Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tomaten 2026

Featured Replies

Geplaatst:
Op 10-1-2026 om 13:25, Mai Pensato zei:

Dat is niet correct hoor! Nitraat NO3- opname verhoogt de pH. En ammonium NH3+ verlaagt de pH.

Ok, nagekeken.

Nitraat NO3 is zelf PH neutraal, alleen bij opname van de plant en de bodemprocesses wordt OH- of HCO3- uitgescheiden, waardoor dat process inderdaad de PH verhoogd. (nitrificatie)
De bron waar ik het eerst vandaan had werkt niet meer (website bestaat niet meer)

Geplaatst:
5 uren geleden, redzebra zei:

@Kruidenvrouwtje hier ook, waarbij heel wat planten op F2 maxifort voor verdere selectie.

Dit is een interessant project. Zelf een goede onderstam kweken die zaadvast is. Hopelijk gaan hier meer personen die jaarlijks enten aan meewerken.

Geplaatst:
Op 3-1-2026 om 19:08, Gallox zei:

Heeft iemand weleens de Rosella Purple gehad? En zo ja, is hij echt zo goed als ze zeggen?

Ik heb de Rosella Purple laten schieten. Ik ga opnieuw de Cherokee Purple proberen. Ik heb ook zaden van de vleestomaten Chianti Rose en Thornburn's Terracotta besteld. Erg benieuwd naar. Bij de Thornburn's Terracotta is de ervaring erg divers. Of het is een toptomaat of sommige zeggen dat het helemaal niks was. We zullen het zien.

Geplaatst:

@Roland -met een drietal nu, het is inderdaad de bedoeling om uiteindelijk tot een bruikbare zaadvaste onderstam te komen die vooral de resistente eigenschappen van de originele behoudt. Zoals je weet zitten we pas in de beginfase en is het wat zoeken hoe. Ik ga hier later in een apart topic wat meer uitleg over geven en hoe we het aanpakken en hoop ook nog andere personen enthousiast te maken.

aangepast door redzebra

Geplaatst:
  • Auteur

De eerste zaailingen staan inmiddels in een bekertje op de vensterbank. Ze krijgen geen extra warmte, bahalve wanneer de verwarming aan is. Beetje extra licht komt er van de erwtenscheutenburen.

IMG_20260114_160736357_PORTRAIT.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Inmiddels ook een paar echte blaadjes op komst. Het gaat traag maar gestaag met wel extra licht, maar alleen een deel van de dag bodemwarmte als de verwarming aan staat.

IMG_20260125_114845951_HDR.jpg

Leuk om dit te doen totdat ik echt los kan gaan met de rest van de tomaten voor dit jaar 😀

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

En traag groeit alles verder. Met deze snelheid heb ik waarschijnlijk binnen de eerste tomaat tegelijk met de in maart gezaaide normale planten 😄

IMG_20260213_155304935_HDR.jpg

Gelukkig staat het niet in de weg.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hoe gaat het met de binnentomaten?

Ik heb vandaag al een rondje gezaaid; Blush, Pink Thai Egg en Coeur de Boeuf.

Nog vroeg misschien, maar ik heb geen warmtematje o.i.d. en vorig jaar begon ik half maart en was mijn seizoen net een tikje te kort naar mijn zin (of er was buiten niet genoeg zon, dat kan ook), dus ik probeer al echt grote stevige planten te hebben tegen de ijsheiligen. Zal druk worden binnen maar we zijn toch aan het verbouwen dus een bende is het al.

Geplaatst:

Ik durf nog niet eens aan tomaten te denken met dit weer 🫠 Het is wel een lange winter zo, ik ben klaar voor het voorjaar.

Geplaatst:

Ik zit nog heel even op mijn handen. 1 maart start ik. Als ik het volhoud 😜

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Hier net zo @Tanja65 . Eerste week maart. De afgelopen jaren lukte het weer-technisch steeds de eerste week van mei al om ze uit te planten. Daar hoop ik dit jaar ook weer op. Rekenend met een kiemtijd van een dag of 10, heb ik dan een week of 6 à 7 om ze binnen op te kweken. Als het teveel/te groot wordt gaan ze de laatste week het buitenkasje in. Voor zover de planning, de praktijk zal anders zijn zoals altijd 😉.

Dit jaar ga ik in ieder geval proberen:

Beauté de Lorraine

My dancing green fingers

Nightshade f1

Andere kanshebbers zijn Black opal, Voljusko en Matina. Eerst de zadenkist nog even door.

Geplaatst:

Ik begin niet eerder dan eind maart anders gaan ze te snel rekken. Eind maart, april is er ook meer licht in huis. Ze komen binnen een paar dagen op, dus geen haast ermee en ze gaan bij mij niet eerder dan 15 mei of later naar buiten. En ik zet niet veel tomaten dit jaar. Ikzelf ben niet zo gek op tomaten, alleen kerstomaatjes (geel en rood) die bij mij in de oven geroosterd worden en de vleestomaten die ik gebruik om saus te maken. Afgelopen jaar had ik heel veel pech, maar 1 of 2 vleestomaten. Dus ik doe het dit jaar voorzichtig aan. Misschien volgend jaar weer.

Geplaatst:

@Dahlia voor ons geen tomatentijd meer zonder Black Opal. Wat een geweldig tomaatje, en hij kan ook gewoon nog buiten. Wij gaan dit jaar ook opnieuw voor Heart of Gold, redelijk vergelijkbaar met Beauty de Lorraine, iets zoeter misschien. Verder moet ik het nog uitzoeken. In elk geval een ‘gewone’ of een roma met een goede opbrengst, die misten we dit jaar eigenlijk. We hadden vrijwel alleen maar hele grote of hele kleintjes. De enige roma die we hadden (de andere was overleden) was ik niet zo weg van.

@Petrasmoestuin ik start onder de lampen.

Geplaatst:

@Tanja65 Ik vermoed dat de Black opal ook wel terugkomt. Vorig jaar had ik die zaden van jou en was het inderdaad een enorm succes! Maar omdat ik al een zwarte soort ga doen dit jaar, de Nightshade, twijfel ik nog een beetje 😃.

De Beauté de Lorraine heb ik ook van jou gekregen, daar ben ik zeer benieuwd naar!

@Petrasmoestuin Zodra de zaailingen boven zijn, gaan ze net als bij Tanja hier ook onder de lampen. Starten begin maart is dus geen probleem en ik wil ze graag begin mei, mits het weer het toelaat, buiten de volle grond in hebben.

Geplaatst:

Ja, als er geen vorst meer komt ga ik ook voor begin mei. De zaailingen in de foliekas wellicht al eerder, afhankelijk van de temperatuur en de voorspellingen. Hangt een beetje van de opkomst af, als ik voldoende heb durf ik wel een gokje te doen.

Geplaatst:
  • Auteur

Binnentomaten groeien heel langzaam verder

IMG_20260222_172547418_PORTRAIT.jpg

Elke foto ietsje groter.

Alle andere tomaten pas vanaf half maart zaaien, zeker niet eerder.

Geplaatst:

Ik begin ook pas half maart met de tomaten. Tegen dan ga ik door de zaden welke het uiteindelijk gaan worden. In ieder geval allemaal rode soorten op verzoek voor mijn moeder. Hier in de tuin wil ik ook wat andere kleur dan alleen rood.

Geplaatst:

Tomaten zijn echt mijn favoriet! Ik wacht ook nog een weekje tot ik ze ga uitzoeken/zaaien.

Wat zijn volgens jullie toppers als bewaartomaat?

Ben normaliter meer van het direct consumeren of saus/soep maken.

En wat is volgens jullie het gouden mest recept ?

Geplaatst:

@Joyce12 bij mij liggen tomaten niet lang. Dus over bewaren kan ik niks zeggen.

Wat beteft voeding, geef ik speciale tomaten voeding waarin het kalium gehalte hoger is.

Geplaatst:

@Joyce12 Hier groeien ze in de volle grond die aan het begin van het seizoen een beetje wordt doorgewerkt met koemestkorrels. Als ik de planten uitplant, gooi ik wat extra koemestkorrels in het plantgat vermengd met verse nieuwe potgrond. De rest van het seizoen giet ik af en toe universele vloeibare meststof vermengd met water rondom de planten. Of dat het gouden mestrecept is, weet ik niet, maar ze groeien er prima op en geven mooie oogst (voor buitenteelt).

Geplaatst:

4 uren geleden, Dahli zei:

De Beauté de Lorraine

He, een tomaat-naamgenoot, wat leuk. Die kende ik nog niet. Heb je daar toevallig wat zaden van 'over'? Of @Tanja65 ?

Ik ga mijn tomaten dit jaar niet te vroeg zaaien, denk ergens eind Maart. Geen zin in weer een oerwoud in mijn woonkamer straks. Ik heb wel een slaapkamer 'over', dus ik ga voor volgend seizoen denk ik eens kijken naar een opstelling met lampen e.d., maar voor dit jaar nog maar even op de vensterbank.

Geplaatst:

Sorry @Loraine_ , ik heb er maar een paar en die wil ik graag zelf zaaien om zeker te weten dat ik er 2 of 3 planten van overhoud. Ik ga er komend seizoen zeker zaden van bewaren (als ze het doen natuurlijk) en dan wil ik je die zeker toesturen. Maar dat is dan wel pas voor volgend seizoen.

Geplaatst:

Mocht je dan zaden over hebben, is dat helemaal prima en houd ik me zeker aanbevolen, dankjewel 👍

Geplaatst:

Ik ga even voor je zoeken morgen. Heb vast nog wel wat.

Geplaatst:

Oh dat zou super zijn @Tanja65 ! 🙏

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.