Geplaatst: 10 oktober10 Okt @jootje ik kan eventueel wat zaden meenemen van gourmet plum die dan via iemand daar aanwezig bij jouw terecht komt.
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Auteur Leuk dat je komt @redzebra ! Vandaag sprak iemand van de Volkstuin mij aan, met haar er bij zijn wij met 18. Ze heet Andrea meen ik.
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Wat leuk en lief, RedZebra. Je zou ze aan Appelvrouw mee kunnen geven, die geeft ze wel weer aan Jorieke, en daar ga ik eerdaags een bakkie doen, dus komt goed! 😊 Happy Jo
Geplaatst: 11 oktober11 Okt We zijn weer thuis. Wat een gezellige dag met hele bekende en nieuwe gezichten!!Ik voel me op zo'n dag altijd zo rijk dat je dit met z'n allen kunt delen, de overvloed aan heerlijk eten, de geweldige planten en alle verhalen. Vincent en Nelleke bedankt voor het regelen van deze prachtige locatie, en aan alle andere deelnemers voor de gezelligheid en overdaad!Tot de volgende keer!!!
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Ik was ongeveer half zeven thuis. Ik weet niet waar ik ben geweest, Ik dacht die Goudse Houtsingel is wel erg lang, zag ergens een klein bordje als indicatie dat het richting A12 ging. Ik kwam ook op een heel andere plek langs een (snel)weg, moest die niet over, maar aan de onderzijde rechtsaf richting Reeuwijk(-brug). Maar bij die Reeuwijk-brug overgsteek ben ik toen niet geweest. Of ik ben toch langs de N11 gekomen en heb de kruising toen met de Oud Bodengraafse weg gemist en ben doorgereden. En kwam alsnog op die Paradijskade 30 km weg met terracotta bromfietspad. Leek er verdacht veel op, in ieder geval. Kortom na wat een goed half uur??? Zag ik opeens weer de Goudse Houtsingel en kon ik pas bij Goudse Houttuin keren. Dus ik was weer terug bij af.Daarna reed ik alles goed. Moest wel af en toe stil staan om te controleren of ik de juiste bordjes had en niet juist weer terug ging. Bij deze schemer merk ik wel hoe mijn zicht achteruitgaat. Dus als ik niet zoveel tijd had verspilt, was ik op tijd thuis geweest. Ik ben dus niet op zoek gegaan naar die Marrokaanse Supermarkt/Slagerij die daar ergens in die wijk zit. Gelijk naar huis. Nou ja met een flinke extra slinger terug naar forumdag;-).Ik heb alles van de brommer gehaald enkel de verse pepers liggen in de koelkast. En een van Vincents Sunviva's ontzaad en laten proeven (zonder sap, want dat zit aan het papier van de zaadjes. Nee niet zoet, maar pittig. Eerste stukje was stug/hard, daarna minder hard. Het leek op de gele tomaatjes die ze paar jaar geleden haalde bij iemand verderop. Dus goedgekeurd. Want die mevrouw had ze dit jaar en vorig? jaar niet. Toen ik uit de tuin kwam was ik compleet vergeten om te kijken of er binnen nog rijpere Sunviva's lagen, maar de zaden van de rijpste tomaat van Vincents plant zien er goed uit, dus dat komt goed volgend jaar.Dank jullie allemaal voor de leuke middag en de gulle gaven. Ook de mensen die ik niet of nauwelijks heb gesproken, ik heb nu toch een beeld/gezicht bij de forumnaam. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Wij hebben ook een ontzettend leuke middag gehad! Nogmaals dank aan @Goldfish en @Mevrouw Groen voor het organiseren. Jullie hebben daar echt een mooie locatie, en wat troffen we het met het weer! Iedereen dank voor de mooie ruil- en weggeef acties van planten, zaden en oogst en voor al het lekkers. Een paar foto's: Een kwartelei van @Wortel past precies in een mandje van @appelvrouw Een lekker bordje eten.Stilleven met oogst en telefoon.Deze dame was er ook. Wat zijn cavia's toch grappig!
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Ja dat Turks brood was lekker, lekker fris, in verleden wel eens gegeten, maar was dan droog en stug. Is dat Turkse? Yoghurt, die glazen fles op de foto van Wortel? Die heb ik niet zien staan. Ach ja, ik had al express geen pilletje op, dus heb uitgebreid en lekker gegeten. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt @Goldfish @Mevrouw Groen dank voor een topmiddag!Het was perfect georganiseerd en het was ook nog eens prachtig weer. Ik heb heel leuke gesprekken gehad, weetjes, zaden en plantjes uitgewisseld en enorm genoten van alles. En…. Ik heb een tas vol vijgen aliens mee! Whoaaahhhhh! Ik moest er een boom voor inklimmen, maar dat doe ik met veel plezier. De vijgen zijn op 4 na allemaal op @Galina 😆😆😆 geen vijgenjam maken dus. Dat had ik ook niet verwacht 🫣 mijn kinderen zijn bijna net zo dol op vijgen als ik ben. Ik heb ook een heel rare rit terug gehad @donaldk dwars door allerlei velden… ik vertrouw er maar op dat de navigatie het beste met me voor had. Tot een volgende meeting lieve moesmensen 👋🏻
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Wat was het gezellig vanmiddag en wat een heerlijk weer inderdaad! Ik vind het altijd zo bijzonder dat we het met elkaar zo gezellig hebben, ook met nieuwe mensen alsof we elkaar al jaren kennen, en dat er altijd eten teveel is, en iedereen altijd met meer naar huis lijkt te gaan dat dan ie kwam, hoe dan. Voor morgen staat hier kweeperenmoes/gelei en kiwibessenjam maken op het programma. Extra leuk omdat we dat zelf niet kunnen kweken.Dank aan Vincent en Nelleke voor de goede zorgen!! En aan alle deelnemers voor de gulle gaven en gezelligheid 🌺 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 11 oktober11 Okt 1 uur terug, Mellie zei:@Goldfish @Mevrouw Groen dank voor een topmiddag!Het was perfect georganiseerd en het was ook nog eens prachtig weer. Ik heb heel leuke gesprekken gehad, weetjes, zaden en plantjes uitgewisseld en enorm genoten van alles.En…. Ik heb een tas vol vijgen aliens mee! Whoaaahhhhh! Ik moest er een boom voor inklimmen, maar dat doe ik met veel plezier. De vijgen zijn op 4 na allemaal op @Galina 😆😆😆 geen vijgenjam maken dus. Dat had ik ook niet verwacht 🫣 mijn kinderen zijn bijna net zo dol op vijgen als ik ben.Ik heb ook een heel rare rit terug gehad @donaldk dwars door allerlei velden… ik vertrouw er maar op dat de navigatie het beste met me voor had.Tot een volgende meeting lieve moesmensen 👋🏻Nee, Mellie, van die resterende 4 vijgen gewoon jam maken met rozemarijn🤣🤣, voor bij de kaas, tenzij je geen kaas lust😅. Vond supergaaf om jou te ontmoeten, zo leuke ervaring en gesprekken. Grote dank voor de peper zaden, pepadew stond al lang op mijn verlang lijst!
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Wat een indrukwekkende en enerverende middag was het vandaag! Zo gaaf! En liefde voor tuinieren, en wat je van maakt, en al je ervaringen die je graag met andere wilt delen, vermenigvuldigd met nog meer passie en liefde😃, van alle deelnemers. Was zo sfeervol, lekker en inspirerend. Bedankt voor de organisatie, Vincent en Nelleke, top geregeld! 11 oktober11 Okt aangepast door Galina
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Auteur Afgelopen nacht kon ik slecht slapen door de voorpret en dat bleek niet voor niets geweest te zijn. Super bedankt voor de gezelligheid , de lekkere hapjes en de leuke gesprekken! Sinds Mellie jaren geleden al een keer een (toen extra) MTFD had georganiseerd bij haar thuis, had ik het plan om dit zelf ook een keer te doen. Nelleke en ik hebben het heel erg naar ons zin gehad. Naast de recepten, plantjes, zaden en fijne herinneringen, zullen wij het prachtige boek over voedseldrogen koesteren!
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Wij zijn ook weer thuis na een fijne middag in Gouda. Erg leuk om jullie tuin te zien Vincent..de tuin gaf mij een D66 gevoel (het kan wel!) deze fruit wildernis is toch wel wat ik zou willen met mijn kleine stukje voedselbos. Heel erg leuk om te zien.Dank allen voor de ruils! Van de weggeef tafel heb ik nog een dahlia meegenomen en ik kreeg extra fruitjes mee naar huis waar Lie erg van gaat genieten de aankomende week.De familie vond de pawpaw ook lekker @GoldfishIk ben ook blij met de nieuwe zaadjes van Bert leuk weer wat nieuws in de dwerg tomaat potten.Jootje je tomatenzaden zijn al in Zelhem!Dank voor alle gesprekken en gezelligheid. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Bedankt @Goldfish en @Mevrouw Groen voor de fijne namiddag, gezelligheid en organisatie, wat een bijzondere tuin hebben jullie, een aantal struiken/bomen had ik nog nooit gezien. Deze middag snel even langs het plantencentrum gaan om stekpoeder te halen om de slaagkansen wat te verhogen, kan je me nog even de volledige naam geven die guave @Goldfish. Ook de naam van het kleine pepertje @Mellie had ik niet goed genoteerd, wil je die nog eens zeggen? die ga ik zeker volgend jaar proberen.
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Bedankt mevrouw en meneer Groene Goldfish voor de gezellige en mooie dag die jullie hebben georganiseerd. Leuke mensen ontmoet en teruggezien! Het was de lange rit waard!Tot ziens! In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Auteur @redzebra Ananasguave (Acca Sellowiana). Vanaf -10c bladschade, bronnen geven een maximale tolerantie van -12c tot -15c. Maar omdat in elk geval één van de twee struiken afkomstig is van een moederstruik die op dat moment 25 winters had overleefd in Midden-Belgie, ga ik er vanuit dat kortstondig onder de -15c wel zal leiden tot massieve bladval, maar niet tot de dood van een volwassen struik.
Geplaatst: 12 oktober12 Okt 4 uren geleden, Goldfish zei:@redzebra Ananasguave (Acca Sellowiana).Vanaf -10c bladschade, bronnen geven een maximale tolerantie van -12c tot -15c. Maar omdat in elk geval één van de twee struiken afkomstig is van een moederstruik die op dat moment 25 winters had overleefd in Midden-Belgie, ga ik er vanuit dat kortstondig onder de -15c wel zal leiden tot massieve bladval, maar niet tot de dood van een volwassen struik.Neen. Die op jouw foto, Appelvrouw, is een "aardbeiguave"ofwel Psidium cattleianum. De ananasguave (ofwel Feijoa ofwel Acca Sellownia) waarover Goldfish hier info geeft is zelfs geen directe familie van de aardbeiguave. De Feijoa is veel beter winterhard dan op het internet overal wordt beweerd. Ik hoor van vele kanten dat ze gewoon open in tuinen voldoet, al decennia lang, zonder problemen. De bloemen zijn heel bijzonder en de vruchten zijn een stuk groter dan van de aardbeiguave op jouw foto's en erg lekker. Nu nog niet rijp, maar in de tuin van Goldfish en Mevrouw Groen staat een veel grotere boom met veel erg mooie vruchten...bij mij waren ze begin november rijp afgelopen jaar. Plukken is niet nodig, want ze vallen op het moment dat ze rijp zijn, maar moeten dan wel binnen een paar dagen opgegeten worden. Als er een fruitsoort is die veel meer aandacht verdient in mijn ogen (want lekker zoetzuur, vruchtveels met peerstructuur, gemakkelijk groeiend en in onderhoud en ook met behoorlijke opbrengst en heel mooi wintergroen blijvend) is het deze Ananasguave. Het is zelfs een van de weinige fruitsoorten die ook in de halfschaduw behoorlijk voldoet. (Eigenlijk heeft zo wat alle fruit zo veel mogelijk zon nodig om lekker te worden en niet ziekelijk te kwakkelen)Hier een paar foto's van de Feijoa. 12 oktober12 Okt aangepast door weknow In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 13 oktober13 Okt Auteur @weknow Op de foto van @appelvrouw staat geen aardbeienguave, maar een Chileense guave, tegenwoordig gepromoot als suikerspinbes. Winterhard tot ongeveer -7c.De gele of rode aardbeienguave (ik heb een gele, bij mijn huis staan) kan -5,5c hebben.Hoewel ze alle drie "guave " heten zijn de drie struiken niet aan elkaar verwant botanisch gezien.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.