Jump to content

Op de rand van Drenthe-Friesland -> voorstellen

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Ik lees al een aantal dagen mee maar wilde graag een paar foto's maken van mijn tuin voor in het voorstel rondje, alleen dat heerlijke Nederlandse weer van de afgelopen dagen liet het even niet toe!

Ik ben dus Susan, woon op de rand van Friesland, dichtbij de Drentse en Groningse grens en heb sinds dit jaar 100 kante meter volkstuin tot mijn beschikking. Tot voor die tijd moestuinierde ik in mijn ongeschikte voortuin of mijn door huisdieren en kinderen doorkliefde achtertuin. Zielsgelukkig dus dat er iemand in ons dorp besloot een volkstuinencomplex op te zetten en me dus ook direct aangemeld voor wel 2 stukken tuin, beetje overmoedig misschien maar goed.

De "tuin" was tot voor kort schapenwei dus moest geheel omgespit worden en geloof me, het gras stond hoog (er was nog mest over gekomen voor wij het kregen) toen wij "de sleutel" van ons complex kregen. Het heeft me heel wat zweet gekost maar het is me uiteindelijk gelukt alles 2 steek diep om te spitten en het planten en zaaien kon beginnen.

De aardappels (frieslander) en het aardbeien veldje (volgend jaar doe ik dat vele malen groter!)

_DSC0031.JPG

verschillende soorten kool en de stokbonen. Op de achtergrond nog een heel kaal stuk waar ik nog niet precies weet wat ik erin zal zetten.

_DSC0032.JPG

bloeiende aardappel

_DSC0034.JPG

Snackpaprika en "gewone" paprika, tomaten en komkommerplanten tegen het hekwerk.

_DSC0035.JPG

Verder staat er spinazie, ui, prei, biet, mais, zonnebloem, watermeloen, wortel, munt, peterselie, aubergine maar dat is allemaal nog te klein om fatsoenlijk op de foto te komen!

We mogen geen hoge bouwwerken op ons complex bouwen, max. is 1 meter dus geen tuinhuisjes e.d.. Dat is een nadeel dus ik heb een hele lage "koude kas" en ga een kist maken om mijn tuingereedschap in op te bergen. Ook helaas geen "makkelijk" water in de buurt, wel een sloot een stukje verderop maar voor mij dus een eind lopen want ik ben de laatste huurder. We zijn nu aan het uitzoeken hoe een waterput te slaan en wat daar de kosten voor zijn. Mogelijk kan ik of kunnen wij het zelf doen. Het is dus redelijk behelpen op dit moment maar dat maakt het niet minder leuk!

Posted

Hallo Suus en welkom op dit forum. Gelijk maar 2 percelen

Ach als t te veel is kan je altijd nog 1 weer terug doen. Veel succes op je moestuin (hier moet ik t nog doen met een achtertuin - kids en andermans huisdieren).

Good things come in small packages

• 2 months later...
  • 2 weeks later...
Posted

Welkom, mooi hoor..

Voor je koude kas is dat [ingraven] misschien niet zo'n goed idee.
Dat kon nog wel eens meevallen. Mijn zus heeft een grote, gemetselde, ingegraven koude bak en dat werkt prima. Aan de lage kant, zeker zo'n 30 cm ingegraven - zo even uit het blote hoofd. Maar als je echt een kas met stahoogte wilt dan zal dat inderdaad niet gaan