Jump to content

Zonnencel / collector ; camping-maat

Recommended Posts

Wie weet er een oplossing om elektra te krijgen op mijn tuin ( geen water en geen elektra aanwezig ) ??

Iets in de maat van een camping zon-licht-collector bv ? De bedoeling is dat ik er een simpel koffiezetgeval op kan aansluiten, maar het mag ook het wat zwaardere werk aan kunnen. bv. een accu laden van de phone / ipad / laptop zelfs ? Of nog mooier. een accu laden van een accu-kantjesmaaier of heggeschaar oid ( kortom : tuingereedschap )

Totale nitwit op dit vlak, weet iemand wat tips, verwijzingen naar site's ? ( ik zoek me suf )

En natuurlijk: wie heeft toevallig iets dergelijks in de aanbieding ? ( werkend )

Ik heb geen tuin, ben wel geinteresseerd in eigen stroomvoorziening (ik heb een boot, met motor en accu's)

Zonne-energie, of windenergie, levert lang niet genoeg om direct te gebruiken. Er moet gebufferd (opgeladen tijdens niet-gebruik) worden, in een accu. Die accu is best een licht-accu (geen start accu). Kosten: vanaf ongeveer 100,- (100 Ah, geeft max. 2/3 * 12 = 800 Watt).

Bootjes-mensen en campers hebben al dikke(re) accu's, en ook al de mogelijkheid om die via walstroom / de motor regelmatig bij te laden. Zonne- windenergie is dan alleen voor het wild-kamperen - ankeren.

Op een tuin heb je dat niet: iedere keer die zware lood-accus mee naar huis nemen en weer opladen is niet wat je wilt.

Kleine laptop: 50 Watt

Waterkoker 12V: 300 Watt

Kantensnijder 230V: 450 Watt

Heggenschaar 230V: 500 Watt

Voor het converteren van 12V accu stroom naar 230V (om 230V apparaten direct te laten werken, maar ook om accu-apparaten via de adapter op te laden) heb je een omvormer nodig, eentje die minimaal 500 Watt kan leveren: vanaf 100,- (of meer?)

En dan moet die dikke accu ook nog weer vol: een enigszins bruikbaar zonnepaneel + regelaar: vanaf 100,- (of meer?)

Als het het allemaal doet ben je minstens 300,- verder, met nog steeds een eindig gebruik, en een beperkte toepassing.

Een goedkoop 2-takt aggregaat (ca 130,- ?) geeft veel meer vrijheid. Wel veel meer herrie.

Koffie / thee: Een campinggasbrandertje, of een ouderwetse primus (petroleum-vergasser: ideaal) lijkt me handiger.

Opladen telefoon/smartphone: een reserve-accu of zoiets.

Laptop: terugvallen op je smartphone.

Koud bier: van thuis meenemen, geisoleerd verpakt, met bevroren koelelementen)

Wát als ik een tuin op afstand had: ik zou misschien wél hiermee gaan prutsen, niet om de voordelen, maar om het prutsen, het proberen.

Statistieken: Geplaatst door henkg — di 07 aug 2012, 15:19

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Het is misschien wel helemaal off topic...maar ik vroeg me af of je echt een koffieding en een pakje koffie evt melk en suiker en een fles drinkwater(of is dat wél op je tuin???) een accu die je met die zonnecel gaat opladen.....allemaal gaat meenemen naar je tuin......heb je geen thermoskan of 2?

Verder is eigen stroomvoorziening altijd leuk.....als de zon schijnt kun je water koken met een zonne koker ( http://www.youtube.com/watch?v=3W3lbqph ... re=related ) en daar koffie mee maken evt.??

Bij de foto` s van Bit zie je altijd een koffiekan ergens staan..de man wil gewoon een vers bakkie nespresso

Mijn vriend die in Spanje in een caravan woont heeft een grote zonnecel op t dak van zijn "hut". Hij heeft licht, er is genoeg stroom voor de laptop en voor een radiootje. Hoe groot zijn collector is weet ik helaas niet.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

whahahah...... Ja deze man wil inderdaad een vers bakkie leut. Nee geen nespresso op de tuin. Maar wel vers ja. En ik wil ook gewoon de hele dag koffie. En wel van 's morgens heel vroeg tot 's avonds zo laat mogelijk. Op de tuin ja.

Maar mijn dank voor de 1e poster. wat een info. Ga ik dat morgen maar es helemaal goed uitpuzzelen. Kosten zijn niet mijn bezwaar. Als ik iets wil, dan wil ik dat gewoon. Ik moet er hard voor werken en ga ook al niet op vakantie enz.

Heb inderdaad geen water op de tuin ( buiten de sloot en regenwater, waar ik nu de afwas in doe ( mijn wedgewood spoel ik 3x daags om in de sloot ) nadat de koffiekan leeg is. Ik neem 2 koffiekannen mee naar de tuin. Het is reeds bekend bij mijn mede-tuiniers aan mijn kant van het complex. Bij meester Bit kan je koffie komen drinken ! ( ik krijg er stekjes en zaailingen voor terug )

Radio ? Radiooo ?? op de tuin ? een radioooo ?? das verboden bij ons ( en gelukkig )

enz enz.

Maar de vraag om info is serieus hoor !

Nou Bit,

Ik kijk uit naar de antwoorden op jouw bericht.

Wij hebben wel water, maar verder niks.

Ik heb al solarlampjes en een solar beveiliging gevonden.

En voor licht en koken gaan we maar op gas.

P.S. ik dacht van het begin dat je een vrouw was, het is soms echt moeilijk die profielnamen.

Sorry maar ik probeer er vanaf nu aan te denken dat het niet zo is.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

In jachthavens zie ik regelmatig jachten met kleine zonnecollectoren. Misschien eens bij een watersportwinkel informeren?

En ook zijn er wel boeren met een pomp+collector om vee te drinken te geven. Boerenbond ofzo?

Succes.

Nee boerenbond doet daar niet aan nee. Helaas. Dat van die watersportzaken is ook wel een goeie ja. Campingzaken kijken me wel raar aan als ik er om kom ( wat mij toch een vrij algemeen gegeven lijkt, maar goed. beetje out of the box denken bij die middenstand is kennelijk niet vanzelfsprekend. ( mopper mopper )

Heb dat ook willen doen, maar kostenplaatje vond ik te duur.

Heb dan maar een stroomgenerator gekocht en een benzinnewaterpomp.

Bosmaaier en frees is ook op benzinne.

Heggeschaar is op stroom en via de stroomgenerator, alsook andere klussen die stroom vereisen.

bv gereedschap slijpen medetuinders, dan staan ze er rap met hun bot gereedschap.

Maar is voor koffie een gasvuurtje niet beter, een fluitketel en lekker ouderwets koffie zetten.

Denk dat zelf iedereen gaat afkomen op de koffiegeur.

Je gaat je naam "Bit" in "Flip Fluitketel" moeten veranderen

Er bestaan zonnecelletjes om mobieltjes op te laden, denk dat je ze kunt kopen bij een betere buitensportzaak (bijv Bever Zwerfsport).

En voor koffie: gewoon op een 1-pits gasstelletje, zo'n espresso-apparaatje? Genoeg 2e hands te koop via Marktplaats, net als de bijbehorende gasflesjes. Hoef je alleen maar water in een plastic fles mee te nemen.

Mijn ouders hebben op de boot een door mij geïnstalleerde set zonnepanelen, 2 stuks van 50 x 100 cm. met een spanningsregelaar erbij die zorgt voor een juiste voltage en voorkomt overladen en te diepe ontlading. Op zich een vrij simpel karwei, wel moet je op een aantal dingen letten

Wij hebben 2 gel accu's van 150 Ah per stuk en een 2e accu van 120 Ah voor de koelkast.

laten we zeggen dat we dus 1 m2 zonnepanelen hebben dit levert op een mooie zomerdag ongeveer 10 A op (we hebben wel eens pieken gezien van 14 A maar dit komt niet vaak voor. Het is wel een gaaf idee dat de zon je energie opwekt.

Koffiezet apparaten zijn stroom verslinders. Om een idee te geven, een camping koffiezet apparaat is meestal net onder de 500 W, een Senseo is rond 800 W. Wij hebben een omvormer volgens mij van 650 anders van 850 W, weet niet meer zeker.

I= P/U : I = 500 W / 12 V dan loopt er dus zo'n 40 Ampere stroom bij een campingkoffiezetter, dit wordt al 67 A bij een senseo. Je hebt dus zware accu's nodig om te bufferen, redelijk grote panelen als je de gehele dag koffie wil kunnen zetten, een grotere omvormer en dikke 12 V kabels. Vergelijkbaar met startkabels van auto.

Al met al is dit een zeer kostbare operatie voor een vers bakkie koffie.

Kijk voor meer gedetailleerde info eens op google (stroom aan boord, van victron) dit is een PDF boekje met veel info .

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Ik zou zoals Henkg al aan geeft een aggregaatje nemen maar dan niet zo'n low budget kabaalmaker die vaak een onbetrouwbare spanning en frequentie geeft . Voor een paar honderd euro meer heb je een inverter aggregaatje dat een echte zuivere sinusvormige spanning geeft , identiek aan wat thuis uit je stopcontact komt. Wat je ook op dat ding aansluit , ook de meest gevoelige electronische apparatuur, het draait er probleemloos op. Bijkomend voordeel is dat je hem ook kunt gebruiken bij een stroomuitval thuis omdat je vermogen genoeg hebt om de meest essentiele dingen , zoals de ketel van je centrale verwarming (belangrijk in de winter) , en je diepvries , te laten werken.

Groot voordeel is ook het lagere gewicht en geluidsnivo t.o.v. de minder geavanceerde aggregaatjes. Hij draait geen vast hoog toerental maar het toerental is afhankelijk van de belasting . Als er weinig vermogen wordt gevraagd dan draait hij met weinig toeren en dus extra rustig .

Ik gebruik zelf bij mijn camper al jaren met tevredenheid zo'n inverter aggregaatje en ook bij stroomuitval thuis is hij al eens van pas gekomen. Aan de top op dit gebied staat Honda maar die is nogal duur. Kipor is een heel stuk goedkoper. Het is weliswaar een 'chinees' maar hij is al lang op de markt , de kinderziektes zijn weg , en hij heeft onder camperaars bewezen een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben.

De advertentie in de link is willekeurig gekozen. Het had ook een andere kunen zijn.

http://www.kipor.nu/index.php?item=kipor-ig1000&action=page&group_id=17&lang=NL

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

dank voor alle antwoorden . Ik laat later weten wat het wordt.

Dat aggregaat komt goed en betrouwbaar over, maar het geluid wat dat ding tóch veroorzaakt staat me wel tegen ( en anderen op de tuin )