! ik had er bij gezet dat de foto er zeer sterk op leek , en bedoelde vooral de bloem , die er bij mij niet meer in zat, ik zal morgen nog een paar opsporen en uittrekken, om de steel eens nader te bekijken, deze is waarschijnlijk ook wat vierkant en dit duidt ook op munt. maar ook jouw medewerking en meedenken wordt zéér op prijs gesteld hoor Thea!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het eens met Thea. Dan is het blad van de foto van google nog licht behaard ook, en op jouw plant niet.

Maar de dus wel aanwezige geur is een sterker handvat denk ik ? Ligt er aan waar het naar ruikt he ? En ruiken de wortels óók ?

 

Er zijn zat ( ook de wilde ) munt-soortjes die onbehaard zijn, iets langwerpiger , iets ronder en alle varianten. Maar goed. Dat is met meer kruiden zo. De maat zegt me het tegenovergestelde van Eupatorium Leverkruid ) al lijkt de plant er zeker op. Het woekert zegt de vragensteller. Eupatorium is een polvormer, niet echt in die zin een woekeraar ( wel zaaier, heel erg zelfs ). Daarom ook een beetje.

Maar ook iets heel anders kan het zijn

 

Ik zou het nu willen ruiken

 

edit. Vierkante steel wijst al iets meer naar munt ( maar heeft wilde nepata ook ) hmmm. de bloem zou uitsluitsel geven ( oude bloem mag ook )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Centaurea jacea subsp. pratensis.

 

Daar zit een heel verhaal aan vast ( dit is 1 van mijn lievelingsplanten: een echte super-vlinder-plant ) want het is een zooitje in de determinatie van deze plant. Vooral de engelsen maken er een zooitje van. Er bestaan smal-spitse bloemhoofden en echt groot-bolvormige. De rozet - bladeren op de grond willen ook nog wel eens sterk verschillen in gelobtheid.

Ik heb zeker 4 sterk verschillende varianten kunnen vinden op een paar vierkante km in noord frankrijk op mijn wandeltochten. In hoogte verschillend van 40-50 cm tot wel 1.40m.

Prachtige plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die naam kom ik bij knoopkruid uit en die vertoont hele andere bladeren op wiki

 

is dit toch de Centaurea jacea subsp. pratensis. Bit?

 

PICT6596aaaaaa83351381092890.jpg

 

 

HIJ stond ineens naast de kas....nou ineens ... groeide er al n tijdje en ik wist niet of ik daar vorig jaar vakantiezaad gezaaid had......eigenlijk staan daar alleen de egyptische uien.

 

PICT659789621381092874.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.floravannederland.nl/planten/knoopkruid/#2

http://wilde-planten.nl/knoopkruid.htm

 

Het gewone knoopkruid is een heel variabele plant schijnbaar. Zó variabel, dat ik het raar vind dat ze in de grote verschillen geen scheiding aanbrengen.

Met name in 3, toch belangrijke, kenmerken kunnen de planten verschillen laten zien. 1: De maat van de plant. Van héé'l laag ( hij verdraagt overigens ook heel goed het maaien in een weiland, of grazen ) tot heel fors en struikvormig hoog. 2 De bloemvorm, stand van de buitenste bloemblaadjes. Dan 3 : het blad. Overigens om het nóg gekker te maken kunnen de verschillen in blad ook voorkomen aan 1 en dezelfde plant is mijn waarneming

De uitelijke kenmerken kunnen echt sterk verschillen , om gek van te worden.

Jij hebt dus niet de spitse, lancetvormige variant, maar de rondgelobde

 

Knip plak uit een andere site :

Stengels: De rechtopstaande of soms opstijgende stengels zijn dun maar onder de hoofdjes verdikt. Ze zijn al of niet vertakt, kaal tot spinragachtig behaard en dof donkergroen. Ze vormen zeer korte uitlopers.

Bladeren: De bladeren zijn kaal tot spinragachtig behaard. Verder varieren ze van lijnvormig, langwerpig tot eirond of scheef ruitvormig. Ze kunnen een vrijwel gave rand heben, maar ook kunnen ze bochtig veervormig zijn gespleten. De rozetbladeren zijn breder dan de stengelbladeren.

Bloemen: Tweeslachtig (een bloem met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsorganen). De allenstaande, 2 tot 6 cm grote bloemhoofdjes zijn roodpaars of heel soms wit. De randbloemen zijn soms groter en stralend. De omwindselbladen hebben een bruin tot bijna zwart aanhangsel, dat door een vernauwing van de rest van het omwindselblad is afgescheiden. Het kan gaafrandig, onregelmatig ingescheurd of diep en regelmatig kamvormig ingesneden zijn.

 

Eigenlijk, als je de beschrijving zo leest, heeft de plant roze bloemen in korenbloemachtige vorm, of wat er in ieder geval in de buurt komt en verder kan de plant er op heel veel manieren uitzien

 

Makkelijke plant wel, maar wil vooral niet te voedselrijk en graag vrij veel kalk.

 

@ Jorieke.: Ja dus. Dat kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Piroska. Lijkt me een hele goeie !

 

En die andere. Ik geef dat op. Geen campanula wat ik zo zie : Die uitgebloeide bloemen zitten daar zaaddoosjes aan ( onder wat er van de bloemen overgebleven is ( de schutbladeren )) ? Nee, dacht het niet = géén campanula.

Eerder een lipbloemige. Kransstandig ( zoals munt ) , maar is geen munt hoor, deze. Ik geef het op. Salie-achtige : zou kunnen , en nog wel wat andere dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die plant van Gé doet me verdomd veel denken aan een plant die ik zelf ergens eerder hier heb laten zien. Hetzelfde blad. Paarsige korenbloemachtge bloemen. Hoog.Bit jij hebt hem bij mij gezien, herinner je je dat?

Staat ergens op pagina 100 of zo,juli, ik begon in april te vragen of het arnica zou zijn want dat had ik daar geplant.

Het is een plant die hier in het wild groeit.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel ik herinner me dat heel goed. En ook toen zat ik aan deze plant te denken. Centaurea Jacea. In dit geval scabiosa dan. Ding komt veel voor bij ons in de buurt ja.

Die van jou was alleen wel erg hoog en dun/spichtig. Maar stond ook niet volledig zonnig. Echt geen Arnica hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste sorry voor de slechte kwaliteit foto's

Als het nodig is zal ik van betere kwaliteit maken

 

Kan iemand mij vertellen wat dit voor plantje is?

Ze bloeien al de hele zomer en maken nu nog steeds nieuwe knoppen aan

 

Ook heb ik er ondertussen zaad van gewonnen dus mochten er mensen zijn die er belang bij hebben wil ik ze graag weggeven of ruilen

Groetjes Loraine

 

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een anjersoort is Loraine (aan de bloem tezien) . Voor de precieze naam en soort moet je denk ik een van de anderen aankijken

hier op het forum, want met elkaar weten we een heleboel . Misschien is er een site (via google) over specifiek anjers ??

Je hoeft je niet te excuseren hoor voor onkruid (wat mij betreft dan ) Met een tuin met hier en daar onkruid ben je echt geen

mindere of betere tuinman . Genieten van alles wat groeit en bloeit staat bovenaan , en schoffelen komt wel weer een keer hoor,

Je hebt nu wat anders om van te genieten nietwaar ?? gefeliciteerd !!

groeten uut Salland Heleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel heel erg toevallig, Appelvrouw, want ik had 2 jaar geleden ook arnica op precies die plek staan

Arnica bloeit geel , dus Waar had jij die Arnica vandaan? of t zaad?

 

Gé, toevallig zeg, ik dacht dat het plantje of zaadje misschien mee gekomen met een plantje die je van mij hebt..van wie heb je bv die Egypt UI?Ik had de arnica volgens mij van de aldi of lidl..zo`n doosje met aarde en wortels.

(Bit ik denk allang niet meer aan arnica, was alleen voor de herinnering) bij een veld verderop staan deze centaurea ook zag ik later.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...