Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pasta maken

Jorieke123

Recommended Posts

Ontdek nu dit pasta-topic pas. Heb op mijn verjaardag een pasta machine gekregen maar nog nooit gebruikt. Toch morgen maar eens uit de kast halen! Wordt helemaal enthousiast als ik dit allemaal zo lees!

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Die spaghetti slierten van mij zijn ook krom en breekbaar....gaat dus minder in de spaghetti-voorraad-potten dan van die gekochte...bewaar ook de pringelbussen daarvoor (pringels vind ik lekker dus heb ik er lekker veel van ) De vermicelli-voorraad wordt ook automatisch aangevuld na het vullen van de bussen

Kwam ook nog deze site tegen : ook wel veel info op

http://www.dekooktips.com/warenkennis/graan-rijst/meel-pasta.htm

met o.a. het volgende:

Alternatief (voor als het allemaal niet lukt en het toch zo nodig moet):

Bakkersmeel (voor brood) - ( nee - geen mix voor brood uit de supermarkt - die bevat gist) - is ( met 10 - 12 % eiwit) een bloemsoort die enigszins te vergelijken is met het 'Italiaanse meel - type 00' (voor pasta).

Vraag naar tarwebloem bij een warme bakker (die zelf brood bakt) en vermeld duidelijk dat je pasta gaat maken en bloem met veel gluten nodig hebt.

Ik heb het ergens gelezen maar vind t niet meer maar de tarwe moet heel fijn gemalen worden dus dan zullen die gluten ook zoveel mogelijk erin blijven.... ...dus eigenlijk zo fijn malen dat je er weinig moet uitzeven....ik denk maar even hardop maar klinkt mij wel redelijk in de oren....maar ik heb geen idee of verstand van tarwe e.d. malen en hoe je meel moet maken dus ik sla misschien de plank wel helemaal mis...

Maar dat pasta maken blijft me intrigeren dus nog meer gegoegeld en vond een leuk en leerzaam filmpje over een pasta fabriek:

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clippopup/20060411_pasta01

De lasagna vellen worden op 65 graden gedroogd vertellen ze in dat filmpje.... ...ik ga ze eens proberen droog te strijken tussen een thee doek met de strijkbout ...ben erg benieuwd

Vanavond de spaghetti gegeten die ik gisteren gemaakt had....was

Met die strijkbout was een superdom idee... ... ......gelukkig was ik wel zo slim om een proeflapje te proberen van 4 bij 4 cm

Zit ei in dus dat strijk je meteen gaar en plakt als de ziekte aan je theedoek!!!!

Heb de overige vellen tussen een theedoek en tussen 2 broodplanken gelegd....zal wel langzaam drogen maar kan niet krom....morgen ff checken....wordt vervolgd.....

Nou blij toe greetje...een dag niet gelachen..enz enz

Die lasagnevellen heb ik uit de doeken gehaald en die zijn kaarsrecht en al redelijk goed ingedroogd....vocht is in de doeken getrokken....volgende keer doe ik er keukenrol omheen ...gaat volgens mij nog sneller dan....ze liggen sinds gisteravond "in hun blootje" op een plank verder te drogen en zo als het er nu uit ziet, blijven ze redelijk recht.

Hoeveel vellen kun je daarvan maken Jorieke? En hoe groot zijn die vellen dan?

Je zou toch ook de vellen á la Lasagnettes in kleine driehoekjes kunnen snijden? Dan hoeven ze ook niet persé recht te worden want dan zijn die lasagnettes ook niet. Kan je ook makkelijker door de saus roeren. Of spinazie aan de meel toevoegen? Ik vind die groene altijd zo lekker.

Good things come in small packages

Wij eten zo'n 100 gram pasta per persoon per maaltijd. En dit is nu zo'n 500 gram aan pasta geworden. De plakken zijn nu aardig droog, en hopelijk vrij goed stapelbaar door de golfjes die er in zijn gekomen door het drogen op het wasrek.

Kleinere plakjes kan idd, maar dan passen ze niet tussen het droogrek (zijn vrij grote 'gaten', waar ze dan tussen vallen). Dan zouden we iets moeten maken met fijner gaas ofzo. Want ze moeten wel zo plat mogelijk opdrogen. Dan past er veel meer in een blik.

Deze vellen zijn nu zo'n 8 (a 10) bij 14 (a 17) cm.

Potver... heb de bladen net tussen de rekjes uit gehaald, ze waren zo goed als droog. Na een half uurtje kwam ik weer terug in de keuken: bladen krom En natuurlijk allemaal op hun eigen manier krom. Dus totaal niet meer te stapelen.

Zucht... dan maar weer een nieuwe lading maken (en deze vanavond opeten ) en langer tussen de rekjes houden. Tot ze echt helemaal 100% droog zijn.

..ze liggen sinds gisteravond "in hun blootje" op een plank verder te drogen en zo als het er nu uit ziet, blijven ze redelijk recht.

Hier zijn ze ook toch nog een beetje getrokken dus niet meer kaarsrecht.....jammer....moet meer geduld hebben....gewoon een hele week tussen die planken laten liggen...en af en toe laten 'ademen" voor 5 minuten zodat er geen schimmel kan vormen omdat ze toch wel redelijk afgesloten liggen te drogen.

Had eigenlijk ook gedacht dat die 2 dagen genoeg waren....

Kleinere plakjes kan idd, maar dan passen ze niet tussen het droogrek (zijn vrij grote 'gaten', waar ze dan tussen vallen). Dan zouden we iets moeten maken met fijner gaas ofzo.

Stukje glasgordijn/vliegengordijn erover spannen met wasknijpes zolang vastzetten

Zou kunnen... maar heb ik niet Maar hoeft ook niet, de grotere plakken hebben voorkeur.

We hebben er net wat op, lekker hoor De saus is even wennen. Is ook van eigen maak, maar smaakt zo ontzettend tomaterig (wat natuurlijk super is, maar dat zijn we niet gewend met die supermarkt sausjes uit een pakje )

De pastasaus die ik gemaakt heb, heb ik "gekopieerd" van de potjes waar we aan gewend waren....

ingrediënten bekeken op t potje( zat ook ui en basilicum enz enz in en stonden percentage gewijs ook vermeld=handig) .

Tijdens het bereiden zo'n winkelpot open ernaast en steeds proeven of de smaak een beetje de goede richting op ging. De eerst portie meteen vers opgegeten die week...die was

Die wat naderhand uit de vriezer kwam, smaakte vreemd genoeg iets "matter" net alsof er te veel water inzat.

Vervolgens laat ik de porties die ik nu uit de vriezer haal eerst nog een beetje inkoken.

Ik denk dat ik dit seizoen de in te vriezen porties iets sterker van smaak maak, zodat ze niet steeds nog een kwartier extra moeten gaan staan borrelen.

Wij aten nooit saus uit een pot, maar uit een pakje. Van Honig. (lasagna saus dan he?) Erg lekker, maar er is vast geen tomaat aan te pas gekomen.

Nu dus even wennen aan de echte tomaten, maar wel positief wennen hoor

Net als dat we moesten wennen aan de appelsmaak van de (dunne) appelstroop die we over de pannekoeken doen. In plaats van de normale schenkstroop uit die flessen uit de supermarkt. Nu vinden we het heerlijk!

Of het eten van de stevige kippenpoten van onze ren-hanen . Ik moet er nu niet meer aan denken dat weke vlees uit de supermarkt te moeten eten

Jorieke, je hebt een voortuin vol met kruiden. Lijkt mij erg handig om daar wat van te gebruiken voor pastasauzen.

Idd die pakjes, daar moet je niet te veel van voorstellen. Veel onnodige zooi die we niet nodig hebben als we t zelf maken.

Ik maak al tijden zelf pastasaus met behulp van tomatenpuree (helaas niet uit eigen tuin ) dus ik weet al niet beter. Gaat ook over de pizza en door de lasagne.

Good things come in small packages