Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

He bah @bonnie f

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik ben zo in het seizoen altijd al aan het bedenken wat ik volgend jaar anders wil en een van die dingen zijn de komkommers.

Ik zoek voor volgend jaar nog een lekkere snackkomkommer met een gladde schil voor buitenteelt. Of ben ik dan te veeleisend?

Geplaatst:

Die dacht ik te hebben. Klein, knapperig met mooie gladde schil. Zijn ze gevoelig voor meeldauw.
Nou ja. Volgend jaar weer op zoek. Ik heb ruimte zat dus de opbrengst mag best wat minder zijn.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik kweek augurk Profi F1, die ik onterecht voor een (snack)komkommer hield. Dat doet 'ie trouwens prima. Maar volgens het zakje worden deze augurken gewoon groen, in de praktijk hebben ze een gele punt vanaf het moment dat ze beginnen met groeien. Weet iemand de oorzaak? Een of ander gebrek in de grond misschien?

20250802_154820.jpg

20250802_154814.jpg

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

• 2 weken later...
Geplaatst:

Mutant citroenkomkommer bloeit een beetje..

20250810_074406.jpg

(Ook zit er valse meeldauw op maar dat terzijde)

Geplaatst:
  • Auteur

Daarom begin ik liever op tijd voor de narigheid. Vorig jaar had ik ook meeldauw, maar je krijgt gewoon komkommers hoor. Het is alleen vervelend.

Geplaatst:

Ik heb ff voor jouw opgezocht wat de naam is van de mm snack komkommer @loes want ik denk dat die voldoet aan ; lekker, gladde schil en geschikt voor de buitenteelt 👍😋

Dan geeft ie ook nog eens echt veel komkommertjes als je om de zoveel weken blijft voeden.

🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5282.png

IMG_5284.jpeg

Dit is de mijne ..foto net gemaakt; om de 2/3 dagen kan ik van 2 planten die in best kleine pot staan 2a3 komkommertjes oogsten. 👍😊

Geplaatst:

De Bella F1 planten hebben beide een aantal (stuk of 4/5) per plant gegeven en geven nu de geest. Eens kijken of ik nog wat uit de zijscheuten geperst krijg.

De komkommers van dit ras zijn echt heel lekker, maar om de één of andere manier lukt het me nooit om komkommers echt tientallen komkommers te laten produceren zoals ik bij vele tuinburen zie.

De snack komkommer Salamandra is best prima bezig, maar ik kan niet zo vaak naar de tuin dus oogst vaak wat droge en dikke exemplaren. 😅 Ach, het deert me niet zoveel. Misschien voor buiten toch weer terug naar de marketmore en voor binnen kijken naar geënte komkommers.

Geplaatst:
  • Auteur

@loes Ik heb de Iznik Sperli en de Iznik Hortitops. Beide zijn super! Ik heb al vele snack komkommertjes eraf gehaald.

20241121_115351.jpg 20241121_115404.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Ik had ook iznik. Maar geen komkommerplant meer over. Ten prooi aan meeldauw. Ik had tijdelijk mijn komkommerplantjes in de kas van buurvrouw gezet. Later bedacht ik me dat ze chronische problemen heeft met meeldauw. Gevalletje Dom dus...

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

@Vrouwholle , dat klinkt goed jammer dat ik dat ras alleen bij de MM kan vinden.
@Petrasmoestuin Bedankt, Iznik is wel goed verkrijgbaar. Dat zouden beide dezelfde komkommer moeten zijn alleen van een andere verdeler.

Ik heb nu Konsa (van de Lidl) en Sonja (Teeltwedstrijd) en beide hebben dit jaar meer stekels dan lekker is om zo van de plant te eten. Na het schoonmaken wel prima maar de meeste komkommers worden gegeten door de kinderen en wat is er nu leuker dan snaaien in de tuin.

Geplaatst:

Je weet @loes dat je al die zaden van mm ook bij de intra tuin kan kopen hè…👍😊

Ik had eerst de izinick van mm die had lichte stekeltjes maar die wrijf je er zo af…😊😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Dat wist ik niet maar die winkel heb ik hier niet in de buurt.

Geplaatst:

Als jij mij jouw adres stuurt @loes stuur ik je met liefde een zakje op!👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

aangepast door Vrouwholle

Geplaatst:
  • Auteur

Mijn komkommertjes hebben geen stekels hoor @loes

Ik bestel het meest in Duitsland, en die heeben volop Iznik. Ik kan het ook naar je sturen eventueel.

Geplaatst:

Ik eet de Beth Alpha/Beit Alpha altijd rechtstreeks van de plant. Glad, handzaam en erg lekker. Wel in kas.

Dit jaar heb ik alleen de Yamato komkommer gezaaid. Die produceert veel, lang en dun, met stekels en absoluut burpless. Vind ik veel belangrijker dan stekels, want die wrijf ik met een doekje zo weg. De hele tijd naboeren vind ik toch wat minder

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik heb een vraagje over iets wat ik aan mijn komkommerplant hangt.

Ik heb zaad van ReinSaat, Komkommer "Shintokiwa". Er komen dagelijks meerdere komkommers af. De planten doen het dus prima!

Al een tijdje geleden had ik een soort tomaat aan de komkommer hangen. Het groeit superlangzaam, en nu hangt er aan dezelfde tak een tweede.

Is dit een bekend fenomeen bij komkommers? Ik zag het nog nooit.

Wie weet hoe dit ontstaat?

IMG_3033.JPG

IMG_3034.JPG

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

• 2 weken later...
Geplaatst:

Mijn Marketmore gaat nog prima. Te goed, morgen maar weer eens een rondje buren doen.

20250901_Komkommer1.jpg

De planten worden wel minder, maar geen meeldauw. Wel wordt het oude blad slecht (aan bladknippen doe ik niet). Er is nog nieuwe aanmaak van komkommers. Oogst wellicht net zo als alle vorige jaren: ergens tot begin oktober.

20250901_Komkommer2.jpg

Geplaatst:

@henkg Zo zien de bladeren van mijn komkommer in kas er ook uit. Planten gaan gewoon door met produceren.

Leuke plek voor een komkommer, trouwens 😀

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Welke komkommersoort is dat, Jorieke?

Geplaatst:

Volgens mij had ik dezelfde, maar bij trosjes werden de tweede en derde telkens afgestoten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.