Helly Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Het verschil tussen die 2 soorten sauzen is dat in de lasagnesaus er fijngesneden wortel en ui in worden 'meegekookt' en er kruidnagel aan wordt toegevoegd. Simpel om zelf erbij te doen. Overigens wordt van origine lasagnesaus gemaakt met worst (saucijs) die wordt gebruikt als gehakt. Daar zit ook die kruidnagel in verwerkt. Eens te proberen met je eigen worsten? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Mijn moeder zei altijd dat saus ongekruid in de diepvries moet. Waarschijnlijk omdat altijd een deel van de smaak verdwijnt. Ze ging de kruiden dan achteraf toevoegen. Ik maak alle pastasausen zelf. Ik weet niet beter en met de diverse allergieen hier was er op gegeven moment ook geen keuze meer. Wij maken dan ook zelf lasagnabladen van speltbloem. Die trekken ook altijd krom. Een vriendin van me kookt de bladen trouwens eerst voor en laat ze dan drogen. Heb ik zelf nog niet geprobeert. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Ik heb nog nooit bolognese/lasagnasaus uit zakjes gegeten. Maak m altijd vers (dan wel een portie voor 4 of 6 personen, 1 keer eten met z'n tweeën en de rest in éénpersoonsporties voor als één van ons niet thuis eet, kan de ander spaghetti bolognese eten. Vriendlief kan niet koken (behalve een ei ) en ik ben er gek op maar niet als het alleen voor mezelf is. Jij wekt je saus altijd toch Jorieke? Alleen tomatensaus of ook al met kruiden? Je zou er een passata van kunnen maken, en op het moment dat je lasagna maakt deze gebruiken voor je bolognaise saus (met gehakt en/of spekjes). Voor een lekkere saus moet je de tomaten wel langer door laten koken zodat het zoete extra naar voren komt en het zurige verdwijnt. Super met al de verse kruiden die je hebt. Gisteren had m'n vriend een kant en klare lasagna gekocht maar hij vond m niet te vreten terwijl hij er in z'n studententijd zo'n beetje op leefde, is verwend geraakt door de verse saus. Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 11, 2012 Author Share Posted January 11, 2012 Ja, mijn saus was geweckt. Pas voor de 1e keer hoor, afgelopen jaar. Daarvoor wel eens ingevroren, maar dan ook van supermarkt tomaten (i.v.m. mislukte oogst) en dat was smerig waterig. Zelfs na inkoken. Waterbommetjes.... Veel kruiden zoals bijv. basilicum heb ik er al aan toegevoegd, omdat je die in de winter nou eenmaal niet vers hebt. En ik heb het idee dat de boel nog kruidiger wordt als het wat langer in de potjes zit Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 23, 2012 Share Posted January 23, 2012 Ik heb pasta gemaakt van die durum harde tarwe. (erg duur trouwens: 3 euro voor 1 kg)) Zo ook van gewone bloem. Beiden laten drogenDie met gewone bloem breekt heel snel na gedroogd te zijn tov die durum tarwe. Maar bij koken lijkt het alsof die van de durum tarwe bijna niet gaar te krijgen is. Hebben jullie dat ook? Of doe ik iets verkeerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 23, 2012 Author Share Posted January 23, 2012 Zo veel heb ik niet getest, ik vind die durum tarwe nogal prijzig voor zulke kleine zakjes, en het is hier ook nergens meer te krijgen. De lasagnabladen van de normale tarwebloem moet ik even voorkoken, anders zijn ze nog wat taai na het bakken van de lasagna. Kan ook komen omdat ze gewoon wat dikker zijn dan die uit de winkel. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 23, 2012 Share Posted January 23, 2012 Hoe lang laat je die voorkoken en doe je dan zout in t water? heb je ze vooraf al "in de week" gezet, of zeg ik nu iets heel raars? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 23, 2012 Author Share Posted January 23, 2012 Ik laat het water even koken in een pannetje. Dan zet ik die veel zachter, en doe ik er een stuk of 6 bladen in. Tijdens het opbouwen doe ik er nog wat bladen in, en haal ik de zachtere exemplaren er uit. Erg kort dus. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 31, 2012 Share Posted January 31, 2012 Wat ook helpt is de lasagna bv. smorgens 'opbouwen', door de (warme) saus weken de bladen ook al en dan savonds de oven in. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted January 31, 2012 Share Posted January 31, 2012 Nou zondag is het er eindelijk van gekomen, lasagna gemaakt en zelf pasta-bladen gedraaid. Ik had bij de xenos goedkope pasta-bloem gevonden (tip) heb netjes 500 gram bloem afgewogen, in de machine, 5 eieren erbij en draaien maar, toen verder met de hand geprobeerd te kneden maar dat ging niet echt zo verschrikkelijk hard! Die klomp in stukken terug in de keuken machine extra ei erbij en weer draaien, ging natuurlijk voor geen meter. Terug op het aanrecht, water erbij en weer verder 'kneden' zo goed en kwaad als t ging. Uiteindelijk een uur later een wasrek vol met lasagnabladen en enkele bloeduitstortingen op mijn handen van het kneden... Hoort pastadeeg zo verschrikkelijk 'hard' te zijn of heb ik iets mis gedaan? Uiteindelijk 500 gram bloem met 6 eieren en ook nog eens behoorlijk wat water erdoor maar nog moest ik het 8 keer door de pasta machine halen voor het op een lap begon te lijken... Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 31, 2012 Author Share Posted January 31, 2012 Het moet sowieso meerdere keren door de machine, om hem soepel te krijgen. Maar het moet wel aardig kneedbaar zijn. De volgende keer kan er nog wat olie bij misschien. Ik heb mijn 'machientje' kapot gemaakt door te draaien terwijl het deeg nog niet soepel genoeg was... Nu slingert de ene rol, waardoor je lapjes krijgt met dikke en dunne hobbels. Nou ja... dan maar voorlopig even geen lasagnebladen meer maken. Maar alleen macaroni. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted January 31, 2012 Share Posted January 31, 2012 Ik laat de broodmachine kneden... en ik gebruik gewoon bloem voor de pasta. Het schilt: we maken pasta omdat dochter niet tegen tarwe kan. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 31, 2012 Share Posted January 31, 2012 Ik doe 1 groot ei met 100 gram meel door de keukenmachine....dan komen er allemaal kruimeltjes uit...die kruimeltjes maak ik een bal van ( à la sneeuwbal maken)....in 1 minuut of zo....duw de bal een beetje plat.....niks hard kneden....ik laat vervolgens de pasta machine het kneedwerk doen....op de breedste stand...deeg erdoor proppen....dan lijkt het in eerste instantie nergens op want aan de onderkant komen er dan losse stukken deeg kruim uit....maar dan moet je ff volhouden....de plakjes op elkaar meppen en weer erdoor...een keer of 4....dan zet je de machine 2 standen dunner...en dan 3 x erdoor....uiteindelijk op de stand die je hebben wil ps begint het een beetje plakkerig te voelen, wrijf ik over de dikke lap een beetje meel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 31, 2012 Share Posted January 31, 2012 @ Manolito, wat bedoel je precies met hard? Niet te kneden of echt als een steen of zo? Het probleem in de keukenmachine lijkt me iets te weinig vloeistof naast 1 ei op 100 gram altijd wat olijfolie en of beetje water toevoegen, je mag het pastadeeg altijd best lang kneden of laten draaien daar wordt het soepeler van en het niet uitrollen kan ook komen doordat je het niet hebt laten rusten in de koelkast voor minstens een half uur, dat heeft het deeg echt nodig. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted February 1, 2012 Share Posted February 1, 2012 ik doe t net als Geedee het is de Jamie Oliver manier zeg maar. Mijn ervaring is dat je beter kleine hoeveelheden kan maken en dat steeds onder een natte thee doek kan leggen als je voor meerdere ladingen gaat. Dus ik kneed max 200 gram speltbloem en 2 eieren in de keukenmachine, haal ze daarna op de grootste stand door de pasta machine todat een soepel elastisch deeg onstaat en leg het dubbelgevouwen tussen een licht vochtige thee doek en maak het volgende deeg etc. Daarna ga ik pas de bladen maken voor de lasagna of ravioli wat we hier ook graag eten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted February 1, 2012 Share Posted February 1, 2012 ja echt bijna niet te kneden meer, had de bloeduitstoringen op de muizen van mijn handen... ik denk idd te weinig vloeistof, volgende keer wat water erbij idd. we hebben net het restant van de lasagna opgegeten en het is wel echt lekkerder dan bladen uit de winkel, dus zeker voor herhaling vatbaar! omdat het deeg zo hard was durfde ik het niet meer een tijd in de koelkast te leggen, was bang dat ik er dan helemaal niks meer mee zou kunnen, misschien dat dat juist wel mis gegaan is. ik was ook voor de jamie oliver methode gegaan, keukenmachine, alles d'r in en draaien maar, tijdje door laten draaien en toen op de kop op het aanrecht en nog geprobeerd te kneden, t kwam eruit als kruimels en was zo een bal, maar toen ik het door wilde kneden ging het niet meer. volgende keer dus meer vocht en een uurtje laten rusten in de koelkast, gaat helemaal goed komen! Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Ik gebruik voor 4 personen 3 eieren en 300 gram bloem (de helft harde durum en de helft 00). Die harde haal ik bij de marokkaanse winkel, de 00 variant bij de Jumbo.Klein beetje olie, klein beetje zout.Maak een mooi bergje van de bloem, kuiltje erin, dan eerste eitje, met de vork door elkaar mengen tot bloem het ei heeft opgenomen en dan het tweede en derde eitje op dezelfde manier mengen.Dan met de handen kneden tot het een mooie bal deeg is geworden. Ik wikkel de bal in huishoudfolie tot gebruik en leg t op een warme plek.Ik heb nog nooit gehad dat het deeg te hard was. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marlein Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Sinds ik een nieuwe keuken heb, kan mijn pastamachinetje niet meer aan het aanrecht geklemd worden ; er is geen overstekende rand meer. Dit was voor mij een hersenkraker, aangezien ik elke week pasta draai.Ik heb nu een elektrische machine die los kan staan. Hij kneed en perst de pasta eruit. Vreselijk veel ruzie met het apparaat gehad, omdat ik gewend was 250 gr semola en 2 eieren te doen, beetje olie beetje water snuf zout.Dat recept kon deze machine niet aan. Veel op internet gegoogled en in Amerika de juiste verhoudingen gevonden. 500 gr semola met 2 xl eieren, beetje olie en beetje water. Alle vloeibare ingredienten mengen. Meel in de machine en al draaiend de geklutste eieren erbij. Kind kan daarna de was doen. Pasta komt er zonder handenhulp uit. Moet alleen om de zoveel cm afgesneden worden. Het handige is dat je, terwijl de machine de pasta eruit perst, de saus kan maken. Het jammere is dat de kinderen nu niet meer lekker kunnen kneden. Zij waren de pastamakers bij ons in huis.Ik wou de machine al op mp zetten, maar nu ben ik er heel blij mee. Lange leercurve, dat dan weer wel. Erg leuk ook deze receptenafdeling op het forum. Ik ben zelf een koker, zullen we maar zeggen en verheug me oom het verwerken van alle verse dingen uit de moesbakken en tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Ik gebruik altijd meel/bloem van soubry.En voor de pasta doe ik daar 50 % meel/bloem/volkoren en 50% griesmeel of mailmeel.Veel lekkerde en meer volumme.Als je dan de fijnste stand gebruikt voor de pastaplaatdraaier,krijg je mooie pasta.als je het meteen kookt,dan afkoeld en in de diepvries dat kan heel goed.Dan heb je de volgende keer makkelijk. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanneke91 Posted March 1, 2012 Share Posted March 1, 2012 Poeh, wat heb ik het warm gekregen van al dat kneden! Aangestoken door al jullie berichten heb ik net vanmiddag pasta gemaakt. Eerst veel winkels afgegaan maar nergens het juiste meel te verkrijgen. Nu dus maar geprobeerd met fijne patentbloem. Het maken van pastaslierten (met de machine) ging prima, ik hoop dat ze ook heel blijven in de pan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 1, 2012 Share Posted March 1, 2012 ruim water gebruiken met heel klein scheutje olie. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanneke91 Posted March 1, 2012 Share Posted March 1, 2012 Inmiddels is de pan al weer leeg Thea! Met het koken bleven ze mooi heel! Was lekker met philadelphia, champignon, ui en zalm .. Binnenkort weer proberen (ondertussen op zoek naar de goede bloem!)!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted March 1, 2012 Share Posted March 1, 2012 @ Hanneke, heb je geen marokkaanse winkel in de buurt, of mss de Jumbo? Jumbo heeft de grove soort tarwemeel (durum) en de fijne (00). Ik mix beide en dan krijg je prachtig deeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanneke91 Posted March 1, 2012 Share Posted March 1, 2012 Geen Marokkaanse winkel helaas. Wel een Jumbo, daar hadden ze het niet? Ze konden het wel bestellen, maar daar had ik vandaag niks aan . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 1, 2012 Share Posted March 1, 2012 Ik gebruik altijd meel/bloem of volkorenmeel van soubry.Dit merk kan je ook kopen bij Welkoop/Boerenbontwinkel. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts