Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tomaten 2026

Featured Replies

Geplaatst:

@Rookie Het is zeker geen Matina. Dat is wel een klimmer en heeft gladde bladranden zonder inkepingen. Hierbij een close up van het blad van de Matina hier in de tuin. Wat het dan wel is, kan ik je niet vertellen helaas.

IMG_9963.jpeg

Geplaatst:

Dank je.

Dan blijft het spannend.

Hij blijft zo laag, dus een ik zie dit geen klimmer worden.

Er staat Ozyris bij, maar de andere Ozyris klimt wel.

Hij krijgt nog een paar weken, als er dan niets veranderd gaat hij er uit.

Het staat me niet aan, dat hij zo laag en gedrongen blijft.

Veel blad en geen airflow, is voor mij een recept voor ellende...

Geplaatst:

Ik heb er nog wat foto's van gemaakt, ik heb nu het idee dat het een dwergvariëteit is.

Stevig stammetje, kerngezond, maar hij wil maar niet verder groeien.

Als het inderdaad een dwerg is, mag hij wel blijven, dan staat hij niet in de weg, als het een struik wordt, is er geen plek voor.

Maar ik geloof niet dat dit een struik wordt, daarvoor blijft hij me te laag.

Maar wat is het?

Iemand een idee?

Hij had beter in een pot kunnen staan, als ik het zo bekijk.

Ik heb even wat lage takken weggehaald, die hingen me te dicht bij de grond.

P1060815.JPG

P1060817.JPG

Geplaatst:

Ik wil tevens graag een theorie voorleggen.

Ik zie dit steeds vaker voorbij komen op het internet en eerlijk gezegd, kan ik me er wel in vinden.

Ik heb allemaal indeterminate soorten.

Die moeten dus gediefd worden en je kunt ook nog besluiten om ze langs twee hoofdstammen te laten groeien.

Er gaan nu steeds meer stemmen op, om op een gegeven moment niet meer te dieven.

Dan moeten ze toch al wel een aardige hoogte hebben.

De dief groeit uit tot een tros.

Na die tros kort je hem in.

Mocht het nodig zijn dan kan je die dief, met tros, wat extra ondersteuning geven.

Stel, je laat vier dieven staan, die je na de tros afknipt.

Dan heb je dus significant meer oogst, is het idee.

Je zult wel extra ondersteuning en voeding moeten geven, want de plant heeft nog steeds hetzelfde wortelstelsel en moet nog steeds daarmee voldoende voeding opnemen om al die vruchtvorming goed te laten gebeuren.

Zou dit idee echt opgaan?

Dit komt niet van zomaar een kweker, maar van best wel gerenommeerde tuinders.

Heeft iemand hier al van gehoord en zou het kunnen?

Ik denk zelf, dat ik het ga proberen, ik heb van elke soort twee planten.

Ik kan eentje wel helemaal tot aan het eind dieven (wel langs twee stammen laten groeien) en bij eentje een paar dieven laten staan.

Geplaatst:

@Rookie Dit onderwerp heeft Diana toevallig besproken in haar blog van vorige week. Zij laat de plant dit seizoen zelf ‘kiezen’ en kijkt naar de ontwikkeling van een heel sterke dief. Maakt de plant die niet, dan dieft ze.

Ikzelf doe het zo al een aantal jaar en dat gaat prima. Bij de Matina, Black opal en Nightshade ontwikkelt zich dit jaar in alle planten op ongeveer 50 cm, op het oog, eerder een splitsing dan dief. Terwijl het formeel natuurlijk gewoon een dief is. Die laat ik altijd doorgroeien waardoor er dus als het ware 2 koppen ontstaan. Feitelijk is dat dus niet zo, maar het leidt bij deze planten altijd tot 1 of 2 trossen extra. Bij My dancing green fingers bijvoorbeeld ontwikkelt een dergelijke ‘sterke’ dief zich niet. Het is ook een meer fragile plant.

Omdat ik al heel dicht op elkaar plant, is het tijdig verwijderen van blad en heel goed dieven wel noodzakelijk om lucht te houden.

aangepast door Dahli
Correctie

Geplaatst:

Dat kan zeker, maar zoals altijd is het een beetje afhankelijk van het ras en vaak een persoonlijke voorkeur of afweging. O.a. hoe meer tomaten er tegelijkertijd moeten afgerijpt worden, hoe langer het duurt voor je de eerste hebt. Langs een stam ( een ebkele of dubbele ) alleen geeft meer sequentieel oogst, dan op alle dieven een tros laten vormen.Wat grotere tomaten/heirlooms kunnen vaak ook maar een bepaalde vruchtbelasting tegelijkertijd aan. Extra bloempjes vormen dan geen tomaten. Op die manier kan je een tomaat niet via touw laten zakken, bij sterke planten geeft dit meer oogst per plant, maar je hebt ook iets meer ruimte nodig, zodat dig niet automatisch meer oogst per m2 betekent.

Geplaatst:

Ik was er vorig jaar al mee bezig om de een te dieven en de ander niet. Maar ik kreeg toen heel veel ellende in al mijn tomaten, phyto o.a. dus ik kon het niet afmaken. Het verhaal is mij duidelijk. Ik zou het bij kerstomaatjes kunnen proberen, maar niet bij de grote.
Ten eerste is het seizoen voor mij altijd te kort, dus het duurt nog langer als ik meerdere trossen heb hangen en ten tweede hebben mijn tomaten ook niet gigantisch veel ruimte.
Maar ik ben benieuwd naar jouw bevindingen straks @Rookie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.