Geplaatst: Zaterdag om 19:363 d 8 minutes ago, Nieuw said: En ik maar met de blote handen in de zakken en dan goed inknijpen om alles los te krijgen.Ik ben aan 't wachten tot de Lidl promo van @Frans beschikbaar is,maar los hiervan,inknijpen vind ik niet altijd voldoende....😉Natuurlijk wél om dringend 1 of 2 P9 potjes te vullen,maar als het over grotere hoeveelheden gaat,wordt het 'vuistje' nogal snel bovengehaald,dus minder risico om mezelf te snijden aan vervuilde potgrond.Én geen klonters waar jonge worteltjes zich niet doorheen kunnen wroeten....😉
Geplaatst: Zaterdag om 21:113 d 5 minutes ago, Nieuw said:Je hebt er zin in!😉Al vanaf half december begint het bij mij al te 'kriebelen' @Nieuw 😉
Geplaatst: Zaterdag om 21:153 d Oei! Grootst gedeelte is al voorbij nog een beetje dan begint het seizoen.
Geplaatst: Zaterdag om 21:303 d @rorror Presto-humus.de kwam dat Duitse spul vorig jaar vandaan. Dit spul stond niet op zijn website enkel duurdere 'toegespitste' en veelal biologische mixen. Iemand hier ervoer het als on(volledig) gecomposteerde dierlijke mest.@Rookie Giro Tomaten & Gemusseerde had je vorig jaar van de boer, zag ik toen ik terug keek op pagina 3/4 voor de producenten link hier boven. Petra gebruikte ook Giro. En Augustiner. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: Zaterdag om 21:303 d 17 minuten geleden, Bernaar zei:Al vanaf half december begint het bij mij al te 'kriebelen' @Nieuw 😉Heel herkenbaar. Al was het dit jaar iets anders door het gedoe met alle instanties voor onze oudste. Maar hij zit nu op zijn plek. Dus ik kon me sinds tweede week januari op d3 moestuin richten. Globaal een planning gemaakt en verder ga ik het zien hoe het loopt dit jaar.
Geplaatst: Maandag om 02:022 d Ik heb net twee oude Action kasjes, dus 30 P6, klaar staan, voor maart dus weer niet gelukt, is nu 2 maart, of avond van 1 maart voor ons delayed sleep pattern lijers;-). Heb me echt moeten dwingen zoals elk jaar. Voornamelijk Reaper, ook de Mellie Lemon Drop zaadjes, mijn eige oude Lemon Drop zaadjes van 2022, dus nog niet gezaaid. Ring of Fire en nog de laatste Etna zaadjes van paar jaar geleden, die ik terugkreeg van @rorror in de PTPt. Dus nog geen Madammen, niet die van @henkg, noch die in de gevouwen papieren envelopjes die werden uitgedeeld op de moestuinforumdag in Gouda afgelopen oktober. Ook de PTPt 2025 nog niet gebruikt. Hij lag nog dicht, dus was weer een verrassing wat ik ook weer ontvangen had, na bijna 3 maanden.Ik had 36 P6 met zaai mix gevuld, maar heb slechts twee 20W matjes. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: Maandag om 06:442 d A.u.b. terug on-topic: potgrond. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: Maandag om 07:182 d Ik las dat sommigen van jullie Aldi potgrond troep vinden. Ik ben gisteren in de weer geweest met 3 soorten potgrond, die van de Aldi, fleurella van de gamma en central park(?) van de Praxis. Ik ben in geen van de zakken troep of glas tegengekomen. Hooguit een takje hier en daar wat nog niet verteerd was.Uiteraard zul je verschillen hebben in kwaliteit potgrond, ook in het goedkopere segment zoals bij mij, maar ik vond ze op het eerste gezicht alle 3 vergelijkbaar.
Geplaatst: Maandag om 08:182 d Auteur Dat zei ik ook al: ik denk dat het allemaal zo'n beetje hetzelfde is.Ik koop dit jaar gewoon de goedkoopste bij de boer, die komt het ook nog op mijn erf dumpen, als hij toevallig in de buurt is.En dan zal ik zelf wel de supplementen toevoegen, die op dat moment nodig zijn, voor wat ik ga planten.En wat fijn, dat er dit jaar geen glas of stukken badkamertegel in de grond van de Aldi zit!Maar blijf toch maar uitkijken als je met blote handen in de kluiten wil knijpen (zegt mijn moederhart...)
Geplaatst: Maandag om 16:121 d 8 uren geleden, driepinter zei:Ik las dat sommigen van jullie Aldi potgrond troep vinden. Ik ben gisteren in de weer geweest met 3 soorten potgrond, die van de Aldi, fleurella van de gamma en central park(?) van de Praxis. Ik ben in geen van de zakken troep of glas tegengekomen. Hooguit een takje hier en daar wat nog niet verteerd was.Uiteraard zul je verschillen hebben in kwaliteit potgrond, ook in het goedkopere segment zoals bij mij, maar ik vond ze op het eerste gezicht alle 3 vergelijkbaar.Was een specifieke 40L zak, die zak hebben ze nu weer Garden Line is immers een eigen merk, maar bij wie het vandaan komt is dus een tweede. Vorig jaar kwam het bij presto-humus vandaan. Zie pagina 3/4 van dit topic. De 20L zakjes komen al jaren van BVB. Maar sinds vorig jaar staat erop van gerecyled substraat uit professionele teelt, dus daar ben ik niet zo blij mee, ouwe potgrond. Er is een tijdje geweest dat de aldi zakjes bij Veenbaas zijn private label packing line vandaan kwamen, maar Veenbaas is al jaren een dochter van BVB, wat weer onderdeel van Kekkila uit Finland is geworden. Ik kwam net een grondwagen tegen van een merk wat ik nog niet kende 'Lensli substrates'. Bleiswijk, zie ik; https://www.lensli.com/en/, maar ik kwam hem tegen voor een stoplicht buiten Aalsmeer.In de Veenbaas intermezzo was Aldi letterlijk gelijk aan C1000/Jumbo, want die verkochten Veenbaas budget huismerk ForFlora van de private label afdeling. Die met veel houtvezel, dus zeer los en zeer inklinkend.@driepinter Volgens mij had Praxis altijd zo'n beetje als enige een bepaald 'keurmerk' in plaats van of naast RHP (consumer). Kon de leveranciercode nooit traceren, maar dat keurmerk kwam ik volgens mij, later, enkel tegen bij Veenbaas, maar dat is wel al jaren geleden. Maandag om 16:221 d aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 18 uren geleden18 u @driepinter Die potgrond van de gamma, als ik dat geheel gebruik (zonder het met iets anders te mixen) en perongeluk vergeet water te geven, wordt het een harde bonk, wat daarna nauwelijks water opneemt. Geen idee of dat dit jaar weer het geval is.Afval kom ik nauwelijks tegen daar gaan mijn klachten ook niet over, wel eens glas of plastic gevonden (in alle merken), maar dat vis ik er uit en gooi ik weer weg. Houtvezel vind ik wel een dingetje hoort niet in de potgrond, ontneemt stikstof bij het gedecompenseren.Heb je van alle 3 de soorten een fototje genomen?
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Geen foto's genomen van de potgrond. Bij het vullen van mijn 20 liter emmers voor de peper-en paprkaplanten heb ik de emmers eerst halfvol gevuld, toen de potgrond vermengd met een hand perliet en een handvol kokosvezel. De bovenste helft is wel alleen potgrond. Hopelijk helpt het iets tegen die harde bonk waar je het over hebt . 11 uren geleden11 u aangepast door driepinter
Geplaatst: 16 uren geleden16 u Fleurella had ooit de lichtste en tevens meest losse potgrnd die er was. werd rond tjd van Consumenten Bond proef een van de zwaarste, met tevens hout resten. Maar ik heb Klassmann & Deilmann expanded woodfiber gezien, in een ingredienten display bij Kom in de Kas, waarvan hij hoog opgeeft over extra doorworteling, enzovoorts en dat is heel ander spul. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.