Geplaatst: 22 februari22 Feb Vooral aan @rorror :Peper 5 Color, pot ca. 20 cm diameter, heeft altijd binnen gestaan, is prima door de winter gekomen.Plant bloeit nu -bovenin- alweer (de vruchtjes zijn oud en ingedroogd)Nu snoeien kan nog wel? En hoe dan?Ik heb nog nooit een peper laten overwinteren. Ik denk aan snoei op de rode lijn. Blauw lijkt me te voorzichtig: het moet een vensterbankplant(je) blijven,(Terzijde: er zijn "vanzelf" zaailingen opgekomen in de pot. Dat scheelt mij voorzaaien ...) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 22 februari22 Feb Weer nieuwe peperzaailingen zonder kiemblaadjes opgekomen. Wat kan ik doen???
Geplaatst: 22 februari22 Feb Ik heb dit topic wat opgeschoond. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 22 februari22 Feb 1 uur geleden, Mellie zei:Wat kan ik doen???Waarom doe je er niet een aantal in de deno? Daar zitten in ieder geval geen mogelijke beestjes o.i.d. in die kiemblaadjes eten. Het kan toch bijna niet anders dan dat er iets is dat die kiemblaadjes opeet. Ik zou echt niet weten wat een andere oorzaak zou kunnen zijn. En als ze ontkiemd zijn en de eerste blaadjes zich laten zien, dan direct in schone potgrond zetten.
Geplaatst: 22 februari22 Feb @Mellie Ik zou bijna denken dat de kiemblaadjes mogelijk afknappen in boven de grond uitgedroogde zaadjes, dat de zaailingen niet kunnen "ontplooien". Of inderdaad beestjes. Maar raar is het wel. Deno kan uitsluitsel geven. 22 februari22 Feb aangepast door Dashbro
Geplaatst: 22 februari22 Feb @henkg Inderdaad het rode lijntje aanhouden. Zal daarna een veel volle kop krijgen door alle zijscheutjes.
Geplaatst: 22 februari22 Feb 3 uren geleden, Mellie zei:zonder kiemblaadjes opgekomen. Wat kan ik doen???@Mellie :1. De magnetron methode al toegepast?(Goed natte aarde, meer dan erg vochtig, in een platte ovenschaal. Goed warm stoken, binnenin de grond moet het minstens 5 minuten meer dan 60 graden zijn. Warmer -tot 80 graden- is geen probleem.)2. Gebeurt dat bij meerdere soorten?. Als alleen bij één soort, dan is het heel misschien een genetisch defect. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 22 februari22 Feb Auteur Eerst gezaaide batch (12 01 2026) verspeend. Het bamboe rek met de lampen staat nu op de noordvensterbank i.p.v. de zuidvensterbank, want daar is geen stopcontact over 🤨. Deze lampen vind ik zelf wel fijner dan de Garland set die ik ook heb; die zijn veel kouder qua kleur. Dit is net zonlicht 🌞 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 22 februari22 Feb Dit is de batch peper/paprika gezaaid op 11 januari 2026, 1ste week op een verwarmingsmat en gesloten kap voor kieming vanaf week 2 14 uur per dag licht erop. De 4de week pluggen in blokken geplaatst en voeding in watergift. planten krijgen alleen groeilicht.Met wat kopspelden in de hoeken zijn de isolatiepanelen snel in elkaar te zetten en te verwijderen maar helpt om 27 graden overdag aan te houden en is het vele licht ervan niet storend meer. 22 februari22 Feb aangepast door eduro
Geplaatst: 23 februari23 Feb 16 uren geleden, henkg zei:@Mellie :1. De magnetron methode al toegepast?2. Gebeurt dat bij meerdere soorten?. Als alleen bij één soort, dan is het heel misschien een genetisch defect.1 ga ik doen.2 gebeurt bij alle soorten dus ligt aan de potgrond lijkt me. Alleen het bakje met de mix met doorgelopen kaarten die ik allemaal bij elkaar heb gegooid, gebeurt het niet. Maar daar zit ook een gedeelte ander potgrond in… ik ben hopeloos te laat om in bijna maart nog pepers te zaaien 😭😭😭
Geplaatst: 23 februari23 Feb 6 minutes ago, Mellie said:ik ben hopeloos te laat om in bijna maart nog pepers te zaaien 😭😭😭Zo jammer voor je.☹️Misschien kan je 'googelen' op snelrijpende rassen om alsnog wat extra pepers te kunnen kweken?
Geplaatst: 23 februari23 Feb 2 uren geleden, Mellie zei:ik ben hopeloos te laat om in bijna maart nog pepers te zaaien 😭😭😭Wat jammer dat je niet bij de MTFD in april bent. Ik heb weer teveel gezaaid aan pepers. Omdat ik zeker wil weten dat ik pepers heb. Bijna alles is opgekomen, ongeveer 95% van de pepers. Hopelijk kun je nog iets met die door elkaar gegooide planten.
Geplaatst: 23 februari23 Feb Ohhh wat balen @Mellie Hier is het dit jaar ook geen overvloed, maar niet zo erg als bij jou. @Gitta ik heb jonge planten eens verzonden! Ging verrassend goed. Jonge plantjes in natte aarde in een dichtgebonden boterhamzakje. Vervolgens in een eierdoos en de eierdoos weer in een grotere doos met wat kranten of ander spul wat je nog heb liggen. Met die snelle bezorging van tegenwoordig redden ze het makkelijk. Alleen niet verzenden op zaterdag natuurlijk 😉
Geplaatst: 23 februari23 Feb Zucht… ik heb geboeg aan de pepers die in de mix zijn opgekomen. Maar ben een tuinsnob en wil namen erbij… zo klote dit. Ik heb besloten niks meer bij te zaaien. We zien het wel. De andere ğotgrondmix doet het goed. Jank…
Geplaatst: 23 februari23 Feb 30 minuten geleden, Mellie zei:Maar ben een tuinsnob en wil namen erbijDat is niet snobistisch, ik zou niet eens kunnen zaaien zonder namen 😂
Geplaatst: 23 februari23 Feb Zes verschillende pepertjes van zaai januari, vlak voor het verpotten naar p9. Ik hou er van elk 2 aan, de rest weggegeven.
Geplaatst: 23 februari23 Feb 4 uren geleden, Gitta zei:Oké. Mocht je je bedenken, stuur dan maar een pm. @MellieIk kan niet… dus bedenken zit er niet in. Wel superlief aanbod. Dank je wel
Geplaatst: 23 februari23 Feb Daar is inderdaad niks snobistisch aan, zeker jij met zoveel unieke pepers. Ik had voorgaande nog niet gelezen toen ik mijn post plaatste. Echt jammer dat je niet meer opnieuw kon zaaien @Mellie. Hopelijk kan je wat onderscheid maken aan de blaadjes in de mix om toch wat uit te selecteren.
Geplaatst: 25 februari25 Feb @redzebra het is ook echt heel zuur. Ik weet niet wat er mis is met die zak, want heb hier afgelopen jaar echt heel goede ervaringen mee gehad. Het is zo bijzonder. Gisteren weer 3 zaailingen zonder blaadjes eruit getrokken… ik heb weer geen shishito pepers dit jaar… ik denk dat ik dat het allerergste vind. Vorig jaar slakken. Jaar ervoor slakken… en dit jaar alles wat opkomt, zonder kiemblaadjes. Mocht iemand nog een paar shishito peperplanten over hebben: ik neem ze graag van je over. En nu stop ik met janken erover. Heb al mega lieve hart onder de riem berichten gehad. Lief 🥰 en voor volgend jaar weer plannen om het volledig anders te doen. Ga dan alle potgrond de magnetron in kwakken die ik voor pepers ga gebruiken. Ik heb zojuist 50 kilo Brekerzand besteld. Had ik dit jaar ook niet gebruikt. Dat is vast ook goed om de grond luchtig te houden. Kan ik komende jaren weer vooruit 😆 50 kilo 🙄🙄🙄En weer door. Wie weet heb ik mazzel en weet ik exact welke pepers uit de naamloze mix komen.
Geplaatst: Zaterdag om 08:364 d Je gelooft het bijna niet, maar de grootste rij pepers is als laatste gezaaid. Bizar wat een verschillen er zijn in groeisnelheid.
Geplaatst: Zaterdag om 10:043 d Jep, die groei is bizar ongelijk. Heb hier als absolute koploper Sugar Rush Stripey (dankjewel nogmaals, Dahli!), daartegen is Habanada de traagste- met echt bijzonder weinig groei. Vorig jaar viel het in het begin ook zwaar tegen, toen een enorme bladluisplaag- maar.. Uiteindelijk wel een bult Habanada pepers. We gaan het zien dit jaar!
Geplaatst: Zaterdag om 10:463 d In mijn peper kweekbakje komt een heel ander plantje tevoorschijn. Het zou een Aji Habanero moeten zijn en via Obsidentify gaf hij Chia aan en bij PlantNet geeft hij Goudbes of wilde tomaat aan.Ik heb ook op internet gezocht, maar naar mijn weten hebben alle peperkiemblaadjes 2 ovale blaadjes, maar deze had 2 ronde blaadjes en nu ziet hij er zo uit.Maar verwijderen?
Geplaatst: Zaterdag om 10:513 d @Petrasmoestuin ja, dat is echt geen peper. Peper heeft geen tegenoverstaande bladeren, altijd enkel. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.