Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pasta maken

Jorieke123

Recommended Posts

2 Jaar geleden een pastamachine via Marktplaats gekocht. Niets lekkerder dan lasagne met zelfgemaakte bladeren vinden mijn zoons

Die maak ik dan ook regelmatig, net als tagliatelle.

In Toscane een uitsteekvormpje gekocht voor een soort ravioli, ze noemen ieder model weer anders, hier kun je mezza lune mee maken (halve maantjes), wij hebben 2 zonnetjes op elkaar geplakt, met een vulling van panchetta, mozarella en basilicum:

661_d61cd68ebaeddf92f26064bef7a262ea.jpg

661_881c91ea6196a324a92abcf475946eb6.jpg

Aangestoken door de knutselkunsten van harmony mn koekjesvormpjes aan het werk gezet:

977_0cb579ef2adbef272e7bfea6fe17f717.jpg

Hartjespasta voor valentijnsdag..

977_dbe9ba63dd8c0df0adab24c654d22539.jpg

977_2493b6a897a15b0aea51981910705758.jpg

977_8dd95d1391eadcd3a386db0c4793fe94.jpg

Helaas geen foto van op het bord met sausje erbij...was zo nieuwsgierig hoe het smaakte en was snel op het was

De middelste pot wacht nog op navulling; weet ook niet of het goed gaat mengen met sausje.....misschien moet ik ze oprollen ....en dan pas laten drogen. Maar ik zag het al voor me: met valentijnsdag....spaghetti met gehaktsaus in het midden en daar die hartjes bovenop

977_adccf20595ae9320c37a14f866a427f4.jpg

Ziet er ook lekker uit! Begint bij mij ook te kriebelen om pasta te maken. Misschien in de herfstvakantie, nu heb ik het al veel te druk. Misschien ook lekker om pasta met pesto door het deeg? Volgens mij stond er zoiets

in het Italië kookboek van Jamie Oliver stond volgens mij zo iets, ik ga het binnenkort wel even opzoeken.

Ik heb ook zo'n pasta apparaat in de kast staan.

Ik denk al wel 10 jaar en nog nooit gebruikt

Als ik tijd heb zal ik het ook eens proberen

100gram meel en 1 ei is de verhouding.

Ook nog water

tja weet ik veel.vraag maar raak.

Ik vind dat ding van Jorieke wel leuk met die vormpjes.

nee geen water!

1 ei en 100 gram meel

Als je een keuken machine hebt, mik je dat ei en meel daar in en dan laten hakken zeg maar. Als je kruimeltjes (na 30 seconden of zo) is ie goed, dat plet je met je handen dan weer op elkaar, even knijpen en door de "wals "draaien.

duw de "lap" er gerust een keer of 6 door, voordat je de 2e mal(spaghetti/bami) gaat gebruiken. De eerste 2 keren komt ie er wat brokkelig uit maar dat wordt steeds beter.

je bent echt in 10 minuten klaar!

Ik heb geleerd dat je meel en ei rustig moet mengen (in de keukemachine gooien is vast ook prima ), dat je dan het deeg minimaal 10 minuten moet kneden en minimaal 30 min moet laten rusten onder folie, zodat de gluten gaan werken en je een mooi elastisch deeg krijgt

Ja ik heb dat filmpje gezien op utube van die engelse kok...die deed dat in zo'n machine...heb de eerste keer ook alles met de hand gedaan...de 2e x volgens dat filmpje en bij mij was er geen verschil in de pasta....wel veel verschil qua troep en vieze handen....(maar dat laatste kan ook aan mij liggen

zie filmpje:

Hoi Gee,

Bij Jamie O ziet het er wel een stuk schoner uit dan bij mij. Toch eens proberen. Vergeet alleen niet dat die jongen dit al jaren doet, volgens mij was zijn eerste baantje pasta maken

Simpel receptje ook, lekker stukje vlees erbij en je bent klaar.

Bedankt dus voor de link!

Ik heb de pasta gisteren gemaakt op de manier v JO. Bij mij was het ook net zo'n zootje als anders. Maar het snijden met de hand vd pasta vond ik wel veel slimmer gaan dan alles door de machine halen.

Zelf geslachte haan en sla uit de tuin erbij, helemaal goed!

661_c23cbfaf97dfa017813f0612465ebcdd.jpg661_47021220eabdedb646916530a22312df.jpg

661_ad0af29f827a635d6886c969794f02f5.jpg

Het was eerlijk gezegd ook superlekker Het vlees viel vd botjes, ik had er een saus bijgemaakt met spekjes, ui, room en champignons. De haan gekruid met peper, zout, provencaalse kruiden en knoflook en later nog geflambeerd met gin. Aan het braadvocht bouillon en rode wijn toegevoegd. Een deel daarvan heb ik gebruikt om de saus te maken.

De pasta was heerlijk fluwelig, de sla nog lekker fris met balsamicosiroop en voor de liefhebbers los erbij groene olijven, feta en tomaat.

Zometeen gaan de spareribs in de oven en we eten er zelfgemaakte patatten bij.

Goed weekend iedereen!

• 2 months later...

977_4f2d8fe0f498a2e34e0bc7abb40838e1.jpg

De kippen leggen weer...elke dag 2 eitjes....dus vandaag pasta gemaakt....1 portie met paprika bij...en een beetje bami

Op de vensterbank staat het kiemkasje met gezaaide paprika's en tomaat en 2 wedstrijd-aubergines....die tip van die closetrolletjes is want ik krijg 56 stuks in dat kleine kasje

Die heb ik nog nooit gemaakt, maar denk dat ik dat dan op een dun houten plankje op diezelfde keukenradiator leg...met dubbele theedoek erop ; drogen duurt dan iets langer maar denk dat ze wel plat zullen blijven. Misschien als ze een beetje gedroogd zijn de theedoek er weer afhalen....of tussen keukenrol met een boek of zo erop.

977_9cf0e877fb1bc88cfd577efaf62c7579.jpg

Ja ik snappem....ik dacht ook al aan mijn bbq rooster...ik heb er ongeveer zo een maar dan in een rechthoek....2x zo groot

vond hier nog info over soorten meel en goed enzo: http://www.druppels.nl/2006/07/01/zelf-pasta-maken/

én een hele PDF van SOUBRY (van 67 pagina's ) maar aan het einde een aantal recepten voor de liefhebbers :

http://www.soubry.be/downloads/pasta-deegwaren.pdf

Edited by Guest