Geplaatst: 22 uren geleden22 u 39 minuten geleden, redzebra zei:flarden ? Afharden? 😁, leuk woord.Ja zou graag willen zeggen dat het een leuk woord uit de Achterhoek is maar het is gewoon een typo. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 22 uren geleden22 u Vind het toch elk jaar weer puzzelen wat nu het handigste is qua tijd.. Ook met verschil buiten of binnen. Het grootste deel zal bij mij nu wel in een tunnelkas komen, alhoewel ook enkele buiten in grote potten wegens ruimtegebrek en geen keuzes kunnen maken 🙈 Maar ik ga daar dan geen onderscheid in maken. Ik zal nog een weekje wachten en dan toch de laatste week van maart aanhouden.
Geplaatst: 13 uren geleden13 u Zondag zijn alle tomaten gezaaid. En nu al zie je een heel klein elleboogje van de soorten die ik heb gekocht bij Meraki seeds. Heel tevreden met de kwaliteit! Ik gok dat die soorten morgen boven staan 🌱
Geplaatst: 12 uren geleden12 u In mijn kas van zeven meter doe ik al vijf jaar ook tomaten kweken. Vorig seizoen wilde ik voornamelijk sierplanten doen maar er kwamen spontaan in het voorjaar tomatenplanten op. Ach dacht ik, laat maar even gaan. Tot ze volop vruchten leverden.Toch weer volop oogst gehad. Zo makkelijk.
Geplaatst: 12 uren geleden12 u Aaaaah de eerste puntjes danwel een complete zaailing zijn gedetecteerd!!! Nog nooit zo blij geweest. Had er mega stress van. Pfffff. De accordeon bicolor vond ik heel lekker vorig jaar en mooie kleur tomaat. Die heeft gewoon al een heus plantje. Ik heb er gisteren nog best lang naar gestaard… dus hoe dat zo snel uit het niets is gegaan is me een raadsel. Maar ben heel blij! Ochtenddansje whoop whoop 💃🏼 🪩 tiskotiskoooo
Geplaatst: 12 uren geleden12 u Dit voorjaar ben ik zeer vroeg in februari paprika’s tomaten en augurken gaan zaaien. Hiervoor heb ik twee verwarmde kweekbakjes aangeschaft.daarboven één ledgroeiverlichting. In half maart zijn de planten zo groot dat ze in 15cm potten zijn opgepot. Wat een beetje warmte en een lichtje kan doen zeg. De opkomende zaailingen hebben daarbij op proef ook lichte bemesting gekregen. Gaat erg snel nu. Het lijkt mij een methode die ik aan kan raden.
Geplaatst: 9 uren geleden9 u @Tuinkasteel heb je een foto ? Dat zegt altijd meer als woorden. Zo vroeg zaaien is inderdaad een voordeel als je die grotere planten voldoende licht, warmte en ruimte kan geven en/of eventueel een serre hebt, de eerste oogst kan dan een stuk vroeger zijn. Die grotere planten hebben zeker ook wat voeding nodig in pot om hun groei aan te houden. Heb je die combinatie echter niet dan wordt zo vroeg zaaien van tomaten eerder een nadeel en hebben ze geen voordeel tegen later gezaaide. Het is altijd een afweging afhankelijk van je situatie.
Geplaatst: 8 uren geleden8 u 9 minuten geleden, redzebra zei:,,,, , dan wordt zo vroeg zaaien van tomaten eerder een nadeel en hebben ze geen voordeel tegen later gezaaideDat is helemaal mijn ervaring, voor tomaten buiten, volle grond maar ook potteelt.Mijn algemene stelregel blijft: 1 feb. de moeilijke pepers, 1 mrt. de gewone pepers en paprika, 1 apr. de tomaten. Dit jaar zaai ik de tomaten pas begin tweede week apr. Het valt me trouwens op -uit meerdere berichten- dat er dit jaar niet meer zo idioot vroeg gezaaid wordt. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Ik heb enkele dagen terug al de eerste paar tomaatjes gezaaid. Dat is inderdaad misschien wat vroeg, maar ik wil nog een poging doen met enten vandaar, hoop dat het dit jaar beter lukt dan vorig jaar. Later zaai ik er dan nog wat bij , indien nodig, dat zal dan eind van de maand zijn vermoed ik.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u 18 uren geleden, Loraine_ zei:@iedereen Wanneer zaaien jullie je tomaten? Ik was eind maart van plan, maar mijn handen jeuken al zo enorm om al te gaan beginnen..Ik normaal ook eind maart. Maar had hiervan net als bij de paprika's veel oude zaden. Daarom afgelopen weekend al begonnen. Dan kan ik altijd nog eind maart/begin april andere zaden zaaien die verser zijn. 10 soorten had ik in de deno liggen. De Maya balkontomaat en de primary colors tomaat hebben een worteltje gekregen en heb ik vanmiddag in een potje gestopt. Nu even afwachten of ze ook verder gaan met kiemen. Bij de rest is nog niks te zien. @Mellie ik ben nog een poging aan het wagen voor de Çanakkale tomaat. Wie weet lukt het dit jaar wel. 🤞🏻
Geplaatst: 5 uren geleden5 u De gezaaide tomaten in steenwolpluggen heb ik eigenwijs 3 weken laten staan normaal wachtte ik op eerste bladpaar voor overplaatsing in de blokken. Opkomst in 4 dagen daarna 14 dagen niks geen doorgroei alles staat stil, opnieuw zaaien of toch opblokken? gekozen voor opblokken en zowaar alles ontwikkeld eindelijk het 1ste bladpaar.10 dagen vertraging maar eind goed al goed.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Op 15-3-2026 om 13:36, redzebra zei:Aansluitend aan dit onderwerp over buitenteelt. Het is hier nog niet voorbijgekomen, @Roland heeft een eerste zaadvaste tomaat gecreëerd met resistentie tegen phytophthora. KorafortisJe hebt het snel opgepikt, want deze tekst is pas een paar dagen daarvoor gepubliceerd.... FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.