Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Lease-geit + boklammetjes

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo allemaal!
Het is weer fjes terug. Maar ik heb nooit nix te melden. Nu wel weer, dus ik hijs mezelf maar weer eens het forum op! Na twee eerdere geitenavonturen: Witte geit? en Armeluis-koe (vleesgeitjes), heb ik nu een soort hybride vorm gevonden die we dit seizoen gaan uitproberen.

Laat ik even bij het begin beginnen (dus zet een kop thee, en neem een plak peperkoek: dit wordt een lang verhaal). De Witte melkgeit was echt heel leuk. Alleen ze gaf gewoon echt te veel melk gaf voor ons alleen. 3.5 liter per dag. We kwamen om in de kazen, yoghurt, vla, caramel, en melk. En aangezien ik best wel last heb van lactose-intolerantie, moest mijn arme man het meeste wegwerken. Die kon op het laatst geen melk meer zien joh... 😅
Afijn. Witte geit is toen vertrokken.
Toen zijn we in de vleesbokjes gedoken. Die arme kereltjes wacht een heel akelig lot. We dachten: als we ze nu een fijn jaar bij ons op de farm geven en dan opeten, dat is toch beter dan wat ze anders te wachten staat: vernietiging, of volgepropt met hormonen en antibiotica na een paar maanden tot hondenvoer. En het bij ons rondhopsen werkte echt heel goed. We hebben meerdere jaren vleesgeitjes gehad. Ze zijn uiterst vermakelijk op het landje en smaken heerlijk en ik heb ook mooie geprepareerde huidjes van ze.
Maar goed. Ik mis het kazen heel erg. Ik kan er zo van genieten. Nog meer van het maken dan van het eten, eigenlijk. Wat raar klinkt, maar toch zo is. Het is zo'n fascinerend proces met de zuursels en stemsels, het al dan niet wassen van de wrongel, de verschillende manieren van zouten en rijpen... Zo interessant!
En dus was ik aan het vlassen op hoe het anders zou kunnen. Zou ik geen geit kunnen lenen van iemand? Ik verzorg en melk haar dan een seizoen, en aan het einde gaat ze terug naar de fokker, die haar weer kan laten dekken en weer mooie lammetjes kan kweken enzo.
Ik besloot de fokker van Witte geit es te benaderen. Hij heeft nu niet alleen Nederlandse witte melkgeiten, maar ook Toggenburgers. Hij fokt ze kleinschalig om het ras te verbeteren en wint prijzen met hoe mooi de geiten gebouwd zijn enzo. Het is zijn lust en zijn leven. Zo leuk om te zien hoe gepassioneerd die man over ze praat!
Hij fokt inmiddels Witte Melkgeiten die soms zo'n 7 liter melk per dag geven 😵
Dat is echt veel en veel te veel voor ons. Bovendien hebben witte melkgeiten relatief weinig melkeiwit (caseïne) in hun melk, en dus levert de melk vrij weinig wrongel - relatief. Toggenburgers hebben daar veel meer van, van die caseïne. En geven ongeveer 3,5 liter per dag. Al schijnt hun melk wel wat geitiger te smaken... We gaan het meemaken.
Want de geitenfokker vond het wel een geinig idee. Ik heb me nog wel moeten aanmelden bij de organisatie Gezondheid Dieren. Want de fokker is gecertificeerd CAE / CL-vrij (dat zijn twee nare en heel besmettelijke geitenziekten). Dus als de fokker een geit bij ons plaatst - een niet gecertificeerd bedrijf - en die daarna weer terug krijgt, dan komt zijn status in gevaar. Door ons als "georganiseerde zorg" aan te melden bij de dierengezondheidsdienst, waarbij we aantonen dat we al minstens een jaar geen geitjes gehad hebben, krijgen wij automatisch de CAE/CL vrije status van de geleende Toggenburger. En zodra zij weggaat, verliezen we die status ook weer. Maar de fokker loopt zo geen risico. (Lang verhaal, beetje saai, maar ik schrijf het maar op. Wie weet heeft er nog iemand iets aan deze info die ik allemaal uitgezocht heb)

Afijn. Vanaf half maart of zo komt Anne naar ons toe. Mét haar 2 boklammeren die tegen die tijd geboren zijn. Die lammeren komen in ons eigendom en fokken we op tot slachtleeftijd. Er zal minder vlees aan zitten dan aan een boerbok. Maar het zou nog steeds de moeite waard moeten zijn. Een toggenburger is steviger dan de meeste melkrassen. Bovendien kunnen we ze lang voeden met de melk van mams, wat ze erg goed doet groeien - aldus de bronnen op internet. Dit is Anne:

Anne_melkgeit_toggenburger.jpg

Knapperd he.
Nou we hebben nog heel wat te regelen voor die tijd. De stal moet weer helemaal netjes (met een melkgeit wil je echt veel hygiënischer werken dan je met een stel vleesbokjes doet) en er moeten twee aparte ruimtes in komen. Want we gaan aan "kid sharing" doen, wat inhoudt dat mams en bokjes in de nacht apart staan van elkaar. Ik melk haar in de ochtend dan zo leeg als lukt (ze houdt altijd melk achter voor haar bokjes hoor). Vervolgens lopen de bokjes de hele dag bij haar en houden haar mooi leeg. En dan in de avond weer hetzelfde.

Ik moet ook de melkoverkapping weer gaan fixen. Die hadden we van wilgentakken gebouwd, een dikke 5 jaar geleden. Heeft het mooi gehouden maar is nu echt wel verrot. En zo nog een hele trits aan taken en dingetjes. Ik ga jullie op de hoogte houden tussendoor. Ter lering ende vermaak 😄

Met groetjes en mooie dag!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Leuk leuk leuk!

Ik volg je verhalen op de voet. Enne Toggeburgers, ook leuk.

Je hebt dus wel even te gaan met voorbereiden. Hoeveel melk denk je te kunnen melken dan in de ochtend..voordat de kids weer bij mams komen? Enig idee? Enne hoe weet je nu dat het BOK lammeren zijn?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Leuk, Charley! Lekker weer kazen straks, lekker vlees, én een bak gezelligheid! Wat wil een mens nog meer! Ik ga je ook weer volgen. Enne, knapperd hoor, die Anne! 😊🐐

Geplaatst:

Ik volg je ook! Super leuk om te lezen, geiten, bijen, al die dingen die ik wel willen maar die echt niet kunnen hier. Dus ik volg!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Wat een leuk verhaal! Ik ben gek op geiten. Ooit mijn website gehad, jammer dat ik die niet meer heb. Heette: De Wolgeit. Ik had anders dit verhaal er ook in willen zetten als het mocht. En ja ik ga je ook volgen. Ik vind dit wel een hele bijzondere situatie.

Geplaatst:

Superleuk Charly!

Toch weet aan de kaas. Eh, geit, eh aan het verhalen. Je het het er maar druk mee!

Ga de avonturen weer met plezier lezen.

Geplaatst:

Oh wat en leuke samenwerking dit! Toggenburgers is een mooi dubbeldoel ras.
Ik kijk uit naar alle avonturen !

Geplaatst:

Wat een leuk verhaal. Dit ga ik zeker volgen. Ik hou erg van dieren en vind geiten ook erg leuk. Ik ben benieuwd naar het vervolg verhaal. Ik zal de voorgaande verhalen ook nog terug lezen.

Geplaatst:
  • Auteur

Heee, Leuke reacties. Dank jullie wel! Paar ouwe bekenden 👋, maar ook wat nieuwe namen 👍 (voor mij, maar ik ben nogal afwezig geweest dus he). Gezellig in ieder geval hoor.
Tsja. Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk mbt de boklammeren. Ik wilde dit stukje tot later bewaren, want had al zo'n lap geschreven. Maar jullie zijn veel te alert. Hahaha. Dus hierbij dus alsnog! 😊

Statistisch gezien is iets meer dan de helft van de lammeren mannelijk. Maar desalniettemin is de kans natuurlijk ook gewoon groot dat ze een of twee geitenlammeren heeft. Dus ja. Wat dan...

Nou we hebben een soort van "what if"-scenario hoor. Het fijne is dat die fokker meerdere Toggenburgers heeft die in diezelfde tijd gaan lammeren. Als Anne zelf geen boklammeren heeft, wil de fokker proberen te kijken of ze bokjes van andere mama's accepteert als haar eigen kinderen. "Grafting" heeft dat in het Engels bij geiten.

Wat je doet is de bokjes van een andere mama, insmeren met de geboortevloeistof van een van Anne's borelingen. Anne gaat hem dan als het goed is schoonlikken, waardoor haar geur aan hem nog verder versterkt wordt. Met een beetje mazzel, accepteert ze hem dan als zijnde haar bokje. Het heeft een redelijk hoge succesratio. Maar het lukt niet altijd. In welk geval we nog even moeten kijken wat we gaan doen. Ik kan ook met flessenlammetjes gaan werken, super schattig, maar kost echt zeeën van tijd. Dus vooralsnog gewoon duim ik gewoon voor boklammeren. Al dan niet 'gegraft" )

Zooo. Weer een heel stuk tekst gemaakt. Nu ga ik even snorren op het forum hoor. Eens kijken wat er allemaal voor leuks bijgekomen is. Groet en fijn aaf!

wees bevriend met kleine dingen

• 2 weken later...
Geplaatst:

Oeh wat leuk, weer een echt Charly avontuur!!!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.