Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pasta maken

Jorieke123

Recommended Posts

Ja dat is zo natuurlijk wel handig als alles erin kan drogen,

Bedoel je die houten gaasbakken niet, waar kwekers bolllen of aardappels op laten drogen, die zijn stapelbaar en op Mp 2-3 euro

Gaasbakken zijn altijd handig met tuin, droog er mijn uien, mais enzv in en bewaar ze later ook in deze bakken in schuur.

Die gaasbakken vindt ik trouwens ook nog mooi

http://www.hansberkhout.nl/projecten/gaas4.jpg

Players only love you when they're playing.

• 2 weeks later...

Ik heb nog nooit verse pasta bewaard, omdat ik altijd begreep dat je pasta met ei maar een paar dagen kunt bewaren...

Nou heb ik in de koelkast een potje met snippers staan (alternatieve vermicelli, gemaakt van de overgebleven resten) en dat staat er al best een tijd, eigenlijk vergeten te gebruiken, maar ziet er nog geel, en niet groen uit...

Wat is jouw ervaring met langdurig bewaren van eierpasta, Jorieke??

Tja, ik bewaar het (zeer goed gedroogd) langer. Wil er nu maken en van de winter pas eten.

Op Food-info.net lees ik dit:

Verse (ongekookte) pasta

Verse gedroogde pasta kan in een droge, liefst koele, plaats ongeveer een jaar bewaard worden. Ga wel uit van het 'eerst-in, eerst-uit' principe; gebruikt de oudste pasta het eerst voordat je een nieuw pak opent.

Maar of dat alleen op gaat voor supermarkt pasta... (conserveermiddelen?)

• 3 weeks later...

Shit... ik vrees toch dat ik de speciale pastabloem (had je toch gelijk Koert) nodig heb... Voor verse bereiding zal het alleen de smaak zijn waar je het aan merkt? Maar voor het drogen is de bloem (die ik nu gebruik iig) niet goed. Ik heb hele mooie elleboogjes gemaakt met de machine, en ze lagen te drogen. Maar nu kan je ze niet eens oppakken zonder dat ze meteen breken!

Ik lees overal dat de Durum tarwe (Triticum durum) alleen in warmere landen groeit, en ik kan ook nergens zaad vinden.

Zal ik dan echt voortaan de dure bloem moeten kopen, en is de pasta dan niet helemaal van eigen land?

Je gebruikt voornamelijk harde tarwe voor de elasticiteit, dat merk je bij verse pasta ook heel goed hoor, maar dan kom je met de meeste soorten bloem nog wel redelijk weg, zodra je gaat drogen merk je sneller het verschil. Ik vrees dat de harde tarwe inderdaad hier niet te telen is en je dan toch aangewezen bent op kopen

Even a broken clock is right twice a day

Inmiddels heb ik me snel ingelezen, en Koert heeft gelijk. Jijzelf dus ook.

De beste kwaliteit-prijs verhouding vind ik Soubry fijn, 5 kilo.

Ik heb zelf jarenlang van dat meel verkocht. Er zijn betere merken maar dan echt een flinke slag duurder (meer dan 20% hoger in prijs), en er is ook 'rommel' in de handel... dan zit er op een of andere manier grofgemalen en fijngemalen door elkaar gemengd. Met welk doel is mijn onduidelijk. En niet eens goedkoper.

Als bio niet belangrijk is... gewoon naar de Marokkaanse winkel gaan... niet de Turk... en de griesmeel vragen waar ze zelf hun brood mee bakken, of de 'pannenkoekjes'...

Omdat Marokkanen grootverbruikers van griesmeel zijn... zitten zij laag met hun bulkprijs ...

Kan je gelijk kijken of ze misschien losse hele graankorrels per kilo verkopen... als het harde tarwe blijkt te zijn... kan je gewoon een paar vierkante meter voor de proef inzaaien...

• Like 1

Ja, je moet de dunne griesmeel hebben. Dat is bij verwerken niet korrelig, hoor. Het klinkt dikker dan dat het in de praktijk uitvalt.

Ik weet hier alleen de niet bio-prijzen van. Ik betaal 1,25 voor een losse kilo, en voor vijf kilo tussen de 4 en 5 euro. Voor Italiaanse betaal je ongeveer 6,50 tot 7 euro per 5 kilo. Maar met de standaard Soubry heb je prima kwaliteit.

Maar ja... dat was dus niet-bio-informatie...

• Like 1

ik zit hier op mijn kopje te krabben....voor pasta gebruik ik tipo 00 bloem en dat is inderdaad harde tarwe.

maar dat is voor zover ik kan zien niet hetzelfde als durum griesmeel.

de italiaanse is dus wel degelijk harde tarweMEEL

huh??? of mis ik nou iets?

ik zit hier op mijn kopje te krabben....voor pasta gebruik ik tipo 00 bloem en dat is inderdaad harde tarwe.

maar dat is voor zover ik kan zien niet hetzelfde als durum griesmeel.

de italiaanse is dus wel degelijk harde tarweMEEL

huh??? of mis ik nou iets?

Ik heb er iets over gevonden. Ik weet dat het allebei gebruikt wordt... maar NU weten we meer door onderstaande...

Meel' voor droge pasta:

De (meeste) droge Italiaanse fabriekspasta wordt gemaakt van - speciaal voor dat doel gemalen - fijn griesmeel van Durum tarwe.

Dit fijne griesmeel heet in Italië: Farina de semola di grano duro.

'Meel' voor verse pasta:

Om zelf verse pasta te maken kopen de Italianen ( in Italië) in de supermarkt:

- Semola rimacinata di grano duro - het zelfde griesmeel - maar nog iets fijner gemalen - dan dat wat de fabrieken voor de droge pasta gebruiken. (rimacinata = opnieuw gemalen)

- Farina di grano tenero - tipo doppio zero - (ideale) per pizza e pasta fresco = ( letterlijk vertaald). Meel van zacht graan - type dubbel nul - (ideaal) voor pizza en verse pasta. Deze bloem wordt in Nederland kortweg ook wel 'Italiaans 00 meel voor pasta' genoemd.

Vaak wordt voor de pasta een mengsel (half om half) van bovenstaande 'meelsoorten' gebruikt.

Let op: Met grano tenero (zacht graan) bedoelen Italianen alle andere tarwe dan grano duro (durum tarwe) ......en dus niet de 'zachte tarwe' die in grote delen van Europa verbouwd wordt. De goedkope kiloverpakkingen tarwebloem uit de supermarkt zijn vaak gemaakt van deze 'Europese zachte tarwe' en niet geschikt voor pasta (de bloem bevat te weinig gluten).

http://www.dekooktips.com/warenkennis/graan-rijst/meel-pasta.htm

• Thanks 1

• 6 months later...

Ik heb vandaag dit topic doorgespit.

Leuk idee vond ik die kledinghangers met drogende slierten; ik heb nog zo'n rijdend kledingrek en denk dat die af en toe mag komen logeren in de keuken...(evt met een klamboe eroverheen)

Ik had van de week een pasta machientje aangeschaft:

977_6a23ba6d8089c4c4acd4dff4ab13e552.jpg

Helaas kan ik er geen elleboogjes of penne mee maken. Wel lasagnabladen, spaghetti en bami (of tagiatelli dus)

Ik heb eergisteren voor t eerst pasta gemaakt en ging prima...gewoon 1 ei en 100 gr bloem en vervolgens gekookt en lekker opgegeten

Een paar slierten laten drogen om te kijke of dat ging. Ze brokkelden nogal. Ik las hier dat dit aan het soort meel ligt. alweer wijzer

Maken jullie ook wel eens groene of oranje slierten? (de tricolore-pasta)

en zo ja, wat en hoeveel voeg je dan bij ?

Weet iemand of je bij zo'n apparaat een onderdeel bij kunt kopen om penne, maccaroni te maken ?

Klopt mijn receptje van 1 ei en 100 gr bloem? Of doen jullie anders?

Brandt maar los!

• Like 1

ik doe idd 1 ei en 100 gram bloem, maar dan wel die extra fijne italiaanse tipo 00 pastabloem...resultaat van de pasta wordt bij mij dan veel beter, plakt minder en elastischer.

drogen doe ik niet. vries het in.....gaat vlugger als je het wil eten: bevroren en al in de pan en paar minuutjes extra koken.

• Like 1

Diepvriezen....ook een goed idee...was ik zelf nog niet opgekomen

@Jorieke jouw machine maakt het wel in 1 handeling, zag ik

De mijne moet eerst vellen maken (dan heb je lasagnavellenvaneenmeter ) en dat moet dan weer door de slierten mal.......elk foordeel hep se nahdeel

Die vlindertjes uitsteekvorm is ook wel een leuke....gaf me een idee om met de koekjesvormpjes aan de slag te gaan... ga ik deze week eens uitproberen...als het wat wordt , volgen er foto's