Geplaatst: 30 mei 20241 j Dit belooft wat -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 30 mei 20241 j @tielse flipje De salvia Nachtvlinder heb ik sinds vorig jaar in de tuin. Wat ik niet wist (maar gelukkig is goed gekomen) is dat deze salvia uitloopt op het oude hout. Ik had hem flink gekortwiekt begin dit jaar. Dat doe ik bij de andere soorten ook. Die lijken ieder jaar nieuwe scheuten uit de grond te krijgen. Nachtvlinder ook wel, maar vooral op het hout van het vorige jaar. Wezenlijk anders dus. Ze zijn wel heel mooi bossig nu!
Geplaatst: 30 mei 20241 j Irissen intussen zijn deze uitgebloeid maar ze waren erg mooi. Ik wist niet eens meer dat ik ze had gekocht en geplant. Tulpen gekregen van Charly daar heb ik heel lang plezier van gehad, ze waren donkerder dan op de foto.
Geplaatst: 30 mei 20241 j @Mellie wel klein beetje stikstofgebrek die roos! Snel paar handjes koemest erbij. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 5 juni 20241 j De Toscaanse jasmijn gaat de goede kant op. Nu al ruik je de heerlijke zwoele lucht als we buiten in het ‘hutje’ zitten, en er moeten nog honderden bloemetjes uitkomen 😃.
Geplaatst: 6 juni 20241 j Prachtig toch, dat zevenblad! Het staat bij de paardenwei, in een overschotstukje. Binnenkort mogen de paarden het afgrazen.
Geplaatst: 10 juni 20241 j @Dahli, wauw, ik kan ze hier bijna ruiken (of ruik ik mijn eigen?)! Hoe oud zijn jouw exemplaren? De mijne is vorig jaar gekocht, zou 1 m hoog zijn, maar zat geknakt in een doos, er bleef maar 60 cm over. Mooie inhaalslag gemaakt, is nu 2 m en weer in heerlijk ruikende bloei. Nu proberen afleggers en stekken te maken, ik wil meer!
Geplaatst: 10 juni 20241 j @HuubvG wij zijn hier 3 jaar geleden komen wonen en toen stonden ze er al. Destijds nog geen meter hoog, wel wat voller aan de onderkant dan bij jou. Ze zijn de afgelopen 3 jaar dus enorm gegroeid! Terwijl je overal leest dat het trage groeiers zijn. Hier niet in ieder geval! De uitlopers van de takken zijn echt enorm lang. Eind van de zomer snoei ik hem steeds behoorlijk terug in de breedte (niet in de hoogte omdat we ze helemaal rondom het hutje willen hebben). En ik geef ze in het voorjaar universele tuinmest. M.a.w. best een klusje om ze in toom te houden. Wat ik naast de uitbundige bloei en bedwelmende geur ook zo leuk vind, is dat hij wintergroen is: rond kerst doen we er wel eens lampjes in, dan zijn het net 2 kerstbomen 😊.
Geplaatst: 13 juni 20241 j Dat gaat nog mooi worden. Waarschijnlijk 'Soul'. Aan de rechterkant nog 'Auguste Louise', maar die is al uitgebloeid. Nog nooit zo'n volle tros bij deze roos gezien. Deze (en de Auguste Louise) zijn geënt op een mini roos met kleine bloemetjes (zaailing van rozen die de gemeente in het plantsoen geplant heeft, rechtsonder reeds uitgebloeid en midden achter nog in bloei). Oculaties van 3 jaar geleden, nu derde groei jaar. De moederplant van Soul is reeds overleden, de Auguste Louise moeder op stam staat er na 7 jaar ook niet meer florissant bij. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 17 juni 20241 j @Mellie zeker geen New Dawn. Die is namelijk poeder roze. Misschien Abraham D. Weet niet zeker.
Geplaatst: 18 juni 20241 j Iedereen is inmiddels doodziek van al dat water en gebrek aan zon, mijn hortensia’s echter varen er uitstekend bij. Manshoog inmiddels.
Geplaatst: 24 juni 20241 j De bostabak heeft een warm plekje gevonden tussen de tegels en de muur. Dan kun je het niet over je hart krijgen hem eruit te trekken, bovendien is de geur hemels. Nog meer warmteliefhebbers, Knautia en Brunnera macrophylla "Jack Frost". En natuurlijk Stipa tenuissima "Ponytails", soms woekerend, maar fantastisch met tegenlicht. 24 juni 20241 j aangepast door tielse flipje Dubbele foto's
Geplaatst: 25 juni 20241 j Ereprijs (Veronicastrum virg. 'Laventrum') En mooie enkelvoudige dahlia ( @Oudholland? Ik had van meerdere mensen knollen dus ik weet het niet zeker) met op de achtergrond de Gaura/prachtkaars 25 juni 20241 j aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 25 juni 20241 j Bovenop het kippenhok: Lathyrus, lavendel en bloeiende oreganoHij is mét geur lekkerder, maar die wordt steeds opgegeten door slakken. Deze geurloze lathyrus staat al 3 jaar op dezelfde plek waar hij na de winter vrolijk verder gaat. De bijen vinden ze niet minder lekker. Iedereen blij.
Geplaatst: 28 juni 20241 j Gele klaproos, wist niet dat die bestond.. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 28 juni 20241 j Ijslandse papaver (p deapaver nudicaule) misschien? Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 juni 20241 j Zou inderdaad kunnen, thanks. Dan heeft een mede tuinder deze vast op de tuin staan, en afgeknipt naar de gezamenlijke composthoop gebracht waar een zaadje onderweg is gevallen. Of de mieren hebben wat zaad versleept. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.