Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pepers 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Kan niet @sygys , te vroeg 😉. Mooi man!

Ik heb gisteren de Peachadews en Blended lemon’s die ik een tijdje geleden (vers!) van @Mellie kreeg, van de kweektray naar tussenstation 11 x 11 x 12,5 verpot. Ze staan nu voor het eerst met z’n drietjes per soort in een pot. Ze hebben vanmiddag in de eerste echte zon gestaan. In het raamkozijn, dat wel.

Geplaatst:

De 6 ieniemienie cayenne pepertjes ie ik heb overgepot naar inividuele potjes vanuit de zaaitray met verschillende soorten peper doen het eigenlijk best goed, ondanks dat ik niet gewacht heb op echte kiemblaadjes. De paar andere paprika's en pepertjes die zijn opgekomen ga ik ook maar zo doen dit weekend. Er is best wel weinog opgekomen. Ik merk dat die grond in die zaaitray met hele kleine vakjes veel sneller droog staat, ook al omdat die warmer staan dan de rest natuurlijk.

Wat er dan nu nog steeds niet is opgekomen daar heb ik weinig vertrouwen meer in. Alhoewel, ik kijk het nog een weekje aan , maar ik ga dit weekend vast maar een 2e zaaironde doen van de paprika's (action zaadjes heb ik er nog van) en ik heb ook maar nieuwe zakjes zaad van de madame jeanette besteld want daar is er helaas maar eentje van opgekomen. Ik dacht eerst aan die pepers kopen ergens en daar de zaden uithalen, maar omdat je ze dan nog moet drogen gaat dit hopelijk sneller.

Die nieuwelingen plaats ik per soort in aparte kweekbakjes, en alvast in hun eigen potjes (of met 2 zaajes erin ofzo).

De weersverwachting dit weekend is toch bagger, ik ga dan ook maar meteen mijn 2 plankjes van mijn zaaistelling op zolder even voorzien van ledlampjes. En alvast even een summier plannetje maken voor mijn overige groentezaden wanneer ik daar ongeveer mee moet beginnen. Volgende maand tomaten , maar wellicht zijn er ook nog andere groenten die ik in maart alvast kan voorzaaien thuis.

Geplaatst:

@dahli:

Haha voor mij wordt dit het eerste jaar dat ik pepers zaai. Hou eigenlijk helemaal niet van pittig eten. Wilde deze echter toch eens proberen. Dit is de gewone cayenne peper. Niks aparts dus 😄 heb overigens wel vaker gehoord en gelezen dat mensen paprika en pepers in een groepje bij elkaar zetten. Ben benieuwd hoe goed dat werkt.

@driepinter ik heb ieder jaar hetzelfde met pepers en paprikas. Ze komen heel moeizaam op. Ik weet eigenlijk zeker dat ze niet te droog staan. Ik heb idee dat de nieuwe kiempjes heel erg gevoelig zijn voor de larven van de varenrouwmug. De kleine kiem wortel lijkt opgevreten te worden voordat ze goed en wel uit komen. Maar ben eerlijk gezegd geen kenner en nog steeds zoekende wat er mis gaat. Warmte helpt wel iets. Ik moet echter veel per tray zaaien om iets boven de grond te krijgen. Daarnaast duurt het altijd erg lang

Geplaatst:
12 minuten geleden, sygys zei:

Ben benieuwd hoe goed dat werkt.

Er zijn er hier meer die dat doen, waaronder ikzelf met pepers. Dat werkt heel goed. Mocht je een indruk willen hebben hoe dat eruit ziet, op blz. 4 van dit topic (1 feb) staan wat foto’s van een aantal volwassen peperplanten. Ze staan allemaal per 3 in een (grote) pot.

Geplaatst:

@sygys Engelstalige maken het onderscheid niet, paprika is gewoon ook een peper, bij hun noemt dat bv bell pepper of sweet pepper. Ik zou wel geen traag groeiende met een snelgroeiende zetten, de ene gaat dan de andere kapot concurreren.

Geplaatst:

Eigenlijk hebben de Engelsen gewoon gelijk @redzebra . Ze heten zelfs hetzelfde. Het enige verschil is of en hoeveel pit er in zit.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
Op 19-2-2026 om 12:12, Dahli zei:

Ze staan allemaal per 3 in een (grote) pot.

Ik heb hier eerder ook wel wat mee geëxperimenteerd, maar beviel mij niet heel goed, zeker niet in een pot. Ik doe nu max 2 bij elkaar en dan alleen dezelfde soort, dat gaat prima. Dit jaar dan wel in de volle grond. Ik denk dit jaar zoveel soorten dat ik er niet aan ontkom ook ook wat in potten te zetten, ben benieuwd hoe dat gaat.

Ik heb het eerste deel van mijn pepers ook al overgezet, ondanks nog geen eerste blaadjes, omdat het al wel een beetje slungeltjes aan het worden waren. Doen het ook prima! Komende weekend de rest ook overzetten. Ik heb nog ruimte voor 4 dienbladen (x12 planten) en eigenlijk is dat toch nog te weinig 😂

20260219_114356.jpg

Geplaatst:

Ziet er netjes uit @Loraine_ , ik en benieuwd welke plantlabels je gebruikt

Geplaatst:

Zojuist een tweede zaaironde gedaan in 4 kleinere kweekbakjes wegens tegenvallende resultaten van de eerste zaaironde. 20 zaadjes madame de jeanette verdeelt over 2 kweekbakjes, 1 kweekbakje met habanero peper, en 1 kweekbakje met paprika california wonder.

De nog heel kleine plantjes die wel waren opgekomen van de 1e zaaironde staan nu in individuele potjes onder temu lampjes.

En de kweekbakjes van de 1e ronde blijven nog even staan, er komt 1 onderstamzaadje op en nog 1 maar die waren nog te klein om over te potten. Wellicht komt er nog iets meer op.

20260221_165602.jpg

20260221_170408.jpg

20260221_163956.jpg

Geplaatst:
8 minutes ago, driepinter said:

Zojuist een tweede zaaironde gedaan in 4 kleinere kweekbakjes wegens tegenvallende resultaten van de eerste zaaironde.

Hoe diep zaai je?Paprika's,pepers,sla e.d. zijn lichtkiemers en houden er niet van om bedekt te worden.

Vochtig houden ligt dan iets moeilijker door de angst om de zaden weg te spoelen,maar dat kan je oplossen door een ietsiebietsie wit zand over de zaden te strooien.

Geplaatst:

Of een klein beetje vermiculiet zoals ik gedaan heb, houdt het vocht vast en houdt die ellendige vliegjes misschien ook weg.

1 minuut geleden, Bernaar zei:

wit zand

Misschien is zand goedkoper? Ik weet niet waar te kopen. Ik heb donkergrijs zand, is brekerzand, maar dat spul ziet eruit alsof het beton wordt en is minder soepel dan vermiculiet.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Vermiculiet kan natuurlijk ook, @Petrasmoestuin ,maar persoonlijk vind ik het te grof en te groot voor fijne zaden.

Zaden die eigenlijk niet bedekt willen worden,worden nogal snel 'bedolven' onder vermiculiet korrels.

Ikzelf heb ze óók en gebruik ze óók,maar niet voor fijnzadige lichtkiemers.

Geplaatst:
  • Auteur
17 minutes ago, Bernaar said:

Paprika's,pepers,sla e.d. zijn lichtkiemers en houden er niet van om bedekt te worden.

Gelukkig hebben mijn capsicum die memo niet gelezen. Pepers en paprikas zijn gewoon donkerkiemers. Sla niet en van e.d. weet ik het niet, want dat is niet zo specifiek.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Mijn aanpak werkt goed genoeg voor mij,en de jouwe waarschijnlijk ook voor jou.👍

Laat ons het er dan over eens zijn dat,alhoewel onze aanpak verschilt,we BEIDEN het beoogde resultaat boeken.....😉

Dit zijn mijn 'lichtkiemertjes' van anderhalve week geleden gezaaid.

opkomst.jpg

Geplaatst:
8 uren geleden, loes zei:

Ziet er netjes uit @Loraine_ , ik en benieuwd welke plantlabels je gebruikt

Deze van temu! Had ze net binnen en gelijk getest. Voor deze potjes een mooi maatje! Volgensmij mag ik hier geen link mag plaatsen, maar kan wel via PB als je wilt. Ik ga de volgende keer nog wat extra bij bestellen in ieder geval.

Screenshot_20260221_185738_Temu.jpg

Geplaatst:

@Bernaar Dat je peperzaden opkomen komt omdat het peperzaden niet veel uit lijkt te maken, andere factoren zoals temperatuur zijn veel belangrijker.

Dat maakt ze echter nog geen lichtkiemer. De definitie van lichtkiemers zijn zaden die alleen onkiemt onder invloed van licht. Op deze manier weten we welke zaden we beslist niet moeten afdekken. Peperzaden vallen niet onder de lichtkiemers want ze ontkiemen net zo goed in het donker.

Geplaatst:
1 uur terug, Loraine_ zei:

Deze van temu! Had ze net binnen en gelijk getest. Voor deze potjes een mooi maatje! Volgensmij mag ik hier geen link mag plaatsen, maar kan wel via PB als je wilt. Ik ga de volgende keer nog wat extra bij bestellen in ieder geval.

Screenshot_20260221_185738_Temu.jpg

Ah jammer ik bestel uit principe niets bij Temu
Ze zien er wel handig uit, mooie maat inderdaad, laag genoeg voor onder een kap en toch goed leesbaar.

Geplaatst:

Ter info; @Bernaar https://www.moestuinforum.nl/encyclopedie.html/basis_10/kiemgedrag-van-zaden-r356/
Discussie is al veel geweest, in de wiki heb ik alles samengevat. Belangrijkste wat ik mis verder in de discussie hierboven (of ik het het gemist). Is dat zaden receptoren hebben die op licht en donker reageren. En op basis van receptoren, kunnen ze reageren op licht of donker en aan de hand van die signalen dus kiemen of juist blijven "slapen". Dus pepers valt in beide catogorieën, in de zin van ze kiemen in donker en in het licht, maar reageren niet op licht en donker receptoren. Maar in volksmond omdat het geen licht nodig heeft, noemen we het maar een donkerkiemer.

Geplaatst:

Goede link @rorror Best een technisch verhaal, maar ik snap de bedoeling. Daarom snap ik ook dat sommige of velen hoe je het ook wilt zeggen het zonder licht en matjes doen en toch perfecte pepers en paprika plantjes krijgen. Het betreft allemaal ook een combinatie van vocht, warmte en licht.
Klein voorbeeldje: ik geef ze b.v. te weinig licht, maar daarom ook wat kouder dan andere geven. Ik geef ze ook niet al te veel water. Alles in verhouding. 2 x per week een badje van onderen en niet meer. Ik hoop niet dat ik ook een discussie krijg, ik ben ook maar een leek en heb vreselijk veel gelezen, maar ik ben niet van plan hele dure aanschaffing van lampen te doen voor slechts 8 weken in een jaar of zo.

Geplaatst:

Heb nog maar wat peperzaden te kiemen gelegd. Voor een Bulgaarse kennis Bulgarian Carrot, en nog een paar Habanadas, de vorige blijven zo ielig klein.

Geplaatst:

Ik heb mijn peperzaaisels vandaag verspeend. Ik had 3 soorten gezaaid, ze hebben allemaal een opkomstpercentage van ongeveer 75%.

Zoals altijd (want daar ging het hier ook over volgens mij wat pagina's eerder) gaan ze met 3 bij elkaar, en dat blijven ze, naar aanleiding van tips van hier enkele jaren geleden. Zonder te toppen.

En ze staan in de kweekkast met Chinese groeilampen erboven omdat dat is, wat ik nu eenmaal heb.

Geeft dit de optimale oogst? Ik weet het niet. Ik maak er geen wetenschappelijk experiment van. En het maakt ook niet uit, juist omdat ik geen professionele kweker ben )

Maar ik heb er lol van en daar gaat het om.

Geplaatst:

Zo sta ik er ook in. Op de website van mooiemoestuinPUNTnl doet Diana ze ook per 3 in een pot, maar ik geloof best dat sommige soorten beter zouden gedijen als er maar 1 plant in een pot staat, of als je ze niet topt. Bij mij zal het net zoals bij anderen ook afhangen van de beschikbare ruimte die ik heb.. En ik hoef er ook mijn brood niet mee te verdienen waardoor je zoveel mogelijk pepers van 1 plant moet halen. Als 3 planten bij elkaar een mooiere struik opleveren met iets minder oogst is dat ook prima

Maar een beetje zelf experimenteren kan geen kwaad door bijv ook eens een pot met 1 plant te proberen naast je pot met de gebruikelijke 3 planten. Dan kun je het volgend jaar eventueel anders aanpakken.

Geplaatst:

Ik ben nog zo’n rookie met pepers, dus ik kijk heel veel filmpjes. In één van deze filmpjes werd verteld dat pepers wel in warme grond moet ontkiemen, maar niet goed in warme grond groeien. Wél in warme lucht. Advies was om de pepers op de warmtematjes te laten ontkiemen en daarna of in een warme kamer/kas te zetten, of op blokjes op de warmtematjes zodat er om hen heen maximaal warmte is maar de grond niet zo sterk opwarmt. Aldus gedaan gisteravond. De nog-niet-ontkiemde staan nog wel rechtstreeks op het andere warmtematje, dat is ongeveer de helft. Ze zouden eigenlijk nu wel opgekomen moeten zijn, hoewel er nog steeds af en toe eentje omhoog piept. Maar de rest begint al echte blaadjes te krijgen! Denk oud zaad, er stond geen datum op (in het begin was ik nog niet zo snugger). Het moet maar met wat er wel is opgekomen dit jaar.

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
47 minuten geleden, Ikbeginbijmezelf zei:

Maar ik heb er lol van en daar gaat het om.

Juist en alles hoeft niet altijd in de hoogste perfectie. Het moet ook leuk blijven.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.