Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Vandaag opruimdag van de vereniging. Overal graskanten en slootkanten met de strimmer onder handen genomen (tot de accu's op waren). Daarna nog preitjes in mijn volkstuin geplant. Morgen weer verder. Ik ga de wekker zetten, denk ik.

Bij huis de kas onder handen genomen en diverse tomaten in de grond gezet. Die al weer flink hydrofoob is. Moet een hoop organisch materiaal bij.

Geplaatst:

En dus met de wekker om 9 uur al weer op de tuin. Gras maaien, tomaten nakijken, kas wieden en pseudollas* ingegraven.

IMG_20260621_151301052_PORTRAIT.jpg

Heel veel onkruid verwijderd in het stuk van de bessen, de kwee en de compostmuur, die daardoor ook beduidend hoger is geworden. Mijn buurmannen zijn vast blij met mij.

Het zijn typisch klusjes die ik altijd voor me uit schuif omdat ik het te druk heb met iets anders. Volgende week de slootkant achter aanpakken en dan ben ik weer bij🤸‍♂️ (Ik heb trouwens overal ineens mannetjes bij mijn emoji's 🤨. Maakt mij niet uit hoor, want ik heb erg kort haar, maar ik ben niet in transitie ofzo, dat jullie dat even weten).

*pseudollas = geen mooie aardewerken variant, maar gewoon een ingegraven azijnfles van twee liter met gaatjes rondom in de bodem. Vullen met de gieter en de dop er weer op (niet helemaal dichtdraaien). Geeft water in de bodem.

Geplaatst:

Vanavond de laatste kapucijners geplukt en de planten gerooid. Ik dacht dat het was afgekoeld maar pfffft gewoon nog bijna 30°, vandaar dat ik het zo warm had. Nog wat water gegeven en een test olifantenknoflook gerooid. Moet eigenlijk nog aardbeien en aalbessen plukken, eerst even uitdampen hoor.

Geplaatst:

Ja, het was best warm vandaag.

Ik moest vanmiddag naar de tandarts (in Boskoop), dus ik dacht daarvoor nog langs de moestuin te gaan om de cassisbessen te plukken en ook airlayers van de vijgen te maken. Dat laatste zat al vorige maand op de planning, maar tot nu toe heb ik er slechts eentje gemaakt...

Dus ik was zo rond 13:45-15:45 op de moestuin, 16:00 afspraak bij de tandarts althans dat dacht ik. Ik was er stipt om 16:00, en iemand anders was aan het wachten. Zou hij door dezelfde persoon behandeld worden, of een andere assistent? Dus ik wachten. Na een tijdje keek op in mijn email, en bleek de afspraak om 16:30 te zijn🫣

Enkele minuten later dan 16:30 was ik aan de beurt. Het was de eerste keer voor een gebitsreiniging, en het duurde nog best wel een tijdje. Maar tegen 17:30 was ik klaar.

Toen nog even een half (?) uurtje naar de moestuin, wat water aan de bakken gegeven en de oerprei geoogst. Ik zal het resultaat na 4 jaar niet verplanten tezijnertijd wel delen in het oerprei topic, als het is geschoond.

Maar in de eerste 2 uur had ik alleen de cassisbessen en aardbeien geoogst, en wat onkruid verwijderd. Maar WEER geen airlayers gemaakt.

Moet dan toch een ander keertje weer gaan, maar de komende dagen is het wat warm..

Geplaatst:

Beetje gegieterd. Verder helemaal niks. Het is overleven, zowel voor mij als de plantjes, bijna alles staat nog in P7 enkele in P9.

aangepast door donaldk

Geplaatst:

Ja.inderdaad veel te warm voor mij. Ik kom alleen 's-avonds laat heel even naar de moestuin om water te geven..... Net tussen half 11 en 11 uur geweest , even alles goed gesproeid met de tuinslang , een paar aardbeitjes geplukt en een paar diefjes verwijderd. En na het halfuurtje was ik nat van het zweet.

Afgelopen zatedag heb ik heel lang onkruid zitten te wieden , maar ik had dus beter die tijd kunnen besteden aan het regelen van automatisch bewateren van al mijn moestuinbakken buiten. Had me een hoop tijd gescheeld met de hitte deze week.

Ik heb alles in huis : slangen, koppelstukjes, sproeiers, druppelaars, een 2e watertimer , en een goede kwaliteits 4-wegkraan als vervanging van de oude die ik nog niet zo lang geleden had gekocht op Temu maar die dus al lekt..
Ik moet dus alleen nog "even" tijd zien te vinden naast de vele andere klusjes hiervoor die ook nog gedaan moeten worden...

Geplaatst:

Teveel gedaan….twee uurtjes….maar het was zo warm!

Wortelvak schoongemaakt…veel onkruid verwijderd. Tuinboon planten gerooid. Vak van onkruid ontdaan. Bonenplanten uitgeplant.. niet de slimste tijd. Een parasol voor ze neergezet, zodat ze een groot deel van de dag schaduw hebben. Morgenavond eens kijken of ze nog overeind staan….😊

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.