Geplaatst: 21 februari21 Feb 10 minutes ago, Petrasmoestuin said:Maar ik zal het proberen te onthouden en noteren voor volgend jaar. IWat voor jou tot hiertoe goed gewerkt heeft,hoeft niet veranderd te worden, @Petrasmoestuin 😉Doe ik ook niet.....😁
Geplaatst: 22 februari22 Feb @woldistel Ik las dat je dit jaar weer, net als vorig jaar, de usui bladerwt hebt gezaaid. Ik begreep dat het bij deze soort om de toppen gaat en dat je door het regelmatig oogsten/toppen een soort van dichte struik krijgt. Wat ik me afvroeg: vanaf welke hoogte van de plant begin jij met toppen/oogsten? En tot wanneer ongeveer kun je van deze soort oogsten? Het lijkt me namelijk een leuke voor hier ergens in een hoekje bij smalle schutting, vandaar de vraag.
Geplaatst: 22 februari22 Feb Ik heb ze al jaren (ooit van de Nieuwe tuin) en ik pluk vooral als ik zin heb in erwtenscheuten/toppen. Ik heb er nog nooit bij stilgestaan dat de planten daardoor verdichten. Op een gegeven moment ben ik er wel weer klaar mee en dan laat ik ze vrucht zetten voor het jaar erna. Net als andere erwtensoorten zijn ze (afhankelijk van zaaidatum) ergens in de zomer wel weer over hun hoogtepunt heen.
Geplaatst: 23 februari23 Feb Ik ga maar eens nieuwe doperwten zaaien. En mijn potjes ergens anders neerzetten.We hebben wel lol gehad om de filmpjes van de wildcamera. Ergens zit nu een obese muis. Of een verzadigde familie Muis. Of er komen overal doperwten op uit de vooraadkamer van Muis. Hij is echt wel tien keer teruggekomen om een erwt te scoren. De tuinbonen en kapucijners zijn minder populair.
Geplaatst: 23 februari23 Feb Wat een snoepert. Ik ga morgen de doperwten en sugarsnaps zaaien. Ze hadden gisterenavond al mooie wortels. Ze komen hier in de tuinkamer te staan. Hopelijk veilig voor muizen.
Geplaatst: 23 februari23 Feb Stom genoeg ook net de peulvruchten waar ik niks meer van heb. Op naar de winkel dan maar. 🚲
Geplaatst: 23 februari23 Feb Zou die muis zich nu afvragen waarom je maar één erwt in elk potje propt in plaats van je voorraad netjes bij elkaar te leggen 😄?
Geplaatst: 23 februari23 Feb In elk potje zitten (zaten) een stuk of 15 of 20 erwtjes. De voorraad netjes bij elkaar dus. Voorzichtig uit elkaar peuteren bij het uitplanten gaat prima.
Geplaatst: 23 februari23 Feb 2 hours ago, Gitta said:Ik ga morgen de doperwten en sugarsnaps zaaienIk heb daarstraks voor de 1ste x sugarsnaps gezaaid.Voorgezaaid in een tray,niet voorgekiemd met de deno methode,maar daar ga ik me zéker nog eens goed over inlezen.Reuze benieuwd hoe die het gaan doen! 🙂
Geplaatst: 23 februari23 Feb @Arja Gelukkig zitten mijn erwten allemaal onder een kap 😅 Geweldige foto's!
Geplaatst: 23 februari23 Feb Petra, ik had ze buiten staan. Nu maar in de kas gezet, en met een stuk gaasdoek er overheen en dat vastgeklemd met elastiek.
Geplaatst: 23 februari23 Feb Hier dit weekend ook de erwten voorgezaaid. Staan in de kas, hopenlijk heeft muis dat niet door.... De slakken wisten het vorig jaar bij rechtstreek zaaien wel te vinden. Dus die hoop ik zo slimmer af te zijn.
Geplaatst: 23 februari23 Feb 1 uur terug, Arja zei:buitenKun je peulvruchten buiten zetten, dat heb ik nog niet eerder gehoord, is het niet te koud? Jij woont toch ook in het noorden Arja?Correctie: uiteraard kun je ze direct zaaien, maar jij doet ze eerst in kleine potjes. Tenminste ik zie kleine potjes, maar ze zijn misschien groter dan ze lijken. 23 februari23 Feb aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 23 februari23 Feb Op 21-2-2026 om 14:02, Bernaar zei:sla-olie,Ik kwam 1 tuinboon tekort, ik heb 1 tuinboon geweekt half uurtje en daarna in een potje gezet. Om te kijken hoe het gaat.Denk jij dat ik tuinbonen moet afharden? De eerste partij heb ik niet gedaan, niet aan gedacht. Nu heb ik ze vandaag 3 uurtjes buiten gezet, morgen en overmorgen wat langer, maar donderdag wil ik ze in de bak zetten, vrijdag gaat het weer regenen.
Geplaatst: 23 februari23 Feb 11 minutes ago, Petrasmoestuin said:peulvruchten buitenHet is hier overdag rond de tien graden, dat vinden ze een prima temperatuur. #erwten
Geplaatst: 23 februari23 Feb @Petrasmoestuin,alhoewel tuinbonen goed tegen kou kunnen,is het altijd wel een goed idee om ze verschillende dagen af te laten harden als je ze voorgezaaid hebt.Ze kunnen ook wel tegen wat vocht,maar echte natte voeten kunnen ze niet zo goed tegen,dus ook de dagen na vrijdag de weersvoorspellingen in de gaten houden.Met planten in bakken gaat het wss wel meevallen,maar als het dan direct daarop terug begint te vriezen bij jullie,kan afdekken aan de orde zijn.Dat deden wij vroeger soms ook met de weeuwenteelt.
Geplaatst: 23 februari23 Feb 37 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Kun je peulvruchten buiten zettenHeb ik vorig jaar ook gedaan. Ergens tussen half februari en eind februari had ik ze toen buiten gezet in mini's. Dit jaar gaan ze aan het klimrek. Maar daar staan nu nog sla planten in. Dus nu ga ik ze binnen in een koele ruimte voorzaaien. En dan als plantjes n de bak zetten. Ga ik voor het eerst doen zo.
Geplaatst: 24 februari24 Feb Dankzij de muis heb ik nu variatie in mijn doperwten. De oude zaden waren rondzadig, en ik heb er nu kreukzadige bij gekocht.
Geplaatst: 1 maart1 Ma Vandaag de tuinbonen gezaaid. Later dan andere jaren want normaal heb ik ze op 1 maart al in de grond zitten. In totaal zit er dit jaar, verspreid over 2 plekken in de tuin, ongeveer 23 meter aan tuinbonen in de grond. Dat lijkt misschien veel maar ik ben een groot liefhebber van tuinbonen en het is de groente die wat volume betreft het meest voor komt in mijn diepvries. Wat bij het oogsten teveel blijkt te zijn geef ik weg . Er heeft nog nooit iemand geweigerd. Ik liet vorig jaar al zien hoe ik ze zaai. Na het losmaken van de grond sleuven trekken om er dan op regelmatige afstand zaadbonen in te laten vallen. Sleuven weer dichttrekken en in een mum van tijd ben je klaar. Een bewezen snelle en effectieve methode. Aan voorweken doe ik niet behalve als de grond echt droog is maar dat is deze tijd van het jaar maar zelden het geval.
Geplaatst: 2 maart2 Ma Vanaf vandaag staat de zaaitray met sugarsnaps buiten en blijven ze daar. Kunnen ze meteen wennen. Nog eventjes doorgroeien en dan gaan ze de volle grond in.
Geplaatst: 2 maart2 Ma Mijn erwten, zie wat heb je vandaag/gisteren gedaan topic van gisteren, gaan aan hun eigen succes ten onder.Van de Oregon Sugar Pod van Lidl (2020, tht 2022) hebben meer dan 40 stuks gekiemd, de tray is al vol.Gelukkig heb ik nog wel 2 trays van 40 stuks (en op de moestuin ook nog wel, maar die moet ik eerst leeg maken), maar de rest gaat dan een andere keer in de tray. En 3 andere rassen van 2019, 2020 en 2022 hebben ook al wat wortels. Die gaan dus binnenkort in een traytje, maar dat is dan wel een 40 vaks laag model.Al zie ik hierboven dat Dahli ze ook in een lage tray heeft staan.
Geplaatst: 2 maart2 Ma Ik had een deel van mijn doperwten in wc rolletjes gezaid, en een deel in een tray. Beide in in koele kamer met extra licht. De erwten in de tray hebben het beduidend beter gedaan dan die in de wc rolletjes, met dezelfde grond. Toch lijkt het ook ras-afhankelijk, de kapucijners stonden ook in wc rolletjes en die zijn juist geweldig gegroeid. Wie het weet mag het zeggen.Overigens staat in de foliekas in de achtertuin een tray met sugarsnaps. Die staan vanaf het begin al direct buiten, onder vliesdoek. Kiemden traag, maar zijn mooie lage en stevige plantjes geworden. Inmiddels zonder vliesdoek. Volgend jaar zaai ik alle erwten buiten in trays voor, denk ik. Want voorgezaaid wordt er een stuk minder opgegeten dan als je direct zaait, dus daar geef ik de voorkeur aan.En ik zaai ook nog wat extra doperwten denk ik, voor achter de hand. Op de moestuin zijn er nu al slakken actief. In de achtertuin (waar de sugarsnaps komen) lijkt het tot nu toe mee te vallen. Maar het is nog vroeg in het jaar. 2 maart2 Ma aangepast door Tanja65
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.