Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Drogen met Machine (bv Stockli)

Featured Replies

Geplaatst:

@woldistel Dat doe ik omdat ik halfgedroogde tomaten het lekkerste vind. De enige manier om die langer te bewaren is in de vriezer. Ik zet er ook wel halfgedroogd op olie met kruiden, maar die wil ik niet te lang bewaren. Ik heb ze ook wel eens helemaal gedroogd en dan weer geweld, maar dat vind ik toch minder lekker dan half gedroogd. Grote tomaten droog ik wel helemaal (in schijven), die eet ik dan als een soort tomatenchips. Of verkruimeld als topping ergens overheen. Die bewaar ik wel buiten de vriezer in een pot.

Geplaatst:

Inderdaad Dahli ik deed hetzelfde toen ik nog veel kleine tomaatjesoogst had..half gedroogd de vriezer in en zo in de quiche oid.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
8 minuten geleden, appelvrouw zei:

half gedroogd de vriezer in

Heel handig om even een handje te pakken en inderdaad direct te gebruiken. Ik doe hetzelfde met een gedeelte van de vijgenoogst. Die gebruik ik op een plaattaart met geitenkaas en walnoten bijvoorbeeld. Of klein gesneden in de yoghurt als ontbijt met wat muesli. Of door een coleslaw. Op een quiche of plaattaart wel ik ze even een half uurtje, omdat ze in de oven tijdens het bakken anders te ver indrogen. Het voelt misschien een beetje tegenstrijdig om iets (half) te drogen en dan alsnog in te vriezen, maar het neemt aanzienlijk minder ruimte in dan in zijn geheel invriezen 😃.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Dahli zei:

Het voelt misschien een beetje tegenstrijdig om iets (half) te drogen en dan alsnog in te vriezen, maar het neemt aanzienlijk minder ruimte in dan in zijn geheel invriezen 😃.

Nee hoor, ik snap het helemaal nu 🙂

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Na vanmiddag voor de eerste keer Suppengewürze gemaakt te hebben, had ik nog veel groenten over. Dus de andere helft wordt gedroogd. Ik ben begonnen met prei, wortel en pastinaak. Geen zin om weer te gaan snijden, dus de spirelli onderuit een la gevist. En wat met wortel kan, kan ook met pastinaak. In 1 minuut een tray verwerkt, ideaal. Nu afwachten of het wat wordt op deze manier 😃.

IMG_8242.jpeg

IMG_8243.jpeg

Geplaatst:

@Dahli ik doe het eigenlijk altijd zo met hardere groentes die daarna toch worden vermalen. Het droogt gelijkmatiger en sneller dan in blokjes.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
2 uren geleden, Tanja65 zei:

Het droogt gelijkmatiger en sneller

Dat blijkt inderdaad! We zijn 3 uur verder en het is zo goed als droog. Morgen nog even laatste tikje. Maar goed, morgen zijn paprika en ui aan de beurt, die krijg ik onmogelijk in de spirelli 😉. Mandoline dan maar.

Geplaatst:

Paprika doe ik wel in (kleine) blokjes. Daar zit zoveel vocht in dat dat prima gaat. Uien snijd ik met de uienkam, dan vind ik ze dun genoeg. Maar het gaat vast sneller als ze nog dunner zijn. Hier ligt de Yakon vannacht op de droger. Morgen de pepers en paprika’s denk ik.

Geplaatst:

De afgelopen dagen lekker met de Stockli in de weer geweest. Heel wat kilootjes teruggebracht naar een fijn compact voorraadje voor de winter. Moet altijd moeite doen om de tomaten niet al zo te snacken, zo’n heerlijke geconcentreerde smaak. Jammer wel dat je het het beste in het donker kunt bewaren voor de kleur. Het liefst zet ik ze in de keuken om er naar te kijken 😃.

IMG_8249.jpeg

IMG_8245.jpeg

IMG_8247.jpeg

Geplaatst:

Dat ziet er toch weer uitnodigend eruit zeg! Wat leuk die kleurtjes. Ik zou hiervoor al een droger willen kopen hahaha. Wie weet, komt er ooit eentje.

Geplaatst:

Appeltjes gedroogd, samen met de kleinzoon een pot leeg gegeten, en de tweede pot heeft hij mee naar huis!

Nieuwe lading ( voor in mijn granola) zit in het apparaat!

IMG_9113.jpeg

• 3 weken later...
Geplaatst:

Ik overweeg deze te kopen: Ziva Zephyr ST voedseldroger, maar ik zag ook de Vita5 pro6. iemand die hier ervaring mee heeft?

Ik zag dat de vita 5 pro 6 tot maximaal 75 graden kan, is dat voldoende?

aangepast door Moestuinpassie

Geplaatst:

Ik heb ze beide niet, maar de Ziva gaat ook maar tot 70 graden.

Overigens hoeft de temperatuur niet te hoog, alleen als je snel bederfelijke waar zoals vlees wilt drogen.

De Vita5 is overigens iets groter, maar ook iets duurder, vlug gekeken. Moet er ook eentje aanschaffen, sowieso met rvs laden. Kunststof trekt sneller krom.

Geplaatst:

Ja, ik zag later ook dat die andere ook tot 70 graden gaat en die bied ook een versie met rvs bladen. Vlees hoeft niet voor mij dus dan is 70 voldoende. De vita kwam goed uit testen zag ik. Bedankt voor je reactie!

Geplaatst:

Ik heb een vita5 pro 6 en ben er heel blij mee. Voor mij was het belangrijk dat het rvs laden waren (geen plastic en kan makkelijk in de vaatwasser) en dat het een horizontale voedseldroger was. Verder vind ik 'm supermakkelijk te bedienen, kan er met de 6 lades behoorlijk wat in en ben ik gewoon heel blij met het ding😄.

Geplaatst:

Ik zit nu naar de Vita5 Nobel S te kijken, die is de helft van het gewicht en oppervlakte dan de vita5 pro 6. Een stuk kleiner dus. Ik zal hem op zolder moeten stallen, dus is gewicht en afmeting ook belangrijk. Hij kan tot 90 graden (niet echt een vereiste voor mij). Lijkt me een mooi instapmodel, iemand die deze kent?

Geplaatst:

Ik heb ook de vita5 pro6 en zeer tevreden met deze, omwille van dezelfde redenen hier al eerder al aangehaald : rvs, horizontaal, regelt goed op de ingestelde temperatuur. 70 graden is voldoende om vlees te drogen, tenzij je dit snel wil doen, maar dat gaat in een gewone oven ook.

edit: qua droog oppervlakte (6 tray's van 33*30 tegenover 6 tray's van 28,5*20) heeft de S versie een goeie 40% minder plaats als de pro 6, langs de andere kant als die hoeveelheid volstaat is hij daarom wel zuiniger (400Watt t.o.v. 650Watt).

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Ik heb eigenlijk geen idee of de helft volstaat. Ik weet niet zo goed hoeveel ik nodig zou hebben. Waar moet ik dan aan denken qua hoeveelheden? We zijn met zijn tweeën.

Geplaatst:

Dat is een moeilijke, ik vind die 6 perfect qua grootte hier, hangt er gewoon vanaf hoeveel je wil drogen en hoeveel tijd je eraan wil besteden, bv @Charly heeft een hele grote. Ik heb geen idee wat de exacte invloed is van het lager vermogen 400Watt bij de S (de hoeveelheid lucht: debiet die je kan verwarmen is dan lager) naar droogtijd (deze hangt immers af van temperatuur en luchtdebiet). Die droogtijd zal waarschijnlijk iets langer zijn bij de S maar over het algemeen heb je het laagste verbruik per kg als je de volle capaciteit van een toestel kan benutten. Gebruik je telkens maar kleine hoeveelheden dan zal die S efficiënter zijn naar verbruik dan een half lege 6 ook als is de droogtijd wat langer. Bij iets grotere hoeveelheden is de 6 dan weer efficiënter en sneller, maar is dan weer een kleine in vergelijk met die van Charly die nog efficiënter als je telkens nog grotere hoeveelheden tegelijkertijd wil verwerken.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Ja moeilijk hè! Bedankt voor je uitgebreide antwoord 😊 ik krijg vandaag het boek voedsel drogen binnen. Eerst eens kijken wat je allemaal kan en hoeveel ik dan nodig denk te hebben.

Ik kan hem niet in mijn keuken kwijt, dus moet ik hem van zolder naar de keuken verplaatsen en terug dan is een wat kleiner model wel praktischer. Misschien ook eens in de winkel gaan kijken hoe groot ze zijn.

Of beginnen met een wat goedkoper plastic ding om te kijken hoe leuk ik het vind, al vind ik het zonde om dan misschien spijt te krijgen en relatief snel weer een andere te willen kopen.

Ik zag online bij de Ziva dat daar wel 2 kilo tomaten in kunnen, en dat ze daarmee wel drie potten gedroogde tomaten maakte. Dat lijkt me op zich prima voor mij. Ik heb maar een moestuintje in mijn achtertuin en we zijn met zijn tweeen.

Geplaatst:

@Moestuinpassie zo’n goedkoop ding is alleen leuk als je van iemand weet dat hij werkt. Veel goedkope drogertjes zijn troep, en dan haak je af. Het is als met elke hobby: begin je met te slecht materiaal dan denk je dat het niks is. Als je iets verplaatsbaars moet hebben, is een stockli waarschijnlijk de beste - maar niet de goedkoopste! - keuze. Wij hebben die jarenlang met veel plezier gebruikt. Maar zoals met alle vertikale drogers moet je wel af en toe de schalen omwisselen. Wij hebben nu echt een stuk keuken opgeofferd (letterlijk) om de nieuwe, horizontale, voedseldroger min of meer ‘permanent’ te kunnen plaatsen. Gedurende het seizoen staat hij er vast, daarna verhuist hij naar de schuur of zolder tot volgend seizoen of incidenteel gebruik. Succes met je beslissing.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Hahaha, hier moet ik effe op inhaken. Ik heb nu twaalf jaar een goedkoop drogertje van de Lidl.( 30 euro) Plastic…vijf lagen. Geen thermostaat. Geen idee hoe heet dat ding word, maar ik stop gewoon als het klaar is! Misschien heb ik mazzel, maar als deze op is komt er gewoon weer zo een! 😊

Geplaatst:

@Tanja65

Ja ik ben ook een beetje bang voor goedkoop, duurkoop vandaar dat ik naar vita aan het kijken ben. Ik twijfel nu tussen de grotere en de kleinere vita (vita 5 pro 6 of vita 5 Nobel s).

Zou ik hem gewoon op mijn zolder kunnen laten staan en daar altijd draaien? Dan kan ik een wat groter ding kopen en hoef ik hem niet te verplaatsen.

Hihi mijn vriend zegt net dat ik voor hem niets hoef te drogen, dus ik denk dat een kleine voldoende is 🤣🤣🤣

Geplaatst:

@jootje dat zal zeker werken en misschien beter als die S, daar lees ik ook een aantal mindere reviews van (o.a. dat droogtijden veel langer zijn dan verwacht) maar in een aantal gevallen wil je soms toch kunnen regelen op een lagere temperatuur bv als je kleur bij pepers wil behouden, het is altijd een persoonlijke afweging.

Geplaatst:

12 jaar terug had ik nul verstand van die apparaten.( nu nog niet, 😉) Deze heb ik voor mijn verjaardag gekregen, en gebleken is dat hij voor mijn behoeften hij werkt! Dus ik zou weer voor zo’n apparaat gaan. Ook omdat ik er niet veel spannende dingen mee doe. Ik begrijp wel dat voor mensen die dingen willen drogen waarbij de temperatuur belangrijk is dat een ander apparaat beter is. Als je het allemaal heel spannend vind, wel of niet zo’n droogapparaat, groot of klein, dan vind ik een goedkoop apparaat zeker een optie om te proberen….maar ieder zijn keus! 😉

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.